Toelichting investeringsplan 2022-2025
Openbare Orde en Veiligheid
1200 BRANDWEER
Vervangen brandkranen: Rijswijk heeft iets minder dan 1.500 brandkranen. Deze investering is om noodzakelijke aanpassingen/vervangingen aan brandkranen te doen inclusief het verzwaren van de waterleiding (toepassen van grotere diameter van het leidingnet voor de brandkranen).
Verkeer en Vervoer
2100 WEGEN, STRATEN EN PLEINEN
E- laadpalen
Laadinfrastructuur elektrisch rijden: In 2019 ontwikkelden we een visie op laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Daarna gaan we over tot het (helpen) realiseren van elektrische snelladers en/of laadpalen. Investeringen zijn opgenomen in het investeringsplan.
Extra impuls vervanging OV kabels: Deze kredieten zijn bestemd voor het vervangen van openbare verlichting (masten, armaturen, kabelnet). Elk jaar wordt aan de hand van de meest recente gegevens, gebreken in het lichtnet en storingsgevoeligheid bepaald welke locaties vervangen worden. Een extra krediet van € 350.000 is noodzakelijk om de achterstand in te halen. Met het combineren van de budgetten vervangen we circa 7 km kabel extra per jaar.
Fietspaden in asfalt: Fietspaden in asfalt zijn een belangrijke stimuleringsmaatregel om het fietsen in de gemeente te bevorderen. Fietsen is gezond en duurzaam. Ambitie is om belangrijke hoofdroutes/sterroutes (o.a. Huis te Landelaan, Nassaukade, Lange Kleiweg) in asfalt uit te voeren en ook om kortere (ontbrekende) delen in bestaande routes aan te pakken. Hiervoor is budget nodig. De eigen inleg zal worden aangewend voor het aanvragen van subsidie (50% vanuit regio of Provincie).
Herstel asfaltwegen: Dit krediet is bestemd voor groot onderhoud aan asfaltwegen. Jaarlijks worden op basis van de meest recente inspectiegegevens de exacte locaties bepaald. Het budget omvat eveneens werkzaamheden aan asfaltpaden in parken en plantsoenen.
Herstellen (duiker)bruggen: Dit krediet is bestemd voor groot onderhoud en vervanging van onze civieltechnische kunstwerken. Op basis van actuele inspectiegegevens bepalen we de werkzaamheden en de objecten.
De integrale aanpak probleemstraten 2022-2025 en het opwaarderen grote probleemstraten: Er zijn meerdere straten in Rijswijk waar meerdere onderhoudsproblemen samenkomen. Het gaat op locaties waar de riolering, de kabels en leidingen en de bomen moeten worden vervangen. De boomwortels veroorzaken complicaties zoals wortelopdruk welke niet meer te herstellen zijn met kleine onderhoudsmaatregelen. Bij de herinrichting verbeteren we de(verkeers)veiligheid en de leefomgeving. We creëren een openbare ruimte met een goede balans tussen groen, verharding en verlichting. Hierbij houden we rekening met een toekomstbestendige ondergrondse infrastructuur.
Het betreft de projecten: Karel Doormanlaan, de Van Ostadelaan, de Van Dijklaan, de Steenlaan, de Tulpstraat en Julianastraat.
Invoeren nieuwe inzameling: Het programma is in uitvoering. Gaandeweg zijn en worden steeds meer wijken voorzien van hogere service door minicontainer voor grondstoffen aan huis te verschaffen. Inwoners gebruiken de ondergrondse containers voor restafval, die op afstand in de wijken staan. De budgettering van de invoering van deze nieuwe manier verloopt naar verwachting.
Meekoppelkansen: Op 8 juli 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met de overeenkomst met het Rijk en Rijkswaterstaat voor een bijdrage in de realisatie van de Meekoppelkansen. Rijswijk krijgt hierdoor twee vernieuwde viaducten over de A4. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt de bouw van twee fiets/ecoducten mogelijk binnen het project A4-Haaglanden-N14. Met deze verbindingen worden de stadsdelen van Rijswijk aan weerzijden van de snelweg beter met elkaar verbonden. Het eerste fiets/ecoduct verbindt het Wilhelminapark bij RijswijkBuiten met het oude Rijswijk. Dit ecoduct sluit aan op een bestaande naastgelegen fietsbrug. Het tweede fiets/ecoduct wordt helemaal nieuw gebouwd. Deze komt in plaats van het huidige viaduct op de plek waar de Van Rijnweg de A4 kruist. Dat viaduct moet vanwege de verbreding van de A4 gesloopt worden, het is niet breed genoeg voor een extra rijbaan op de A4. De fiets/ecoducten worden gebouwd tijdens de realisatie van het project A4-Haaglanden-N14 in de periode 2023 tot 2027. Voor de kosten van voorbereiding van het Rijswijkse aandeel in het project in 2021 – 2022 is een voorbereidingskrediet nodig. Vanaf 2023 wordt een investeringskrediet voor de uitvoering beschikbaar gesteld.
Opwaarderen Kansrijke Plekken: Er zijn veel (kleine) plekken in de openbare ruimte van Rijswijk met achterstallig onderhoud of waarbij onderhoud niet (meer) leidt tot een kwaliteitsverbetering. Dit zijn plekken die met een kleinschalige ingreep en een beperkt budget een nieuwe impuls kunnen krijgen. Het gaat om ingrepen die in een korte tijd eenvoudig te realiseren zijn en, in bepaalde situaties, zich uitstekend lenen voor een actieve betrokkenheid en participatieve inbreng van omwonenden.
Tweerichtingen Fietspad Prinses Beatrixlaan i.c.m. Warmtelinq: De Prinses Beatrixlaan is een hoofdfietsverbinding. Om deze voor de fiets goed te ontsluiten worden de fietspaden langs deze weg stap voor stap omgebouwd naar tweerichtingen fietspaden aan beide zijden van de Prinses Beatrixlaan. In 2022 start WarmtelinQ met de aanleg van de warmteleiding. Hiervoor wordt het westelijk gedeelte van de Prinses Beatrixlaan tussen de Van Vredenburgweg en General Spoorlaan als bouwterrein ingericht. Al het verkeer wordt dan tijdelijk via de oostelijk rijbaan geleid. WarmtelinQ wilde ook het nu eenrichting fietspad aan de oostzijde van de weg tijdelijk tweerichtingen maken. In overleg met WarmtelinQ is gekeken naar de mogelijkheid om dit fietspad meteen definitief tweerichtingen te maken. Dat is naar verwachting mogelijk. Dit najaar worden daar met WarmtelinQ verder afspraken gemaakt. De uitvoering zal meteen na de start van de aanleg warmteleiding plaats vinden, in eerste of tweede kwartaal 2022.
Verbeteren fiets en verkeersveiligheid Laan van Beens: Op de kruising van de Laan van Beens, Jan Thijssenweg en Delftweg spelen een aantal zaken. De Delftweg en Jan Thijssenweg zijn onderdeel van de Metropolitane fietsroute vanuit Delft naar Voorburg en verder. In aansluiting op het ombouwen van de Delftweg naar fietsstraat wordt het laatste stuk Delftweg ook omgebouwd tot fietsstraat en wordt het fietspad langs de Jan Thijssenweg hier goed op aangesloten en de kwaliteit van dit fietspas verbeterd door het te asfalteren. Gemeente Den Haag gaat in 2023 het aansluitende gedeelte van het fietspad langs de Jan Thijssenweg asfalteren. Naar aanleiding van recente vragen van bewoners over de oversteekbaarheid van de aansluitende Laan van Beens en recente ongevallen aldaar wordt de verkeersveiligheid op de kruising Delftweg, Jan Thijsenweg en Laan van Beens verbeterd door een nieuwe inrichting van het kruispunt en wordt de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers verbeterd.
Kort en bondig bestaat het project bestaat uit drie delen: het doortrekken van de fietsstraat op de Delftweg onder de Hoornbrug door naar de Jan Thijssenweg, het asfalteren van het fietspad langs de Jan Thijssenweg en het verbeteren van de verkeersveiligheid van de oversteken en kruising op de Laan van Beens.
Verkeersaanpassing Prinses Irenelaan/Prinses Beatrixlaan HBG-locatie: Wanneer er problemen ontstaan met betrekking tot de kruising Pr. Beatrixlaan / Pr. Irenelaan worden er nadere verkeersaanpassingen uitgevoerd. De kosten daarvoor zijn geraamd op een bedrag van € 210.000 en komen voor 50%, met een maximum van € 105.000 voor rekening van de vastgoedeigenaren. Afrekening vindt plaats op basis van werkelijk gemaakte kosten. In het Investeringsplan 2022-2025 wordt een investering van € 105.000 opgenomen/gereserveerd voor de jaarschijf 2022 voor de bijdrage van de gemeente aan realisatie van fysieke maatregelen voor de doorstroming en verkeersveiligheid die mogelijk nodig zijn ten gevolge van de oplevering van de laatste fase van het bouwplan. Onderzoek zal uitwijzen of deze reservering alsmede de waarborgsom voor de bijdrage van de bouwer in werking zal treden.
Vervanging armaturen: Deze kredieten zijn bestemd voor het vervangen de armaturen van onze openbare verlichting. Bij vervanging brengen we led-verlichting met dim regime terug.
Vervanging kabelnet openbare verlichting: Deze kredieten zijn bestemd voor het vervangen van openbare verlichting (masten, armaturen, kabelnet). Elk jaar wordt aan de hand van de meest recente gegevens, gebreken in het lichtnet en storingsgevoeligheid bepaald welke locaties vervangen worden. Een extra krediet van € 319.000 is noodzakelijk om de achterstand in te halen. Met het combineren van de budgetten vervangen we circa 7 km kabel extra per jaar.
Vervanging lichtmasten: Deze kredieten zijn bestemd voor het vervangen de masten van de openbare verlichting. De beschikbare middelen worden mede ingezet ter financiering van het inlopen van de achterstand, het vervangen van armaturen.
2110 VERKEER
Vervanging verkeersregelinstallaties: Dit krediet is bestemd voor het vervangen van verkeersregelinstallaties op basis van het beheerplan voor verkeersregelinstallaties. Bij de vervanging worden nieuwe technische mogelijkheden benut om te besparen op energie en de kans op storingen nog verder te verminderen. Tot 2022 worden de volgende kruispunten vervangen.
K32 Geestbrugweg-Cromvlietkade
K22 Lindelaan-Jan Tooroplaan-Jozef Israëlslaan mogelijk deels rotonde
K19 Veraartlaan-Patentlaan
K50 Vrijenbanselaan-Vinkweg mogelijk rotonde
K51 Vrijenbanselaan-A13-Kfar Savaweg
K11 Gen.Spoorlaan-Steenvoordelaan
K01 Schaapweg - Sammersweg
K38 Pr. Beatrixlaan - Op/afrit A4
K36 Generaal Eisenhowerplein
2400 WATERWEGEN
Vervanging beschoeiingen: Dit krediet is bestemd voor het vervangen van beschoeiingen. Jaarlijks worden op basis van de meest recente gegevens de exacte locaties bepaald.
Onderwijs
4010 HUISVESTING SCHOLEN
Eerste inrichting onderwijsleerpakket en meubilair groep 14,15 en 16 KC Buitenrijck: KC Buitenrijck is ingericht voor 13 groepen leerlingen. In 2022 groeit de school door naar 16 groepen. Er heeft nog niet eerder bekostiging voor deze uitbreiding plaatsgevonden.
Vervangende nieuwbouw basisschool De Akker en GSR (inclusief gymnastieklokaal): Gezien de leeftijd van het gebouw en het Integraal Huisvestingsplan is de school en het gymnastieklokaal aan vervanging toe.
Vervangende nieuwbouw Steenvoordeschool (incl. gymnastieklokaal): Op basis va het Integraal Huisvestingsplan en gezien de leeftijd van de gebouwen zijn de school en het gymnastieklokaal aan vervanging toe.
Uitbreiding 300 m2 i.v.m. groei aantal leerlingen in Rijswijk: De leerlingenprognoses opgesteld in 2019 geven aan dat de komende jaren het leerlingenaantal in Rijswijk toeneemt. Dit blijkt ook uit het Integraal Huisvestingsplan. Voor de huisvesting van leerlingen is in totaal ongeveer 300 m2 noodzakelijk. Op dit moment is nog niet duidelijk bij welke school de grootste groei daadwerkelijk gaat plaatsvinden. Dit is ook afhankelijk van de daadwerkelijke woningbouw. De leerlingenprognoses zullen eind 2021 opnieuw worden geactualiseerd.
Sport, cultuur en Recreatie
5300 SPORT
Diverse investeringen voortvloeiend uit meerjarenonderhoudsplan sportparken: Op basis van de meerjarenonderhoudsplanning worden onderhoud en vervangingsinvesteringen gepleegd in de sportparken, waarbij het element onderhoud loopt via de exploitatie en de vervangingen via het investeringsplan. In deze investering zijn diverse kleine investeringen opgenomen. Het bedrag is jaarlijks beschikbaar.
5800 SPEELTUINWERK
Vervanging herinrichten speelplekken in de wijk: Dit krediet is bestemd voor het vervangen en herinrichten van openbare speelvoorzieningen in de wijk. Jaarlijks worden op basis van de meest recente inspectiegegevens de exacte locaties bepaald.
Vervanging hekwerken: Dit krediet is bestemd voor het vervangen van hekwerken. Jaarlijks worden op basis van de meest recente gegevens de exacte locaties bepaald.
Wonen en Leven
5600 OPENBAAR GROEN EN OPENLUCHTRECREATIE
Transformatie Wilhelminapark: Gevarieerd voor mens en dier. We ontwikkelen het Wilhelminapark tot een gevarieerd, aantrekkelijk en ecologisch waardevol park, dat goed bereikbaar is en dat ruimte biedt aan een veel verschillende activiteiten. We investeren in het groen, de paden en de functies van het park. Hierdoor zal het park beter aansluiten op de wensen van de mensen die in de directe omgeving of wat verder van het park wonen. En de ecologische waarde zal toenemen. Bij de realisatie van de plannen betrekken we de wensen, ideeën en kennis van bewoners en maatschappelijke organisaties. Enkele jaren geleden is de Natuurtuin Wilhelminapark, met de hulp van enthousiaste vrijwilligers opgeknapt. Het het groen in het park is verbeterd en vorig jaar is de Entree van het Wilhelminapark vernieuwd en is overbodig asfalt uit het park verwijderd.
In 2022 maken we het park nog beter. In de Natuurtuin bouwen we samen met de vrijwilligers een nieuw centrum voor milieu- en natuureducatie. We versterken de ecologische waarde van het groen door bijvoorbeeld bij aanplant van bomen te kiezen voor ecologisch waardevolle soorten en door schuil- en verblijfplekken te realiseren voor dieren. We maken een aantrekkelijk sport- en speelzone voor kinderen en jeugd uit de omgeving. Ook voor honden zorgen we voor plekken waar ze vrijuit kunnen rennen en spelen. Er wordt een ondernemer gezocht om een horecavoorziening in het park te realiseren en we ontwikkelen het Hazepad tot een centrale as waar het fijn is om te verblijven en te ontmoeten.
Vervanging bomen: Dit krediet is bestemd voor het terugplaatsen van bomen die vanwege ouderdom of ziekte zijn verwijderd.
7210 AFVALVERWIJDERING EN –VERWERKING
Vervanging afvalbakken: Dit krediet is bestemd voor het regulier onderhoud en vervanging van (afval)bakken.
7220 RIOLERING EN WATERZUIVERING
Vervanging vrijvervalriolen: De afgelopen jaren waren op het gebied van water in Rijswijk twee plannen: het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en het Waterplan. We hebben deze plannen samengevoegd in een overkoepelend plan met een looptijd van 5 jaar. Dit gemeentelijk riolerings- en waterplan beschrijft hoe we de aankomende jaren (tot en met 2025) invulling geven aan onze watertaken en hoe dit bijdraagt aan het realiseren van onze ambities. Voor de komende jaren investeren we in het relinen van ons hoofdriool en het aanleggen van schoonwaterriool.
7230 MILIEUBEHEER
Uitwerking actieplan Geluid: Benodigd is budget voor het investeren of voorfinancieren van de meerkosten van het toepassen van 'stil asfalt' op wegvakken waar de geluidsbelasting een kritieke grens nadert of gepasseerd wordt. Beleid is om, daar waar aangrenzend aan een wegvak en bouwproject is, de meerkosten onder te brengen bij de ontwikkelende partij.
8100 RUIMTELIJKE ORDENING
Vervanging luchtfoto’s: Bij het ontwikkelen van stedenbouwkundige plannen, bestemmingsplanbeoordeling en -onderzoek, alsmede bij de jaarlijkse taxaties in het kader van de wet WOZ en de aansluiting van de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG), zijn luchtfoto's onontbeerlijk. De WOZ en de BAG stellen ook steeds hogere eisen aan de recentheid en kwaliteit van het fotomateriaal. Jaarlijks vergt dit een investering van € 20.000.
Overhead
69603 BEDRIJFSVOERING
Aanschaf smartphones: Vanwege een wijziging in de werkwijzer bij de aanschaf van nieuwe smartphones is een jaarlijks krediet ter beschikking gesteld, in plaats van een krediet per drie jaar. In plaats van in één keer alle telefoons vervangen, worden alleen de hoognodige telefoons vervangen. Het vorige vervangingskrediet paste niet bij deze werkwijze. Doordat alleen de hoognodige telefoons worden vervangen, is het benodigde krediet ook omlaag bijgesteld.
Documentaire informatievoorziening: Dit zijn investeringen ten behoeve van het stroomlijnen van het (e-)documentenproces.
69606 Ruimtelijke ontwikkelingen
Reguliere vervanging voertuigen.