Wat gaan we daarvoor doen?
Onderwerpen
Monitoring openbare ruimte
Voor het onderhoud van onze kapitaalgoederen is het belangrijk om te weten in welke staat ze verkeren. Jaarlijks worden dan ook monitoringsrondes uitgevoerd. Tijdens deze vier rondes per jaar, wordt beoordeeld in hoeverre onderhoud van het goed in kwestie nodig is. Onze goederen worden over het algemeen op niveau B onderhouden. In de stadscentra wordt niveau A aangehouden.
Integrale Visie op de Openbare Ruimte
Het IBOR kent een looptijd tot en met 2025. We zijn dan ook begonnen met een opvolgend document: Integrale Visie op de Openbare Ruimte. Elke buurt kent haar eigen kenmerken, uitstraling en sfeer. We ontwikkelen uitgangspunten voor de hele stad. Deze uitgangspunten gebruiken we als basis voor elke buurt, waarbij we onderscheid maken in inrichting (materialisatie, bomenstructuur etc.). Deze buurtpaspoorten worden gebruikt om een hele buurt te renoveren, daar waar nodig. Hierna stellen we een LIOR (Leidraad Inrichting Openbare Ruimte) op, die het huidige Programma van Eisen zal vervangen. Deze volgt einde van 2026, begin 2027.
Netheidsonderhoud onkruidverwijdering
Door keuzes in de kadernota (2025) kan minder inzet gepleegd worden op onkruidbestrijding. Het schoon– en onkruidvrij houden van straten en voet- en fietspaden is niet meer mogelijk in de woonwijken aan het onderhoudsniveau B te voldoen. Het onderhoudsniveau kan in de woonwijken plaatselijk dalen naar C, door deze financiële situatie.
Areaalbeheer
Het beheer van de kapitaalgoederen bestaat in hoofdzaak uit twee soorten activiteiten: dagelijks onderhoud en groot onderhoud (herinrichtingen). De budgetten voor dagelijks onderhoud worden rechtstreeks uit de exploitatie gedekt. Voor het grote onderhoud werken we met het Lange Termijn Investeringsprogramma (LTip).
Maatschappelijk vastgoed
Momenteel wordt er gewerkt aan het actualiseren van het Meerjaren Onderhouds Programma (MOP) voor het maatschappelijk vastgoed. Het huidige MOP loopt van 2021 - 2025. Het actualiseren van het MOP is van belang om inzicht te krijgen in de huidige staat van onze gemeentelijke activa en om een realistische financiële reserve op te bouwen. Het actualiseren van het MOP stelt ons in staat om onderhoudswerkzaamheden nauwkeuriger te plannen en prioriteiten te stellen op basis van de meest actuele gegevens. Hieruit zal ook een portefeuille strategie volgen die ons helpt bij het beheren en optimaliseren van onze vastgoedportefeuille.
De huidige beheerplannen dateren van 2021 en zijn sindsdien niet meer geïndexeerd. Vanuit een professionaliseringslag zal er met deze actualisatie ook een aantal panden aan het MOP worden toegevoegd. Naar verwachting zal begin 2026 het MOP 2026 - 2030 ter besluitvorming aan de Raad worden voorgelegd. Besluitvorming in 2025 is vanwege de hiervoor genoemde professionaliseringslag niet haalbaar gebleken. Aan de hand van deze nieuwe beheerplannen zal ook de jaarlijkse dotatie aan de voorziening Onderhoud Welzijnsaccomodaties (MOP) opnieuw moeten worden vastgesteld. Mede vanwege de hiervoor genoemde indexatie en professionaliseringsslag moet er rekening worden gehouden met een significante stijging van de jaarlijkse dotatie aan deze voorziening. Deze zit nog niet in het financieel beeld verwerkt.
In de komende jaren zullen er ook stappen gezet worden in het verder professionaliseren en verduurzamen van het MOP.
Zoals vermeldt in het programma Sport, Cultuur en Recreatie wordt er vooruitlopend op de besluitvorming over de rijksmonumentenstatus van het bunkercomplex Overvoorde een start gemaakt met de renovatie van het complex waarop het Museum Bescherming Bevolking actief is. Hiervoor is een investeringskrediet van €1.000.000 opgenomen in het Investeringsplan. In een eerder stadium heeft de raad al ingestemd met een renovatievoorstel van het complex, waarvoor destijds een bedrag van € 500.000 is gedoteerd aan de voorziening Onderhoud Welzijnsaccomodaties (MOP). Deze eerder beschikbaar gestelde middelen zijn nog niet gebruikt. Met het instellen van een investeringskrediet van € 1.000.000 komt deze eerdere dotatie van € 500.000 aan de voorziening in principe te vervallen. Zoals hierboven vermeldt moet er vanwege het herijken van de beheerplannen rekening gehouden moet worden met een significante stijging van de jaarlijkse dotatie aan de voorziening. Om die reden is ervoor gekozen om de eerdere dotatie van € 500.000 in de voorziening te laten staan.
Areaalgegevens
Het areaal bestaat uit:
Indicator | ||
|---|---|---|
2026 | ||
1. Aantal meldingen over de openbare ruimte | aantal | 9,000 |
2. Kwaliteitsniveau | niveau | B |
3. Bezettingspercentage maatschappelijk vastgoed | percentage | 90% |
Groen, Water en Recreatie | ||
Gazon en Gras | ha | 303 ha. |
Beplanting | ha | 111 ha. |
Bomen | stuks | 30,066 stuks |
Water | km | 63 km. |
Voorzieningen voor kinderen en jeugd | ||
|---|---|---|
Speeltoestellen | stuks | 974 stuks |
Zitbanken | stuks | 986 stuks |
Wegen, civiele kunstwerkenen verkeer | ||
|---|---|---|
Verkeerregelinstallatie | stuks | 45 stuks |
Doorgaande wegen en pleinen | ha | 109 ha. |
Bruggen, tunnels en viaducten | stuks | 310 stuks |
Lichtmasten (incl. armaturen) | stuks | 9.600 stuks |
Volksgezondheid en milieu | ||
|---|---|---|
Afvalbakken | stuks | 1231 stuks |
Ondergrondse verzamelcontainers | stuks | 800 stuks |
Bovengrondse verzamelcontainers | stuks | 320 stuks |
Riolering en hemelwaterafvoer | km | 231 km |
Vastgoed | ||
|---|---|---|
Brede Schoollocaties in eigendom bij de gemeente Rijswijk | aantal | 3 |
Cultuurlocaties | aantal | 4 |
Sportlocaties (geen onderdeel van brede school) | aantal | 5 |
Welzijnslocaties/wijkwelzijnswerk | aantal | 4 |
Welzijnslocaties/kinderopvang | aantal | 6 |
Ateliers (gebouwen) | aantal | 2 |
Woningen | aantal | 11 |
Winkelpanden | aantal | 4 |
Fietsenstallingen | aantal | 2 |
Kinderboerderijen | aantal | 2 |
Overige gebouwen | aantal | 8 |