Aanpassing indeling programma’s en beleidsproducten

De gemeentelijke begroting is ingedeeld naar verschillende programma’s en verder onderverdeeld in beleidsproducten. Omdat de jaarrekening met de begroting van het betreffende jaar vergeleken moet kunnen worden, hebben ze dezelfde indeling. De eerdere indeling is een lange tijd geleden bepaald en niet veranderd. Op zich had dat als voordeel dat de begrotingen en de jaarrekeningen van Rijswijk over de jaren heen op dat punt met elkaar te vergelijken zijn. Echter is het lastiger te vergelijken met andere gemeenten omdat die veelal een andere indeling gebruiken.

Er zijn veel soorten indelingen die worden toegepast, maar een veelgebruikte is op basis van de taakvelden. De taakvelden zijn een landelijk verplichte indeling en gemeenten leveren informatie conform deze indeling aan bij het CBS. Dat betekent dat de gemeentelijke administratie daar al op is ingericht en dat veel gemeenten hun beleidsproducten ook in lijn met die indeling hebben opgebouwd. Om de begroting en jaarrekening van de gemeente Rijswijk beter te kunnen vergelijken met die van andere gemeenten, is de indeling van de programma’s en beleidsproducten in de begroting en jaarrekening vanaf 2025 aangepast en ingericht op basis van de taakvelden.

Verder zijn de beleidsteksten van de programma’s ingedeeld naar de beleidsproducten, waar dan in de jaarrekening ook de eventuele verschillenverklaring aan wordt toegevoegd. Door deze structurering kan het verband veel beter worden gelegd tussen het beleid, de resultaten en de bijbehorende kosten. Overigens hadden de eerdere beleidsproducten van Rijswijk al veel overlap met de taakvelden indeling. De nieuwe indeling verschillen daarom niet enorm met de eerdere indeling, maar is het vergelijken met andere gemeenten nu makkelijker geworden.

Een dergelijke aanpassing is arbeidsintensief en wordt daarom niet vaak gedaan. Omdat het contract van het softwarepakket voor de financiële administratie/boekhouding afliep in 2024, is dit aanbesteed. Daarbij is vanaf 2025 het contract gegund aan een andere leverancier. Omdat de financiële administratie toch in het nieuwe softwarepakket ingericht moet worden, is 2025 ook een ideaal moment om de wijziging van de indeling door te voeren. Bij deze inrichting is de administratie op detail nagelopen, waardoor enkele toebedeling aan taakvelden verbeterd is. Een gevolg hiervan is dat budgetten neutraal tussen taakvelden zijn overgeheveld. Deze overhevelingen en de aanpassing van de indeling van de begroting zijn een andere vorm van presentatie; de omvang van de totale begroting verandert dus niet. De nieuwe indeling van de begroting wordt vanaf 2025 ook toegepast op de jaarrekening.

Voor het inzicht wordt de begroting 2025 hieronder getoond in zowel de oude indeling als in de nieuwe indeling. Deze zijn niet helemaal met elkaar te vergelijken, de totalen zijn uiteraard wel hetzelfde. In dit boekwerk zijn de overige onderdelen allemaal opgebouwd volgens de nieuwe indeling.

Begroting 2025 nieuwe indeling.

Overzicht taakvelden x 1.000

Lasten

Baten

Saldo

0. Bestuur en ondersteuning

9.965

9.708

-257

0.1 Bestuur

4.170

-4.170

0.2 Burgerzaken

3.042

1.398

-1.645

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

2.655

1.400

-1.255

0.63 Parkeerbelasting

98

6.910

6.812

1. Veiligheid

11.295

500

-10.795

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

6.406

-6.406

1.2 Openbare orde en veiligheid

4.889

500

-4.389

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

13.291

1.054

-12.237

2.1 Verkeer en vervoer

10.343

961

-9.383

2.2 Parkeren

2.370

93

-2.276

2.4 Economische havens en waterwegen

164

-164

2.5 Openbaar vervoer

414

-414

3. Economie

1.193

687

-506

3.1 Economische ontwikkeling

346

172

-174

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

582

187

-395

3.4 Economische promotie

265

328

63

4. Onderwijs

10.408

3.695

-6.713

4.1 Openbaar basisonderwijs

40

5

-35

4.2 Onderwijshuisvesting

4.527

747

-3.780

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

5.841

2.943

-2.898

5. Sport, cultuur en recreatie

20.020

2.349

-17.671

5.1 Sportbeleid en activering

2.967

319

-2.648

5.2 Sportaccommodaties

2.294

1.612

-682

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

3.462

247

-3.215

5.4 Musea

1.265

7

-1.258

5.6 Media

1.628

81

-1.548

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

8.403

83

-8.320

6. Sociaal domein

96.820

31.261

-65.560

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

7.435

1.661

-5.774

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

3.459

-3.459

6.3 Inkomensregelingen

37.310

29.136

-8.175

6.4 WSW en beschut werk

2.574

-2.574

6.5 Arbeidsparticipatie

3.215

47

-3.169

6.60-6.91 Wmo

18.248

418

-17.830

6.751-6.92 Jeugdhulp

24.578

-24.578

7. Volksgezondheid en milieu

21.789

20.103

-1.686

7.1 Volksgezondheid

3.246

338

-2.908

7.2 Riolering

4.257

6.051

1.794

7.3 Afval

10.768

13.260

2.492

7.4 Milieubeheer

3.506

320

-3.186

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

13

134

121

8. Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

39.997

37.909

-2.089

8.1 Ruimte en leefomgeving

8.140

6.652

-1.488

8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

26.303

26.110

-193

8.3 Wonen en bouwen

5.554

5.146

-407

9. Algemene middelen en overig

2.861

152.043

149.182

0.5 Treasury

552

1.700

1.148

0.61 OZB woningen

971

8.219

7.248

0.62 OZB niet-woningen

118

7.440

7.321

0.64 Belastingen overig

139

25

-114

0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

172

134.660

134.488

0.8 Overige baten en lasten

908

-908

Onvoorzien

50

-50

0.8 Overige baten en lasten

50

-50

Vennootschapsbelasting (Vpb)

100

-100

0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)

100

-100

Overhead

41.319

9.720

-31.600

0.4 Overhead

41.319

9.720

-31.600

Mutaties reserves

628

628

0.10 Mutaties reserves

628

628

Eindtotaal

269.111

269.657

547

Begroting 2025 oude indeling.

Rijlabels

Lasten

Baten

Som van Saldo

01 Algemeen Bestuur en Organisatie

7.264

1.398

-5.866

60010 Bestuursorganen

2.084

-2.084

60011 Bestuurlijke samenwerking

1.664

-1.664

60030 Burgerzaken

2.604

1.396

-1.208

60031 Verkiezingen / referenda

8

-8

60032 Publieke dienstverlening

431

2

-429

60060 Bestuursondersteuning raad en rekenkamerfunctie

422

-422

65801 Mediabeleid

52

-52

02 Openbare Orde en Veiligheid

11.335

500

-10.835

61100 Openbare orde en veiligheid

4.768

500

-4.268

61200 Brandweer

6.364

-6.364

61201 Rampenbestrijding

203

-203

03 Verkeer en Vervoer

14.417

7.711

-6.706

62100 Wegen, straten en pleinen

9.599

685

-8.914

62110 Verkeer

766

23

-743

62120 Openbaar vervoer

414

-414

62140 Parkeren

2.468

7.003

4.536

62400 Waterwegen

1.170

-1.170

04 Economie en Werken

1.034

972

-62

63100 Economische aangelegenheden

1.034

359

-675

63300 Nutsbedrijven

613

613

05 Onderwijs

10.412

3.598

-6.814

64010 Huisvesting scholen

4.366

670

-3.696

64030 Lokaal onderwijsbeleid

5.620

2.928

-2.692

66500 Kinderopvang

426

-426

06 Sport, Cultuur en Recreatie

11.241

1.822

-9.419

65100 Openbaar bibliotheekwerk

1.494

81

-1.413

65300 Sport

4.919

1.735

-3.185

65400 Kunst en cultuur

2.972

-2.972

65410 Cultureel erfgoed

1.265

7

-1.258

65800 Speeltuinwerk

509

-509

65801 Mediabeleid

83

-83

07 Sociaal Domein

108.987

40.235

-68.753

61400 Dierenwelzijn

121

-121

66100 Inkomen

32.456

28.430

-4.027

66110 Arbeidsmarkt overig

2.703

-2.703

66140 Gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid

5.928

221

-5.707

66204 Inburgering

774

508

-266

66230 Re-integratie- en participatievoorzieningen Participatiewet

2.901

47

-2.854

66610 Maatwerkvoorzieningen materieel Wmo

3.824

-3.824

66620 Maatwerkvoorzieningen immaterieel Wmo

15.021

418

-14.603

66700 Algemene voorzieningen Wmo en jeugd

8.881

1.626

-7.255

66710 Eerstelijnsloket Wmo en jeugd

339

-339

66820 Individuele voorzieningen natura jeugd

24.121

-24.121

66830 Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd

1.806

-1.806

67100 Volksgezondheid

1.443

400

-1.043

67240 Lijkbezorging

13

134

121

69650 Oekraine

8.657

8.451

-206

08 Wonen en Leven

66.249

58.089

-8.160

65600 Openbaar groen en openluchtrecreatie

7.259

83

-7.177

67210 Afvalverwijdering en -verwerking

10.768

13.260

2.492

67220 Riolering en waterzuivering

3.176

-3.176

67230 Milieubeheer

5.684

2.258

-3.426

67260 Baten rioolheffing

6.051

6.051

67290 Huishoudelijk/bedrijfsafvalwater

840

-840

67300 Hemelwater

86

-86

67310 Grondwater

155

-155

68100 Ruimtelijke ordening

8.140

6.652

-1.488

68200 Woningexploitatie

56

97

41

68210 Wijkontwikkeling

215

-215

68220 Volkshuisvesting

3.567

3.421

-145

68300 Bouwgrondexploitatie

161

143

-18

68320 Grondexploitatie RijswijkBuiten

26.142

26.123

-19

09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

5.639

153.435

147.795

69500 Algemene dekkingsmiddelen

5.639

153.435

147.795

10 Overhead

32.481

1.269

-31.212

60010 Bestuursorganen

40

-40

60020 Bestuursondersteuning

30

-30

60021 Publieksvoorlichting, promotie en Public Relations

257

-257

60022 Organisatieverliezen

146

-146

65410 Cultureel erfgoed

157

-157

69500 Algemene dekkingsmiddelen

69602 Directie

2.529

48

-2.481

69603 Bedrijfsvoering

23.351

767

-22.584

69604 Bestuurlijk Domein

5

-5

69605 Maatschappelijke Ontwikkelingen

2.272

-2.272

69606 Ruimtelijke Ontwikkelingen

2.315

139

-2.176

69607 Sociaal Domein

1.895

-1.895

69609 RijswijkBuiten en Financiering

-517

315

832

12 Onvoorzien

50

-50

69510 Onvoorzien

50

-50

13 Mutaties reserves

628

628

69800 Mutaties reserves

628

628

Eindtotaal

269.111

269.657

547