Toelichting op de gemeenschappelijke regelingen

Overzicht Gemeenschappelijke regelingen

Naam

GGD en Veilig Thuis Haaglanden

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel/Openbaar Belang

Op grond van de Wet publieke gezondheid zorg dragen voor de instelling en instandhouding van één regionale gezondheidsdienst in die regio. Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 zorg dragen voor een regionaal advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling. De regeling behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid en de aanpak huiselijk geweld.

Ontwikkelingen

Sinds het voorjaar 2020 heeft Haaglanden te maken met het coronavirus en ligt de prioriteit van de GGD bij de bestrijding hiervan. De verwachting is dat dit nog wel enige tijd zal duren, in elk geval nog voor een groot deel in 2021. Hoewel er hoop is dat de coronacrisis in 2022 mogelijk achter de rug is, is het nog onduidelijk of dat ook daadwerkelijk zo is. Naast de rol in de pandemie is het mogelijk dat de GGD een “structurele” rol houdt bij het bestrijden van het coronavirus. Vooral binnen de taken Algemene Infectieziektebestrijding, Epidemiologie en Gezondheidsbevordering kan structurele inzet nodig blijven. Bovendien heeft de GGD in samenwerking met gemeenten en ketenpartners in Haaglanden gewerkt aan een vernieuwde visie. In de loop van 2022 onderzoekt de GGD hoe ze de huidige indeling van de begroting kunnen ‘ombouwen’ naar een indeling op basis van de ambities in de visie. Hierbij gaan ze taken koppelen aan de verschillende ambities.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Voor wat betreft Veilig Thuis heeft de organisatie over het hele jaar bekeken te maken met een fluctuerend aantal adviesvragen en meldingen en een teruglopende personeelscapaciteit door onder andere krapte op de arbeidsmarkt, waardoor de wachtlijst gedurende het jaar kan oplopen. De GGD zet in op het creëren van synergie met Veilig Thuis Haaglanden en andere diensten van de Gemeente Den Haag. De taakanalyses die ze hiervoor uitvoeren kunnen, samen met de nieuwe visie, resulteren in andere accenten van de inzet op de taken.

Doelstelling/taakstelling

Programma Sociaal Domein Preventieve gezondheidszorg en het voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld en kindermishandeling.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1)

Eindstand (31-12)

Eigen verrmogen

-0,72 miljoen

2,1 miljoen

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat 2020

2.082.000

Financieel belang

3%

Omvang van de bijdrage

1.024.378,00

Naam

Industrieschap De Plaspoelpolder

Vestigingsplaats

Rijswijk

Doel/Openbaar Belang

Het IPP heeft tot taak het aanleggen en exploiteren van bedrijfsterreinen, waaronder alles is begrepen hetgeen met deze aanleg en exploitatie samenhangt, alsmede het stichten en exploiteren van bedrijfsgebouwen onder de noemer herstructurering.
- Ontwikkeling en uitgifte bedrijventerreinen regio Haaglanden.
- Herstructurering bedrijventerreinen.
- Faciliteren regionale samenwerking bovengenoemde zaken.

Ontwikkelingen

Geen

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Rijswijk participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het Industrieschap de Plaspoelpolder. De verkoop van bouwkavels en verhuur/verkoop bedrijfspanden is onderhevig aan de marktcondities.

Doelstelling/taakstelling

Programma Economie en Werken.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1)

Eindstand (31-12)

Eigen verrmogen

12,2 miljoen

13,1 miljoen

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat 2020

919.184

Financieel belang

50%

Omvang van de bijdrage

n.v.t.

Naam

Afvalinzameling Avalex

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel/Openbaar Belang

Het bedrijf heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden en (doen) uitvoeren van de integrale reinigingstaken van de deelnemers.
Volksgezondheid en Leefbaarheid en daarbij specifiek de taak tot het inzamelen van afval.

Ontwikkelingen

Verwerking
Per 2022 gaat het nieuwe verwerkingscontract in voor de stromen restafval, grof huishoudelijk afval en voor gft+e. Met dit nieuwe contract is nascheiding een feit.
Avalex is officieel toegetreden als aandeelhouder bij afvalverwerker HVC. Avalex is daarmee een garantstelling aangegaan met HVC. Op 30 juli 2021 is de notariële akte hiertoe gepasseerd. De dienstverlening gaat in per 1 januari 2022.
Governance
In 2019 is vastgesteld dat de governance in 2022 onder de loep genomen wordt. Aan de hand van de ontwikkelagenda vindt in 2022 een evaluatie plaats over de Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO).
Huisvesting
In 2020 is een haalbaarheidsonderzoek gestart naar de doorontwikkeling van de huisvesting van Avalex. Het doel is om tot een sterke verbinding voor Avalex intern te komen, waarbij de huisvesting van kantoorpersoneel over twee locaties als onwenselijk wordt gezien. Het tweede doel is om kosten te besparen door concentratie op één locatie. Uiterlijk in 2022 wordt hier een besluit (go/no go) over genomen.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

De (hogere) ontwikkeling van de afvalverwerkingskosten en de lagere opbrengst van grondstoffen (zoals pmd en textiel) brengen een risico mee vanaf 2022.
De garantstelling van Avalex bij HVC heeft geen gevolgen voor de financiële positie van de gemeente Rijswijk. De garantstellingsprovisie (ca. 140.000 per jaar) heeft een positief effect op de begroting.
De financiële positie van Rijswijk kan gevat worden in zes kengetallen, zoals opgenomen in de paragraaf “Weerstandsvermogen en Risicobeheersing” in de begroting (netto schuldquote, tevens gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen, solvabiliteitsratio, structurele exploitatieruimte, grondexploitatie en belastingcapaciteit). De garantstelling van Avalex bij HVC heeft geen invloed op deze kengetallen. Avalex staat namelijk direct garant bij HVC en de gemeenten indirect. Het risico van de garantstelling voor Rijswijk ca. 14 mln. wordt opgenomen in de paragraaf “Weerstandsvermogen en Risicobeheersing” in de begroting. In deze paragraaf worden alleen de top 10 grootste risico’s gemeld. Deze garantstelling is niet opgenomen in de top 10, omdat de kans dat de garantstelling nodig is, zeer laag wordt geacht. Dit laatste wordt bevestigd in diverse rapportages, zoals van Deloitte en door interviews met bestaande HVC-aandeelhouders. Op basis van de lage kans en impact hoeft de benodigde weerstandscapaciteit niet te worden aangepast.

Doelstelling/taakstelling

Programma Wonen en Leven - Afvalinzameling,

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1)

Eindstand (31-12)

Eigen verrmogen

5,4 miljoen

5,4 miljoen

Vreemd vermogen

43,4 miljoen

41,6 miljoen

Resultaat 2020

29.000

Financieel belang

18% van de omzet

Omvang van de bijdrage

7,4 miljoen

Naam

Veiligheidsregio Haaglanden

Algemen informatie

De VRH behartigt de belangen van de gemeente op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en geneeskundige hulpverlening.
De VRH bevordert de veiligheid en gezondheid van allen die zich in het gebied van de regio Haaglanden bevinden door de samenwerking tussen burgers, private en publieke partijen te stimuleren en te faciliteren.

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel/Openbaar Belang

De doelstelling is verwoord in artikel 2, lid 4 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR). “De Veiligheidsregio Haaglanden behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en geneeskundige hulpverlening.”

Ontwikkelingen

De ingezette koers van de brandweer van afgelopen jaren focust op het leveren van zorg op maat, op basis van de hulpvraag, maatschappelijke ontwikkelingen én met inachtneming van de mogelijke risico’s. Deze koers wordt voortgezet. Verder volgt de VRH de ontwikkelingen die volgen uit de focus van de komende kabinetsperiode op het realiseren van een toekomstbestendig, samenhangend stelsel voor de crisisbeheersing en brandweerzorg. Daarnaast hebben de uitkomsten van de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio’s een invloed op de VRH. De GHOR zal zich verder ook richten op het thema “verbreden van het netwerk”.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Risico’s normale bedrijfsuitoefening; politiek- bestuurlijke risico’s.

Doelstelling/taakstelling

Programma openbare orde en veiligheid – VRH.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1)

Eindstand (31-12)

Eigen verrmogen

8,8 miljoen

8,2 miljoen

Vreemd vermogen

110,9 miljoen

118,7 miljoen

Resultaat 2020

3.000.000

Financieel belang

5%

Omvang van de bijdrage

4.652.000

Naam

Omgevingsdienst Haaglanden

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel/Openbaar Belang

De ODH is een regionale uitvoeringsdienst voor zowel de uitvoering van de toetsing en de vergunningverlening, gerelateerd aan diverse milieuwetten en de groene wetgeving, als het adequaat toezicht houden op deze vergunningen, het behandelen van overlastmeldingen en waar nodig handhavend optreden tegen inrichtingen, instellingen en personen die zich niet houden aan deze wet- en regelgeving.

Ontwikkelingen

Geen bijzonderheden.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Risico’s normale bedrijfsuitoefening; politiek- bestuurlijke risico’s.

Doelstelling/taakstelling

Programma Wonen en Leven - milieuvergunningen & advies.
Programma Openbare orde en veiligheid - toezicht & handhaving.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1)

Eindstand (31-12)

Eigen verrmogen

1,1 miljoen

1,1 miljoen

Vreemd vermogen

17,4 miljoen

18,7 miljoen

Resultaat 2020

-

Financieel belang

3%

Omvang van de bijdrage

618.305

Naam

Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen Inkoopbureau H10)

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel/Openbaar Belang

Samenwerking gericht op inkoop specialistische jeugdzorg voor de H10 Gemeenten. Jeugdigen/ gezinnen (passende) zorg bieden.

Ontwikkelingen

De werkzaamheden van het Servicebureau zijn in 2020 voor onbepaalde tijd verlengd en de naamgeving is aangepast van Inkoopbureau H10 naar Gemeenschappelijke Regeling Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. Belangrijkste onderdelen van de uitvoering betreft de contractering van aanbieders die jeugdhulp leveren aan jeugdigen uit de deelnemende gemeenten, contractmanagement met deze aanbieders, de controle op de declaraties van de aanbieders, de verantwoording daarvan en de data-analyse.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Politiek bestuurlijke risico’s voor de gemeente:
In het kader van de verplichting vanuit het Rijk om regionaal samen te werken is in maart 2014 door deze gemeenten vastgesteld om de gezamenlijke inkoop onder te brengen in een zelfstandig inkoopbureau. Positieve effecten zijn onder andere risico- en aansprakelijkheidsspreidingen en schaalvoordeel. Dit betekent wel dat je als gemeente voor een deel zeggenschap verliest. Eind 2019 is het bestaande Servicebureau H10 voor onbepaalde tijd gecontinueerd. Terugtredende deelnemers of het niet doorzetten van het Servicebureau hebben een risico voor de continuïteit ervan. Er zijn ook risico’s die voortvloeien uit rechtsgedingen als gevolg van handelen Servicebureau H10. De kosten voortvloeiend uit het inkooptraject zijn niet verwerkt in de begroting 2022 (vallen nu onder de regiobegroting). Eventuele financiële gevolgen hiervan komen in een alsdan te publiceren herziening van de begroting aan de orde.

Doelstelling/taakstelling

Programma Sociaal domein

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1)

Eindstand (31-12)

Eigen verrmogen

-37.358

43.687

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat 2020

81.045

Financieel belang

5%

Omvang van de bijdrage

151.986 (excl. kosten voortvloeiend uit inkooptraject)

Naam

MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag)

Vestigingsplaats

Rotterdam

Doel/Openbaar Belang

Het verbeteren van de bereikbaarheid, het versterken van het economisch vestigingsklimaat en het stimuleren van werkgelegenheid binnen de metropoolregio Rotterdam - Den Haag.

Rol van de gemeente t.o.v. de
verbonden partij

Partner en gemeente staan samen aan de lat.

Ontwikkelingen

Geen

Risico's (financieel, bestuurlijk)

De risico’s die behoren bij aanbestedingen in de investeringsagenda MRDH.

Doelstelling/taakstelling

Verbindende overheid / Programma’s Economie en Werken en Verkeer en Vervoer.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1)

Eindstand (31-12)

Eigen verrmogen

22 miljoen

30 miljoen

Vreemd vermogen

1.556 miljoen

1.473 miljoen

Resultaat 2020

776.924 na bestemming

Financieel belang

2,2%

Omvang van de bijdrage

143.242

Naam

Bedrijfsvoeringsorganisatie Delft-Rijswijk

Vestigingsplaats

Delft

Doel/Openbaar Belang

Samenwerking Delft-Rijswijk op IT beheer (bedrijfsvoering).

Rol van de gemeente t.o.v. de
verbonden partij

GR en gemeente staan samen aan de lat

Ontwikkelingen

De evaluatie is verricht door Twynstra en Gudde. Conclusie van de evaluatie: voortzetten van de samenwerking aan de hand van een bedrijfsplan met een scope van 3 jaar waarin de ambities zijn geformuleerd, inclusief een financiële paragraaf met de consequenties van de gestelde ambities voor de deelnemende gemeentes.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Risico’s betreffende normale bedrijfsuitoefening.

Doelstelling/taakstelling

Overhead / Paragraaf Bedrijfsvoering.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1)

Eindstand (31-12)

Eigen verrmogen

n.v.t.

n.v.t.

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat 2020

-

Financieel belang

50,0%

Omvang van de bijdrage

2.375 miljoen

Naam

Stichting Businesspark Haaglanden

Vestigingsplaats

Pijnacker-Nootdorp

Doel/Openbaar Belang

Businesspark Haaglanden is een samenwerking tussen zeven gemeenten in regio Haaglanden. De stichting Businesspark Haaglanden heeft ten doel het versterken van de regionale samenwerking tussen de deelnemende gemeenten op het gebied van bedrijfshuisvesting ten behoeve van het behouden en vestigen van bedrijven en daarmee de werkgelegenheid in de Haagse regio.

Ontwikkelingen

Geen

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Risico’s betreffende normale bedrijfsuitoefening.

Rechtsvorm

Stichting

Financiële gegevens

Beginstand (1-1)

Eindstand (31-12)

Eigen verrmogen

11.705

56.585

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat 2020

44.880

Financieel belang

15,0%

Omvang van de bijdrage

24.863 (begroting 2021 nog niet vastgesteld)

Naam

Woonfonds

Vestigingsplaats

Rijswijk

Doel/Openbaar Belang

De gemeente Rijswijk richt een woonfonds op, participeert daarin met andere deelnemers en bouwt, middels dat fonds, als pilot, 100 huurwoningen voor de middengroepen. Doel is huurwoningen in het middensegment toevoegen en de huur voor langere tijd in dit segment beschikbaar te houden.

Ontwikkelingen

Geen

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Risico’s: juridisch, financieel. Deze risico’s zijn onderzocht door een externe partij en opgenomen in de risicoanalyse (RV 21-042). De risico’s worden als laag beoordeeld.

Rechtsvorm

Het fonds wordt vormgegeven als een combinatie van een maatschap en een stichting, Participanten van het fonds treden toe tot de maatschap.

Financiële gegevens

De financiële gegevens zijn nog niet aan te geven.
Een fonds van 100 woningen kent een investering van circa 29,2 mln. Dat geld wordt voor 40% opgebracht door de participanten en (11,7 mln) en 60% bankfinanciering (17,5 mln).
Het aandeel van Rijswijk bedraagt 25% (2.9 mln.). Het rendement bedraagt gemiddeld 4,2% en wordt toegevoegd aan het groeifonds.

Beginstand (1-1)

Eindstand (31-12)

Eigen verrmogen

n.n.b.

n.n.b.

Vreemd vermogen

n.n.b.

n.n.b.

Resultaat 2020

n.v.t.

Financieel belang

ca. 25%

Omvang van de bijdrage

2,9 miljoen (éénmalig)