Wat gaat het kosten?

Toelichting op de afwijkingen

Programma / beleidsproduct (bedrag x 1.000)

Lasten

Baten

Overhead

De gemeente had voor de Cloudstrategie een projectbudget. Voor 2025 was dat nog 0,9 miljoen en vanaf 2026 geen budget meer. Eventuele aanvragen voor nieuwe ICT-projecten worden opnieuw beoordeeld en indien nodig, nieuw dekking voor aangevraagd.

900

Om de gemeentelijke begroting financieel gezond te houden, is een aanvullende maatregel genomen op de gemeentelijke organisatie van 0,5 miljoen.

500

Het resterend verschil van 0,3 miljoen heeft verschillende oorzaken, waarvan de belangrijkste is dat er meer menscapaciteit wordt ingezet op investeringsprojecten.

300

Wat willen we bereiken?

Het doel van het overzicht overhead is om de overhead bij de gemeente beter zichtbaar te maken. Daarnaast ontstaat beter inzicht in de directe kosten die de gemeente maakt voor het leveren van haar producten en het halen van haar doelstellingen binnen de beleidsprogramma’s. Ook kan door het hanteren van een eenduidige systematiek een betere vergelijking met andere gemeenten worden gemaakt. Het overzicht van het totale apparaat en de onderverdeling naar de verschillende organisatieonderdelen is opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering. Hiermee wordt de raad inzicht geboden in de omvang en aard van de totale apparaatslasten van de gemeente.

De beoogde effecten zijn:

  • Een transparant inzicht in de omvang en samenstelling van de overhead;

  • Een efficiënte en effectieve ondersteuning van het primair proces.

Voor de definitie van Overhead wordt aangesloten bij het BBV:

Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van het primaire proces enbestaat uit:

  • Leidinggevenden primair proces (projectleiding valt hierbuiten).

  • Financiën, toezicht en controle gericht op de (eigen) gemeentelijke organisatie;

  • Personeel en organisatie;

  • Inkoop;

  • Communicatie;

  • Juridische zaken;

  • Informatievoorziening en automatisering (ICT);

  • Facilitaire zaken en huisvesting (inclusief beveiliging);

  • Documentaire informatievoorziening;

  • Bestuurszaken en bestuursondersteuning;

  • Managementondersteuning primair proces.

Voor toerekening van overhead aan grondexploitaties en investeringen heeft de commissie BBV een uitzondering gemaakt, aangezien het niet langer toerekenen een gat in de begroting zou veroorzaken.

Bedragen x 1.000

Begrote

Begrote

Saldo

Onderdeel

lasten 2026

baten 2026

Materieel en kapitaallasten

15.643

1.052

-14.591

Personeel

68.157

110

-68.047

Eindtotaal apparaatskosten

83.800

1.162

-82.638

Naar programma en investeringen

-47.131

315

47.446

Restant(=overhead)

36.669

1.477

-35.192

Na toerekening van de directe lasten resteert een bedrag aan overhead van netto 35,2 mln.

In de programma’s worden alleen de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces. Het centraal begroten van de kosten van overhead betekent dat het niet langer mogelijk is om uit de ramingen op de beleidsproducten alle tarieven te bepalen. Om deze reden dient op een andere wijze uit de begroting te blijken hoe de tarieven worden berekend en welke beleidskeuzes bij die berekening zijn gemaakt. Hierbij dient in ieder geval vermeld te worden welke overhead- en andere kosten, niet geraamd onder het beleidsproduct (lees: extracomptabel), toegerekend worden.