Wat gaan we daarvoor doen?
We zetten de volgende instrumenten in om onze ambitie te bereiken:
Actualisatie van het grondbeleid
Ruim een jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet, zijn we gestart met de actualisatie van ons grondbeleid. We hebben inmiddels voldoende ervaringen opgedaan met werken onder de Omgevingswet om tot een herijking te komen. In 2026 streven we er naar het geactualiseerde grondbeleid vast te stellen. Bij de actualisatie van het grondbeleid wordt – in lijn met het collegewerkprogramma - ook de mogelijkheid nader onderzocht om bij ruimtelijke ontwikkelingen meer risicodragend te sturen door middel van actief grondbeleid. Dit houdt in dat de gemeente zelf gronden en panden aankoopt of eigen gronden ontwikkelt. Dit kan helpen om maatschappelijke doelen te bereiken, zoals het behoud of versterken van welzijn of het vergroten van werkgelegenheid.
Gemeentelijke gronduitgifte
We sluiten de lopende grondexploitatie Eikelenburg af, en starten of onderzoeken nieuwe voor het woonwagencentrum De Strijp, de Marimbahallocatie, de Buziaulaan (Triaslocatie), de Van Offwegenlaan en de P. van Vlietlaan. Zie beleidsproduct 8.2 voor meer informatie over de lopende en (mogelijk) toekomstige gemeentelijke grondexploitaties. De grondexploitatie RijswijkBuiten wordt in een aparte paragraaf toegelicht.
Bij gronduitgifte gebruiken we marktconforme prijzen uit de in 2024 geactualiseerde Grondprijzenbrief. In sommige gevallen is het nodig een taxatie uit te voeren. Zo zorgen we voor een transparante prijsbepaling en kostendekkende opbrengsten.
Faciliterend grondbeleid
Bij veel ontwikkelingen, vooral in de Stadsas, passen we faciliterend grondbeleid toe. De gemeente bepaalt hierbij de kaders, terwijl marktpartijen zoals ontwikkelaars en woningcorporaties de plannen uitvoeren. De gemeentelijke kosten verhalen we vooral via anterieure overeenkomsten. Bij verkoop van gemeentelijke grond zijn deze kosten verwerkt in de uitgifteprijs. In beleidsproduct 8.3 staat een overzicht van de lopende ontwikkelingen waarbij faciliterend grondbeleid wordt toegepast.
Verkoop van gemeentelijk vastgoed
We verkopen vastgoed dat niet van strategisch belang is. Hiermee beheren we ons vastgoed efficiënt en maken we middelen vrij voor andere gemeentelijke prioriteiten.
De Voorde
Na het afhaken van eerdere initiatiefnemers is het verkoop- en ontwikkelproces voor De Voorde opnieuw gestart. Vanwege het historische karakter en de monumentale status van het landhuis is een zorgvuldige herontwikkeling noodzakelijk. De herontwikkeling richt zich op het versterken van de cultuurhistorische uitstraling en de natuurwaarde van de Landgoederenzone. Voorafgaand aan de verkoop is het noodzakelijk dat een cascorenovatie plaatsvindt, zodat het in goede staat kan worden overgedragen. De verkoop van landhuis De Voorde staat gepland voor 2026.
Woningen en overig vastgoed
De gemeente bezit acht woningen die, zodra de huur eindigt, worden verkocht, tenzij ze van strategisch belang zijn. In de meeste gevallen ontbreekt dit strategisch belang en komen de woningen in aanmerking voor verkoop. Dit zijn drie woningen minder dan vorig jaar. Herenstraat 87 is inmiddels verkocht en de woningen bij De Voorde en Hofrust maken onderdeel uit van een groter complex dat naar verwachting als geheel wordt verkocht.
Daarnaast heeft de gemeente bedrijfsmatig vastgoed in eigendom dat niet direct tot de kerntaken behoort, zoals kinderdagverblijven. Wanneer een dergelijke locatie geen strategisch belang heeft, wordt deze op een passend moment, financieel en operationeel, afgestoten.
Strategische gronden
Om het grondbeleid verantwoord toe te passen, hebben we enkele strategisch belangrijke locaties aangekocht die van waarde zijn voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van Rijswijk. Zolang deze gronden nog niet klaar zijn voor ontwikkeling en niet als bouwgrond binnen een exploitatieproject kunnen worden aangemerkt, staan ze op de gemeentelijke balans als ‘strategische gronden’ onder de materiële vaste activa (MVA). Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste strategische locaties in gemeentelijk bezit.
Hof van Elsenburg (Lange Kleiweg 80)
Deze locatie zou na afloop van de verhuur aan het COA in 2022 grotendeels beschikbaar worden gesteld aan Rijkswaterstaat voor de verbreding van de A4. De uitvoering daarvan is echter aanzienlijk vertraagd door de stikstofproblematiek. Inmiddels worden met Rijkswaterstaat gesprekken gevoerd over het gebruik van een andere locatie.
Op 24 september 2024 besloot de raad om het terrein voor twee jaar opnieuw te verhuren aan het COA voor de opvang van asielzoekers. Vanaf 1 maart 2025 is het terrein in gebruik door het COA tot uiterlijk eind augustus 2027. Hierna komt ‘Hof van Elsenburg’ vrij voor ontwikkeling. Het ruimtelijk kader hiervoor wordt in 2026 opgesteld.
Landgoederenzone - locatie De Opperd
De oorspronkelijke bouwmogelijkheid voor De Opperd is met de inwerkingtreding van de Omgevingswet vervallen. De gemeente wil het gebied behouden als onbebouwd onderdeel van de landgoederenzone. Bij de gebiedsgerichte uitwerking van het omgevingsplan wordt dit beleid in regels vastgelegd. Het onbebouwd laten van De Opperd heeft geen directe financiële gevolgen. De kosten voor de gebiedsgerichte uitwerking van het omgevingsplan zijn verwerkt in beleidsproduct 8.1.