Wat willen we bereiken?

Visie op het programma

De groei van onze stad en regio, en de mobiliteit, vraagt om een mobiliteitstransitie. De opgave voor Rijswijk op het gebied van mobiliteit is het vinden van een nieuw evenwicht tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in een stad die groeit. Dit kan door het mobiliteitssysteem én de mobiliteitskeuzes te veranderen. Dit noemen we de mobiliteitstransitie.

We hebben een samenhangend pakket van maatregelen nodig waarmee we de bereikbaarheid veiligstellen en waarmee we de leefbaarheid en veiligheid van Rijswijk verbeteren. Een gedeelte van dit pakket zal voortbouwen op reeds bekende investeringen en beheer & onderhoud en een gedeelte zal komende jaren nieuw opgenomen worden.

In het laatste kwartaal van 2021 wordt het Mobiliteitsprogramma Rijswijk door de raad vastgesteld, met een vooruitblik naar 2040. Dit wordt in 2022 gevolgd door een Uitvoeringsplan 2022- 2030 met investeringsvraagstukken. Doelstellingen en indicatoren worden na besluitvorming verwerkt in de halfjaarrapportages, de begroting/investeringsplan en het Programma Verkeer en Vervoer. Ze vormen de basis voor nieuw beleid en investeringen in de komende jaren.

Bij de voorbereiding van het Mobiliteitsprogramma en het Uitvoeringsplan geldt een leidraad van 7 uitgangspunten.

  • Uitgangspunt 1: we maken de stad samen met de bewoners en de ondernemers

  • Uitgangspunt 2: we stellen de mens centraal

  • Uitgangspunt 3: we verdelen de mobiliteitsbehoefte over de verschillende vervoerssoorten

  • Uitgangspunt 4: we kiezen een gebiedsgerichte aanpak

  • Uitgangspunt 5: we gebruiken gebiedsontwikkeling als vliegwiel

  • Uitgangspunt 6: we maken gebruik van innovaties en experimenten

  • Uitgangspunt 7 we doen het samen met de regio

In dit Programma Verkeer en Vervoer 2022 blijven de huidige doelstellingen nog in gebruik.

Doelstellingen

  1. We blijven het bestaande wegennet benutten én we stimuleren het gebruik van alternatieve vervoerswijzen, door barrières weg te nemen en goede basisvoorzieningen te realiseren. Hiermee houden wij Rijswijk en de regio bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar. En we leveren daarmee een bijdrage aan de verbetering van de lokale milieukwaliteit, waaronder de CO² reductie.

  2. We zorgen ervoor dat het aantal verkeersslachtoffers in de stad minimaal blijft. Dit doen we door onveilige verkeerssituaties aan te pakken en verkeerseducatie te stimuleren.

  3. Het aantal personen dat binnen een redelijke reistijd met verschillende vervoerswijzen onze economische toplocatie kan bereiken neemt toe.

  4. Wij blijven streven naar een toekomstbestendig en betaalbaar parkeerbeleid met een logische en eerlijke verdeling van de schaarse ruimte en werken hiervoor de aanbevelingen uit de parkeerevaluatie uit.

  5. Wij vinden het belangrijk dat inwoners voldoende keuzemogelijkheden hebben om te kunnen gaan waar zij willen (“iedereen doet mee”).

Indicatoren1

Indicator

Realisatie 2020

Streefwaarde 2021

2022

2023

2024

2025

1. Aantal meters geoptimaliseerde fietsroutes per jaar 1

2.000

2.500

1.600

ntb

ntb

ntb

2. Aantal fietsers per jaar op ster- en hoofdfietsroutes2

Geen meet-gegevens

14.970

ntb

ntb

ntb

ntb

3. Aantal blackspots3

1

0

0

0

0

0

4. Ziekenhuisopname na verkeersongeval met motorvoertuig

15%

12%

11%

10%

7%

5%

5. Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser

15

< 15

< 12

< 10

< 9

< 7

6. Parkeerdruk per woonwijk (%)4

Geen meting

Max. 90%

Max.90%

Max.90%

Max 90%

Max 90%

  1. gemeentelijke meting op straat; uitvoering fietsprojecten. Ntb is opgenomen vanwege de op te stellen Mobiliteitsvisie (ambities, projecten)
  2. fietstellingen (Metropoolregio Rotterdam Den Haag), streefwaarde is bepaald aan de hand van tellingen op aantal hoofdroutes en verwachte groei. Ntb is opgenomen vanwege de op te stellen Mobiliteitsvisie (ambities, projecten)
  3. landelijke verkeersveiligheidsmonitor, blackspot: 10 of meer verkeersongevallen per 5 jaar per kruispunt en/of wegvak
  4. periodieke gemeentelijke parkeerdrukmeting