Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren het plan uit zoals gepland. Dit betekent dat we bouwgrond verkopen voor met name woningen, maar ook voor scholen, winkels en bedrijventerreinen. De planning gebruiken we als basis voor de programmabegroting van 2026-2029.
Begin 2026 wordt de grondexploitaties herzien en door de gemeenteraad vastgesteld. De hieruit volgende wijzigingen voor de programmabegroting voor 2026-2029 zullen in de 1e halfjaarrapportage 2026 worden meegenomen.
Grondverwerving
We kopen de grond die nodig is voor de ontwikkeling. Dit doen we zoveel mogelijk in een minnelijk traject. De laatste percelen voor het gebied zijn eind 2024 aan de gemeente overgedragen. Dit zijn stukken grond die ProRail eerder had gekocht voor de spoorverdubbeling.
Bouw- en woonrijp maken
De planning en de uitvoering van de werkzaamheden van bouw- en woonrijp maken zijn aangepast aan de uitgangspunten zoals opgenomen in de Grondexploitatie Sion-’t Haantje Woongebied Dertiende herziening, 2025 en in de Grondexploitatie Bedrijventerrein Haantje-Pasgeld, Eerste herziening, 2025.
Rente en financiering
In de grondexploitatieberekeningen wordt nu rekening gehouden met een gemiddeld calculatietarief voor de rentekosten van 1,11%.
Risico’s
De omgang met risico’s bij grondexploitaties is beschreven in de Nota Grondbeleid. Risico’s bij dit project kunnen zich voordoen op allerlei gebieden (o.a. politiek, bestuurlijk, maatschappelijk, economisch, wet- en regelgeving, samenwerking). Voor de kansen en bedreigingen van de gemeentelijke grondexploitaties in RijswijkBuiten is een risicoparagraaf opgesteld. Deze maakt deel uit van de grondexploitaties.
De gekwantificeerde risico’s binnen de Grondexploitatie Sion-’t Haantje Woongebied Dertiende herziening, 2025 en de Grondexploitatie Bedrijventerrein Haantje-Pasgeld, Eerste herziening, 2025 tezamen bedragen € 4,273 miljoen. Gelet op de geraamde negatieve exploitatieresultaten is hiervoor binnen de grondexploitaties geen dekking aanwezig. De Algemene reserve wordt ingezet als buffer.
Gronduitgifte Grondexploitatie Sion–’t Haantje Woongebied
De uitgifte van bouwgronden in RijswijkBuiten is nu voorzien in de periode tot en met 2030. Volgens de Grondexploitatie Sion-’t Haantje Woongebied Dertiende herziening, 2025 is er tot en met 2025 voor circa 2.400 woningen bouwgrond in verkoop gebracht. De planning is gebaseerd op het sturen op woningaantallen (programma) en het realiseren van de geraamde grondopbrengsten. Naast de drie geplande definitieve scholen wordt de tijdelijke school in Sion voor een langere periode aangehouden. In deze tijdelijke huisvesting was ook een huisartsenpraktijk gevestigd, welke is verhuisd naar het gezondheidscentrum In Parkrijk. In de plaats van de huisartsenpraktijk is er nu een tandarts gevestigd. In Parkrijk is langs de Laan van ’t Haantje eveneens een tijdelijke school gerealiseerd. De op deze locaties geplande woningbouw zal na afsluiting van de exploitatieperiode worden gerealiseerd wanneer de behoefte aan de tijdelijke huisvesting komt te vervallen.
Gronduitgifte Grondexploitatie Bedrijventerrein Haantje-Pasgeld
Om de afzet van bouwgrond voor bedrijven te stimuleren is sinds maart 2023 in navolging van de woningbouwstimulering door middel van erfpacht, dit instrument ook voor bedrijventerreinen in RijswijkBuiten beschikbaar.
Deelgebieden aan weerszijden van spoor (H8/H9)
Deelgebied H8 is door ProRail gebruikt met een overeenkomst deze grond uiterlijk in 2025 terug te leveren aan de gemeente. ProRail heeft de grond tot half 2024 gebruikt en de terug levering heeft eind 2024 al plaatsgevonden.
In 2024 is gestart met het opstellen van een businesscase ten behoeve van de ambitie om per 1 januari 2025 de ontwikkeling van het Bedrijventerrein Haantje-Pasgeld over te dragen aan het IPP Haaglanden.
De overdracht heeft (nog) niet plaatsgevonden
Beide terreinen zijn nagenoeg bouwrijp. Mede door de netcongestie is het lastig om infra-aansluitingen te realiseren en daarmee nog niet mogelijk om de kavels uit te geven. Het IPP Haaglanden onderzoekt welke energiemaatregelen en -oplossingen kunnen worden genomen om de deelgebieden wel tot ontwikkeling te kunnen gaan brengen.
De verwachting is dat de eerste kavels eind 2026, begin 2027 geleverd kan worden.
Overig deel van het bedrijventerrein
Alle bedrijfskavels in deelgebied H7 zijn verkocht. De gronden zijn geleverd (en betaald) en de nieuwbouw is in volle gang.
Het woonrijp maken van deelgebied H7 door de gemeente zal naar verwachting in 2026 worden afgerond.
Duurzaamheid
Rijswijk heeft als doel om van RijswijkBuiten een van de meest duurzame uitbreidingswijken van Nederland te maken. Onderdeel van deze ambitie is het beïnvloeden van de vervoerswijze. Hierbij wordt ingezet op een verschuiving van autogebruik naar duurzamere vormen van vervoer, zoals fietsen en openbaar vervoer.
Eind 2022 is de MIRT-Verkenning Oude Lijn gestart (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Onderdeel van de MIRT-verkenning is de deelstudie CitySprinter en Nieuwe Stations. ProRail onderzoekt hierin o.a. hoe stap voor stap 4 nieuwe stations kunnen worden geopend in de (nieuwe) woonwijken en de frequentie van de treinen kan worden verhoogd. Station Rijswijk Buiten is 1 van de 4 stations. Een nieuw station draagt in grote mate bij aan de toekomstige bereikbaarheid van RijswijkBuiten en omgeving. Eind 2024 zijn er besluiten genomen over de “Kansrijke Oplossingsrichtingen” en in het tweede kartaal van 2026 dient men te komen tot een “Voorkeursbeslissing”.
Voor het deelgebied Parkrijk is in lijn met bovengenoemde ambitie een parkeerconcept opgesteld, waarbij lager autobezit wordt gestimuleerd door het aanleggen van “mobi-punten” op verschillende locaties in de wijk. Op deze locaties worden niet alleen deelauto’s aangeboden, maar ook deelbakfietsen en elektrische deelscooters. Op deze manier worden nieuwe bewoners gestimuleerd om een (tweede) auto niet aan te schaffen of mee te verhuizen, omdat alternatieve vervoermiddelen in de wijk aanwezig zijn die het bezit van een extra auto overbodig maken.
Momenteel zijn er in Parkrijk zes hubs opgeleverd. Waardoor er 6 elektrische auto’s, 6 bakfietsen en 4 elektrische fietsen beschikbaar zijn. De verwachting is dat er nog 1 hub in 2025 wordt opgeleverd.
De twee laatste hubs worden in 2026/2027 uitgevoerd. In totaal zullen er 9 auto’s, 9 bakfietsen en 4 e-bikes in Parkrijk beschikbaar zijn. Indien de vraag voldoende is, zijn de hubs direct op te schalen tot 18 auto’s en 18 bakfietsen.
Bij de uitwerking van Pasgeld-West zal eveneens rekening worden gehouden met een parkeerconcept.
Boekwaarde
In de paragraaf Financiering is de invloed van RijswijkBuiten op de hoge netto schuldquote van de gemeente opgenomen. Doelstelling is om deze schuldquote snel omlaag te brengen. Ten tijde van het opstellen van de Grondexploitatie Sion-’t Haantje Woongebied Dertiende herziening, 2025 en de Grondexploitatie Bedrijventerrein Haantje-Pasgeld, Eerste herziening, 2025 was de verwachting nog dat de totale boekwaarde in 2025 met € 0,62 miljoen en in 2026 met € 2,43 miljoen verlaagd kan worden. De afzet van gronden verloopt moeizamer dan verwacht, met name door vertraging als gevolg van juridische procedures. Bij de herzieningen 2026 die in het voorjaar 2026 worden vastgesteld door de gemeenteraad wordt deze planning bijgesteld.
Een op eindwaarde sluitende grondexploitatie
Op advies van de accountant is bij het in september 2019 vaststellen van de gemeentelijke jaarrekening 2018 een verliesvoorziening gevormd. Dit is in de Grondexploitatie Sion-’t Haantje
Achtste herziening, 2020 ook verwerkt. Dit geldt ook voor de uitkomsten van de risicoanalyse en de nog uit te werken optimaliseringsmogelijkheden (o.a. meer woningen en bedrijvigheid).
Op basis van de Grondexploitatie Sion-’t Haantje Woongebied Dertiende herziening, 2025 en de Grondexploitatie Bedrijventerrein Haantje-Pasgeld, Eerste herziening, 2025, waarin de effecten van de huidige situatie is verwerkt, is de totale verliesvoorziening bijgesteld naar € 16,93 miljoen.