Toelichting op de gemeenschappelijke regelingen

Overzicht Gemeenschappelijke regelingen

Naam

GGD en Veilig Thuis Haaglanden

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel/Openbaar Belang

  • Op grond van de Wet publieke gezondheid zorg dragen voor de instelling en instandhouding van één regionale gezondheidsdienst in die regio. Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 zorg dragen voor een regionaal advies- en meldpunt huiselijk geweld.

  • Doel/Openbaar Belang geweld en kindermishandeling. De regeling behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid en de aanpak huiselijk geweld.

Ontwikkelingen GGD en Veilig Thuis Haaglanden

GGD
De GGD bevordert de gezondheid van Rijswijkse inwoners op alle vlakken, maar focust op vijf thema's om dit effectief te doen: gelijke kansen, gezonde leefomgeving, acute problemen, veilig vangnet en professionele organisatie. Met deze vijf ambities speelt de GGD in op actuele ontwikkelingen zoals een lagere vaccinatiegraad, bescherming tegen huidkanker en het bevorderen van seksuele gezondheid. De GGD is nauw betrokken bij de uitvoering van nationale gezondheidsakkoorden zoals het Nationaal Preventieakkoord, het Integraal Zorgakkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord. De GGD voert wettelijke taken uit, maar voert ook per gemeente lokale taken uit. Voor Rijswijk zijn dit het schollgezondheidsbeleid en het meldpunt zorgwekkend gedrag.
Veilig Thuis Haaglanden
Terugkijkend: het aantal adviesvragen (495) en meldingen (540) in 2021 ligt in lijn met het aantal adviezen (475) en meldingen(535) met de 2022 (voorlopige cijfers van het CBS). Veilig Thuis kampt met onvervulde vacatures door krapte op de arbeidsmarkt, hierdoor neemt de werkdruk toe. Veilig Thuis geeft spoedzaken prioriteit. In 2024: samen met onder andere VT gaan we de cijfers nader duiden en organiseren we interne- en externe bijeenkomsten om de ontwikkelingen omtrent huislijk geweld te kunnen volgen en zo mogelijk te voorkomen. Jaarlijks wordt budget beschikbaar gesteld door VT om de lokale teams te versterken. De acties voor het versterken van het lokale team zijn opgenomen in het plan “Samenwerken aan een veilig thuis voor iedereen” om zo het kennisniveau van huiselijk geweld en kindermishandeling in de teams te vergroten. In 2024 wordt de lokale vertaling gemaakt van het landelijk ontwikkelde kwaliteitskader 2.0.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

De GGD blijft een belangrijke partner bij huidige of nieuwe pandemieën. De uitvoeringsorganisatie kan opgeschaald worden als dat nodig is. Voor wat betreft Veilig Thuis heeft de organisatie over het hele jaar bekeken te maken met een fluctuerend aantal adviesvragen en meldingen en blijft het vinden en behouden van personeel een punt van aandacht.

Doelstelling/taakstelling

Programma Sociaal Domein Preventieve gezondheidszorg en het voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld en kindermishandeling.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1-2025)

Eindstand (31-12-2025)

Eigen vermogen

2.754.000

2.082.000

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Begroot resultaat 2025

0

Financieel belang

3%

Omvang van de bijdrage 2025

1.549.000

Naam

Industrieschap De Plaspoelpolder

Vestigingsplaats

Rijswijk

Doel/Openbaar Belang

Het IPP heeft tot taak het aanleggen en exploiteren van bedrijfsterreinen, waaronder alles is begrepen hetgeen met deze aanleg en exploitatie samenhangt, alsmede het stichten en exploiteren van bedrijfsgebouwen onder de noemer herstructurering.
- Ontwikkeling en uitgifte bedrijventerreinen regio Haaglanden.
- Herstructurering bedrijventerreinen.
- Faciliteren regionale samenwerking bovengenoemde zaken.

Ontwikkelingen

In 2024 wordt de GR gewijzigd in lijn met de WGR uit 2022.
Het IPP geeft verdere uitvoering aan de Investeringsagenda met betrekking tot de Plaspoelpolder Middengebied in Rijswijk en de Westvlietweg in Den Haag.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Rijswijk participeert voor 50% risicodragend in de exploitaties van het Industrieschap de Plaspoelpolder. De verkoop van bouwkavels en verhuur/verkoop bedrijfspanden is onderhevig aan de marktcondities.

Doelstelling/taakstelling

Programma Economie en Werken.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1-2025)

Eindstand (31-12-2025)

Eigen vermogen

21,7 miljoen

28,5 miljoen

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat 2023

409.796

Financieel belang

50%

Omvang van de bijdrage 2025

n.v.t.

Naam

Afvalinzameling Avalex

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel/Openbaar Belang

Het bedrijf heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk uitvoeren van de zorgplicht van de deelnemers voor de inzameling en verwerking van grondstoffen en restafval.

Ontwikkelingen

Avalex werkt samen met de deelnemende gemeenten aan een open en transparante Dienstverleningsovereenkomst (DVO) en inkoop. Tevens worden er gezamenlijke inspanningen geleverd om de hoeveelheid restafval af te laten nemen. De markt voor het verwerken van afvalstoffen/grondstoffen blijft in beweging. De verwachte hogere verwerkings- en verbrandingskosten van het huishoudelijk afval en de lagere opbrengsten voor grondstoffen zijn verwerkt in de begroting. Daarnaast verzorgt Avalex vanaf 2022 de afhandeling van de subsidies van Nedvang voor het recyclen van plastic, metaal en drankkarton-afval (PMD) voor de gemeenten. De mutaties die hieruit voortkomen, namelijk tegenover uitgaven staan subsidie ontvangsten, zijn eveneens verwerkt in de begroting. In 2024 is er ook een vervolg op het huisvestingsdossier van Avalex, waarbij kantoorpersoneel (mogelijk) wordt verplaatst naar één locatie in plaats van de huidige twee locaties.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

De ontwikkeling van hogere afvalverwerkingskosten en de lagere opbrengst van pmd brengen een risico met zich mee.
De garantstelling van Avalex bij HVC heeft geen gevolgen voor de financiële positie van de gemeente Rijswijk. De garantstellingsprovisie (ca. 140.000 per jaar) heeft een positief effect op de begroting.

Doelstelling/taakstelling

Programma Wonen en Leven - Afvalinzameling,

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1-2025)

Eindstand (31-12-2025)

Eigen vermogen

€5,6 miljoen

€5,5 miljoen

Vreemd vermogen

42,5 miljoen

47,5 miljoen

Resultaat 2023

0,44 mln. Negatief

Financieel belang

18,77% van de omzet

Omvang van de bijdrage 2025

8,9 miljoen

Naam

Veiligheidsregio Haaglanden

Algemene informatie

De Veiligheidsregio Haaglanden (hierna: VRH) behartigt de belangen van de gemeente op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en geneeskundige hulpverlening.
De VRH bevordert de veiligheid en gezondheid van allen die zich in het gebied van de regio Haaglanden bevinden door de samenwerking tussen burgers, private en publieke partijen te stimuleren en te faciliteren.

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel/Openbaar Belang

De doelstelling is verwoord in artikel 2, lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2016. “De Veiligheidsregio Haaglanden behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en geneeskundige hulpverlening.”

Ontwikkelingen

De ingezette koers van de brandweer van afgelopen jaren focust op het leveren van zorg op maat, op basis van de hulpvraag, maatschappelijke ontwikkelingen én met inachtneming van de mogelijke risico’s. Deze koers wordt voortgezet. Verder volgt de VRH de ontwikkelingen die volgen uit de focus van de komende kabinetsperiode op het realiseren van een toekomstbestendig, samenhangend stelsel voor de crisisbeheersing en brandweerzorg. Daarnaast hebben de uitkomsten van de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio’s een invloed op de VRH. De GHOR zal zich verder, in het kader van het GHOR meerjaren-beleidsplan ook richten op het thema “verbreden van het netwerk”.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Risico’s normale bedrijfsuitoefening; politiek- bestuurlijke risico’s.

Doelstelling/taakstelling

Programma openbare orde en veiligheid – VRH.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1-2025)

Eindstand (31-12-2025)

Eigen vermogen

6,0 miljoen

5,9 miljoen

Vreemd vermogen

134,0 miljoen

141,4 miljoen

Resultaat 2023

4.641.000

Financieel belang

5%

Omvang van de bijdrage 2025

6.111.000

Naam

Omgevingsdienst Haaglanden

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel/Openbaar Belang

De milieuproblemen en uitdagingen in de regio Haaglanden worden aangepakt door intensieve samenwerking tussen de betrokken overheden. Negen Haaglanden gemeenten hebben de uitvoering van milieu vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken ondergebracht bij de Omgevingsdienst Haaglanen, waardoor expertise kan worden gebundeld. Ook de gemeente Rijswijk heeft een aantal milieutaken ondergebracht bij de Omgevingsdienst Haaglanden. De Omgevingsdienst Haaglanden is namens de gemeente Rijswijk verantwoordelijk voor de uitvoering van taken op het gebied van milieuvergunningverlening, -toezicht en -handhaving. Ook kan de ODH op verzoek van de gemeente optreden als specialistisch milieuadviseur op het gebied van ruimtelijke ordening en kan deze dienst de gemeente adviseren bij de beleidsontwikkeling en uitvoering.

Ontwikkelingen

De Wet Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (wet VTH) die de basis vormt voor de taakuitvoering van de Omgevingsdienst Haaglanden gaat per datum inwerkingtreding van de Omgevingswet beleidsneutraal over in deze wet via het Invoeringsbesluit Omgevingswet.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Voor risico’s die bekend zijn, worden bestemmingsreserves gevormd. Daarnaast wordt een weerstandsvermogen aangehouden tot 5% van de structurele lasten. Als er risico’s zijn waar niet in voorzien is, en waarvoor het weerstandsvermogen ontoereikend is, dan kan de gemeente uit hoofde van deelname in de gemeenschappelijke regeling voor ongeveer 3% worden aangesproken.

Doelstelling/taakstelling

Programma Wonen en Leven - milieuvergunningen & advies.
Programma Openbare orde en veiligheid - toezicht & handhaving.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1-2025)

Eindstand (31-122025)

Eigen vermogen

2,0 miljoen

2,2 miljoen

Vreemd vermogen

23,3 miljoen

9,4 miljoen

Resultaat 2023

897.254

Financieel belang

3%

Omvang van de bijdrage 2025

887.000

Naam

Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen Inkoopbureau H10)

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel/Openbaar Belang

Samenwerking gericht op inkoop van specialistische jeugdzorg voor de H9 Gemeenten. Jeugdigen/ gezinnen (passende) zorg bieden.

Ontwikkelingen

De werkzaamheden van het Servicebureau zijn in 2020 voor onbepaalde tijd verlengd. Belangrijkste onderdelen van de uitvoering betreft de contractering van aanbieders die jeugdhulp leveren aan jeugdigen uit de deelnemende gemeenten, contractmanagement met deze aanbieders, de controle op de declaraties van de aanbieders, de verantwoording daarvan en de data-analyse. Sinds 2021 hebben we in H9 verband ontwikkel- en resultaatovereenkomsten afgesloten met aanbieders. Hierbij bestaat de mogelijkheid om tussentijds afspraken te wijzigen zodat rekening gehouden kan worden met ontwikkelingen of geleerde lessen. Het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden bereidt herzieningsvoorstellen voor middels de Ontwikkeltafels.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Politiek bestuurlijke risico’s voor de gemeente:
In het kader van de verplichting vanuit het Rijk om regionaal samen te werken is de gezamenlijk inkoop ondergebracht in een zelfstandig servicebureau. Positieve effecten zijn onder andere risico- en aansprakelijkheidsspreidingen en schaalvoordeel. Door regionale samenwerking middels een servicebureau heb je als gemeente minder zeggenschap. Terugtredende deelnemers of het niet doorzetten van het Servicebureau hebben een risico voor de continuïteit ervan. Er zijn ook risico’s die voortvloeien uit rechtsgedingen als gevolg van handelen van het Servicebureau H10. De kosten voortvloeiend uit het inkooptraject zijn niet verwerkt in de begroting 2025, omdat deze onder de regiobegroting vallen. Eventuele financiële gevolgen hiervan komen in een alsdan te publiceren herziening van de begroting aan de orde.

De gemeente Voorschoten werkt met ingang van 1 januari 2024 samen met de jeugdhulpregio Leidse regio/Holland Rijnland, in plaats van met de jeugdhulpregio Haaglanden. De uittreding van Voorschoten heeft geen significante financiële gevolgen. De bijdrage van Voorschoten is 2,21% (circa 80.000). De gemeente Voorschoten kiest ervoor om de uittreedsom te betalen gedurende drie jaar conform de bepalingen uit de gemeenschappelijke regeling. De uittreedsom is ook verwerkt in de conceptbegroting 2025 van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden en in de meerjarenbegroting. Daarnaast heeft de raad van de gemeente Den Haag zijn college verzocht om de gevolgen van het Haags toekomst perspectief qua werkzaamheden van het Servicebureau in beeld te brengen. Dit op basis van de aanname dat de lokale inkoop van een groot deel van de ambulante zorg moet leiden tot een verlaging van de kosten voor de gemeente Den Haag bij het Servicebureau. Het Servicebureau levert voor dit onderzoek de kwantitatieve informatie aan. De uitkomsten van het onderzoek door de gemeente Den Haag worden betrokken in een van de navolgende begrotingen van het Servicebureau.

In 2023 is de Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028 vastgesteld. De Hervormingsagenda richt zich op de verbetering van de jeugdzorg en financiële beheersbaarheid van de uitgaven.

Doelstelling/taakstelling

Programma Sociaal domein

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1-2025)

Eindstand (31-12-2025)

Eigen vermogen

122.000

285.000

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Begroot resultaat 2025

0

Financieel belang

5%

Omvang van de bijdrage 2025

239.000

Naam

MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag)

Vestigingsplaats

Rotterdam

Doel/Openbaar Belang

Het verbeteren van de bereikbaarheid, het versterken van het economisch vestigingsklimaat en het stimuleren van werkgelegenheid binnen de metropoolregio Rotterdam - Den Haag. De MRDH is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio.

Rol van de gemeente t.o.v. de
verbonden partij

Gemeente Rijswijk is samen met 20 andere gemeenten partner in de gemeenschappelijke regeling. De uitgaven voor de programma’s Exploitatie verkeer en openbaar vervoer en Infrastructuur verkeer en openbaar vervoer worden gedekt uit de Brede Doeluitkering (BDU) en andere rijksgelden. Daarnaast betalen gemeenten een inwonersbijdrage, waaruit activiteiten voor het (in verhouding geringe) programma Economische vestigingsklimaat worden gedekt.

Ontwikkelingen

In 2024 heeft de MRDH een evaluatie uitgevoerd naar het eigen functioneren. Heeft MRDH de doelen gesteld bij de oprichting waargemaakt en welke punten ter verbetering of doorontwikkeling worden gezien. Deze evaluatie is naar verwachting eind 2024 afgerond. Uit de evaluatie kunnen wijzigingen in structuur, procedures of beleid voortkomen die in 2025 geïmplementeerd worden. In 2024 is ook gewerkt aan een nieuwe mobiliteitsvisie, die het kader vormt voor nieuw beleid vanaf 2025.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

De risico’s die samenhangen met de taken voor het versterken van het economisch vestigingsklimaat kunnen alleen met eigen weerstandscapaciteit van de MRDH worden afgedekt. In een uitgevoerde financiële risicoanalyse (2015) is het risico bepaald van het eventueel wegvallen van een deel van de inwonerbijdragen. Dit risico is met de vaststelling van zogenaamde uittreedregels komen te vervallen. Het aanhouden van een aparte reserve is daardoor niet meer nodig.
De risico’s die samenhangen met de activiteiten voor verkeer en vervoer worden allereerst opgevangen met een risicobuffer die binnen de projecten, waarbij financiële risico’s worden geïdentificeerd, wordt aangehouden. Wanneer deze risicobuffer niet afdoende is, worden de BDU-middelen aangesproken. Dit heeft tot gevolg dat andere bestedingen ten laste van de BDU-middelen lager worden en/of vertragen.Daarnaast zijn er risico's met lage kans in verband met de financiering van de OV bedrijven.

Doelstelling/taakstelling

De doelen van de MRDH zijn in de strategische agenda samengevat in zes opdrachten:
1. Investeren in de bereikbaarheid om de inwonersgroei in de regio te faciliteren
2. Toekomstbestendige economie faciliteren
3. Actieve en collectieve vormen van mobiliteit stimuleren
4. Vernieuwen van werklocaties
5. Versterken van het regionale mobiliteitsnetwerk
6. Herstellen van het OV-systeem

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1-2025)

Eindstand (31-12-2025)

Eigen vermogen

40.5 miljoen

40.5 miljoen

Vreemd vermogen

1.610,2 miljoen

1.502,1 miljoen

Resultaat 2023

904.779

Financieel belang

3%

Omvang van de bijdrage 2025

183.095

Naam

Bedrijfsvoeringsorganisatie Delft-Rijswijk

Vestigingsplaats

Delft

Doel/Openbaar Belang

Samenwerking Delft-Rijswijk op IT beheer (bedrijfsvoering).

Rol van de gemeente t.o.v. de
verbonden partij

GR en gemeente staan samen aan de lat

Ontwikkelingen

De evaluatie door Twijnstra en Gudde is in 2024 afgerond met als resultaat het voortzetten van de samenwerking waarbij de focus dient te liggen op het optimaliseren van de samenwerking, waarbij de impact (qua kosten, toegevoegde waarde en processen) van de versaasing van het applicatielandschap van de Gemeente Rijswijk op de GRB verder in beeld gebracht dient te worden. Zoals in het bedrijfsplan benoemd, is er een nieuwe DVO inclusief nieuwe grondslagen voor de verrekking van de kosten welke vastgelegd zijn in de DFA.

Risico's (financieel, bestuurlijk)

Risico’s betreffende normale bedrijfsuitoefening.

Doelstelling/taakstelling

Overhead / Paragraaf Bedrijfsvoering.

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Financiële gegevens

Beginstand (1-1-2025)

Eindstand (31-12-2025)

Eigen vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat 2025

0

Financieel belang

50,0%

Omvang van de bijdrage 2025

5,218 miljoen