Begroting 2022

Voor de programmabegroting 2022-2025 zijn de risico’s geactualiseerd. Op grond van het risicomanagementbeleid worden in het onderstaande overzicht alleen de 10 grootste risico's gepresenteerd met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit.

Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's

Risico

Kans

Financieel gevolg

Invloed

Bouwgrondexploitaties

50%

max.€ 2.000.000

16.90%

Het niet kunnen afdekken van risico's die kunnen ontstaan door richtlijnen, voorwaarden, eisen van andere overheden, langere procedures en overige derden-partijen

Wachtgeldverplichtingen (oud) wethouders

50%

max.€ 1.250.000

10.40%

In 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen Na beëindiging van het wethouderschap heeft een wethouder recht op een ontslaguitkering, tenzij de pensioengerechtigde leeftijd is bereikt. Dat is geregeld in de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (Appa). Voor de voormalige wethouders hebben we een voorziening wachtgeld wethouders. Voor de zittende wethouders is niet in te schatten of ze aanspraak gaan maken op het wachtgeld. Als ze aanspraak maken kunnen we niet met een redelijke mate van zekerheid het bedrag schatten. Daarom is een directe storting in de voorziening wachtgeld wethouders niet toegestaan

Participatiewet

50%

max.€ 1.000.000

8.40%

Bezuinigingen op de macrobudgetten en veranderingen in het rekenmodel waarmee de macrobudgetten worden berekend kunnen leiden tot tekorten op de lokale rijkssubsidie. Een dergelijke overheidsmaatregel kan niet worden voorkomen en kan leiden tot tekorten. Het participatiebudget wordt maximaal ingezet voor bevordering van uitstroom uit de uitkering zodat de uitgaven aan uitkeringen zo laag mogelijk blijven en het eventuele tekort zoveel als mogelijk beperkt blijft.

Jeugdzorg en WMO

10%

max.€ 3.000.000

5.77%

Ontoereikend budget voor alle uit te voeren taken op het gebied van Jeugdzorg en WMO.

Pensioenen van wethouders

50%

max.€ 500.000

4.23%

Het pensioen voor wethouders is geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). De Appa-pensioenpremie wordt op het salaris van de wethouder ingehouden. Deze wordt gestort in de kas van de gemeente en niet bij een pensioenfonds. Gemeenten hebben op grond van het BBV de taak een voorziening te vormen. De hoogte van de voorziening is mede afhankelijk van de te hanteren rekenrente. Een verlaging van deze rente heeft grote gevolgen voor de aan te houden voorziening.

Beëindigen huurovereenkomst gemeentelijke parkeerterreinen rondom in de Bogaard

50%

max.€ 500.000

3.77%

Om de toekomstige herontwikkeling In de Bogaard en Prinses Beatrixlaan niet in de weg te staan, heeft de gemeente het lopende contract opgezegd. Op termijn zullen de inkomsten moeten worden afgebouwd.

Deelname in gemeenschappelijke regeling

50%

max.€ 400.000

3.03%

Verplichte bijdragen in exploitatieverliezen en beperkte invloed waardoor beleidsdoelstellingen niet volledig zouden kunnen worden gehaald

Grote investeringen

30%

max.€ 600.000

2.82%

Bij grote projecten kunnen de investeringen worden overschreden

Corona

25%

max.€ 1.000.000

2.52%

Corona heeft naar de huidige inzichten een meerjarige impact op de financiële huishouding van de gemeente. Dit geldt voor zowel de baten en de lasten. De risico’s op de korte termijn en de nasleep van de crisis zijn nog niet in te schatten. De mogelijke effecten en de dekking hiervan zijn niet in de begroting verwerkt.

Leges

50%

max.€ 250.000

2.52%

De opbrengsten van de leges titel II (Wabo) zijn gebaseerd op het Wabo regime. Op 26 mei 2021 heeft de minister van Binnenlandse Zaken laten weten dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zal worden uitgesteld tot 1 juli 2022 en dat bovendien op 1 oktober 2021 zal worden bezien of er mogelijk nog langer uitstel nodig is (afhankelijk van de status van het DSO, Digitaal Stelsel Omgevingswet). Als er wordt besloten dat de nieuwe wetgeving wel per 1 juli in werking treedt, dan dient er een wijzigingsverordening te worden opgesteld met een nieuwe tarieventabel en bijbehorende begrotingswijzigingen.

Uit de inventarisatie zijn in totaal 57 risico's in beeld gebracht met een totaal geraamd risico van circa 36.756.000. Risico’s met een geschatte omvang kleiner dan 60.000 zijn in deze berekening niet meegenomen. Indien een dergelijk risico zich daadwerkelijk voordoet, dienen de lasten hiervan binnen de exploitatiebudgetten opgevangen te worden.

Het aandeel van de top 10 risico's in het totaal is 10.450.000. Dit betekent dat de overige risico's optellen tot een bedrag van 26.306.000.