Wat willen we bereiken?
Algemeen
Op basis van het coalitieakkoord Rijswijk 2019-2022 zetten we de verbetering van de dienstverlening onverminderd voort, waarbij we eerst de basis op orde brengen. Onder bedrijfsvoering verstaan we de ondersteunende processen om de doelstellingen in de programma’s te verwezenlijken.
Het motto van de organisatievisie is: we willen het fantastisch doen voor Rijswijk. De organisatievisie geeft aan welke kernwaarden (toewijding, betrokkenheid, betrouwbaarheid en deskundigheid) en kernkwaliteiten (dienstverlening, samenwerking en ontwikkeling) daarvoor nodig zijn. Dat geldt onverkort voor de ondersteunende processen.
Communicatie
Gemeente Rijswijk informeert haar inwoners en bedrijven via de gemeentelijke website (www.rijswijk.nl). De site speelt een belangrijke rol in de digitale dienstverleningen die wij als gemeente willen aanbieden. Dan gaat het niet alleen om het communiceren met inwoners, maar ook om het digitaal aanbieden van diensten en producten. Dit medium is door nieuwe technologie continu in beweging. Het creëren van een betere toegankelijkheid en inclusie begint grotendeels bij de website.
De huidige website dateert uit 2016 en is aan vervanging toe in het kader van lifecyclemanagement. Het is noodzakelijk en onvermijdelijk dat we ervoor zorgen dat de gebruikte softwareversies ondersteund worden waardoor we minder kwetsbaar zijn voor beveiligingslekken. Om die reden wordt in 2021 een nieuwe website aangekocht.
In 2021 is naar aanleiding van het parkeerdossier de Newsroom opgestart. Hierbij wordt wekelijks onder regie van team Communicatie bezien welke signalen we uit de omgeving oppikken en wat daarmee moet gebeuren. De opzet is multi disicplinair, onder andere het klant contact centrum, juridische zaken (klachten, bezwaren) en DIV (inkomende post) zijn betrokken. Het doel is alert zijn en alert reageren op signalen uit de omgeving.
Daarnaast wordt in 2021 de communicatievisie geactualiseerd.
Participatie
In oktober 2020 is de participatienota ‘Samen werken aan een mooi Rijswijk‘, participatiebeleid 2020-2022 door de gemeenteraad vastgesteld. Dit beleid is bedoeld om de participatie met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties te verbeteren. Het vastgestelde participatiebeleid geeft richting aan hoe we als gemeente participatie vorm willen geven: eenduidig, waarbij maatwerk per situatie gewaarborgd blijft. Het beleid anticipeert op de Omgevingswet die volgens de laatste berichten medio 2022 ingaat. De Omgevingswet biedt veel ruimte om zelf een initiatief in te dienen, waarbij de initiatiefnemer wel zelf verantwoordelijk is voor de participatie van omwonenden of anderen die iets van het initiatief zullen merken of ondervinden.
Bij vaststelling van de participatienota is afgesproken dat het beleid en de werkwijze na een jaar worden geëvalueerd. Evaluatie van beleid, processen en uitvoering gebruiken wij om onder andere onze expertise op het gebied van participatie te blijven ontwikkelen. Ook de uitkomsten van de Quick Scan Lokale democratie zullen we hierbij betrekken. Na dit evaluatiemoment zullen we het beleid en de werkwijze waar nodig bijsturen.
Wij stimuleren inwoners en ondernemers om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leefomgeving, waarbij wij initiatieven vanuit de samenleving zo goed mogelijk faciliteren. Onder andere met een duidelijk herkenbaar en vindbaar interactief participatieplatform en het gebruik van laagdrempelige middelen en methoden willen we burgerparticipatie een impuls geven. In aanloop naar de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet zullen we de bij de participatienota behorende leidraad samenvatten in een gebruiksvriendelijke en informatieve participatiewijzer voor zowel kleine als grote initiatiefnemers zodat deze in één oogopslag kunnen zien welke stappen zij moeten zetten. Bij maatschappelijke projecten denken we van tevoren na over hoe we inwoners, instellingen en/of bedrijven betrekken. We zijn bij elk project heel duidelijk over welke participatieruimte er is en koppelen terug wat we met de inbreng doen.
Communicatie
In 2022 starten we met de uitvoering van nieuw communicatiebeleid. De focus komt hiermee meer te liggen op inclusieve communicatie; hoe bereiken en betrekken we alle verschillende groepen inwoners en ondernemers in onze stad. De tijd dat we heel Rijswijk konden bereiken met de inzet van massamediale communicatie via lokale kranten, radio/tv en gemeentelijke website is voorbij. Onze samenleving bestaat uit vele subdoelgroepen die om een eigen benadering vragen. Hierop spelen we in door meer ‘dichtbij’ te communiceren, op de plekken waar de doelgroepen zich bevinden. Ook maken we meer gebruik van intermediairs (veelal maatschappelijke partners) om onze boodschap te communiceren.
Daarnaast maken we een slag als het gaat om heldere en begrijpelijke teksten. Hiervoor hebben we onder meer aansluiting gezocht bij de Direct Duidelijk Brigade. En we zorgen voor meer eenduidige concerncommunicatie (eenduidigheid in de wijze waarop de gemeente communiceert d.m.v. nieuwsbrieven, uitnodigingsbrieven, standaard formats, vlogs, filmpjes, fotografie etc.). De ontwikkeling naar een digitale samenleving is door de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. Dit heeft als gevolg dat onze inzet op digitale communicatie nog meer nadruk krijgt.
In 2021 is naar aanleiding van het parkeerdossier de Newsroom opgestart. Hierbij wordt wekelijks onder regie van Communicatie bezien welke signalen we uit de omgeving oppikken en wat daarmee moet gebeuren. De opzet is multidisciplinair; naast Communicatie neemt ook het Klant Contact Centrum, Juridische Zaken (klachten, bezwaren), DIV (inkomende post), Gebiedsregie en Handhaving deel aan de Newsroom. Het doel is alert zijn en alert reageren op signalen uit de omgeving.
De coronacrisis en bijhorende maatregelen hebben onze samenleving langer in hun greep gehouden dan verwacht. Ook in 2021 was het onmogelijk om met ons voltallige college werkbezoeken af te leggen. Zodra de maatregelen het halverwege 2021 toelieten hebben we wel op individueel niveau en in kleine setting diverse werkbezoeken afgelegd. Een verbetering ten opzichte van 2020 toen er überhaupt geen fysieke bezoeken mogelijk waren en we voor onze activiteiten volledig moesten uitwijken naar online platforms als Zoom en Teams. De coronacrisis heeft een bepalende rol gespeeld als het om onze fysieke zichtbaarheid in de stad gaat. Hoewel een overmachtsituatie, betreuren wij dat en hopen we dat in 2022 alles weer mogelijk is. Uiteraard blijft ons voornemen overeind om zo zichtbaar en benaderbaar mogelijk te zijn. In de laatste maanden van onze collegeperiode achten wij collegebrede werkbezoeken echter van minder toegevoegde waarde. In plaats daarvan bereiden wij een reeks werkbezoeken voor die in de tweede helft van 2022 kunnen plaatsvinden. Zo kan het college na ons goed van start.
In 2022 worden de persgesprekken voortgezet in die gevallen dat een onderwerp om een nadere toelichting van B&W vraagt. Het doel is om de media en daarmee de inwoners te informeren over (concept)besluitvorming van B&W. Het heeft onze voorkeur om persgesprekken fysiek in het stadhuis te houden, maar net als in 2020 en 2021 zijn persgesprekken in digitale vorm een goed alternatief.
HRM
We investeren in uitstekende dienstverlening met een voldoende wendbare en duurzame organisatie. Het doel is om onze rol in de omgeving beter te (blijven) invullen door dynamische vraagstukken sneller, makkelijker en beter aan te pakken. We doen dit met de beschikbare middelen waarbij het collegeprogramma en de wettelijke taken centraal staan.
HRM draagt bij aan deze ontwikkeling door het leervermogen in de organisatie te vergroten en medewerkers in staat te stellen de werkzaamheden uit te voeren met toegesneden kennis en vaardigheden, ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en werkplezier. We doen dit met een vaste formatie voor de continuïteit van de belangrijke gemeentelijke opdrachten, aangevuld met (mogelijkheden voor) verschillende vormen van flexibele inzet. We zetten in op een (meer) evenwichtig personeelsbestand om de kwaliteit en continuïteit van de gemeentelijke dienstverlening te waarborgen. Uitstroom van (oudere) medewerkers vraagt om het borgen van (belangrijke, kritische en strategische) kennis en ervaring in de organisatie, maar biedt aan de andere kant mogelijkheden om te vernieuwen en te verjongen.
Belangrijk is dat we als werkgever aantrekkelijk en toegankelijk blijven voor iedereen op de arbeidsmarkt.
Doelstellingen
We realiseren een organisatie(vorm) van waaruit we vaste en flexibele capaciteit inzetten op wisselende bestuurlijke opdrachten en in teams. We investeren in een evenwichtig personeelsbestand.
We stimuleren het leren en ontwikkelen van alle medewerkers om in te spelen op veranderingen in de werkwijze en het werk.
We faciliteren goede werkomstandigheden waar medewerkers hun talenten en kwaliteiten inzetten voor een uitstekende dienstverlening aan de stad.
Indicatoren
Op basis van onze doelstellingen en resultaten hanteren we voor de volgende periode de onderstaande indicatoren:
Indicator | Realsatie 2020 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Verhouding vast-flexibel (%kosten inhuur t.o.v. Totale loonsom1 | 20,8% | 18% | 17% | 17% | 17% |
Gemiddelde uitgaven opleiding en ontwikkeling per medewerker2 | € 1.099 | € 882 | € 882 | € 882 | € 882 |
Streefcijfer ziekteverzuimpercentage | 5,2% | 5,2% | 5,0% | 4,8% | 4,6% |
- Voor het bepalen van het streefcijfer hebben we aansluiting gezocht bij de cijfers uit de personeelsmonitor gemeenten van het A&O fonds over dit onderwerp
- Indicator voor het stimuleren van het leervermogen om de wendbaarheid te ondersteunen (afgezet tegen landelijke norm personeelsmonitor A&O-fonds 2020).