Toelichting op de gemeenschappelijke regelingen
Overzicht gemeenschappelijke regelingen | |||
|---|---|---|---|
Naam | GGD en Veilig Thuis Haaglanden | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel/Openbaar Belang | Op grond van de Wet publieke gezondheid zorg dragen voor de instelling en instandhouding van één regionale gezondheidsdienst in die regio. Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 zorg dragen voor een regionaal advies- en meldpunt huiselijk geweld. | ||
Ontwikkelingen GGD en Veilig Thuis Haaglanden | GGD | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | De GGD blijft een belangrijke partner bij huidige of nieuwe pandemieën. De uitvoeringsorganisatie kan opgeschaald worden als dat nodig is. Voor wat betreft Veilig Thuis heeft de organisatie over het hele jaar bekeken te maken met een fluctuerend aantal adviesvragen en meldingen en blijft het vinden en behouden van personeel een punt van aandacht. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma Sociaal Domein Preventieve gezondheidszorg en het voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld en kindermishandeling. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1-2025) | Eindstand (31-12-2025) | |
Eigen vermogen | € 2.432.000 | € 1.838.000 | |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. | |
Begroot resultaat 2025 | 0 | ||
Financieel belang | 3% | ||
Omvang van de bijdrage 2025 | € 1.417.000 | ||
Naam | IPP Haaglanden (IPP) | ||
Vestigingsplaats | Rijswijk | ||
Doel/Openbaar Belang | Het IPP heeft tot taak het aanleggen en exploiteren van bedrijfsterreinen, waaronder alles is begrepen hetgeen met deze aanleg en exploitatie samenhangt, alsmede het stichten en exploiteren van bedrijfsgebouwen onder de noemer herstructurering. | ||
Ontwikkelingen | Het IPP heeft in 2025 de investeringsagenda met betrekking tot de werkgebieden in Rijswijk en Den Haag bijgewerkt en geeft daar verdere uitvoering aan. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | Rijswijk participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het Industrieschap de Plaspoelpolder. De verkoop van bouwkavels en verhuur/verkoop bedrijfspanden is onderhevig aan de marktcondities. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma Economie en Werken. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1-2026) | Eindstand (31-12-2026) | |
Eigen vermogen | € 13,8 miljoen | € 16,1 miljoen | |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. | |
Resultaat 2024 | € 897.667 | ||
Financieel belang | 50% | ||
Omvang van de bijdrage 2026 | n.v.t. | ||
Naam | Afvalinzameling Avalex | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel/Openbaar Belang | Het bedrijf heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk uitvoeren van de zorgplicht van de deelnemers voor de inzameling en verwerking van grondstoffen en restafval. | ||
Ontwikkelingen | Avalex werkt samen met de deelnemende gemeenten aan een open en transparante Dienstverleningsovereenkomst (DVO) en inkoop. Ook worden er gezamenlijke inspanningen geleverd om de hoeveelheid restafval af te laten nemen. De markt voor het verwerken van afvalstoffen/grondstoffen blijft in beweging. De afvalstoffenheffing gaat omhoog als gevolg van een fors verhoogde CO₂-heffing voor afvalverbrandingsinstallaties, die vanaf 2026 stapsgewijs wordt ingevoerd en oploopt naar € 78 per ton in 2030. Deze extra kosten voor afvalbedrijven worden doorberekend in de tarieven voor gemeenten en particulieren, wat kan leiden tot hogere afvalstoffenheffingen. Het kabinet kondigde een totale lastenverzwaring aan van €567 miljoen voor de afvalsector, die door middel van hogere tarieven voor afvalverbranding wordt doorberekend. Daarnaast verzorgt Avalex vanaf 2022 de afhandeling van de subsidies van Nedvang voor het recyclen van plastic, metaal en drankkarton-afval (PMD) voor de gemeenten. De mutaties die hieruit voortkomen, namelijk tegenover uitgaven staan subsidie ontvangsten, zijn eveneens verwerkt in de financiën. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | Hogere afvalstoffenheffing door verhoogde CO2-heffing voor afvalverbranding. Kabinet heeft een lastenverzwaring van 567 miljoen aangekondigd voor de afvalsector. Dit zorgt voor een hogere afvalstoffenheffing voor gemeenten en inwoners vanaf 2030. De stijging zal al vanaf 2028 merkbaar zijn. De garantstelling van Avalex bij HVC heeft geen gevolgen voor de financiële positie van de gemeente Rijswijk. De garantstellingsprovisie (ca. € 140.000 per jaar) heeft een positief effect op de financiën. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma Wonen en Leven - Afvalinzameling | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1-2024) | Eindstand (31-12-2024) | |
Eigen vermogen | € 7,5 miljoen | € 7 miljoen | |
Vreemd vermogen | € 44,5 miljoen | € 38,4 miljoen | |
Resultaat 2024 | € 0,1 mln. Negatief | ||
Financieel belang | 17,69% van de omzet | ||
Omvang van de bijdrage 2024 | € 8,8 miljoen | ||
Naam | Veiligheidsregio Haaglanden | ||
Algemene informatie | De Veiligheidsregio Haaglanden (hierna: VRH) voert taken uit van de Wet Veiligheidsregio’s op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en geneeskundige hulpverlening voor de gemeente Rijswijk. De VRH draagt als uitvoeringsdienst bij aan de (brand)veiligheid en gezondheid voor inwoners, ondernemers en bezoekers binnen de regio Haaglanden. | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel/Openbaar Belang | De VRH voert als wettelijk verplichte gemeenschappelijke regeling taken uit op het gebied van brandweerzorg, regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De doelstellingen van de VRH zijn beschreven in de meerjarenbegroting 2026 - 2029 van de veiligheidsregio. | ||
Ontwikkelingen | De Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) speelt in op veranderende risico’s door technologische ontwikkelingen, energietransitie en verstedelijking, waarbij een risicogerichte aanpak centraal staat, vooral voor de brandweer. Door uitstroom en arbeidsmarktkrapte wordt gewerkt aan een toekomstbestendige organisatie via het traject ‘Transformatie’. In rampenbestrijding en crisisbeheersing is samenwerking tussen brandweer, GHOR, politie en gemeenten cruciaal, ondersteund door beleidsplannen en extra middelen vanuit het Rijk om de informatiepositie en crisisorganisatie te versterken. De GHOR coördineert de medische zorg bij crises, ontwikkelt nieuw beleid voor 2026–2030 en zet in op informatiemanagement en maatschappelijke weerbaarheid. Gemeenten vernieuwen hun crisisorganisatie, met aandacht voor bevolkingszorg, crisiscommunicatie en een grotere rol voor maatschappelijke weerbaarheid vanaf 2025. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | Risico’s normale bedrijfsuitoefening; politiek- bestuurlijke risico’s. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma openbare orde en veiligheid – VRH. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1-2025) | Eindstand (31-12-2025) | |
Eigen vermogen | € 6,3 miljoen | € 6,0 miljoen | |
Vreemd vermogen | € 130,8 miljoen | € 144,1 miljoen | |
Resultaat 2024 | € 3.785.000 | ||
Financieel belang | 5,1% | ||
Omvang van de bijdrage 2026 | € 6,2 miljoen | ||
Naam | Omgevingsdienst Haaglanden | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel/Openbaar Belang | Negen Haaglanden gemeenten hebben de milieu vergunningverlening, het toezicht en de milieu handhavingstaken ondergebracht bij de Omgevingsdienst Haaglanden. Hierdoor wordt kennis en expertise op het gebied van milieu voor de regio Haaglanden gebundeld. Ook de gemeente Rijswijk heeft een aantal milieutaken ondergebracht bij de Omgevingsdienst Haaglanden. De Omgevingsdienst Haaglanden is namens de gemeente Rijswijk verantwoordelijk voor de uitvoering van deze taken. Ook kan de ODH op verzoek van de gemeente optreden als specialistisch milieuadviseur op het gebied van ruimtelijke ordening en kan deze dienst de gemeente adviseren bij milieubeleidsontwikkeling en uitvoering. | ||
Ontwikkelingen | De Wet Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (wet VTH) die de basis vormt voor de taakuitvoering van de Omgevingsdienst Haaglanden is inwerking getreden; De Omgevingswet is beleidsneutraal overgegaan in deze wet via het Invoeringsbesluit Omgevingswet. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | Voor risico’s die bekend zijn, worden bestemmingsreserves gevormd. Daarnaast wordt een weerstandsvermogen aangehouden tot 5% van de structurele lasten. Als er risico’s zijn waar niet in voorzien is, en waarvoor het weerstandsvermogen ontoereikend is, dan kan de gemeente uit hoofde van deelname in de gemeenschappelijke regeling voor ongeveer 3% worden aangesproken. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma Wonen en Leven - milieuvergunningen & advies. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1-2024) | Eindstand (31-12-2024) | |
Eigen vermogen | € 4,2 miljoen | € 4,2 miljoen | |
Vreemd vermogen | € 8,1 miljoen | € 8,1 miljoen | |
Resultaat 2024 | € 692.000 positief | ||
Financieel belang | 3% | ||
Omvang van de bijdrage 2024 | € 887.000 | ||
Naam | Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen Inkoopbureau H10) | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel/Openbaar Belang | Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH) coördineert de jeugdhulp voor de aangesloten gemeenten. Het gaat om de inkoop van jeugdhulp, het beheer van contracten en de afhandeling van declaraties van de jeugdhulpaanbieders waarmee wij samenwerken. Het SbJH vormt ook de schakel tussen gemeenten en jeugdhulpaanbieders. | ||
Ontwikkelingen | Het SbJH is een samenwerking gericht op ondersteuning van de inkoop van specialistische jeugdzorg voor Delft, Den Haag, Leidschendam_x0002_Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer (H9-gemeenten). De raad in Rijswijk heeft op 19 juni 2025 ingestemd met de nieuwe regionale inkoopstrategie jeugdhulp Haaglanden. Deze inkoopstrategie leidt tot nieuwe contract-afspraken met jeugdhulpaanbieders per 1 januari 2027. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | In het kader van de verplichting vanuit het Rijk om regionaal samen te werken is de gezamenlijk inkoop ondergebracht in een zelfstandig servicebureau. Positieve effecten zijn onder andere risico- en aansprakelijkheidsspreidingen en schaalvoordeel. Terugtredende deelnemers of het niet doorzetten van het Servicebureau hebben een risico voor de continuïteit ervan. De gemeente Voorschoten is formeel uitgetreden per 1 januari 2024. De uittreding van Voorschoten heeft geen significante financiële gevolgen. | ||
Doelstelling/taakstelling | Programma Sociaal domein | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1-2024) | Eindstand (31-12-2024) | |
Eigen vermogen | € 122.000 | € 285.000 | |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. | |
Begroot resultaat 2025 | € 0 | ||
Financieel belang | 5% | ||
Omvang van de bijdrage 2025 | € 224.000 | ||
Naam | MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) | ||
Vestigingsplaats | Rotterdam | ||
Doel/Openbaar Belang | Het verbeteren van de bereikbaarheid, het versterken van het economisch vestigingsklimaat en het stimuleren van werkgelegenheid binnen de metropoolregio Rotterdam - Den Haag. De MRDH is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio. | ||
Rol van de gemeente t.o.v. de | Gemeente Rijswijk is samen met 20 andere gemeenten partner in de gemeenschappelijke regeling. De uitgaven voor de programma’s Exploitatie verkeer en openbaar vervoer en Infrastructuur verkeer en openbaar vervoer worden gedekt uit de Brede Doeluitkering (BDU) en andere rijksgelden. Daarnaast betalen gemeenten een inwonersbijdrage, waaruit activiteiten voor het (in verhouding geringe) programma Economische vestigingsklimaat worden gedekt. | ||
Ontwikkelingen | Het Rijk heeft bezuinigingen aangekondigd op de Brede Doeluitkering en het openbaar vervoer. De voorgenomen bezuinigingen van €335 mln voor 2026 op het regionale openbaar vervoer is teruggebracht naar €225 mln (moet nog worden bevestigd in de rijksbegroting). Daarmee is de grote bezuiniging voor 2026 beperkt. Voor de jaren daarna is onduidelijk of er bezuinigingen plaatsvinden op de middelen voor het regionale openbaar vervoer. Begin 2026 worden de nieuwe mobiliteitsvisie en de nieuwe economische visie vastgesteld. In de concept economische visie wordt een andere financiële strategie aangekondigd; meer inzet op andere financieringsbronnen en onderzoek naar gedeeltelijke afbouw van de inwonersbijdrage. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | De risico’s die samenhangen met de taken voor het versterken van het economisch vestigingsklimaat kunnen alleen met eigen weerstandscapaciteit van de MRDH worden afgedekt. In een uitgevoerde financiële risicoanalyse is het risico bepaald van het eventueel wegvallen van een deel van de inwonerbijdragen. Dit risico is met de vaststelling van zogenaamde uittreedregels komen te vervallen. Het aanhouden van een aparte reserve is daardoor niet meer nodig. | ||
Doelstelling/taakstelling | De doelen van de MRDH zijn in de strategische agenda samengevat in zes opdrachten: | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1-2024) | Eindstand (31-12-2024) | |
Eigen vermogen | € 35,4 miljoen | € 42,0 miljoen | |
Vreemd vermogen | € 1.532,7 miljoen | € 1.752,6 miljoen | |
Resultaat 2024 | € 831.705 | ||
Financieel belang | 3% | ||
Omvang van de bijdrage 2026 | € 182.130 | ||
Naam | Bedrijfsvoeringsorganisatie Delft-Rijswijk | ||
Vestigingsplaats | Delft | ||
Doel/Openbaar Belang | Samenwerking Delft-Rijswijk op IT beheer (bedrijfsvoering). | ||
Rol van de gemeente t.o.v. de | GR en gemeente staan samen aan de lat | ||
Ontwikkelingen | In 2026 zal verder gegaan worden met het naar de ‘cloud’ verplaatsen (versaasing) van de software in gebruik bij de gemeente Rijswijk. Door deze software naar de cloud te verplaatsen, zal in de toekomst minder gebruik gemaakt hoeven worden van de datacentra (en aanverwante dienstverlening) via de gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Delft-Rijswijk (de GRB). De huidige dienstverleningsovereenkomst is (door een wetswijziging op het gebied van gemeenschappelijke regelingen) van onbepaalde tijd, maar wordt 1 keer per 5 jaar geëvalueerd. De focus bij de herziening van de DVO ligt bij het optimaliseren van de samenwerking (qua kosten, processen en organisatievorm) en het actualiseren van het dienstenaanbod. De meerjarenbegroting 2026-2029 van de GRB is in juni 2025 voor zienswijze in de raad behandeld. | ||
Risico's (financieel, bestuurlijk) | Risico’s betreffende normale bedrijfsuitoefening. | ||
Doelstelling/taakstelling | Overhead / Paragraaf Bedrijfsvoering. | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Financiële gegevens | Beginstand (1-1-2024) | Eindstand (31-12-2024) | |
Eigen vermogen | n.v.t. | n.v.t. | |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. | |