Toelichting investeringsplan 2025-2028
Programma Verkeer, vervoer en waterstaat
Beheerplan wegen: Dit krediet is nodig om de asfaltwegen blijvend te kunnen herstellen, dus ook in 2026 en 2027. Ibor gelden lopen tot 2025.
Fietspaden in asfalt: Fietspaden in asfalt (of ander comfort verhogend materiaal) zijn een belangrijke stimuleringsmaatregel om het fietsen in de gemeente te bevorderen. Fietsen is gezond en duurzaam. Ambitie is om belangrijke hoofdroutes/sterroutes (o.a. Huis te Landelaan, Nassaukade, Lange Kleiweg) in asfalt uit te voeren en ook om kortere (ontbrekende) delen in bestaande routes aan te pakken. Hiervoor is budget nodig. De eigen inleg zal worden aangewend voor het aanvragen van subsidie (50% vanuit regio of Provincie).
Herinrichting 't Haantje: Integrale aanpak voor renovatie van de straat.
Herinrichting Cromvliet: Een aantal straten worden integraal aangepakt en gerenoveerd.
Herinrichting Karel Doormanlaan Te Werve-Oost: Integrale aanpak voor renovatie van de straat.
Herinrichting Leeuwendaal: Een aantal straten worden integraal aangepakt en gerenoveerd.
Herstel asfaltwegen: Dit krediet is bestemd voor groot onderhoud aan asfaltwegen. Jaarlijks worden op basis van de meest recente inspectiegegevens de exacte locaties bepaald. Het budget omvat eveneens werkzaamheden aan asfaltpaden in parken en plantsoenen.
Infrastructuur Prinses Beatrixlaan: Rijswijk, Den Haag en de MRDH hebben een bestuursakkoord afgesloten. Het Bestuursakkoord bestaat – samengevat - uit een:
Set van bestuurlijke en organisatorische afspraken voor verdere samenwerking,
Een (fysiek) schetsontwerp bestemd voor Planuitwerking (het Bovengronds Verstedelijkingsontwerp Beatrixlaan”, hierna BVB),
Een financieel kader,
Een flankerend maatregelenpakket om nader uit te werken,
Aankondiging van een te verkennen ambitie voor de langere termijn (“tunnel”).
Gezamenlijk is tot een integrale voorkeursoplossing gekomen voor de meervoudige opgave van het gebied en de Prinses Beatrixlaan. Deze voorkeursoplossing betreft het zgn. BVB, waarbij de huidige rijbanen naar elkaar toeschuiven en anders ingepast worden, ten gunste van de doorstroming, verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid voor langzaam verkeer. Tevens ontstaat er ruimte voor een ontwikkelstrook voor kwaliteitsgroen, nieuwe woningen en de revitalisering van Bogaard stadscentrum. Voor de uitwerkingsfase en het onderzoek naar flankerende maatregelen is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. De uitwerkingsfase is gericht op start van de realisatie in 2024 (na aanleg warmtelinQ). De totale investering is geraamd op afgerond € 23,5 miljoen (U). Door de MRDH wordt € 7,7 miljoen (I) geïnvesteerd. Er is een extra bijdrage (I) van het ministerie van I&W toebedeeld aan de BVB (besluit van de raad 2 juli 2020). Netto investering is € 13,8 miljoen. Bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.
In het Bestuursakkoord BVB is opgenomen dat de partijen zelf verantwoordelijk zijn voor de jaarlijkse indexering met het IBOI-% (Index Bruto Overheidsinvesteringen). De bedragen in het Bestuursakkoord zijn gebaseerd op het prijspeil 2018. Tot en met 2021 heeft indexering van de investeringen plaatsgevonden. De ramingen in onderstaande tabel zijn geïndexeerd voor de jaren 2022 en 2023. Tevens zijn de investeringen met één jaar opgeschoven, omdat realisatie verschuift vanwege de aanleg van Warmtelinq.
Het ministerie van I&W heeft € 2,25 miljoen vrij besteedbaar bedrag beschikbaar gesteld, waarvan de raad op 20 juli 2020 heeft besloten dat ten gunste van het project BVB te brengen. Administratief was dit nog niet in het investeringsplan verwerkt.
Het investeringsschema is als gevolg van het bovenstaande als volgt:
Investerings-jaar (bedrag x € 1.000) | Totaal investering | Bijdragen derden | Netto investering |
---|---|---|---|
2024 | € 11.958 | € 11.958 | |
2025 | € 11.850 | € 7.702 | € 4.148 |
Sub-totaal | € 23.808 | € 7.702 | € 16.106 |
extra bijdrage (raad 20 juli 2020) | € 2.250 | ||
Totaal | € 23.808 | € 7.702 | € 13.856 |
De integrale aanpak probleemstraten 2025-2028 en het opwaarderen grote probleemstraten: Er zijn meerdere straten in Rijswijk waar meerdere onderhoudsproblemen samenkomen. Het gaat op locaties waar de riolering, de kabels en leidingen en de bomen moeten worden vervangen. De boomwortels veroorzaken complicaties zoals wortelopdruk welke niet meer te herstellen zijn met kleine onderhoudsmaatregelen. Bij de herinrichting verbeteren we de(verkeers)veiligheid en de leefomgeving. We creëren een openbare ruimte met een goede balans tussen groen, verharding en verlichting. Hierbij houden we rekening met een toekomstbestendige ondergrondse infrastructuur.
Het betreft de projecten: Karel Doormanlaan, de Van Ostadelaan, de Van Dijklaan, de Steenlaan, de Tulpstraat en Julianastraat.
Invoeren nieuwe inzameling: Het programma is in uitvoering. Gaandeweg zijn en worden steeds meer wijken voorzien van hogere service door minicontainer voor grondstoffen aan huis te verschaffen. Inwoners gebruiken de ondergrondse containers voor restafval, die op afstand in de wijken staan. De budgettering van de invoering van deze nieuwe manier verloopt naar verwachting.
Opwaarderen kansrijke plekken: Er zijn veel (kleine) plekken in de openbare ruimte van Rijswijk met achterstallig onderhoud of waarbij onderhoud niet (meer) leidt tot een kwaliteitsverbetering. Dit zijn plekken die met een kleinschalige ingreep en een beperkt budget een nieuwe impuls kunnen krijgen. Het gaat om ingrepen die in een korte tijd eenvoudig te realiseren zijn en, in bepaalde situaties, zich uitstekend lenen voor een actieve betrokkenheid en participatieve inbreng van omwonenden.
Vervanging armaturen: Deze kredieten zijn bestemd voor het vervangen de armaturen van onze openbare verlichting. Bij vervanging brengen we led-verlichting met dim regime terug.
Vervanging kabelnet openbare verlichting: Deze kredieten zijn bestemd voor het vervangen van openbare verlichting (masten, armaturen, kabelnet). Elk jaar wordt aan de hand van de meest recente gegevens, gebreken in het lichtnet en storingsgevoeligheid bepaald welke locaties vervangen worden. Een extra krediet van € 319.000 is noodzakelijk om de achterstand in te halen. Met het combineren van de budgetten vervangen we circa 7 km kabel extra per jaar.
Vervanging lichtmasten: Deze kredieten zijn bestemd voor het vervangen de masten van de openbare verlichting. De beschikbare middelen worden mede ingezet ter financiering van het inlopen van de achterstand, het vervangen van armaturen.
Herstellen (duiker)bruggen: Dit krediet is bestemd voor groot onderhoud en vervanging van onze civieltechnische kunstwerken. Op basis van actuele inspectiegegevens bepalen we de werkzaamheden en de objecten.
Vervanging verkeersregelinstallaties: Dit krediet is bestemd voor het vervangen van verkeersregelinstallaties op basis van het beheerplan voor verkeersregelinstallaties. Bij de vervanging worden nieuwe slimme technische mogelijkheden benut om doorstroming te bevorderen, te besparen op energie en de kans op storingen verder te verminderen.
Vervangen scanauto + software + projectkosten: Reguliere vervanging van de scanauto
Vervanging beschoeiingen: Dit krediet is bestemd voor het vervangen van beschoeiingen. Jaarlijks worden op basis van de meest recente gegevens de exacte locaties bepaald.
Fietsinfrastructuur: Dit investeringsbudget is om de kwaliteit en het comfort van onze fietsinfrastructuur te verbeteren, zoals vastgesteld in het Fietsplan en de mobiliteitsstrategie.
Langzaamverkeerbrug Beatrixlaan: Op 18 juni 2019 heeft de gemeenteraad besloten dat deze investering geen deel meer uitmaakt van de grondexploitatie van Sion - 't Haantje, maar in het investeringsplan wordt opgenomen. In 2020 is een krediet van € 1,5 mln. beschikbaar gesteld voor de langzaamverkeerbrug over de Beatrixlaan. De brug heeft in de kadernota een plek gekregen omdat het toegekende krediet niet toereikend is. Voorgesteld wordt het krediet op te hogen tot € 3 mln. De kapitaallasten stijgen daardoor met ingang van 2027 met € 38 duizend euro.
Fietsparkeervoorzieningen: Dit investeringsbudget is om meer fietsparkeervoorzieningen te plaatsen, waarbij de focus ligt op het met name toevoegen van fietsparkeervoorzieningen bij locaties waar veel fietsers samenkomen, zoals OV-haltes/stations en winkelgebieden.
Openbaar vervoer: Dit investeringsbudget is om naar aanleiding van een OV-halte locatie onderzoek, de benodigde aanpassingen te doen aan de OV-haltes.
Parkeerautomaten nieuwe reguleringsgebieden: Dit investeringsbudget is voor het aanschaffen en installeren van nieuwe parkeerautomaten in de gebieden waar parkeerregulering wordt ingevoerd, naar aanleiding van het besluit in de kadernota omtrent het toevoegen van nieuwe reguleringsgebieden.
Parkeerbebording nieuwe reguleringsgebieden: Dit investeringsbudget is voor het aanschaffen van parkeerbebording in de gebieden waar parkeerregulering wordt ingevoerd, en waar de reguleringstijden worden uitgebreid. Dit naar aanleiding van het besluit in de kadernota omtrent het toevoegen van nieuwe reguleringsgebieden en het uitbreiden van de reguleringstijden.
Van 50 km/u naar 30 km/u: Dit investeringsbudget is om diverse wegen aan te passen van 50 km/u naar 30 km/u. Dit om de verkeersveiligheid te verbeteren, zoals vastgesteld in de mobiliteitsstrategie.
Verkeersveiligheidsmaatregelen: Dit investeringsbudget is om infrastructurele maatregelen te treffen om zodoende het aantal verkeersongevallen te verminderen daar waar er geen gehele herinrichting benodigd is, maar er gefocust wordt op specifieke verkeersveiligheidsproblemen.
VRI naar iVRI: Dit investeringsbudget is om de bestaande verkeersregelinstallaties (VRI) hardware-softwarematig te upgraden naar intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI), zodat het verkeer efficiënter kan worden afgewikkeld.
Programma Onderwijs
Diverse investeringen voortvloeiend uit het Integraal Huisvestingsprogramma: Investeringen voortvloeiend uit het Integraal Huisvestingsprogramma (IHP, 2021) met de termijn van 0-5 jaar: het gaat om uitbreidingen van scholen om ruimtetekorten op te vangen, onderzoeken naar de haalbaarheid van de projecten en renovatie en of nieuwbouw van scholen.
Programma Sport, cultuur en recreatie
Diverse investeringen voortvloeiend uit meerjarenonderhoudsplan sportparken: Op basis van de meerjarenonderhoudsplanning worden onderhoud en vervangingsinvesteringen gepleegd in de sportparken, waarbij het element onderhoud loopt via de exploitatie en de vervangingen via het investeringsplan. In deze investering zijn diverse kleine investeringen opgenomen. Het bedrag is jaarlijks beschikbaar.
Kunstgrasveld Vredenburch: Met de groei van de stad groeit de behoefte aan veldcapaciteit op Sportpark Vredenburch. Er is geen ruimte voor velduitbreiding. Door de ombouw van een natuurgrasveld naar kunstgras kan het veld intensiever bespeeld worden en daarmee wordt de capaciteit met circa een factor 3 verhoogd. Bovendien kent een kunstgrasveld de eigenschap dat het bijna nooit wordt afgekeurd. Alleen bij sneeuw of extreme vorst is zo'n veld tijdelijk niet bespeelbaar.
Vanuit het sportbeleid is de doelstelling om verenigingen optimaal te faciliteren, zodat inwoners in verenigingsverband kunnen sporten en bewegen. Door de groei van de vereniging en de beperkingen die natuurgras kent (veel regen is afkeur) is de komst van een tweede kunstgrasveld zeer gewenst. Een capaciteits-berekening op basis van een tool van de KNVB onderbouwt dit.
De investering van realiseren van het kunstgrasveld is € 0,9 mln.
Programma Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Extra vervanging bomen kadernota: Met de lijst probleemstraten uit Juiste boom op de juiste plek zijn we gestart om op een integrale manier projecten voor te bereiden en uit te voeren. Dit zetten we voort. Voor de komende jaren staan de integrale herinrichtingen aan de Rembrandtkade, Tulpstraat, Steenlaan, Lindelaan, ’t Haantje, Leeuwendaal en Cromvliet gepland. Daarnaast is het nodig om jaarlijks een deel van de bomen en beplantingen te vervangen.
Vervanging beplanting: De afgelopen periode hebben we niet geïnvesteerd in het vervangen van plantsoenen. De komende jaren zullen we daarom de oudere groenvoorzieningen renoveren. Het gaat daarbij om 5% van het totale areaal. Hierbij pakken we de locaties waar sprake is van Beeldkwaliteit D en C en de aanwezigheid van onbeheersbare onkruiden als eerste aan.
Vervanging bomen: Dit krediet is bestemd voor het terugplaatsen van bomen die vanwege ouderdom of ziekte zijn verwijderd.
Renovatie De Voorde: Door de lopende verkoopprocedures voor De Voorde is er sinds 2010 geen grootschalig onderhoud uitgevoerd. De Gemeente zal, mede op verzoek van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, de cascorestauratie van De Voorde en de tuinmanswoning gaan uitvoeren voordat de levering van de objecten zal plaatsvinden. Voor dit onderhoud is een investeringskrediet noodzakelijk. Het krediet kan naar verwachting, gebaseerd op een taxatie, gedekt worden door de verkoopopbrengsten. Er is nog sprake van een boekwaarde.
Transformatie Wilhelminapark
Herinrichten speelplekken in de wijk: Dit krediet is bestemd voor het vervangen en herinrichten van openbare speelvoorzieningen in de wijk. Jaarlijks worden op basis van de meest recente inspectiegegevens de exacte locaties bepaald.
Programma Volksgezondheid en milieu
Vervanging afvalbakken: Dit krediet is bestemd voor het regulier onderhoud en vervanging van (afval)bakken.
Vervanging vrijvervalriolen: De afgelopen jaren waren op het gebied van water in Rijswijk twee plannen: het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en het Waterplan. We hebben deze plannen samengevoegd in een overkoepelend plan met een looptijd van 5 jaar. Dit gemeentelijk riolerings- en waterplan beschrijft hoe we de aankomende jaren (tot en met 2025) invulling geven aan onze watertaken en hoe dit bijdraagt aan het realiseren van onze ambities. Voor de komende jaren investeren we in het relinen van ons hoofdriool en het aanleggen van schoonwaterriool.
Herstructurering WWC Strijplaan: Investeringskrediet is benodigd voor het uitvoeren van een herstructurering (renovatie) van woonwagenlocatie de Strijp. Hierna zal overdracht van de locatie (standplaatsen) aan Rijswijk Wonen plaatsvinden.
Programma Overhead
Digitalisering van dienstverlening en informatiehuishouding: Deze investering houdt verband met de continuïteit van de informatievoorziening, efficiëntie van de bedrijfsprocessen, het voldoen aan wettelijke verplichtingen en de robuustheid van de informatiehuishouding. De digitaliseringsagenda zal periodiek geactualiseerd worden, want de dynamiek is groot en de ontwikkelingen gaan snel.
Documentaire informatievoorziening: Dit zijn investeringen ten behoeve van het stroomlijnen van het (e-)documentenproces.
Uitbreiding voertuigen IOG: het team Veiligheid Inspectie & Handhaving maakt gebruik van dienstvoertuigen (hieronder wordt o.a. verstaan personenauto’s, bestelbussen, scooters, speedpadilacs, bikes). Op deze dienstvoertuigen wordt afgeschreven en deze zullen periodiek vervangen moeten worden. Daarbovenop komt dat het team IOG een onopvallend dienstvoertuig nodig heeft voor de almaar toenemende diensten in burger, Bouw en woningtoezicht ook gebruik maakt van de dienstvoertuigen en het voor de piketdiensten van de officier van dienst bevolkingszorg ook steeds vaker noodzakelijk is om een dienstvoertuig te gebruiken.
Duurzame vervanging wagenpark: De gemeente heeft de milieueisen aangescherpt waar het gaat om het eigen wagenpark. Dit leidt tot een ander inkoopbeleid. De aanschafprijs van (zware) elektrische voertuigen ligt momenteel nog een stuk hoger. De meeste gemeentelijk voertuigen kunnen worden vervangen door een elektrische variant, maar nog niet in alle gevallen is dit vanwege de aard van de werkzaamheden technisch mogelijk.
Stationsgebied: De afgelopen jaren heeft er rondom het stationsgebied in Rijswijk een toename aan overlastmeldingen plaatsgevonden. Daarnaast hebben er ook verschillende incidenten plaatsgevonden wat de openbare orde en ook het veiligheidsgevoel van de direct omwonenden en ondernemers heeft geraakt. Dit heeft ertoe geleidt dat er vanuit team Veiligheid, Inspectie & Handhaving en politie Rijswijk, onder leiding van de burgemeester, de nodige capaciteit (toezicht en handhaving) is ingezet om de overlast en incidenten de kop in te drukken. Daarnaast is er naast capaciteit, door extra surveillance en allerlei preventieve maatregelen, ook gekozen voor het plaatsen van tijdelijke MCU camera’s (mobiele camera units). Met name het plaatsen van tijdelijke camera’s heeft de overlastmeldingen inmiddels doen afnemen. Uiteraard kan dit van tijdelijke aard zijn en is het van belang dat we naast camera’s ook fysiek middels inzet van handhavers en politie kunnen reageren.
Het voorstel om de camera’s permanent te behouden op de betreffende locatie is verwerkt in de begroting ‘25 . Hiermee kan de veiligheid beter worden geborgd voor de lange termijn. Naast het aanschaffen van de extra camera’s is het voorstel om ook een zichtbare post (strategische werklocatie) in het station in te richten waar onze handhavers en samenwerkingspartners zoals politie, NS, ProRail, HTM fysiek komen te zitten. Het betreft hier een pand waar wij als gemeente eigenaar van zijn en dus in de directe omgeving van het station is gevestigd. Wij verwachten dat we met een werkruimte aldaar directe zichtbaarheid creëren en een goede reactie op eventuele overlastsituaties kunnen bewerkstelligen. Voor het inrichten van deze werkruimte is een investeringskrediet van 40.000 euro benodigd.