Wat gaat het kosten?

Toelichting op de afwijkingen

Programma / beleidsproduct (bedrag x 1.000)

Baten

Lasten

Overhead

-

-79

0.4 Overhead (beleidsproduct)

Het Huis van de stad is inmiddels opgeleverd en volledig in gebruik genomen. In 2024 is het project overgegaan van de projectfase naar de beheerfase. Deze overgangsfase heeft zich nog gekenmerkt door verschillende overlopende zaken, waarvoor diverse incidentele kosten (huurkosten/leeg opleveren van Hoogvoorde en afboeking van restwaarde investeringen) zijn gemaakt. Deze kosten zijn met de 1ste halfjaarrapportage '24 uit de bestemmingsreserve Huis van de Stad onttrokken.

-2.722

De personele lasten van het ambtelijk apparaat stijgen ongeveer met 4,4 miljoen. De belangrijkste oorzaken zijn:
-1,2 mln. omzetting van externe consulenten Jeugd en Sociale wijkteams naar interne formatie
-0,9 mln. door de lastige arbeidsmarkt voor het werven van ervaren juristen in combinatie met complexe dossiers is in 2024 incidenteel het inhuurbudget verhoogd in de 2e halfjaarsrapportage 2024.
-0,7 mln. uitbreiding formatie Informatiebeheer vanwege op orde krijgen capaciteit voor de ICT-omgeving
-0,5 mln. uitbreiding formatie voor afhandelen aanvragen vergunningen
-0,3 mln. reservering voor salarisstijging als gevolg hogere inschaling door groei naar 60.000+ gemeente
-0,3 mln. correctie te lage begroting arbeidsvoorwaarden (reiskosten, thuiswerkvergoeding, Inconveniententoelage etc.).
-0,2 mln. voor Garantiebanen om aan de landelijke afspraken te voldoen.
Deze budgetten worden in eerste instantie centraal geboekt, maar vervolgens doorbelast aan verschillende beleidsproducten. Bij de beleidsproducten kunnen er dan verschillen ontstaan ten opzichte van de begroting van vorig jaar. Indien dat van toepassing is, wordt dat bij het betreffende beleidsproduct benoemd.

4.400

Wat willen we bereiken?

Het doel van het overzicht overhead is om de overhead bij de gemeente beter zichtbaar te maken. Daarnaast ontstaat beter inzicht in de directe kosten die de gemeente maakt voor het leveren van haar producten en het halen van haar doelstellingen binnen de beleidsprogramma’s. Ook kan door het hanteren van een eenduidige systematiek een betere vergelijking met andere gemeenten worden gemaakt. Het overzicht van het totale apparaat en de onderverdeling naar de verschillende organisatieonderdelen is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering. Hiermee wordt de raad inzicht geboden in de omvang en aard van de totale apparaatslasten van de gemeente.

De beoogde effecten zijn:

  • Een transparant inzicht in de omvang en samenstelling van de overhead;

  • Een efficiënte en effectieve ondersteuning van het primair proces.

Voor de definitie van Overhead wordt aangesloten bij het BBV: Overhead is het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van het primaire proces. Overhead bestaat uit:

  • Leidinggevenden primair proces (projectleiding valt hierbuiten).

  • Financiën, toezicht en controle gericht op de (eigen) gemeentelijke organisatie.

  • Personeel en organisatie.

  • Inkoop.

  • Communicatie.

  • Juridische zaken.

  • Informatievoorziening en automatisering (ICT).

  • Facilitaire zaken en huisvesting (inclusief beveiliging).

  • Documentaire informatievoorziening

  • Bestuurszaken en bestuursondersteuning.

  • Managementondersteuning primair proces.

Voor toerekening van overhead aan grondexploitaties en investeringen heeft de commissie BBV een uitzondering gemaakt, aangezien het niet langer toerekenen een gat in de begroting zou veroorzaken.

Onderdeel

Begrote lasten 2025

Begrote baten 2025

Saldo

Materieel en kapitaallasten

21.640

9.319

12.321

Personeel

60.452

86

60.366

Eindtotaal apparaatskosten

82.092

9.405

72.687

Naar programma's en investeringen

-40.773

315

-41.088

Restant(=overhead)

41.319

9.720

31.600

Na toerekening van de directe lasten resteert een bedrag aan overhead van netto 31,6 mln.

In de programma’s worden alleen de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces. Het centraal begroten van de kosten van overhead betekent dat het niet langer mogelijk is om uit de ramingen op de beleidsproducten alle tarieven te bepalen. Om deze reden dient op een andere wijze uit de begroting te blijken hoe de tarieven worden berekend en welke beleidskeuzes bij die berekening zijn gemaakt. Hierbij dient in ieder geval vermeld te worden welke overhead- en andere kosten, niet geraamd onder het beleidsproduct (lees: extracomptabel), toegerekend worden.