Wat willen we bereiken?

Visie op het programma

Jeugdigen moeten zich vrij en in veiligheid kunnen ontwikkelen om te kunnen opgroeien tot verantwoordelijke, zelfstandige, zelfredzame en maatschappelijk betrokken volwassenen. Primair zijn ouders/verzorgers verantwoordelijk voor het welbevinden van hun kinderen. Daar waar zij hier tijdelijk niet toe in staat zijn, krijgen zij een steuntje in de rug. De gemeente Rijswijk zet actief in op het creëren en stimuleren van een zo goed mogelijk opgroei- en ontwikkelklimaat. Eventuele problemen worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd en opgelost zodat zwaardere (jeugd)hulp voorkomen wordt.

Het onderwijs en de aanbieders van diverse jeugdactiviteiten op het gebied van sport, spel, kunst, cultuur en vrijetijdsbesteding spelen hierin, naast de ouders/verzorgers, een belangrijke rol. Ze zijn essentieel voor de wijze waarop jeugdigen zich kunnen ontwikkelen en ontplooien, zodat zij als jongvolwassenen klaar zijn voor hun zelfstandige deelname aan de maatschappij. Het beleid is erop gericht om alle jeugdigen dezelfde kansen te bieden vanuit een positieve benadering waarbij een preventieve aanpak voorop staat.

Doelstellingen

  1. Opgroeien en Opvoeden: vanuit een gezamenlijke inzet realiseren we een breed, laagdrempelig en op elkaar afgestemd aanbod van opvoedings- en ontwikkelingsondersteuning. De vraag van ouders en hun kinderen in de leeftijd van 0 tot 23 jaar staat hierbij centraal. Hierbij wordt goed aangesloten op de diverse levensfasen en de daarbij behorende vragen.

  2. Educatie: iedere in Rijswijk wonende jeugdige heeft recht op onderwijs op een voor hem/haar passende plek en behaalt, indien mogelijk, een startkwalificatie (een diploma havo, vwo, mbo2 of hoger). Het optimaal ontwikkelen van het individueel talent is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Er zijn geen thuiszitters en het aantal voortijdig schoolverlaters wordt teruggebracht en, indien mogelijk, weer succesvol teruggeleid naar school. Er is een goede aansluiting met het bedrijfsleven en er is voldoende aanbod van stageplekken.

  3. Persoonlijke ontwikkeling: Jeugdigen ontwikkelen zich breed en ontdekken hun talenten. Hierbij is het streven dat zij doorstromen naar het regulier aanbod op het gebied van sport, kunst en cultuur, techniek, natuur en milieu en taal.

Indicatoren (verplicht)

Indicator

Realisatie 2020

Streefwaarde 2021

2022

2023

2024

2025

Absoluut verzuim

3,5

3,0

3,5

3,5

3,0

2,5

Relatief verzuim

44

42

40

38

38

36

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers)

2,3%

<2,2%

<2,2%

<2,1%

<2%

<2%

Toelichting verplichte indicatoren

Absoluut verzuim

De verplichte indicator ‘Absoluut verzuim’ is het aantal leerplichtige leerlingen per 1000 leerlingen dat niet staat ingeschreven op een school of onderwijsinstelling. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is aangewezen als gegevensbron. De laatst gepubliceerde gegevens bij DUO zijn van het schooljaar 2018-2019. Het aantal Rijswijkse absoluut verzuimers was toen 4,0 leerlingen per 1000 leerlingen. In absolute getallen ging het toen om 27 leerlingen.

Het cijfer bij de realisatie 2020 betreft de gegevens van het schooljaar 2017-2018. In het schooljaar 2018-2019 blijken er iets meer absoluut verzuimers te zijn geweest. Vanwege dit feit en het feit dat in het schooljaar 2019-2020 de coronapandemie uitbrak die ook effect heeft gehad op het verzuim, is de streefwaarde voor de jaren 2022 en verder iets naar boven bijgesteld ten opzichte van de vorige begroting. De streefwaarde 2021 is de streefwaarde die al was opgenomen bij het opstellen van de begroting 2021 (juli 2020) en kan niet veranderd worden.

Relatief verzuim

De verplichte indicator ‘Relatief verzuim’ is het aantal leerplichtige leerlingen per 1000 leerlingen dat staat ingeschreven op een school of onderwijsinstelling maar deze niet of niet geregeld bezoekt. DUO is aangewezen als gegevensbron. De laatst gepubliceerde gegevens zijn van het schooljaar 2018-2019. Het aantal Rijswijkse relatief verzuimers was toen 31 leerlingen per 1000 leerlingen. In absolute getallen ging het toen om 210 leerlingen.

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers)

De verplichte indicator ‘VSV-ers’ is het percentage van het totaal aantal 12- tot 23-jarigen dat zonder startkwalificatie (minimaal diploma mbo2, havo of vwo) het onderwijs verlaat. Ingrado/DUO is aangewezen als gegevensbron. De laatst gepubliceerde gegevens zijn van het schooljaar 2018-2019. Het percentage VSV-ers van de Rijswijkse voortgezet onderwijs/mbo-scholen was 2,4%. De cijfers van DUO hebben betrekking op de postcode en gemeente waar de scholen gevestigd zijn. Dit betekent dat het genoemde percentage betrekking heeft op alle leerlingen op die bepaalde scholen, zowel Rijswijkse als niet-Rijswijkse leerlingen.

Indicatoren (optioneel)

Indicator

Realisatie 2020

Streefwaarde 2021

2022

2023

2024

2025

Voldoende kindplaatsen voor voorschoolse educatie

150

150

150

150

150

150

Aantal projecten samen met het Team Brede Impuls

14

18

18

20

20

22

De Ontdekkers bieden door het jaar heen diverse activiteiten aan in verschillende wijken

8

8

9

9

10

11

Alle basisscholen zijn vertegenwoordigd in de Raad van Kinderrechten- ambassadeurs

10

10

12

12

13

13

Jeugdigen geven gevraagd en ongevraagd advies op minimaal 3 onderwerpen (Speaking Minds Methodiek)

2

4

4

4

4

5

Aantal Rijswijkse deelnemers aan het MDT Follow Your Dreams Project

2

10

5

Toelichting indicatoren

Voldoende kindplaatsen voor voorschoolse educatie

De gemeente streeft ernaar dat er voor alle peuters met een geconstateerde taalachterstand een plek beschikbaar is op een Rijswijkse peuterspeelschool voor het krijgen van voorschoolse educatie. Hiermee wordt de taalachterstand verminderd of ingehaald en worden zij goed voorbereid op de basisschool. Ouders zijn vrij om te kiezen om van deze voorziening in Rijswijk gebruik te maken. Met het aanbieden van in totaal 150 plaatsen is er in ieder geval voldoende plaats om alle Rijswijkse kinderen met een indicatie ook in Rijswijk naar een peuterspeelschool te laten gaan.

Aantal projecten samen met het Team Brede Impuls

In het kader van de Brede Regeling Combinatiefuncties wordt intensieve samenwerking gestimuleerd tussen diverse partners, waaronder scholen en het Team Brede Impuls. Binnen zo’n samenwerkingsverband wordt een school- en/of wijkprogramma gerealiseerd op het gebied van natuur, taal, techniek, cultuur en sport. Het streven is een groei naar 22 projecten/programma’s in 2025, mits de regeling na 2022 in stand blijft vanuit de Rijksoverheid.

De Ontdekkers bieden door het jaar heen diverse activiteiten aan in verschillende wijken

De Ontdekkers bieden het hele jaar door, zowel tijdens als na schooltijd en in de vakanties, een divers en laagdrempelig programma van kinder- en jeugdactiviteiten. Het streven is dat gedurende het jaar in alle 11 de wijken van Rijswijk één of meerdere activiteiten plaatsvinden. Via een gestage groei naar 11 wijken in 2025 willen we dit realiseren.

Alle basisscholen zijn vertegenwoordigd in de Raad van Kinderrechtenambassadeurs

De Raad van Kinderrechtenambassadeurs bestaat uit leerlingen van groep 7 van de Rijswijkse basisscholen. De ambitie is dat alle 19 Rijswijkse basisscholen zijn vertegenwoordigd in de Raad. Het streven is om hier de komende jaren gestaag naar toe te groeien.

Jeugdigen geven gevraagd en ongevraagd advies op minimaal 3 onderwerpen (Speaking Minds Methodiek)

Het streven is om vanuit jongerenpanels de jeugdigen advies te vragen. De panels kunnen variëren qua samenstelling afhankelijk van de adviesvraag. Bij de Speaking Minds methodiek worden praktisch opgeleide jongeren betrokken bij het gemeentelijk beleid. Zij gaan de gemeente adviseren over een specifieke beleidsvraag.

Maatschappelijke Diensttijd (MDT) project Follow Your Dreams (FYD)

De gemeente Den Haag is in 2019 gestart met een MDT proeftuin FYD. MDT is een mooie en vernieuwende aanvulling op de al bestaande ondersteuningsprojecten voor jongeren. De ervaring leert dat middels de MDT-reis de jongeren werken aan talentontwikkeling, elkaar ontmoeten en maatschappelijke impact.

Door corona is de proeftuin niet helemaal naar tevredenheid afgerond. Gemeente Den Haag heeft aan het ministerie een verlenging gevraagd voor traject 3 van deze oude MDT aanvraag. Rijswijk is vanaf september 2021 aangehaakt bij dit traject van 12 weken.

Daarnaast heeft Den Haag een aanvraag ingediend voor het Traject FYD 2.0. Vanaf januari 2022 start deze meer intensieve variant voor een periode van 1,5 jaar. Ook Rijswijk is bij dit traject aangehaakt.