Subsidies en de Kadernota
Dit onderdeel is bedoeld om u meer inzicht te geven in de subsidies die we verstrekken oplossingen te bieden ter verbetering van de werking van het subsidiekader.
De verstrekte subsidies kunnen ingedeeld worden in vier categorieën:
Wettelijk verplichte subsidies is de gemeente volgens de wet verplicht te verstrekken;
bij deels wettelijk verplichte subsidies is de specifieke inzet van de gemeente niet vastgelegd. We moeten op een onderwerp inzetten, maar hoeveel en hoe vaak is niet wettelijk bepaald. Dit betreft subsidies op het gebied van onderwijs, volksgezondheid en diverse subsidies in het Sociaal Domein;
budgettair neutrale subsidies zijn subsidies waarvoor we ontvangsten binnenkrijgen. Die ontvangsten geven we weer uit als subsidie;
niet wettelijk verplichte subsidies zijn onder andere subsidies aan de schouwburg, Trias en het museum. Maar bijvoorbeeld ook kleinere subsidies ten behoeve van welzijn en evenementen.
Evaluatie ASV
De evaluatie over de werking van de ASV zijn de volgende verbeterpunten naar voren gekomen:
Gebrekkige integrale afweging door spreiding van aanvragen gedurende het jaar;
onvoldoende werkende subsidieplafonds en
een te algemene ASV en Beleidskader.
Subsidieregelingen bieden een oplossing als er subsidies zijn waar meerdere (rechts)personen gebruik van willen maken. De gemeente stelt vooraf duidelijke doelen en eisen. In subsidieregelingen wordt bepaald welke activiteiten voor subsidies in aanmerking komen, wat de doelgroepen zijn en hoe de subsidies worden aangevraagd en berekend.
Een afgebakende indieningstermijn in combinatie met een subsidieplafond in een subsidieregeling geeft naast de voordelen genoemd onder subsidieregelingen, zoals:
De mogelijkheid de subsidieaanvragen integraal af te wegen binnen het thema van de subsidieregeling en binnen de gehele begrotingscontext;
zorgt ervoor dat niet meer subsidie verstrekt hoeft te worden dan er aan budget aanwezig is ervan uitgaande dat het subsidieplafond niet hoger is dan het budget;
geeft de aanvrager minder flexibiliteit. De indieningstermijn wordt ingeperkt.
Gelet op het voorgaande gaan we het volgende doen:
We inventariseren voor welke thema’s of taakvelden we subsidieregelingen gaan uitwerken;
in die subsidieregelingen regelen we de indieningsperiode en overige spelregels;
integrale afweging op basis van door de raad vastgestelde (financiële) kaders en door het college vastgestelde subsidieregelingen.
Daarmee bereiken we:
In de volgende raadsperiode integrale besluitvorming over de allocatie van middelen over de verschillende taakvelden of thema’s;
nadere concretisering van de doelen uit de beleidskaders die we met subsidieverstrekking willen bereiken;
daarmee recht doen aan budget/allocatierecht van de raad en aan de rol en positie die het college hierin wil innemen;
waarbij voor raad en college de mogelijkheid bestaat nadrukkelijker te prioriteren en sturen binnen de totale begroting.
Voorbeelden zijn:
de regeling Woningisolatie 2024 en
de regeling Tijdelijke nadere regels steun, herstel en vernieuwing culturele infrastructuur 2022.