Wat gaan we daarvoor doen?

Stedelijke ontwikkeling

Rijswijk ontwikkelen tot een moderne duurzame groene stad waar het prettig werken, wonen en recreëren is.

Regionale samenhang

  • We leveren met onze verstedelijkingsstrategie een bijdrage aan de regionale en lokale behoefte aan woningen en bedrijfsruimten/arbeidsplaatsen. Versterking van de agglomeratiekracht door verbetering van de samenhang tussen regionale economische clusters, koppeling van woning- en arbeidsmarkt en een goede leefomgeving is daarbij het uitgangspunt.

  • We zorgen voor een goede ontsluiting, mede via een metropolitaan OV-netwerk.

Verstedelijkingsstrategie

  • We concentreren nieuwbouw voornamelijk in de Stadsas en bouwen daarmee in de nabijheid van het station.

  • We ontwikkelen het winkelcentrum en omgeving tot Bogaard Stadscentrum, een levendig gebied in een groene omgeving conform het vastgestelde Masterplan. Dit doen we door transformatie van kantoren en winkels tot woningen, door toevoeging van horeca en nieuwe functies en door versterking en vergroening van de openbare ruimte. Hiervoor worden diverse bestemmingsplanprocedures voor de verschillende deellocaties doorlopen.

  • We ontwikkelen het Havengebied tot een gemengd woon-werk- en recreatiegebied conform de richtlijnen van het ontwikkelkader. We ontwikkelen bestemmingsplannen voor deellocaties, waarvan de eerste in 2022 aan de raad zal worden voorgelegd. We geven invulling aan de moties van de raad uit maart 2021.

  • Mobiliteit is een integraal onderdeel van deze ontwikkelingen evenals het hebben van adequate parkeernormen. Waar mogelijk lopen we bij gebiedsontwikkelingen vooruit op nieuw mobiliteits- en parkeerbeleid. Zie hiervoor het programma Verkeer en Vervoer.

  • Station Rijswijk verdient bijzondere aandacht; we streven naar, en willen ook op de langere termijn investeren in een kwaliteitsimpuls voor het stationsgebied. Een station waar het prettig verblijven is en een goede overstap tussen trein, tram, bus, auto en fiets mogelijk is, helpt mee om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren (zie verder het Programma Verkeer en vervoer).

  • We koppelen de verstedelijkingsopgave aan maatschappelijke doelen voor verduurzaming van het energienetwerk, klimaatadaptatie, innovatie van de economie en behoud van landschappelijke kwaliteiten.

  • Naast de mogelijkheden van kostenverhaal onderzoeken we de mogelijkheden van de vorming en voeding van een Mobiliteitstransitiefonds en een Gebiedsfonds Plaspoelpolder en van subsidieaanvragen (zoals de Woningbouwimpuls Verstedelijking, die voor Bogaard Stadscentrum al is toegekend en voor het Havenkwartier nader wordt onderzocht).

Programma Stadsontwikkeling

  • Voor de verstedelijkingsopgave is er binnenstedelijk ruimte gevonden voor het toevoegen van ca. 11.000 woningen tot 2040. De behoefte aan bedrijfsruimte en bedrijfsterreinen is onderdeel van de op te leveren Strategie Werklocaties. Het realiseren van deze opgaven geeft een grote druk op de stad. Het programma Stadsontwikkeling richt zich volledig op de leefbaarheid van de stad.

  • Bij individuele gebiedsontwikkelingen wordt al vergaand rekening gehouden met de leefbaarheid door een integrale benadering van vraagstukken en onderzoeken als leefbaarheidseffectrapportages. Dit programma is projectoverstijgend en legt de focus op het inzichtelijk maken en adresseren van integrale, projectoverstijgende maatregelen die bijdragen aan een meer leefbare, bereikbare en toekomstbestendige stad.

  • Hierbij valt te denken aan maatregelen op het gebied van bereikbaarheid, groen, wateroverlast, maar ook sociale cohesie en voldoende voorzieningen.

  • Vanuit het programma Stadsontwikkeling wordt inzichtelijk gemaakt welke maatregelen het meeste bijdragen aan de gestelde ambities, of ze noodzakelijk of wenselijk zijn en hoeveel ze kosten. Hierdoor is Rijswijk in staat om op stadsniveau gefundeerde investeringsbeslissingen te nemen waar nodig te faseren en daarmee de kwantitatieve en kwalitatieve ontwikkeling van de stad in balans te brengen. Daarnaast stelt het Rijswijk in staat om eventuele benodigde financieringshulp van andere overheden te concretiseren.

Samenwerking private partijen en andere overheden

  • We werken binnen de Verstedelijkingsalliantie (8 gemeenten, de provincie en de MRDH) samen met andere overheden. De alliantie richt zich op het wegnemen van belemmeringen bij het realiseren van complexe binnenstedelijke gebieds-ontwikkelingen. Op 20 november 2019 zijn hierover afspraken vastgelegd in een Verstedelijkingsakkoord met het Rijk en andere stakeholders. Als uitwerking daarvan is inmiddels vanuit het Nationaal Groeifonds €1 miljard gereserveerd voor de ontwikkeling van een Metropolitaan OV netwerk. Gewerkt wordt aan een uitwerking van dit plan om de reservering om te zetten in een definitieve investering. Vanuit de Verstedelijkingsalliantie wordt ook inzet gepleegd om financiële steun te krijgen voor de binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen.

  • Rijswijk maakt deel uit van het regionale convenant Klimaatadaptief Bouwen. Hierin is met marktpartijen een duurzaam Programma van Eisen opgesteld. In de gebiedsontwikkelingen proberen we deze principes zo veel mogelijk toe te passen.

Herontwikkeling Te Werve

  • Bij de herontwikkeling van Te Werve gaat het om de integrale aanpak van de wijk op gebieden als openbare ruimte, woningvoorraad, groen, leefbaarheid en sociale cohesie, met specifieke aandacht voor de herontwikkeling van Te Werve Oost. De gezamenlijk met de woningcorporaties aangestelde programmamanager zal in 2022 een plan van aanpak opstellen voor de hele wijk.

Wonen

Toename, differentiatie en verduurzaming van de woningvoorraad door verdichting, transformatie en nieuwbouw.

Woonvisie

  • Uitvoering geven aan de eind 2021 vastgestelde prestatieafspraken met de corporaties. De kwaliteit van de sociale woningvoorraad, leefbaarheid, duurzaamheid en bouwen voor doelgroepen zijn belangrijke thema’s.

  • Uitvoering geven aan de in mei 2021 vastgestelde Actualisatie van de Woonvisie. Het gaat hierbij ondermeer om het stimuleren van de bouw van woningen in het middeldure segment, het operationeel maken van het Woonfonds, het inzetten van een zelfbewoningsplicht en het opstellen van een beleidsregel om verkamering van woningen tegen te gaan. De in 2021 ondertekende regionale woningmarktafspraken vormen een leidraad voor de toekomstige nieuwbouw.

  • Uitvoering geven aan het Principeakkoord tussen woningcorporatie Rijswijk Wonen en de gemeente. Het gaat om de toevoeging van middeldure huurwoningen met compensatie in het sociale segment. En onderzoeken of een dergelijk akkoord ook met Vidomes gesloten kan worden.

Doorlopende acties woningbouw en woon-gerelateerde zaken

  • Realiseren van nieuwbouw als doorlopend proces op de locaties RijswijkBuiten en Eikelenburgh.

  • Herstructurering wijk Te Werve: start verkenning van de mogelijkheden in Te Werve Oost.

  • Transformatie en nieuwbouw in de gebiedsontwikkelingen: diverse projecten zitten in de voorbereidende fase zoals het voormalig HBG gebouw, De Terp, de Sterpassage, Van Markenlaan 5, het ING-blok en het Beatrix-blok. Dit geldt ook voor de locaties Burg. Elsenlaan 321, 325 en 329 alsmede voor de voormalige Indolafabriek in het Havenkwartier.

  • De ontwikkeling van project Hofstede in de Landgoederenzone.

  • Uitvoeren van de lokale prestatieafspraken met de woningcorporaties: nieuwbouw (De Entree, Our House, G. Bomanslocatie), renovatie en verduurzaming (Jolandaflat, Rembrandtkade en complexen in Te Werve, Muziekbuurt en Ministerbuurt), huisvesten van statushouders en kwetsbare personen uit instellingen.

  • Verduurzaming van de bestaande woningvoorraad. Het verder uitwerken en uitvoeren van de inhoud van de Transitievisie Warmte is bij deze verduurzaming een belangrijke bouwsteen. We willen Rijswijk, net als omliggende gemeenten, mee laten profiteren van WarmtelinQ, die door de Gasunie wordt aangelegd of op termijn aansluiten op nog te boren geothermische bron of andere lokale warmtebronnen. Daarnaast is de inzet dat eigenaren van vastgoed de warmtevraag verder beperken door bijvoorbeeld te isoleren. Lokale initiatieven om woningen of VvE’s van het aardgas te halen willen we ondersteunen. .

  • Toevoegen van goed toegankelijke appartementen in de gebiedsontwikkelingen Bogaard Stadscentrum, Havenkwartier en Kesslerpark alsmede op diverse locaties in RijswijkBuiten.

  • Ontwikkelen van wonen en zorg concepten zoals Our House, de Blauwe Parel en de zorgwoningen in de Buitenpoort in RijswijkBuiten en de zorgwoningen in het ING-blok (In de Bogaard).

Groen en Onderhoud

Behoud, ontwikkeling en differentiatie van openbaar groen, singels, parken en landgoederen

Groen en natuur

  • In ons groenbeheerplan hebben we vastgelegd hoe we ons groen onderhouden en welke werkzaamheden nodig zijn om beeldkwaliteit B te behalen en te behouden. Door dit beheer versterken we de kwaliteit van het bestaande groen, waardoor dit voor mens en dier aantrekkelijker is.

  • We streven binnen de groene ruimte naar een breed palet aan vrijetijdsmogelijkheden. Dit draagt ook bij aan de gezondheid van inwoners: ouderen, maar zeker ook jongeren en kinderen.

Wilhelminapark

  • We transformeren het Wilhelminapark de komende jaren tot een stadspark dat voldoet aan de behoeften van onze inwoners door te investeren in recreatieve verbindingen, sport- en spelvoorzieningen, gedifferentieerd groen, kunst, cultuur en evenementen en door de realisatie van een horecavoorziening te faciliteren.

  • De natuurtuin in het Wilhelminapark is onze parel van natuur- en milieueducatie. We realiseren een nieuw natuur- en milieueducatiecentrum op de plek van de huidige Blokhut

  • De nieuw te bouwen horecagelegenheid bij de zwemvijver zal een duurzame bedrijfsvoering hebben en kan mogelijk ook een rol krijgen in het verschaffen van informatie over de natuur in de omgeving

Landgoederenzone Rijswijk

  • De Landgoederenzone Rijswijk is erg belangrijk voor een gezonde leefomgeving in een verstedelijkt gebied. Het cultuurhistorisch gebied is belangrijk voor mens en natuur. Vanuit een integrale gebiedsvisie op de gehele zone, starten we met fase 1 van de investeringen tussen de Huis te Landelaan en Park Schoonoord. De beleving voor inwoners en bezoekers wordt beter en de natuurwaarden worden versterkt.

  • De ontwikkeling van de Landgoederenzone sluit aan op de ambities die in de samenwerking binnen het Nationaal Park Hollandse Duinen zijn geformuleerd om de samenhang en kwaliteit van de Zuid-Hollandse Landgoederenzones te versterken.

  • In ontwikkeling wordt samenwerking gezocht met derden, zowel maatschappelijke organisatie als commerciële partijen, om te verkennen op welke wijze deze partijen kunnen bijdragen in de kosten voor ontwikkeling en beheer van de Landgoederenzone.

  • Het proces van de verkoop en ontwikkeling van buitenplaats De Voorde wordt verder doorgezet. Hierbij is de maatschappelijke functie, openbare toegankelijkheid en herstel van de monumentale waarde van belang.

  • De plannen op de locatie van afgebrande bowlingbaan, voormalige tennisbanen en afgebrande boerderij worden in de vorm van plan Hofstede verder ontwikkeld. In deze plannen zullen de ruim twintig voormalige gravelbanen worden teruggegeven aan de natuur en als heringericht openbaar toegankelijk park worden opgeleverd.

Dierenwelzijn

  • Wij bevorderen dierenwelzijn in onze gemeente door dierenwelzijn duurzaam te integreren in ons gemeentelijk handelen en bewustwording over dierenwelzijn onder onze inwoners te versterken.

  • Via overeenkomsten met dierenasiel ‘t Julialaantje en Dierenambulance Den Haag e.o. geven we uitvoering aan onze wettelijke plicht voor vervoer en opvang van zwerfdieren.

  • In nauwe samenwerking met de dierenklinieken stimuleren we het chippen van katten.

  • Wij dragen bij aan het terugdringen van de ganzenpopulatie door het uitvoeren van ons Ganzenbeheerplan.

  • Wij faciliteren de dierenvoedselbank voor gebruikers van de reguliere voedselbank.

  • Wij gaan meer aandacht geven aan het bevorderen van het welzijn van wilde dieren.

Openbare ruimte

Basis op orde: schoon, heel en veilig en beeldkwaliteitsniveau B

Beheerplan

  • In het integraal beheerplan openbare ruimte hebben we vertaald wat de basis op orde is. We onderhouden en beheren onze openbare ruimte op beeldkwaliteitsniveau B. In het integraal beheerplan openbare ruimte en de onderliggende disciplinaire beheerplannen hebben we vastgelegd welke inspanningen in beheer en onderhoud noodzakelijk zijn om de beeldkwaliteit te bereiken en te handhaven. Tevens is aangegeven welke middelen hiervoor noodzakelijk zijn.

  • Het beeldkwaliteitsniveau bewaken we door ieder kwartaal een objectieve kwaliteitsmeting uit te laten voeren.

  • Het integraal beheerplan openbare ruimte vormt de leidraad voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

Zwerfafval

  • We verminderen het zwerfafval door publieksgerichte acties en handhaving conform het actieplan “Rijswijk Schoon”.

  • De educatie over zwerfafval en afvalscheiding op basisscholen wordt voortgezet met de Afvalrace. Dit is een programma specifiek gericht op kinderen en er wordt spelenderwijs geleerd hoe om te gaan met het scheiden van afval en preventie van zwerfafval.

  • Op verschillende plekken worden interventies ingezet om bijplaatsingen en illegale dumpingen te voorkomen. Denk hierbij aan (levende) containertuintjes, gedragsprikkels, en slimme afvalbakken.

  • Naar aanleiding van het voederverbod (nieuw artikel in de APV) hebben we ook aandacht voor de schadelijke gevolgen van het voeren van dieren, waaronder rattenoverlast.

Herstructurering en beheer buitenruimte

  • We verbeteren de openbare ruimte door een integrale herinrichting van een aantal straten (zie ook paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen). De komende jaren verbeteren we de Karel Doormanlaan, de Van Ostadelaan, de Van Dijklaan, de Steenlaan, de Tulpstraat en Julianastraat.

  • We geven een integrale kwaliteitsimpuls aan de openbare ruimte in de omgeving Huis van de Stad - Rijswijkse Schouwburg en creëren daarmee een vertrekpunt voor een verbeterde kwaliteit van onderhoud.

  • Met kleinschalige ingrepen knappen we kansrijke plekken in de openbare ruimte op waar sprake is van achterstallig onderhoud, of waar onderhoud niet (meer) leidt tot een kwaliteitsverbetering. We maken deze plekken mooier en bekijken daarbij of de ingrepen zich lenen voor actieve betrokkenheid en participatieve inbreng van omwonenden.

  • In de Verkenning Geestbrugweg e.o. welke staat beschreven in het programma Verkeer en vervoer wordt ook de kwaliteitsverbetering van de entree van het winkelcentrum Oud Rijswijk meegenomen.

Bomen en groen in balans

  • Soms veroorzaken bomen overlast, bijvoorbeeld door het opdrukken van verharding of door boomkronen die richting gevels groeien. Waar dit noodzakelijk is, lossen we het op.

  • We planten nieuwe bomen als we bomen hebben moeten kappen. En waar mogelijk planten we extra bomen om oorspronkelijke laanstructuren in Rijswijk weer te herstellen. Daarmee borgen we de groene kwaliteit in de gemeente Rijswijk.

Energie, verduurzamings- en klimaatambities

Doorbouwen aan een duurzame, klimaat adaptieve, gezonde stad die in de toekomst klimaatneutraal is en een circulaire economie heeft.

Energie

  • Vaststellen Transitievisie Warmte.

  • Opstellen Concept Beleid duurzame opwekking elektriciteit.

  • Ondersteunen bij het nemen van en verstrekken van informatie over concrete maatregelen voor energiebesparing aan huurders, huiseigenaren, VvE’s en bedrijven.

Afval en grondstoffen

  • Gemiddeld gaan 2 buurten per jaar over op omgekeerd inzamelen. De invoering en communicatie doen we samen met Avalex. De invoering van omgekeerd inzamelen gaat gepaard met veel communicatie, os. een digitaal platform, folders en bakjes voor recycling.

  • Vanaf 2022 is nascheiding van kracht bij hoogbouw woningen. Met deze techniek wordt pmd (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blijk) en drankpakken)uit het restafval gescheiden voor recycling. De hoeveelheid restafval daalt hierdoor.

  • Het verbeteren van de kwaliteit van grondstoffen door slimmer om te gaan met gft-e (Groente, fruit, Tuinafval en Etensresten) en pmd voorzieningen. Onderzoek wijst uit dat 75% van het pmd vervuild is en dat de omgeving hier een grote rol in speelt. Doel hierbij is om zoveel mogelijk schone grondstoffen in te zamelen, in plaats van vervuilde vrachten te verbranden.

  • Onze kosten voor de verwerking van restafval, stijgen elk jaar opnieuw. Dit heeft er mee te maken dat er belasting wordt geheven over elke ton te verwerken restafval en de grote hoeveelheden restafval die onze inwoners laten inzamelen. Dit zorgt voor een hoge kostenpost. Het college heeft dan ook een taakstelling aangenomen van 350.000,- op de reductie van restafval. Door de invoering van nascheiding van pmd bij hoogbouw in 2022 verwachten we minder restafval op te halen bij hoogbouw en daardoor kosten te reduceren. Bij laagbouw woningen wordt gekeken naar serviceprikkels en betere spreiding van faciliteiten voor bronscheiding, die gedurende het jaar beslag krijgen.

Rijswijk klimaatproof

  • Ook in de toekomst wil Rijswijk een prettige, gezonde gemeente zijn met een aantrekkelijke leefomgeving. Daarom willen we wateroverlast en hittestress voorkomen en dragen we bij aan een goede waterkwaliteit

Verbeteren milieukwaliteit

  • We stellen een omgevingsveiligheidsbeleid op ten behoeve van de groepsrisicobeoordeling conform het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) inzake aandachtsgebieden.

  • We stellen in gesprekken met projectontwikkelaars en initiatiefnemers kansen voor bijvoorbeeld woning- en geluidisolatie, energiebesparing en groene daken expliciet aan de orde.

  • We vinden schone lucht belangrijk en voeren een actieve aanpak van de voornaamste bronnen van luchtvervuiling. De aanpak is opgenomen in het Actieplan luchtkwaliteit en is enerzijds gericht op het verminderen van de uitstoot van lokale bronnen en anderzijds werken wij in het kader van het schone luchtakkoord samen aan de landelijke doelstelling voor het behalen van gezondheidswinst. Het luchtkwaliteitsplan bevat lokale maatregelen die bijdragen aan onze ambitie om in 2030 te voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie.

  • In 2021 ronden we het onderzoek naar de mogelijkheden voor een milieuzone aan de Beatrixlaan en een milieuzone voor brommers/scooters af. Wanneer dit onderzoek positief uitvalt, willen we vanaf 2022 starten met het invoeren van deze milieuzones.

  • We verminderen geluidsoverlast door te starten met de voorbereidingen om geluidsmaatregelen uit te voeren in het kader van de sanering van A en B-lijsten en het Actieplan geluid 2018-2022. Het aanleggen van stille wegdekken is onderdeel van de aanpak van geluidoverlast als gevolg van het wegverkeer.

  • Met de realisatie van het Huis van de Stad volgens de BENG-criteria (Bijna Energieneutrale Gebouwen) dragen we op een substantiële wijze bij aan een meer milieubewuste huisvesting van de gemeentelijke organisatie en een aantal maatschappelijke en culturele organisaties.

Circulaire stad

  • We werken toe naar een circulaire economie, waarbij we niet alleen duurzaam en toekomstbestendig inkopen maar waarbij we ook uiteindelijk geen afval meer willen produceren.

  • Dat doen we onder andere door:

  1. vooraf al na te denken over het inrichten van onze buitenruimte volgens circulaire principes. Met zoveel mogelijk besparing en hergebruik van materialen, met duurzame verkeersoplossingen en duurzame energie, en met zoveel mogelijk natuurlijke materialen;

  2. te kiezen voor innovatieve oplossingen voor de inrichting van de stad die passen bij Rijswijk als Smart City.

Gedeelde verantwoordelijkheid voor de leefomgeving

Bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties zijn medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van de leefomgeving.

Gebiedsgericht werken

  • We werken gebiedsgericht waarbij we in de beleids- en uitvoeringsfase van buiten naar binnen werken, ruimte bieden aan de inbreng van inwoners en constructief samenwerken met bedrijven en maatschappelijke organisaties.

  • Voor een succesvolle integrale aanpak in wijkontwikkeling werken we in 2021 vanuit de thematiek die in de gebieden spelen en ontwikkelen daar waar nodig een gebiedsprogramma. We stellen in ieder gebied een gebiedsregisseur aan die bekend is met de belangrijkste wijkontwikkelingen en die een vruchtbare werkrelatie met de wijkpartners en inwoners heeft opgebouwd.

Loket Stadskracht

  • Waar nodig en mogelijk faciliteren en ondersteunen we de inwoners via Loket Stadskracht bij de uitwerking en realisatie van hun initiatieven om de leefomgeving te verbeteren.

  • We sturen aan op zelfbeheer en zelforganisatie en onderzoeken in 2021 mogelijkheden om het loket nog klantgerichter te maken en de efficiëntie rondom participatietrajecten te vergroten.

Omgevingswet

  • We zorgen ervoor dat we per 1 juli 2022 voldoen aan de wettelijke verplichtingen die de Omgevingswet stelt. In de Omgevingswet staat de balans tussen het benutten en het beschermen van de fysieke leefomgeving centraal. In onze collegeperiode treffen we de benodigde voorbereidingen voor de nieuwe wet.

  • We starten in 2022 met het proces om te komen tot een Rijswijkse Omgevingsvisie (die moet zijn vastgesteld uiterlijk 31 december 2024), en vervolgen het proces voor het opstellen van een Omgevingsplan (uiterlijk vastgesteld 31 december 2029).

  • We gebruiken de mogelijkheden van de nieuwe Omgevingswet om bij te dragen aan de verbetering van onze leefomgeving en de bescherming van de gezondheid en veiligheid van onze inwoners.

  • Om te gaan werken met de nieuwe omgevingswet beoordelen we of een pilot positief kan bijdragen aan de realisatie van gebiedsontwikkelingen, oefenen we met kleinschalige projecten en toetsen we in hoeverre de werkwijze binnen recent gerealiseerde ontwikkelingen aansluiten bij (het gedachtegoed van) de Omgevingswet.

  • Voor gebieden waarvoor gebiedsvisies zijn of worden opgesteld, bekijken we of de Omgevingswet mogelijkheden biedt voor meer flexibiliteit met behoud/borging van kernkwaliteiten.

  • We benutten de invoering van de Omgevingswet voor verbetering van onze dienstverlening, bijvoorbeeld door meer deregulering en vermindering van de bureaucratie.

Huis van de Stad

  • We ontwikkelen het Huis van de Stad tot een plek die verbinding legt tussen politiek en samenleving en waar gemeente, inwoners, ondernemers, maatschappelijke en culturele organisaties kennis delen en krachten bundelen om de kwaliteit van de (sociale, culturele en fysieke) leefomgeving in Rijswijk te versterken: een icoon. Het is een herkenningspunt voor Rijswijk. Een plek die symbool staat voor de stad, haar kracht en haar historie.

  • We ontwikkelen daarom het gebouw aan de Generaal Spoorlaan 2-4 en de openbare ruimte daaromheen tot een aantrekkelijke omgeving die uitnodigt tot ontmoeting en samenwerking. Nu de huisvesting van bibliotheek, Trias, een horecavoorziening en een aantal activiteiten van Stichting Welzijn Rijswijk in het gebouw aanstaande is, bereiden we de verhuizing van gemeentelijke organisatie (inclusief multifunctionele raads- en theaterzaal) voor. We hebben opdracht gegeven voor een voorstel voor de buitenruimte van het Huis van de Stad, waarin een oplossing wordt meegenomen voor de parkeerproblematiek in Te Werve.

Openbare Speelvoorzieningen

  • Wij realiseren, beheren en onderhouden voldoende aantrekkelijk ingerichte veilige openbare speelplekken die geschikt zijn voor alle kinderen in Rijswijk om te spelen, te bewegen en te ontmoeten. In dat kader:

    • geven wij uitvoering aan de taken die voor 2022 staan opgenomen in het uitvoeringsprogramma van de nota Speelbeleid 2021 – 2026.

    • geven wij uitvoering aan het Beheerplan Openbare Speelplekken 2019 – 2022 met het opstellen van een jaarplan 2022 voor de vervangingsopgave van speeltoestellen / herinrichting van speelplekken.

    • stellen wij een nieuw Beheerplan Openbare Speelplekken 2023 - 2026 op aan de hand van de beleidsuitgangspunten van de nota Speelbeleid 2021 – 2026, de afschrijvingstermijnen en inspecties van de speeltoestellen en diens valondergronden.