Wat gaan we daarvoor doen?

Algemeen

  • Gemeentelijke gronduitgifte

In het geval van gemeentelijke gronduitgifte van bouwrijpe grond wordt als basis de grondprijzenbrief toegepast. Deze schrijft de verkoopprijzen van grond voor die marktconform moeten zijn. In bepaalde gevallen is het wenselijk een taxatie te doen. Ter indicatie zijn voor projectmatig uit te geven gronden, grondquotes per type woning en prijsklasse opgenomen. Voor gronden voor vrije kavels, bedrijven, kantoren en (commerciële) voorzieningen zijn indicatieve prijzen per m2 opgenomen. De vigerende grondprijzenbrief dateert uit 2019. Deze zal nog in 2022 geactualiseerd worden.

Nadat de nieuwe Omgevingswet in werking treedt (naar verwachting per 1 januari 2023) zal vervolgens de nota Grondbeleid worden aangepast aan de nieuwe regelgeving worden geactualiseerd.

  • Gemeentelijk kostenverhaal

Zoals genoemd in de nota Grondbeleid wordt als basis ingezet op faciliterend grondbeleid. Dit betekent dat ruimtelijke initiatieven voor rekening en risico van een private partij ter hand worden genomen. De kosten van gemeentelijke inzet en externe advisering ten behoeve van het faciliteren van die ontwikkeling worden middels een anterieure overeenkomst of exploitatieplan verhaald of zijn verrekend in de grondprijs bij de verkoop van gemeentelijke grond.

In exploiatatie genomen gronden

  • Eikelenburgh

De gemeente heeft met de ontwikkelende partij een Samenwerkingsovereenkomst (SOK) gesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over de ontwikkeling van deze locatie. Eind 2016 heeft het college van B&W ingestemd met een aangepaste voortgang van de samenwerkingsovereenkomst Eikelenburg d.d. 15 december 2009. Het grootste deel van de locatie is inmiddels verkocht. Slechts fase 9 van de ontwikkeling resteert. De gemeente en de ontwikkelaar hebben net voor de zomer 2022 overeenstemming bereikt en er zullen 24 woningen met NHG garantie gebouwd worden en 12 vrije sector woningen. Daarbij is een goede stedenbouwkundige inpassing belangrijk die past bij de rest van de wijk. De insteek is begin 2023 de hiervoor noodzakelijk aanpassing van het ruimtelijk kader gereed te hebben waarna vervolgens de bouw van fase 9 kan starten. Deze afspraken hebben een positief effect op de grondexploitatie.

Het resultaat van de grondexploitatie Eikelenburg, na aanpassing van het ruimtelijk kader voor fase 9, komt uit op ruim 2 miljoen positief op einddatum (31-12-2025). Bij het opstellen van de jaarrekening 2022 wordt berekend of een tussentijdse winstneming volgens de BBV regelgeving mogelijk is.

Strategische gronden

Zolang gronden zich nog niet kwalificeren als bouwgrond in exploitaties, staan deze op de balans onder de materiële vaste activa (MVA) als ‘strategische gronden’.

  • TH-locatie

In 2016 is het terrein geschikt gemaakt voor de bouw van een asielzoekerscentrum (AZC), schoolgebouw en woonunits. De verhuur aan het COA loopt af op 30 november 2022. De oppervlakte van het terrein bedraagt circa 26.000 m2. Na oplevering van het perceel door het COA, zal het perceel de komende jaren grotendeels ter beschikking worden gesteld aan Rijkswaterstaat (RWS) om te dienen als werkterrein voor de verbreding van de A4. Met RWS zijn voor een periode van 4 jaar hierover afspraken gemaakt. De planvorming bij RWS is door de stikstofproblematiek echter wel vertraagd. De verwachting is nu dat RWS het terrein pas per 1 april 2025 in gebruik wenst te nemen. In de tussentijd zal het terrein met de daarop aanwezige opstallen worden ingezet voor de tijdelijke huisvesting van specifieke kwetsbare doelgroepen.

  • LGZ locatie De Opperd

Het bestemmingsplan Landgoederenzone (LGZ) maakt woningbouw mogelijk op de locatie van De Opperd. De inzichten over passende bebouwing in de Landgoederenzone zijn echter gewijzigd. De gewijzigde inzichten omvatten de wens om de Landgoederenzone van verstedelijking te vrijwaren en juist te investeren in de recreatieve betekenis voor de stad en het versterken van de natuur- en landschapswaarden. In hoeverre de locatie De Opperd op termijn, op een bij de Landgoederenzone passende wijze, kan worden ontwikkeld en een positieve bijdrage kan leveren aan de identiteit van de Landgoederenzone is nog nader uit te werken. Het voornemen de woningbouw te laten vervallen op deze locatie zal in 2023 middels wijziging van het omgevingsplan geregeld moeten worden.

  • Het oude Raadhuis

Het voornemen is om het oude Raadhuis in 2023 in de verkoop te brengen. Daartoe zal eerst onderzocht worden wat een geschikte invulling is voor het onroerend goed. Uitgangspunt hierbij is wel dat het park Hofrust voor het publiek toegankelijk blijft

  • LGZ locatie De Voorde

Het bestemmingsplan Landgoederenzone (LGZ) maakt een ontwikkeling in de directe omgeving en op de locatie De Voorde mogelijk. Gelet op het historisch karakter van landhuis De Voorde, tevens rijksmonument, is een zorgvuldige (her)ontwikkeling in samenspraak met de directe omgeving nodig. In 2020 is, na een periode van onzekerheid door niet nagekomen verplichtingen van een eerdere initiatiefnemer, het ontwikkelproces opnieuw opgestart. De opbrengst uit deze ontwikkeling zal de aanwezige boekwaarde moeten goedmaken. Door de bijzondere ligging van deze locatie en de wens om in participatie met de omgeving tot besluitvorming te komen is de wijze van herontwikkeling en de planning nog nader uit te werken. De bedoeling is dat De Voorde een stevige cultuurhistorische uitstraling krijgt waarin de natuurwaarde van de Landgoederenzone wordt versterkt.

  • De Brandweerkazerne

Deze locatie kan op een later, passend moment ontwikkeld worden, gelijktijdig met de herontwikkeling van de naastgelegen gronden. Momenteel loopt een studie naar strategische gemeentelijke locaties en maatschappelijke c.q. woon (zorg) opgaven, waar deze locatie onderdeel van is.

  • Woningen

De gemeente heeft 12 woningen in bezit. Deze woningen worden, wanneer de huur eindigt, verkocht tenzij de woning een strategisch belang heeft voor de gemeente. Veelal zal dit laatste niet het geval zijn.