Toelichting nieuw beleid
Programma Openbare Orde en Veiligheid
Ondermijning/BIBOB
Verbeteren en borgen van BIBOB processen. Rijswijk benut echter nog niet de volledige reikwijdte van de wet BIBOB in het beleid en de uitvoering. De algehele coördinatie op BIBOB wordt gemist en daarmee is Rijswijk de enige in de regio. Het gemis van een BIBOB-coördinator is ook naar voren gekomen in de bestuurlijke weerbaarheidsscan.
Ondermijning Inzetten en Voortzetten
Voor het tegengaan van een onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat in Rijswijk is het noodzakelijk gebleken de Plaspoelpolder door te lichten op ondermijnende activiteiten en dan met name het witwassen van geld. Dit is een omvangrijke incidentele operatie. Formatie en expertise voor deze aanpak zijn niet in de gemeentelijke organisatie aanwezig en zullen ingehuurd moeten worden.
Ondermijning Borgen en Uitbreiden
Ondermijning : Borgen en uitbreiden : De volgende stappen in de bestrijding van ondermijning in Rijswijk zijn a) de aanpak van ondermijning borgen, b) het werkgebied uitbreiden naar heel Rijswijk en c) ook de andere criminogene branches aanpakken. Aanbevelingen van het RIEC over deze stappen worden overgenomen.
Programma Verkeer en Vervoer
Verkeer
Op 14 september heeft de raad besloten de bestemmingsreserve realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan te vullen met €30 mln. Het college heeft daarbij toegezegd dat voor het inzetten van de bestemmingsreserve separate voorstellen aan de raad zullen worden voorgelegd. Het college werkt nu aan een Plan van Aanpak met daarin een kostenraming die naar verwachting in januari 2022 door de raad behandeld kan worden. Om de continuïteit in het project te kunnen borgen, wordt vooruitlopend daarop in deze begroting al €42.000 aangevraagd ten behoeve van personele inzet die sowieso nodig zal zijn. Dekking daarvan wordt dus onttrokken aan de bestemmingsreserve realisatie tunnel Prinses Beatrixlaan.
Programma Wonen en leven
Implementatie Omgevingswet
In de Omgevingsvisie, die geldt voor het hele grondgebied van de gemeente, legt de gemeente haar ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving voor de lange termijn vast. De Omgevingsvisie volgt uit de invoering van de Omgevingswet per 1 juli 2022, en loopt vooruit op het Omgevingsplan dat 31 december 2029 klaar moet zijn.
Het opstellen van een Omgevingsvisie vraagt om een ‘omvangrijk’ proces, met bijvoorbeeld een aantal participatie momenten. Een procesvoorstel wordt aan het college en de Raad aangeboden. We gaan uit van een proces dat start na de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 zodat het proces volledig met de dan zittende gemeenteraad kan worden doorlopen. Om dit proces op te starten is in 2022 een budget van € 50.000,- nodig.
Voor het opstellen van het Omgevingsplan is in 2022 voor organisatie- en proceskosten een budget nodig van € 144.000,-.
Organsatieversterking gebiedsontwikkeling
In Zuid Holland moeten er tot 2040 240.000 woningen worden bijgebouwd. De verwachting is dat dan vraag en aanbod in balans zijn. Om invulling te geven aan de behoefte op Provincieniveau is voor Rijswijk geprognotiseerd dat er behoefte is aan 8.000 tot 10.000 extra woningen tot 2040. In de Stadsvisie Rijswijk 2030 heeft de gemeenteraad de ambitie uitgesproken deze behoefte te willen faciliteren.
Om aan de wens voor het bouwen van deze woningen tegemoet te komen is er een ambitieus programma opgezet en zijn de gebiedsontwikkelingen in een stroomversnelling terecht gekomen. Naast de ontwikkeling van RijswijkBuiten wordt er vooral ingezet op meer woningen in de bestaande stad. De ontwikkelingen In de Bogaard, Havenkwartier en binnenkort Kesslerpark en Te Werve zijn meerjarige ontwikkelingen die in de tijd gezien deels overlappen. Maar ook de omgeving van Rijswijk is ambitieus. Dat betekent concreet dat de ontwikkelingen van CID/Binckhorst en de Rijksweg A4, voor mobiliteit en leefomgeving, een impact hebben op onze eigen plannen in Rijswijk, zoals de Geestbrugweg, Stadsparkzone en binnenstedelijke bouw- en omleidingsplannen.
Doordat deze ontwikkelingen overlappen en ook qua planontwikkeling en uitvoering verbonden kunnen zijn, is een goede afstemming met de verschillende partijen/ontwikkelaars en andere belanghebbenden (burgers, bedrijven en ook buurgemeenten) belangrijk voor de kwaliteit van de uitvoering.
Hier ligt een centrale rol voor de gemeente Rijswijk ten aanzien van de overkoepelende processen, met vooral de thema’s procesmanagement, communicatie, omgevingsmanagement en verkeersmaatregelen. Om dit goed in de organisatie te borgen is de komende jaren extra inzet nodig van expertise op deze thema’s.
Bestuurlijke opdracht Te Werve
De in 2021 vastgestelde bestuurlijke opdracht Herstructurering Te Werve wordt samen met de 2 woningcorporaties uitgewerkt in een plan van aanpak voor de wijk Te Werve. De uitvoering wordt naar verwachting in de tweede helft van 2021 uitgerold middels een gezamenlijk aan te stellen programmamanager.
Voor de financiering van de gezamenlijke, overkoepelende kosten wordt gewerkt met een verdeelsleutel tussen partijen, waarbij de gemeente 50% van deze kosten voor haar rekening neemt. Dit betreft de kosten voor programmamanager, omgevingsmanager en communicatiekosten. Deze gezamenlijke kosten zullen voor de komende 3 jaar noodzakelijk zijn. Voor de specifieke bouwprojecten, zoals bijv. Te Werve Oost, zullen de planologische kosten worden verhaald op de corporatie.
Paragraaf Bedrijfsvoering
Concerncontrol
Op grond van artikel 213a van de Gemeentewet doet het college periodiek onderzoek naar de doelmatigheid (efficiëntie) en doeltreffendheid (effectiviteit) van het gevoerde bestuur op het gebied van beleid en bedrijfsvoering. Met het oog op de rechtmatigheidsverantwoording die het college vanaf 2022 moet afleggen in de jaarstukken is de afgelopen periode met name gefocust op de interne beheersing en de rechtmatigheid. De volgende stap in het in control zijn van de organisatie is het periodiek onderzoeken van de doelmatigheid (het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen) en de doeltreffendheid (de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten van het beleid daadwerkelijk worden behaald). Jaarlijks wordt er een onderzoeksplan door het college vastgesteld dat aan de raad wordt aangeboden. Vervolgens worden de onderzoeken uitgevoerd en wordt hierover verantwoording afgelegd. Binnen de huidige formatie is hiervoor geen ruimte. Voorgesteld wordt de formatie met 1 fte uit te breiden.