Wat gaan we daarvoor doen?
Zelfstandig leven
Inkomen (Participatiewet)
We nemen contact op en blijven vervolgens in contact met de inwoners van trede 1 en 2 en stellen samen met hen een plan op om participatie waar mogelijk te bewerkstelligen.
We starten en evalueren de pilot basisbanen.
Samen met werk starten we met het inzetten van niet-willerstrajecten voor de gehele doelgroep van de Participatiewet.
Werk in Uitvoering
De kadernota ‘Werk in Uitvoering’ is vastgesteld en de komende jaren werken we aan de doelstellingen die genoemd worden in de kadernota. In 2022 starten we met het uitvoeringsplan LSA 2.0 dat een uitvloeisel is van de kadernota ‘Werk in Uitvoering’. Dit is een samenwerking tussen lokale Rijswijkse partners en de gemeente In 2022 doen we een tussenevaluatie en stellen we eventueel bij waar dat nodig is;
In de afgelopen en komende periode werken we met een crisisaanpak die gericht is op de gevolgen van de coronacrisis. Hierbij wordt in het bijzonder rekening gehouden met (nieuwe) doelgroepen die ontstaan zijn ten gevolge van de pandemie;
In het verlengde van het SROI 2.0 beleid zetten we in 2022 meer in op SROI en de handhaving daarop door middel van de nieuwe beleidsregels op dit gebied. We verzoeken ondernemers om de SROI-verplichting te volbrengen. Indien dit niet gebeurt, dragen opdrachtnemers bij aan extra inzet van (innovatieve) re-integratie-instrumenten, dat ten behoeve van de doelgroep wordt ingezet;
We gaan uit van de eigen kracht en verantwoordelijkheid van Rijswijkse inwoners bij het vinden van werk en sluiten hierbij aan op de Participatiewet. Voor de inwoners die hier ondersteuning bij nodig hebben, werken we toe naar een integrale aanpak met de partners binnen het Sociaal Domein. Zo zorgen we voor goede randvoorwaarden om de inwoners naar mogelijkheden maximaal te laten participeren. Dit is onder andere terug te zien in de integrale totstandkoming van de kadernota’s sociaal domein, werk en participatie. We zorgen voor een doorstroom op de Participatieladder waar dat mogelijk is en we voeren onder andere een niet-willerstraject in welke invloed heeft voor de gehele doelgroep van de Participatiewet.
Ondersteuning vanuit de Wmo
Per 2023 verlopen de Wmo-contracten met de huidige aanbieders. In 2022 besteden we daarom de ondersteuning Wmo opnieuw aan. We actualiseren de inkoopvisie als uitgangspunt voor de aanbesteding, met daarin opgenomen in de inkoopstrategie: monitoring op resultaten, innovatie, concretisering van de signaleringsfunctie en intensievere inzet van cliëntondersteuning.
In 2021 hebben we de Woonzorgvisie vastgesteld. In 2022 gaan we, samen met de maatschappelijke partners, aan de slag met de uitvoering ervan. Wij houden hierbij ook rekening met de doordecentralisatie beschermd wonen en de regionale afspraken.
De regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang 2022-2025 geven we in 2022 verder vorm en laten we aansluiten op de Woonzorgvisie. Zo ontstaat een integrale aanpak voor zorg en wonen voor kwetsbare Rijswijkers.
Armoede- en schuldenbeleid
We gaan meer maatwerk bieden. In 2022 implementeren we dit door het bieden van een flexibel aanbod (maatwerk) van de kindregelingen. Hierdoor willen we bereiken dat kinderen meer kunnen meedoen aan de maatschappij op een manier die past bij de behoefte van het kind. Hiermee gaan we invulling geven aan de uitvoeringsagenda armoede.
We willen voor het bestrijden van armoede en het voorkomen van schulden meer inzetten op preventie. Voorkomen is immers beter dan genezen. Door in te zetten op preventie willen we op de lange termijn voorkomen dat inwoners in armoede terechtkomen. Ook voor jongeren is het belangrijk om een goede start te hebben en geen schulden te maken. Dit doen we door o.a. samenwerking met scholen. Voor schooljaar 2021-2022 zijn nieuwe leermiddelen voor het onderwijs ontwikkeld. In 2022 zal dit geëvalueerd worden.
Voor inwoners met schulden betreffende de zorgverzekering gaan we starten met het implementeren van de Regeling Uitstroom Bijstandsgerechtigden (RUB). Mensen in de bijstand, die een betalingsachterstand van meer dan zes maandpremies hebben, kunnen hun schuld boetevrij aflossen. Elke maand betalen zij een bedrag die de gemeente samen met de zorgpremie inhoudt op hun uitkering. Hierdoor houden zij hun aanvullend pakket en wordt voorkomen dat mensen onnodig zorg gaan mijden of de kosten van de zorg niet meer kunnen dragen.
We implementeren de brede schulden aanpak (conform vier wetswijzigingen), waarbij samenwerking met bewindvoerders is gerealiseerd, er een aanbod voor ondernemers met schulden tot stand is gekomen en de drempel om gebruik te maken van schuldhulpverlening is verlaagd. Om maatwerk te kunnen bieden aan klanten van het FSP wordt een screeningsinstrument geïmplementeerd.
Opgroeien in een veilige omgeving
Preventie
We blijven ons met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Rijswijk inzetten om een laagdrempelige toegang te bieden voor opvoeders, jeugdigen en professionals, waar men met vragen over opvoeden en opgroeien terecht kan. De CJG- coördinator organiseert netwerkbijeenkomsten voor partners die met jeugd werken en werkt samen om de zichtbaarheid van de dienstverlening van het CJG te vergroten onder de doelgroep.
Een van de doelen van het preventief jeugdbeleid is meer normaliseren en daardoor uiteindelijk minder medicaliseren. Hierover gaan we het gesprek aan met onze partners in de stad zodat verwijzers en andere professionals ook vanuit deze gedachte werken en doen wat nodig is.
Naast een actuele website van het CJG met informatie en advies voor ouders/opvoeders, promoten we in 2022 het gebruik van website ‘Jong In Rijswijk’ voor jongeren. Op basis van monitoring krijgen we zicht op het gebruik en de meerwaarde van de website. Rijswijkse jongeren nemen deel aan de redactie van de website.
De partners van het CJG bieden hun preventieve ondersteuning dicht bij de scholen en in de wijken. De CJG-coördinator verbindt daarbij vraag met aanbod. Het aanbod wordt gekozen op basis van snelle beschikbaarheid en effectiviteit. Voor het voortgezet onderwijs wordt de werkwijze 'Regie op preventie' door de CJG-coördinator overgenomen van de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West waarmee de innovatie geborgd is.
Het ondersteuningsaanbod voor ouders en jeugdigen die te maken krijgen met echtscheidingsproblematiek richt zich in Rijswijk op de verschillende fasen binnen een scheidingsproces. Vroegsignalering krijgt extra aandacht om ouders te motiveren in een zo vroeg mogelijk stadium ondersteuning te zoeken en zo problemen voor de kinderen te voorkomen. Daarnaast monitoren we de meerwaarde van het aanbod voor ouders en jeugdigen.
Op basis van de aanbevelingen uit de evaluatie van het “Convenant JGZ – H8-gemeenten 2018-2021” is gewerkt aan een nieuw convenant tussen de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West en de H8-gemeenten. Het nieuwe convenant geldt voor een periode van 6 jaren, te weten van 01-01-2022 t/m 31-12-2027. In 2022 vormt het nieuwe convenant de basis voor de samenwerking en blijven we inzetten op het bevorderen en borgen van de gezonde en veilige ontwikkeling van jeugdigen.
Lokale ontwikkelingen jeugdhulp (inclusief maatregelen Actieplan WMO/Jeugd)
We maken de inzet van lokale ervaringsdeskundigen uit de jeugdhulp, de ExpEx, onderdeel van structureel beleid.
Het jeugdteam ontwikkelt zich verder door als belangrijk onderdeel van de toegang tot de jeugdhulp. Het jeugdteam heeft naast het zelf verlenen van preventieve hulp ook de verantwoordelijkheid om de toegang tot de jeugdhulp te bewaken. In 2022 besteden we wederom aandacht aan teamvorming op basis van het ontwikkelplan voor een stevig jeugdteam.
De consulenten van het jeugdteam voeren dialoog met ouders en jeugdhulpaanbieders over resultaten van de hulp. Resultaat gericht werken is ook in 2022 nog een belangrijk onderdeel van het opleidingsplan voor het jeugdteam. De toetsingsmedewerker (T-medewerker) draagt haar deskundigheid uit binnen het team van consulenten.
De invoering van de Wet wijziging woonplaatsbeginsel (wwwpb) per 1 januari 2022 zorgt voor een administratieve verhuizing van jeugdigen met jeugdhulp uit en naar onze gemeente. De contracten met jeugdhulpaanbieders passen we op de wetswijziging aan. We voeren de wetswijziging door in beleid en in de werkprocessen van het jeugdteam.
We geven uitvoering aan de integrale visie op de dienstverlening aan Rijswijkse jongeren uitgaande van de Big Five geformuleerd door Jong doet mee! Dit betreft zowel de overgang van jeugdhulp naar maatschappelijke ondersteuning als de hulp aan jongeren bij inkomen, werk en onderwijs.
We ronden de implementatie af van de samenwerkingsafspraken tussen de lokale partners in het onderwijs (scholen, school maatschappelijk werk, SPPOH, leerplicht, jeugdteam, jeugdgezondheidszorg) met betrekking tot vroegtijdige samenwerking binnen een viermanschap, afweging passend onderwijs versus jeugdhulp en privacyconvenant. We monitoren de effecten van de afspraken.
We organiseren zorg dichtbij en zetten in op het versterken van de samenwerking tussen het jeugdteam en huisartsen. We evalueren de samenwerkingsafspraken tussen de huisartsen en het jeugdteam. In samenwerking met geïnteresseerde huisartsen geven we vorm aan de praktijkondersteuner Jeugd in of nabij de praktijk.
Het jeugdteam werkt samen met de jeugdbeschermers (Gecertificeerde instellingen) volgens de werkwijze van Beter Samenspel.
Inkoop Specialistische Jeugdhulp 2020-2024
Met de inkoop wordt er regionaal gestuurd op doelen en resultaten die vastgelegd zijn in een regiovisie (zie ook hieronder bij Regionale samenwerking).
Er wordt toegewerkt naar meer resultaatsturing en het houden aan de afspraken door alle betrokkenen. Dit betekent onder andere verdere doorontwikkeling van de werkprocessen en documenten en training en oefening zoals opgenomen in het jaarplan van het servicebureau jeugdhulp haaglanden. We verwerken de afspraken uit het regionale handboek in de werkprocessen van ons lokale jeugdteam.
Regionale samenwerking en andere transformatieopgaven
We gaan verder met de beweging die in de H10 is ingezet om de huidige voorzieningen en het leefklimaat binnen de Jeugdhulp Plus en de open residentiele jeugdhulp duurzaam te verbeteren. Een voorbeeld van een verbeteractie is het aantal gesloten plaatsen Jeugdhulp Plus af te bouwen en het opbouwen van kleinschalige woonvormen.
In 2021 zijn de verbeteringen doorgevoerd uit het Verbeterplan Gecertificeerde Instellingen dat is opgesteld naar aanleiding van het Inspectierapport “Kwetsbare Kinderen onvoldoende beschermd”. Om terugval te voorkomen worden de verbeteracties ook in 2022 voortgezet. Hieronder valt bijvoorbeeld het trainen van jeugdteamleden, het evalueren van de samenwerkingsafspraken met Veilig Thuis en het werken volgens de methode Beter Samenspel.
In 2021 is een aanzet gemaakt met het landelijk toekomstscenario “nieuwstelsel kind- en gezinsbescherming” om de jeugdbeschermingsketen te vereenvoudigen. Aanleiding zijn de structurele knelpunten in de jeugdbeschermingsketen zoals de aanhoudende wachtlijsten, overlap in taken en verantwoordelijkheden, veel verschillende professionals die kind en gezin zien en teveel focus op het kind in plaats van de achterliggende problematiek. In 2022 en verder zal dit stap voor stap worden uitgewerkt tot een nieuw stelsel en worden de lokale gevolgen duidelijker. De hierboven genoemde verbeteracties passen in deze visie.
Samen met de H3 zetten we in op het verbeteren van de aansluiting onderwijs en jeugdhulp en het voorkomen van thuiszitters. We starten met verschillende pilots waaronder de pilot Onderwijs- Jeugdhulp arrangementen (OJA’s) de pilot de Ontdekkers ( observatieplekken voor thuiszitters of dreigende thuiszitters) en de invoering van het routeboek verzuim en thuiszitters in het VO.
We sluiten aan op de Regiovisie Jeugdhulp Haaglanden. De lokale acties staan hierboven beschreven bij de lokale ontwikkelingen. Regionale acties voeren we komende jaren (2022-2025) uit via de regionale jaarplannen. De eerder opgestelde regionale maatregelen kostenontwikkeling zijn verwerkt in de regiovisie (onder andere door transformatie, doorstroom en uitstroom, regionale instrumenten zoals de maximale bestedingsruimte en het richtinggevend kader)
Borging van de opgaven vanuit de actielijnen Vakmanschap professionals en Kinderen zo thuis mogelijk opgroeien vanuit het Transformatiefonds. Dit betreft onder andere zorglogistiek, in stand houden van de Kennisinfrastructuur en verbinding met de volwassen GGZ.
Aanpak Huiselijk geweld
Vanuit de regiovisie aanpak huiselijk geweld, werken we aan het voorkomen van huiselijk geweld en het zo snel mogelijk stoppen ervan. Dat doen we door huiselijk geweld bespreekbaar te maken, te signaleren en duurzaam te stoppen. We werken samen met netwerkpartners volgens de visie van gefaseerd samenwerken aan veiligheid: eerst werken aan directe veiligheid, dan inzetten op risico gestuurde zorg om de risicofactoren voor herhaling van geweld en onveiligheid aan te pakken en vervolgens ondersteuning of behandeling bieden voor herstel. We leiden (gemeentelijke) aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld op.
Meedoen in een gezonde samenleving
Meedoen aan de samenleving en je er veilig thuis voelen is van groot belang voor het welbevinden van inwoners. Daarom zetten we in op (betaald) werk. Werk is immers het beste medicijn om zelfredzaam te zijn. Voor inwoners voor wie de stap naar een betaalde baan in één keer te groot is, zoeken we op maat naar kansen en mogelijkheden om maatschappelijk te participeren. Ook zetten we in op een nauwe samenwerking tussen volksgezondheid, zorg, welzijn, onderwijs & cultuur en sport om het welzijn van inwoners te vergroten.
In 2022 gaan we verder met de uitvoering van de Brede Welzijnsnota. Samen met maatschappelijke partners werken we aan het bestrijden van eenzaamheid, ondersteunen van vrijwilligers en mantelzorgers en het stimuleren van een inclusieve samenleving. We blijven ons welzijnsbeleid op deze vier thema’s door ontwikkelen met de coalities, Hierbij signaleren we wat er in de samenleving gebeurt en werken we samen om onze doelen te halen.
Verder wordt er op het gebied van welzijn de komende jaren gewerkt aan een nieuwe vorm van opdrachtgeverschap ten opzichte van de uitvoeringsorganisaties binnen het Sociaal Domein in Rijswijk. Dit geldt voor Welzijn Rijswijk voor de opdrachtverstrekking 2021 en verder.
Maatschappelijke participatie (Participatiewet)
In de kadernota participatie 2021 is vastgelegd hoe we maatschappelijke participatie bevorderen. Dit gaat over inwoners met een uitkering die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. We begeleiden hen naar een manier om maatschappelijk te participeren, bijvoorbeeld door aan taalvaardigheid of gezondheid te werken, of vrijwilligerswerk te doen.
We evalueren elk jaar deze nieuwe werkwijze om zo te blijven verbeteren.
Welzijn
We geven uitvoering aan de Brede Welzijnsnota door middel van de uitvoeringsagenda. De coalities zijn gevormd die gaandeweg kunnen groeien tot stevige samenwerkingsverbanden. Er wordt samengewerkt in de coalities op de thema’s eenzaamheid, vrijwilligerswerk, mantelzorg en inclusie. Een coalitie is een samenwerkingsverband van verschillende partijen die ieder op eigen wijze een maatschappelijke rol spelen om één of meerdere thema’s uit de Brede Welzijnsnota op te pakken.
Vrijwilligers en mantelzorgers
Met vrijwilligers gaan we in gesprek over de ondersteuning en waardering die zij nodig hebben bij, en voor al het goede werk dat zij doen. Daarnaast blijven we onze aandacht richten op het bereiken van potentiële vrijwilligers in samenwerking met het vrijwilligerscentrum.
Mantelzorgers worden gestimuleerd en gewaardeerd. Hierbij maken we gebruik van de mantelzorgwaardering en de parkeervergunning voor mantelzorgers.
Met gerichte ondersteuning voorkomen we overbelasting bij mantelzorgers.
Inclusie
Inclusie is één van de vier thema’s binnen de Brede Welzijnsnota. We zetten ons in voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen, ongeacht gender, leeftijd, religie, seksuele voorkeur, etniciteit, handicap, armoede, opleiding, identiteit of vervreemding. Dit doen we onder andere door gastlessen op en rond scholen te faciliteren en met ons lokaal netwerk voor de opvang bij en bestrijding van discriminatie.
We werken aan bewustwording over de thema’s inclusie, toegankelijkheid en discriminatie. Onder andere door op belangrijke momenten in het jaar de inclusieve regenboogvlag te hijsen.
In 2022 werken we aan de (door)ontwikkeling van onze Lokale inclusie agenda. Dit doen we expliciet samen met onze inwoners met een beperking. Zij weten immers als geen ander wat er goed gaat en wat verbeterd dient te worden.
Inclusie moet zo veel mogelijk ingebed zijn in het reguliere beleid en geen apart thema zijn. We blijven hier aandacht voor vragen.
Volksgezondheid
Het bestuur van de gemeente Rijswijk vindt een goede gezondheid van haar inwoners belangrijk. Voldoende beweging, gezond eten, niet roken en een matig gebruik van alcohol worden daarom zoveel mogelijk gestimuleerd. Het gaat hierbij vooral om preventieve activiteiten. Daarnaast wordt er ingezet op een nauwe samenwerking tussen volksgezondheid, zorg, welzijn, onderwijs & cultuur en sport & bewegen om mensen naar gezonder gedrag te begeleiden.
In 2022 gaan we verder met de implementatie van de Uitvoeringsagenda Gezondheid en Sport. Met de uitvoeringsagenda is praktische uitvoering gegeven aan de doelstellingen en uitgangspunten vanuit de Nota Volksgezondheid, de door de sportraad opgestelde Nota Sport en Bewegen en het Lokaal Sportakkoord. Hierdoor is meer dan voorheen de verbinding met sport gemaakt.
De integrale aanpak vanuit de uitvoeringsagenda is uitgebreid met het Lokaal Preventieakkoord. Met de mogelijkheden van een Lokaal Preventieakkoord krijgt preventie in 2022 een nog prominentere plek binnen het volksgezondheidsbeleid.
In 2022 geeft de uitvoeringsagenda inclusief sport- en preventieakkoord een extra impuls aan preventieve gezondheid, sport en bewegen in Rijswijk. Met de betrokken partners gaan we aan de slag om een vervolg te geven aan de doelstellingen, ideeën en gemaakte afspraken.
De uitvoeringsagenda Gezondheid, Sport en Preventie wordt elk jaar geëvalueerd met als doel de aanpak te blijven (door)ontwikkelen en te verbeteren.
Inburgering
Op 1 januari 2022 gaat de nieuwe Wet inburgering in. Vanaf die datum heeft de gemeente een nieuwe wettelijke taak en verantwoordelijkheid voor inburgeraars. Voor statushouders heeft de gemeente meer verantwoordelijkheden als voor gezinsmigranten.
In de Kadernota Wet Inburgering 2022 “Thuis in Rijswijk” hebben wij vastgelegd op welke manier wij deze nieuwe wettelijke taak gaan uitvoeren.
In 2022 gaan wij aan de slag met de uitvoering aan de hand van de volgende principes
Wij hanteren een integrale aanpak, en maken zoveel mogelijk gebruik van reeds bestaande voorzieningen.
Nieuwe inburgeraars hebben tijdelijk intensieve ondersteuning nodig aan het begin van hun traject. Wij gaan ervan uit dat ze daarna zo snel mogelijk zelfstandige inwoners zijn.
Wij streven ernaar dat de inburgeraars duurzaam aan het werk gaan. Daarom moeten ze goed Nederlands spreken, het liefst op B1 niveau.