Aanpassing indeling programma’s en beleidsproducten
De gemeentelijke begroting is ingedeeld naar verschillende programma’s en verder onderverdeeld in beleidsproducten. Omdat de jaarrekening met de begroting van het betreffende jaar vergeleken moet kunnen worden, hebben ze dezelfde indeling. De eerdere indeling is een lange tijd geleden bepaald en niet veranderd. Op zich had dat als voordeel dat de begrotingen en de jaarrekeningen van Rijswijk over de jaren heen op dat punt met elkaar te vergelijken zijn. Echter is het lastiger te vergelijken met andere gemeenten omdat die veelal een andere indeling gebruiken.
Er zijn veel soorten indelingen die worden toegepast, maar een veelgebruikte is op basis van de taakvelden. De taakvelden zijn een landelijk verplichte indeling en gemeenten leveren informatie conform deze indeling aan bij het CBS. Dat betekent dat de gemeentelijke administratie daar al op is ingericht en dat veel gemeenten hun beleidsproducten ook in lijn met die indeling hebben opgebouwd. Om de begroting en jaarrekening van de gemeente Rijswijk beter te kunnen vergelijken met die van andere gemeenten, is de indeling van de programma’s en beleidsproducten in de begroting en jaarrekening vanaf 2025 aangepast en ingericht op basis van de taakvelden.
Verder zijn de beleidsteksten van de programma’s ingedeeld naar de beleidsproducten, waar dan in de jaarrekening ook de eventuele verschillenverklaring aan wordt toegevoegd. Door deze structurering kan het verband veel beter worden gelegd tussen het beleid, de resultaten en de bijbehorende kosten. Overigens hadden de eerdere beleidsproducten van Rijswijk al veel overlap met de taakvelden indeling. De nieuwe indeling verschillen daarom niet enorm met de eerdere indeling, maar is het vergelijken met andere gemeenten nu makkelijker geworden.
Een dergelijke aanpassing is arbeidsintensief en wordt daarom niet vaak gedaan. Omdat het contract van het softwarepakket voor de financiële administratie/boekhouding afliep in 2024, is dit aanbesteed. Daarbij is vanaf 2025 het contract gegund aan een andere leverancier. Omdat de financiële administratie toch in het nieuwe softwarepakket ingericht moet worden, is 2025 ook een ideaal moment om de wijziging van de indeling door te voeren. Bij deze inrichting is de administratie op detail nagelopen, waardoor enkele toebedeling aan taakvelden verbeterd is. Een gevolg hiervan is dat budgetten neutraal tussen taakvelden zijn overgeheveld. Deze overhevelingen en de aanpassing van de indeling van de begroting zijn een andere vorm van presentatie; de omvang van de totale begroting verandert dus niet. De nieuwe indeling van de begroting wordt vanaf 2025 ook toegepast op de jaarrekening.
Voor het inzicht wordt de begroting 2025 hieronder getoond in zowel de oude indeling als in de nieuwe indeling. Deze zijn niet helemaal met elkaar te vergelijken, de totalen zijn uiteraard wel hetzelfde. In dit boekwerk zijn de overige onderdelen allemaal opgebouwd volgens de nieuwe indeling.
Begroting 2025 nieuwe indeling.
Overzicht taakvelden x € 1.000 | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
0. Bestuur en ondersteuning | 9.965 | 9.708 | -257 |
0.1 Bestuur | 4.170 | -4.170 | |
0.2 Burgerzaken | 3.042 | 1.398 | -1.645 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 2.655 | 1.400 | -1.255 |
0.63 Parkeerbelasting | 98 | 6.910 | 6.812 |
1. Veiligheid | 11.295 | 500 | -10.795 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 6.406 | -6.406 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 4.889 | 500 | -4.389 |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat | 13.291 | 1.054 | -12.237 |
2.1 Verkeer en vervoer | 10.343 | 961 | -9.383 |
2.2 Parkeren | 2.370 | 93 | -2.276 |
2.4 Economische havens en waterwegen | 164 | -164 | |
2.5 Openbaar vervoer | 414 | -414 | |
3. Economie | 1.193 | 687 | -506 |
3.1 Economische ontwikkeling | 346 | 172 | -174 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 582 | 187 | -395 |
3.4 Economische promotie | 265 | 328 | 63 |
4. Onderwijs | 10.408 | 3.695 | -6.713 |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 40 | 5 | -35 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 4.527 | 747 | -3.780 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 5.841 | 2.943 | -2.898 |
5. Sport, cultuur en recreatie | 20.020 | 2.349 | -17.671 |
5.1 Sportbeleid en activering | 2.967 | 319 | -2.648 |
5.2 Sportaccommodaties | 2.294 | 1.612 | -682 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 3.462 | 247 | -3.215 |
5.4 Musea | 1.265 | 7 | -1.258 |
5.6 Media | 1.628 | 81 | -1.548 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 8.403 | 83 | -8.320 |
6. Sociaal domein | 96.820 | 31.261 | -65.560 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 7.435 | 1.661 | -5.774 |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 3.459 | -3.459 | |
6.3 Inkomensregelingen | 37.310 | 29.136 | -8.175 |
6.4 WSW en beschut werk | 2.574 | -2.574 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 3.215 | 47 | -3.169 |
6.60-6.91 Wmo | 18.248 | 418 | -17.830 |
6.751-6.92 Jeugdhulp | 24.578 | -24.578 | |
7. Volksgezondheid en milieu | 21.789 | 20.103 | -1.686 |
7.1 Volksgezondheid | 3.246 | 338 | -2.908 |
7.2 Riolering | 4.257 | 6.051 | 1.794 |
7.3 Afval | 10.768 | 13.260 | 2.492 |
7.4 Milieubeheer | 3.506 | 320 | -3.186 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 13 | 134 | 121 |
8. Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing | 39.997 | 37.909 | -2.089 |
8.1 Ruimte en leefomgeving | 8.140 | 6.652 | -1.488 |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 26.303 | 26.110 | -193 |
8.3 Wonen en bouwen | 5.554 | 5.146 | -407 |
9. Algemene middelen en overig | 2.861 | 152.043 | 149.182 |
0.5 Treasury | 552 | 1.700 | 1.148 |
0.61 OZB woningen | 971 | 8.219 | 7.248 |
0.62 OZB niet-woningen | 118 | 7.440 | 7.321 |
0.64 Belastingen overig | 139 | 25 | -114 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 172 | 134.660 | 134.488 |
0.8 Overige baten en lasten | 908 | -908 | |
Onvoorzien | 50 | -50 | |
0.8 Overige baten en lasten | 50 | -50 | |
Vennootschapsbelasting (Vpb) | 100 | -100 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb) | 100 | -100 | |
Overhead | 41.319 | 9.720 | -31.600 |
0.4 Overhead | 41.319 | 9.720 | -31.600 |
Mutaties reserves | 628 | 628 | |
0.10 Mutaties reserves | 628 | 628 | |
Eindtotaal | 269.111 | 269.657 | 547 |
Begroting 2025 oude indeling.
Rijlabels | Lasten | Baten | Som van Saldo |
---|---|---|---|
01 Algemeen Bestuur en Organisatie | 7.264 | 1.398 | -5.866 |
60010 Bestuursorganen | 2.084 | -2.084 | |
60011 Bestuurlijke samenwerking | 1.664 | -1.664 | |
60030 Burgerzaken | 2.604 | 1.396 | -1.208 |
60031 Verkiezingen / referenda | 8 | -8 | |
60032 Publieke dienstverlening | 431 | 2 | -429 |
60060 Bestuursondersteuning raad en rekenkamerfunctie | 422 | -422 | |
65801 Mediabeleid | 52 | -52 | |
02 Openbare Orde en Veiligheid | 11.335 | 500 | -10.835 |
61100 Openbare orde en veiligheid | 4.768 | 500 | -4.268 |
61200 Brandweer | 6.364 | -6.364 | |
61201 Rampenbestrijding | 203 | -203 | |
03 Verkeer en Vervoer | 14.417 | 7.711 | -6.706 |
62100 Wegen, straten en pleinen | 9.599 | 685 | -8.914 |
62110 Verkeer | 766 | 23 | -743 |
62120 Openbaar vervoer | 414 | -414 | |
62140 Parkeren | 2.468 | 7.003 | 4.536 |
62400 Waterwegen | 1.170 | -1.170 | |
04 Economie en Werken | 1.034 | 972 | -62 |
63100 Economische aangelegenheden | 1.034 | 359 | -675 |
63300 Nutsbedrijven | 613 | 613 | |
05 Onderwijs | 10.412 | 3.598 | -6.814 |
64010 Huisvesting scholen | 4.366 | 670 | -3.696 |
64030 Lokaal onderwijsbeleid | 5.620 | 2.928 | -2.692 |
66500 Kinderopvang | 426 | -426 | |
06 Sport, Cultuur en Recreatie | 11.241 | 1.822 | -9.419 |
65100 Openbaar bibliotheekwerk | 1.494 | 81 | -1.413 |
65300 Sport | 4.919 | 1.735 | -3.185 |
65400 Kunst en cultuur | 2.972 | -2.972 | |
65410 Cultureel erfgoed | 1.265 | 7 | -1.258 |
65800 Speeltuinwerk | 509 | -509 | |
65801 Mediabeleid | 83 | -83 | |
07 Sociaal Domein | 108.987 | 40.235 | -68.753 |
61400 Dierenwelzijn | 121 | -121 | |
66100 Inkomen | 32.456 | 28.430 | -4.027 |
66110 Arbeidsmarkt overig | 2.703 | -2.703 | |
66140 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid | 5.928 | 221 | -5.707 |
66204 Inburgering | 774 | 508 | -266 |
66230 Re-integratie- en participatievoorzieningen Participatiewet | 2.901 | 47 | -2.854 |
66610 Maatwerkvoorzieningen materieel Wmo | 3.824 | -3.824 | |
66620 Maatwerkvoorzieningen immaterieel Wmo | 15.021 | 418 | -14.603 |
66700 Algemene voorzieningen Wmo en jeugd | 8.881 | 1.626 | -7.255 |
66710 Eerstelijnsloket Wmo en jeugd | 339 | -339 | |
66820 Individuele voorzieningen natura jeugd | 24.121 | -24.121 | |
66830 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd | 1.806 | -1.806 | |
67100 Volksgezondheid | 1.443 | 400 | -1.043 |
67240 Lijkbezorging | 13 | 134 | 121 |
69650 Oekraine | 8.657 | 8.451 | -206 |
08 Wonen en Leven | 66.249 | 58.089 | -8.160 |
65600 Openbaar groen en openluchtrecreatie | 7.259 | 83 | -7.177 |
67210 Afvalverwijdering en -verwerking | 10.768 | 13.260 | 2.492 |
67220 Riolering en waterzuivering | 3.176 | -3.176 | |
67230 Milieubeheer | 5.684 | 2.258 | -3.426 |
67260 Baten rioolheffing | 6.051 | 6.051 | |
67290 Huishoudelijk/bedrijfsafvalwater | 840 | -840 | |
67300 Hemelwater | 86 | -86 | |
67310 Grondwater | 155 | -155 | |
68100 Ruimtelijke ordening | 8.140 | 6.652 | -1.488 |
68200 Woningexploitatie | 56 | 97 | 41 |
68210 Wijkontwikkeling | 215 | -215 | |
68220 Volkshuisvesting | 3.567 | 3.421 | -145 |
68300 Bouwgrondexploitatie | 161 | 143 | -18 |
68320 Grondexploitatie RijswijkBuiten | 26.142 | 26.123 | -19 |
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 5.639 | 153.435 | 147.795 |
69500 Algemene dekkingsmiddelen | 5.639 | 153.435 | 147.795 |
10 Overhead | 32.481 | 1.269 | -31.212 |
60010 Bestuursorganen | 40 | -40 | |
60020 Bestuursondersteuning | 30 | -30 | |
60021 Publieksvoorlichting, promotie en Public Relations | 257 | -257 | |
60022 Organisatieverliezen | 146 | -146 | |
65410 Cultureel erfgoed | 157 | -157 | |
69500 Algemene dekkingsmiddelen | |||
69602 Directie | 2.529 | 48 | -2.481 |
69603 Bedrijfsvoering | 23.351 | 767 | -22.584 |
69604 Bestuurlijk Domein | 5 | -5 | |
69605 Maatschappelijke Ontwikkelingen | 2.272 | -2.272 | |
69606 Ruimtelijke Ontwikkelingen | 2.315 | 139 | -2.176 |
69607 Sociaal Domein | 1.895 | -1.895 | |
69609 RijswijkBuiten en Financiering | -517 | 315 | 832 |
12 Onvoorzien | 50 | -50 | |
69510 Onvoorzien | 50 | -50 | |
13 Mutaties reserves | 628 | 628 | |
69800 Mutaties reserves | 628 | 628 | |
Eindtotaal | 269.111 | 269.657 | 547 |