Kostendekkendheid

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing

Lasten

Opbrengsten

Salarislasten

514.530

Directe lasten

7.266.870

Kwijtschelding

909.000

Doorberekening veegkosten

735.835

Totaal

9.426.235

Toerekening Overhead

Overhead

426.327

Totale overhead

426.327

Compensabele BTW

1.577.540

Totale kosten

11.430.102

Totale opbrengst

11.177.760

Dekking

98%

Voor de berekening van de lasten voor de afvalstoffenheffing is het taakveld afvalverwijdering en -verwerking het centrale taakveld. 100% van de kosten van het product afvalverwijdering- en verwerking wordt in de heffing betrokken.De overhead wordt berekend over de toerekenbare salarislasten. Van de veegkosten wordt 50% van de kosten toegerekend aan de afvalstoffenheffing. De taak straatvegen omvat werkzaamheden voor het inzamelen van het huishoudelijk afval, maar ook het schoonhouden van de riolering valt hieronder. Van het taakveld armoedebestrijding worden de kosten voor kwijtschelding van afvalstoffenheffing in de heffing betrokken. De compensabele BTW wordt voor 100% toegerekend aan de afvalstoffenheffing.

De totale opbrengst bestaat, naast de opbrengst afvalstoffenheffing uit een subsidie van Nedvang en inkomsten vanuit ongediertebestrijding. Ook is rekening gehouden met de opbrengst van bestuurlijke boetes en de vergoeding in het kader van de garantstelling voor HVC.

Rioolheffing

Rioolheffing

Lasten

Opbrengsten

Salarislasten

229.610

Directe lasten

1.654.180

Kwijtschelding

215.760

Doorberekening veegkosten

735.835

Versnelde afschrijving

2.174.506

Totaal

5.009.891

Toerekening Overhead

Overhead

104.109

Totale overhead

104.109

Compensabele BTW

676.820

Totale kosten

5.790.820

Totale opbrengst

5.790.820

Dekking

100%

Voor de berekening van de lasten voor de rioolheffing is een aantal producten van belang. Dit zijn riolering en waterzuivering, huishoudelijk/bedrijfsafvalwater, hemelwater en grondwater. Daarnaast zijn ook kosten vanuit kwijtschelding en 50% van de veegkosten toegerekend aan de rioolheffing.

De taak straatvegen omvat werkzaamheden voor het inzamelen van het huishoudelijk afval, maar ook het schoonhouden van de riolering zijn werkzaamheden die hieronder vallen.

De overhead wordt berekend over de toerekenbare salarislasten.

Leges

Recapitulatie kostendekkendheid Legesverordening 2022 gemeente Rijswijk

Kosten Personeel

Kosten Overhead

Kosten Overig

Totale kosten

Opbrengsten

Kostendekkendheids
percentage

Totaal

1.167.208

1.043.329

715.781

3.426.318

3.391.973

99,0%

TITEL I

Algemene dienstverlening

354.553

316.923

351.482

1.022.958

692.077

68%

1

Burgerlijke stand

62.470

55.840

72.331

190.641

144.460

76%

2

Reisdocumenten

72.618

64.911

71.067

208.595

131.152

63%

3

Rijbewijzen

110.962

99.186

62.081

272.229

183.908

68%

4

Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

21.103

18.864

14.464

54.431

34.763

64%

5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

0

0

0

0

0

0%

6

Bestuursstukken

0

0

0

0

0

0%

7

Vastgoedinformatie

0

0

0

0

0

0%

8

Overige publiekszaken

58.903

52.651

107.941

219.496

152.116

69%

9

Gemeentearchief

0

0

0

0

0

0%

10

Huisvestigingswet

0

0

0

0

0

0%

12

Gemeentegarantie

0

0

0

0

0

0%

13

Kansspelen

817

730

0

1.547

307

20%

15

Telecommunicatie

15.930

14.239

0

30.168

21.502

71%

16

Verkeer en vervoer

10.919

9.760

23.599

44.278

22.847

52%

17

Diversen

831

742

0

1.573

1.022

65%

TITEL II

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

698.970

624.786

362.545

2.186.301

2.648.623

121%

1

Begripsomschrijvingen

0

0

0

0

0

0%

2

Vooroverleg/ beoordeling conceptaanvraag

0

0

0

0

0

0%

3

Omgevingsvergunning

698.970

624.786

362.545

1.686.301

2.648.623

157%

Storting egalisatievoorziening Leges

500.000

4

Vermindering

0

0

0

0

0

0%

5

Teruggaaf

0

0

0

0

0

0%

6

Intrekking omgevingsvergunning

0

0

0

0

0

0%

8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

0

0

0

0

0

0%

9

Sloopmelding

0

0

0

0

0

0%

10

Overig

0

0

0

0

0

0%

TITEL III

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

113.685

101.619

1.754

217.059

51.273

24%

1

Horeca

54.433

48.656

0

103.088

38.928

38%

2

Organiseren evenementen of markten

48.215

43.098

0

91.313

2.119

2%

3

Prostitutiebedrijven

735

657

1.754

3.146

2.912

93%

4

Splitsingsvergunning woonruimte

4.248

3.797

0

8.045

1.776

22%

6

Winkeltijdenwet

0

0

0

0

0

0%

7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.921

3.505

0

7.426

1.589

21%

8

Automotive

2.133

1.907

0

4.040

3.949

98%

Voor de Leges is het uitgangspunt dat deze maximaal 100% kostendekkend mag zijn. Dat betekent dat de geraamde baten niet hoger mogen zijn dan de toerekenbare geraamde lasten.

De eerste doorrekening van de kostendekkendheid leidde tot een kostendekkendheidspercentage van meer dan 100%. Aangezien dit niet is toegestaan, wordt voorgesteld om in ieder geval de beoogde tariefsverhoging met het inflatiepercentage van 1,5% niet door te voeren. Daarnaast wees een analyse uit dat de overschrijding van de opbrengstlimiet geheel wordt veroorzaakt doordat per 2022 aanzienlijke baten worden verwacht uit een aantal grote incidentele bouwprojecten. De lasten voor de gemeente met betrekking tot deze projecten zullen over meerdere jaren doorlopen zo lang een project niet is opgeleverd, terwijl de baten geheel in het jaar van de vergunningaanvraag van het project zullen worden verantwoord. Om de lasten over meerdere jaren te kunnen dekken, wordt voorgesteld om een voorziening ex artikel 44, lid 2 BBV voor deze bouwbaten in te stellen.

Marktgeld

Marktgeld

Lasten

Opbrengsten

Salarislasten

38.122

Directe lasten

36.640

Totaal

74.762

Toerekening Overhead

Overhead

34.076

Totale overhead

34.076

Totale kosten

108.838

Totale opbrengst

78.660

Dekking

72%

Om de kostendekkendheid voor Marktgeld te berekenen, zijn alle directe lasten meegenomen. Daarnaast is personele inzet toegerekend.