Beleidsproduct 3.4 Economische promotie

Wat willen we bereiken?

Voor het hebben en houden van sterke en toekomstbestendige werk- en winkellocaties, voeren we in 2026 de strategie toekomstbestendige werklocaties en het retail- en horecabeleid uit.

Wat gaan we daarvoor doen?

Dit doen we uiteraard samen met de ondernemersverenigingen en bedrijven op de verschillende locaties. Daarnaast werken we samen met de regiogemeenten in MRDH-verband, BPH en IPP Haaglanden. We focussen ons op het maken van vitale bedrijventerreinen. Dit doen we door de wensen en behoeften van ondernemers op elkaar af te stemmen. Zo zorgen we voor een regionaal marktevenwicht tussen vraag en aanbod. Dit betekent dat er voldoende vestigings- en uitbreidingsruimte moet worden geboden om te kunnen ondernemen. 

Voor de leefbaarheid in Rijswijk is het belangrijk dat het toekomstige aanbod van retail en horeca goed afgestemd blijft op het toenemende aantal inwoners. Dit doen wij door meer ruimte te bieden aan horeca, leisure, zorg en maatschappelijke functies.

Aandachtspunten voor zowel de werklocaties als de centrumlocaties zijn: 

  • Bereikbaarheid.

  • Toegankelijkheid.

  • Arbeidsmarkt.

  • Duurzaamheid.

  • Circulariteit.

  • Energietransitie.

Deze aandachtspunten sluiten aan bij de ambities en prioriteiten vanuit het coalitieakkoord ‘Gezonde groei, Rijswijkse koers 2022 -2026’.

Om dit uit te voeren hebben we in 2026 de doelen verlevendiging in de winkelcentra en verdere ontwikkeling van de Plaspoelpolder.

Verlevendiging in de winkelcentra.

We gaan uitvoering geven aan het Retail- en horecabeleid met als doel:

  • Inspelen op het veranderende gedrag van de consument, zodat winkelcentra voldoende aansluiten op de behoeften van onze inwoners.

  • Marktpartijen inzicht geven in kansen per centrumgebied en stimuleren tot gerichte investeringen in centrumgebieden.

  • De gemeente kaders geven voor het voeren van beleid en het toetsen van marktinitiatieven. 

Ook het terrassen- en uitstallingenbeleid hoort hierbij. Daarmee zorgen we voor nog meer levendigheid en een goede ruimtelijke kwaliteit in de voorzieningencentra met aandacht voor veiligheid, leefbaarheid en toegankelijkheid.

Voor de winkelcentra:

  • We gaan door met het vernieuwen van het Bogaard stadscentrum. Het wordt een kleiner maar veelzijdig winkelgebied waar mensen graag tijd doorbrengen. Er komen verschillende functies bij, zoals winkels, horeca en woningen. We zorgen ook voor goede informatie over de deelprojecten en verbouwingen in het gebied. We geven hierbij aandacht aan leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid. Zo blijft het centrum aantrekkelijk voor ondernemers om zich te vestigen en fijn voor bezoekers om te komen.

  • Bogaard stadscentrum heeft sinds 2025 een bestuur van enkele winkeliers en een vastgoedondernemer. Er zijn regelmatig overlegmomenten met het winkelcentrummanagement. Zij zorgen er onder andere voor dat: 

    • De samenwerking goed verloopt en onderlinge afspraken worden gemaakt zodat er een goed draagvlak is.

    • Informatie wordt gedeeld met alle winkeliers en ondernemers.

    • De belangen van alle partijen worden meegenomen.

  • We willen dat Oud Rijswijk zich onderscheidt van andere winkelgebieden in de buurt. Daarom besteden we extra aandacht aan het historische en ambachtelijke karakter van het gebied.

  • We blijven het centrummanagement financieel ondersteunen. Dit is de schakel tussen ondernemers, eigenaren van panden en de gemeente. Het centrummanagement helpt bij het organiseren en uitvoeren van reclame, evenementen en activiteiten die belangrijk zijn voor de winkelcentra. In Rijswijk zijn twee centrummanagers: één voor het Bogaard stadscentrum en één voor Oud Rijswijk. Stichting Winkelcentrum Historisch Rijswijk ontvangt van ons een subsidie als tegemoetkoming in de kosten van het winkelcentrummanagement van Oud Rijswijk.

Verdere ontwikkeling van de Plaspoelpolder:

We gaan Kessler Park en de omgeving, zoals de Broodfabriek en het Havenkwartier, verder ontwikkelen tot gebieden waar wonen én werken samenkomen. We zorgen ervoor dat er genoeg ruimte blijft voor bedrijven die goed passen in een woonomgeving. Voor het gebied Kesslerpark geven we uitvoering aan de campusvisie die is geactualiseerd. We richten ons op een betere positionering en zetten hier budget voor in.

Het middengebied, gelegen tussen Kessler Park en het Havenkwartier, blijft een werkgebied. Dit gebied houden we geschikt voor bedrijven met een hogere milieucategorie;

Daarnaast maken we de fysieke leefomgeving van dit gebied toekomstbestendig door:

  • Te werken aan de herontwikkeling van verouderd bedrijfsmatig vastgoed (oude bedrijfspanden) in het middengebied vanuit de investeringsagenda IPP. Het kopen en verkopen van eigendom door het IPP is hier onderdeel van zodat we actief aan de slag kunnen gaan.

  • Meer groen aan te leggen om hittestress verder tegen te gaan en direct ruimte bieden aan klimaat adaptieve maatregelen.

Overige werklocaties:

We gaan de strategie voor toekomstbestendige werklocaties uitvoeren. Het doel is om genoeg en goede werklocaties te blijven aanbieden die passen bij wat ondernemers nu en in de toekomst nodig hebben.

We onderzoeken samen met IPP Haaglanden, bestaande ondernemers en vastgoedeigenaren de mogelijkheden om de werklocaties duurzamer te maken.

Citymarketing

In 2026 gaan we aan de slag met een nota citymarketing. Dit past bij het coalitieakkoord “Gezonde groei. Rijswijkse koers 2022-2026”.

Het doel van deze nota is om Rijswijk beter bekend te maken als een fijne plek om te wonen, werken en ondernemen. We willen dat meer mensen en bedrijven voor Rijswijk kiezen. Zo zorgen we samen voor een sterke economie.