Digitalisering
Wat willen we bereiken?
De gemeente Rijswijk wil een digitale organisatie zijn die wendbaar, betrouwbaar, ethisch verantwoord en toekomstbestendig is. We werken aan een duurzaam en robuust IT- en informatielandschap, waarmee we effectief kunnen inspelen op technologische ontwikkelingen en maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast willen we de interne en externe samenwerking versterken, zodat we beter kunnen samenwerken binnen de organisatie én met onze partners.
Daarbij hanteren we drie centrale ambities:
Stabilisatie – We zorgen voor betrouwbare, veilige en wettelijk conforme informatiesystemen.
Innovatie – We zetten technologie in om processen te verbeteren, kosten te verlagen en de dienstverlening te versterken.
Relatie – We bouwen aan sterke verbindingen binnen de organisatie en met externe partners.
Deze aanpak is in lijn met het Informatiebeleidsplan 2024–2027, dat richting geeft aan de verdere ontwikkeling van onze digitale organisatie. Door dit plan doelgericht uit te voeren, bouwen we stap voor stap aan een veerkrachtige gemeentelijke organisatie die goed presteert in een complexe en veranderende omgeving.
Tegelijkertijd hebben we de ambitie om onze middelen effectiever te besteden en ervaren we toenemende druk op onze dienstverlening. Geopolitieke spanningen brengen bovendien onzekerheden mee die ook de kosten en veiligheid van onze informatievoorziening beïnvloeden. Juist in dit licht blijven we borgen dat onze data en systemen binnen de Europese Unie worden gehost en zorgen we dat nieuwe systemen hieraan voldoen. In deze context is digitale innovatie geen luxe, maar een noodzaak – als strategisch middel om processen te verbeteren, kosten te verlagen en medewerkers meer ruimte te geven voor hun kerntaken.
Wat gaan we daarvoor doen?
Per pijler zijn er verschillende acties die bijdragen aan het uitvoeren van de pijlers. Deze acties staan hieronder omschreven.
STABILISATIE – Een betrouwbare, veilige en wettelijk conforme informatievoorziening
Binnen de pijler Stabilisatie richten we ons in 2026 op het versterken van de basis van onze informatievoorziening. We voeren de vereisten uit de Digital Services Act stapsgewijs door in onze digitale dienstverlening. Deze Europese wetgeving stelt strengere eisen aan transparantie, veiligheid en verantwoording van online diensten, zodat inwoners beter beschermd zijn. Tegelijk bereiden we onze systemen voor op de komst van eIDAS 2.0, het nieuwe Europese stelsel voor digitale identiteit. Daarmee kunnen inwoners in de toekomst met één betrouwbare digitale sleutel veilig bij de overheid en andere org anisaties inloggen, ook over landsgrenzen heen. Voor de invoering sluiten we aan bij de landelijke planning. Ook vervolgen we de implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, zodat inwoners veilig en betrouwbaar digitaal met de gemeente kunnen blijven communiceren.
Om de duurzaamheid van onze informatiehuishouding te borgen, sluiten we ons archiefsysteem aan op het e-Depot. Daarmee zorgen we dat digitale documenten duurzaam en volgens de archiefwet bewaard blijven.
Daarnaast versterken we onze IT-governance door heldere kaders, duidelijk eigenaarschap en periodieke monitoring. We ontwikkelen informatie-portfoliomanagement verder door, onder meer via applicatierationalisatie, zodat we doublures en verouderde systemen kunnen afbouwen. Daarmee maken we keuzes over projecten, applicaties en investeringen beter afgewogen en transparant. Zo houden we grip op kosten, prestaties en naleving van wet- en regelgeving en kunnen we tijdig bijsturen waar nodig
In het kader van onze cloudstrategie migreren of faseren we circa twintig applicaties. Daarbij hanteren we het uitgangspunt dat bij vervanging automatisch een overstap naar de cloud plaatsvindt. Tegelijkertijd kijken we kritisch naar ons applicatielandschap: we beoordelen welke systemen functioneel overlappen of verouderd zijn, en waar afbouw mogelijk is. Dat helpt ons om kosten te beheersen, beheer te vereenvoudigen en de continuïteit te versterken. Zo bereiden we ons goed voor op de vernieuwing van het gezamenlijke datacenter in 2027.
INNOVATIE – Technologie inzetten voor effectievere processen
Binnen de pijler Innovatie investeren we in 2026 in een toekomstbestendige, datagedreven informatievoorziening die de organisatie ondersteunt in uitvoering en besluitvorming.
We richten ons op het automatiseren van repeterende administratieve taken, zoals gegevensverwerking en aanvraagafhandeling. Dat helpt om de werkdruk te verlagen, vermindert de kans op fouten en maakt capaciteit vrij voor complexere werkzaamheden.
Daarnaast breiden we het gebruik van data-ondersteund werken verder uit. In 2026 stellen we een organisatiebrede datastrategie op, waarin we afspraken vastleggen over datakwaliteit, eigenaarschap, ethiek, privacy en gebruik. Daarmee leggen we de basis voor een eenduidige en zorgvuldige inzet van data bij beleidsvorming, monitoring en besluitvorming. In aansluiting hierop verkennen we de mogelijkheden voor het opzetten van een gemeentebreed datateam en de ontwikkeling van een digitale kaart die de stad visualiseert aan de hand van beschikbare data, ter ondersteuning van besluitvorming over thema’s als leefbaarheid, verkeer en voorzieningen.
In 2026 verkennen we hoe we het zogeheten Common Ground-model beter kunnen benutten als fundament voor onze informatievoorziening. Dit is een landelijke standaard waarbij gegevens losgekoppeld worden van applicaties. Zo kunnen data veiliger, eenvoudiger en herbruikbaar beschikbaar worden gemaakt voor bijvoorbeeld beleidsmonitoring, digitale dienstverlening en samenwerking. Deze aanpak versterkt de kwaliteit van informatie, vergroot onze wendbaarheid en draagt bij aan de digitale soevereiniteit van gemeenten, doordat we meer regie houden over onze gegevens en minder afhankelijk worden van leveranciers.
Tot slot onderzoeken we de inzet van kunstmatige intelligentie via kleinschalige pilots, bijvoorbeeld een digitale assistent die inwoners of medewerkers helpt bij eenvoudige vragen. Daarbij hanteren we een zorgvuldige aanpak waarin informatieveiligheid, ethiek, wetgeving en maatschappelijke impact leidend zijn. Op basis van een actuele lijst met digitale kansen maken we keuzes die passen bij onze beleidsdoelen en uitvoeringscapaciteit. Bij duidelijke kwalitatieve baten en beheersbare risico’s starten we de uitvoering. Een succesvolle en verantwoorde inzet van AI binnen de organisatie vraagt om voldoende kennis en bewustzijn bij medewerkers. Daarom zullen we parallel aan de implementatie van een AI-toepassing investeren in een opleidingsplan gericht op AI-geletterdheid.
RELATIE – Versterken van interne en externe samenwerking
Binnen de pijler Relatie richten we ons op het versterken van samenwerking, zowel binnen de organisatie als met externe partners, zoals ketenpartners en buurgemeenten. In 2026 herijken we onze samenwerking met de Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering (GRB) samen met de gemeente Delft. Deze samenwerking heeft de afgelopen jaren geleid tot voordelen op het gebied van kosten, kennis en continuïteit. Nu de meeste applicaties naar de cloud zijn gemigreerd, bekijken we opnieuw welke IT-diensten ook in de toekomst gezamenlijk kunnen worden georganiseerd en waar zelfstandige uitvoering meerwaarde biedt. Zo zorgen we ervoor dat de samenwerking blijft aansluiten bij de technologische ontwikkelingen én onze organisatiedoelen.
Ook binnen de eigen organisatie investeren we in samenwerking. We versterken de regie op informatie, bevorderen kennisdeling en ondersteunen teams bij het maken van passende keuzes in digitalisering. Daarbij betrekken we ook bestuur en afdelingen nadrukkelijker bij strategische beslissingen over technologie, privacy en gegevensbeheer. We investeren daarbij in het vergroten van de digitale volwassenheid van teams en management, zodat zij technologie effectief en verantwoord kunnen inzetten. Dit versterkt het gezamenlijke begrip en de kwaliteit van besluitvorming rond digitalisering. Zo zorgen we ervoor dat digitale vernieuwing gedragen wordt én aansluit bij de werkpraktijk.
Toelichting doelmatigheid
In 2026 voeren we wettelijke verplichtingen uit en benutten we technologie om werkprocessen slimmer te maken. Hierdoor dalen beheerkosten en ontstaat ruimte voor maatwerk en menselijke aandacht. Vanaf 2027 verwachten we een structurele verlaging van onze bijdrage aan het datacenter met € 0,5 miljoen door afronding van de cloudmigratie. In samenwerking met de GRB wordt uitgewerkt hoe de toekomst van de GRB eruit ziet en wat daarvan de financiële effecten zijn.
In 2026 eindigt de I-fabriek, de tijdelijke projectorganisatie voor uitvoering van de cloudstrategie. Sinds de start van de Digitaliseringsagenda in 2023 (RIB 23.052) is driekwart van het Rijswijkse applicatielandschap gemigreerd naar de cloud. In 2026 wordt een laatste tranche applicaties naar de cloud gebracht en dan zijn de incidentele middelen die hiervoor beschikbaar zijn gesteld uitgenut.
Daardoor is 2026 een natuurlijk moment voor een volgende stap in de ontwikkeling: werken met data. Via de Digitaliseringsagenda is de afgelopen jaren geïnvesteerd in het moderniseren van de digitale huishouding. Deze ontwikkeling wordt in 2026 geborgd. In de komende raadsperiode 2026-2029 staat het werken met data en nieuwe technologie centraal.