Wat gaan we daarvoor doen?
Integraal beheerplan
In ons Integraal beheerplan openbare ruimte staat aangegeven wat de doelstellingen zijn en welke activiteiten wij verrichten. Samenvattend is het credo: slim, doelmatig en sober. Wij zorgen voor de veiligheid en houden de basis op orde. De benodigde middelen voor het realiseren van de kwaliteit hebben we inzichtelijk.
Product | Actualisatie | Ambitie |
---|---|---|
Integraal beheerplan Buiten Beter 2021-2025 | 2025 | Dit overkoepelend beheerplan vormt de leidraad voor onze inzet de komende jaren en zorgt ervoor dat de basis op orde blijft. Ook worden belangrijke ontwikkelingen die veel raakvlakken hebben met en invloed hebben op het beheer en onderhoud, zoals de energietransitie, klimaatverandering, biodiversiteit en circulaire economie beschreven en betrokken. We behalen een gemiddelde kwaliteit in het beheer en onderhoud van kwaliteitsniveau B. |
Baggerplan 2017-2025 | 2021 | Voldoen aan wettelijke eisen waardoor de benodigde diepte van de watergangen is gewaarborgd. |
Beheerplan groen 2020-2024 | 2025 | In het beheerplan groen. hebben we de beeldkwaliteit vertaald naar financiële consequenties en is omschreven hoe we ons groen onderhouden. |
Beheerplan kunstwerken 2017-2021 | 2021 | Uitvoeren van de maatregelen die benodigd zijn om de functionaliteit te waarborgen en de veiligheid te garanderen. |
Beheerplan oevers 2019-2023 | 2023 | Onderhoudsbeheerplan is in 2019 afgerond. |
Beheerplan OV openbare verlichting 2018-2021 | 2021 | In het beheerplan wordt gefocust op preventief beheer, onderhoud en ‘duurzaam beheer’. |
Beheerplan VRI verkeersregel- installaties 2016-2020 | 2021 | Verkeersregelinstallaties die de technische levensduur hebben bereikt worden vervangen door energiezuinige installaties (LED). Het toepassen van LED verlichting en het dimmen van de verlichting draagt bij aan de ambitie van duurzaamheid. |
Beheerplan spelen 2019-2022 | 2022 | In het integrale beheerplan spelen is vastgelegd hoe we ons areaal onderhouden en beheren. |
Nota speelbeleid | 2021 | Een beleidsmatige onderbouwing hoe we omgaan met spelen. Tevens worden de huidige beschikbare middelen herijkt en leggen we keuzes voor die niet in het beheerplan staan. |
Beheerplan wegen 2017-2021 | 2021 | Onderhoud is beperkt tot strikt noodzakelijk onderhoud voor het veilig houden van wegen. Vanuit het IBOR hebben we extra middelen beschikbaar gekregen voor de reconstructie van onze wegen |
Gemeentelijk Riolerings- en Waterplan 2021-2025 | 2025 | Het gemeentelijk Riolerings- en Waterplan is vast gesteld in 2021. In het plan is opgenomen hoe we omgaan met de 3 zorgplichten (afval-, hemel- en grondwater) en ook de verantwoordelijkheden met betrekking tot waterbeheer. |
MOP’s Maatschappelijk Vastgoed 2015-2025 | 2026 | In 2019 zijn de meerjarenonderhoudsplanningen geactualiseerd en energie-audits uitgevoerd. De resultaten van de actualisatie zijn meegenomen in de begroting. De resultaten van de energie-audits worden meegenomen als input bij vervangingen. |
Product | Actualisatie | Ambitie |
---|---|---|
Integraal beheerplan Buiten Beter 2021-2025 | 2025 | Dit overkoepelend beheerplan vormt de leidraad voor onze inzet de komende jaren en zorgt ervoor dat de basis op orde blijft. Ook worden belangrijke ontwikkelingen die veel raakvlakken hebben met en invloed hebben op het beheer en onderhoud, zoals de energietransitie, klimaatverandering, biodiversiteit en circulaire economie beschreven en betrokken. We behalen een gemiddelde kwaliteit in het beheer en onderhoud van kwaliteitsniveau B. |
Baggerplan 2017-2025 | 2021 | Voldoen aan wettelijke eisen waardoor de benodigde diepte van de watergangen is gewaarborgd. |
Beheerplan groen 2020-2024 | 2025 | In het beheerplan groen. hebben we de beeldkwaliteit vertaald naar financiële consequenties en is omschreven hoe we ons groen onderhouden. |
Beheerplan kunstwerken 2017-2021 | 2021 | Uitvoeren van de maatregelen die benodigd zijn om de functionaliteit te waarborgen en de veiligheid te garanderen. |
Beheerplan oevers 2019-2023 | 2023 | Onderhoudsbeheerplan is in 2019 afgerond. |
Beheerplan OV openbare verlichting 2018-2021 | 2021 | In het beheerplan wordt gefocust op preventief beheer, onderhoud en ‘duurzaam beheer’. |
Beheerplan VRI verkeersregel- installaties 2016-2020 | 2021 | Verkeersregelinstallaties die de technische levensduur hebben bereikt worden vervangen door energiezuinige installaties (LED). Het toepassen van LED verlichting en het dimmen van de verlichting draagt bij aan de ambitie van duurzaamheid. |
Beheerplan spelen 2019-2022 | 2022 | In het integrale beheerplan spelen is vastgelegd hoe we ons areaal onderhouden en beheren. |
Nota speelbeleid | 2021 | Een beleidsmatige onderbouwing hoe we omgaan met spelen. Tevens worden de huidige beschikbare middelen herijkt en leggen we keuzes voor die niet in het beheerplan staan. |
Beheerplan wegen 2017-2021 | 2021 | Onderhoud is beperkt tot strikt noodzakelijk onderhoud voor het veilig houden van wegen. Vanuit het IBOR hebben we extra middelen beschikbaar gekregen voor de reconstructie van onze wegen |
Gemeentelijk Riolerings- en Waterplan 2021-2025 | 2025 | Het gemeentelijk Riolerings- en Waterplan is vast gesteld in 2021. In het plan is opgenomen hoe we omgaan met de 3 zorgplichten (afval-, hemel- en grondwater) en ook de verantwoordelijkheden met betrekking tot waterbeheer. |
MOP’s Maatschappelijk Vastgoed 2015-2025 | 2026 | In 2019 zijn de meerjarenonderhoudsplanningen geactualiseerd en energie-audits uitgevoerd. De resultaten van de actualisatie zijn meegenomen in de begroting. De resultaten van de energie-audits worden meegenomen als input bij vervangingen. |
MOP’s niet Maatschappelijk Vastgoed 2021-2031 | 2031 | In 2021 zijn de meerjarenonderhoudsplanningen geactualiseerd en opgesteld. De resultaten van de actualisatie worden meegenomen in de begroting 2022 |
Uitdagingen en risico's
Inlopen achterstanden
Op de producten wegen en bruggen zien we dat de basis nog niet op orde is. Dit wordt veroorzaakt door beperkte onderhoudsbudgetten in afgelopen jaren en bezuinigingen binnen deze producten. De middelen die voortvloeien uit het Integraal beheerplan openbare ruimte zijn berekend op het op orde houden van de basis. Wel gaan we extra investeren in het wegwerken van de achterstanden zoals vastgesteld is in het IBOR. Deze investeringen worden ingezet voor het versneld vervangen van bruggen en voor reconstructies aan de wegen.
Bij de kabels van de openbare verlichting (OV) bestaat een grote achterstand. We hebben ongeveer 250 km aan kabels in Rijswijk. We hebben reeds 25 km vervangen maar gezien de omvang van het project zijn we hier nog vele jaren mee bezig. Voor de komende jaren hebben we een aanzienlijk bedrag van €669.000 per jaar vrij gemaakt om kabels in de oudste delen van Rijswijk te vervangen. We hebben een areaal van ongeveer 9500 armaturen (OV) hiervan is 20% procent vervangen voor duurzame ledverlichting, we hebben hiervoor extra middelen vrijgemaakt waarmee we de komende jaren de achterstanden wegwerken en overgaan naar een duurzamere openbare verlichting.
Bij de vervanging van verkeersregelinstallaties zijn er twee cycli. Momenteel zitten wij in de cyclus waarbij de regelinstallatie en de lichten worden vervangen. Vanaf 2025 zullen naast de regelinstallatie en de lichten, ook de masten en het kabelnet vervangen moeten worden. Het benodigde vervangingsbudget zal daarom vanaf 2025 2,5 keer hoger worden.
Renovatieprogramma nutsleidingen door bedrijven
Wat voor onze OV kabels geldt, geldt ook voor de kabels en leidingen van nutsbedrijven. De komende jaren gaan de nutsbedrijven in Rijswijk veel verouderde kabels en leidingen vervangen (voornamelijk gas- en waterleidingen). Tevens wordt er de komende jaren glasvezel aangelegd. De gemeente is een actieve gesprekspartner voor de nutsbedrijven. Samen met de nutsbedrijven vindt afstemming plaats over de geplande werkzaamheden en waar kansen liggen om deze te combineren.
Programma met herinrichtingen
Er zijn meerdere straten in Rijswijk waar meerdere onderhoudsproblemen samenkomen (zie ook programma Leven en Wonen). Het gaat om locaties waar de riolering, kabels en leidingen en bomen moeten worden vervangen. De boomwortels veroorzaken complicaties zoals wortelopdruk welke niet meer te herstellen zijn met kleine onderhoudsmaatregelen. Bij de herinrichting verbeteren we daarnaast ook de (verkeers)veiligheid en de leefomgeving. We creëren een openbare ruimte met een goede balans tussen groen, verharding en verlichting. Hierbij houden we rekening met een toekomstbestendige ondergrondse infrastructuur.
Het betreft de projecten de Van Ostadelaan, de Van Dijklaan, de Steenlaan, de Tulpstraat, de Rembrandkade, de Julianastraat en de Lindelaan.
Gemeentelijk Riolerings- en Waterplan
Er wordt de komende jaren meer geïnvesteerd in de riolering vanwege de leeftijd van de riolering en de gemalen. Ook wordt er meer geïnvesteerd vanwege de klimaatverandering (meer aanleg van hemelwaterriolen en andere inrichting (semi) openbare ruimte).
Onderhoud vastgoed
De meerjarenonderhoudsplannen zijn in 2021 voor het niet maatschappelijk vastgoed geactualiseerd en op grond hiervan is de storting in de voorziening meerjarenonderhoudsplannen welzijn, sport en cultuur gewijzigd. Het maatschappelijk vastgoed heeft een actueel (2019) meerjarenonderhoudsplan.
Onderhoud en vervanging wordt zoveel als mogelijk duurzaam uitgevoerd.
Op grond van de voorschriften voor het opstellen van de begroting zijn vanaf 2020 de jaarlijks terugkerende kosten opgenomen in de beheerbegroting en de overige kosten opgenomen als dotatie aan de voorziening.
Piek aan onderhoud civiele kunstwerken(bruggen)
Met de vaststelling van het IBOR is een aanzienlijk investeringsbedrag extra beschikbaar gesteld voor het vervangen van onze civiele kunstwerken. We vervangen de komende jaren gemiddeld 15 objecten per jaar. Afhankelijk van de resultaten van de nieuwste areaalinspectie die 2021 is uitgevoerd, wordt de meerjarenplanning verder geactualiseerd en gedefinieerd. Het aantal te vervangen objecten kan variëren in verband met grootte, functie, urgentie en beschikbaar budget.