Beleidsproduct 8.1 Ruimte en leefomgeving

Wat willen we bereiken?

Borging Omgevingswet 

We zorgen dat we in 2032 aan alle wettelijke eisen en aan de besluiten van de raad voldoen. Dit zorgt voor betere samenwerking, duidelijke keuzes en betere dienstverlening. Zo blijft het ruimtelijk beleid duidelijk en goed uitvoerbaar. We helpen zo mee aan een veilige, gezonde leefomgeving en een goede kwaliteit van de omgeving.

Programma Stadsontwikkeling 

Met het Programma Stadsontwikkeling houden we controle over de groei van Rijswijk. We laten zien hoe het met de stad gaat en waar problemen zijn of kunnen komen. Op basis daarvan doen we gerichte voorstellen om de kwaliteit van de stad beter te maken. We kijken naar verschillende onderwerpen samen, zodat alles goed bij elkaar past. Zo helpen we de gemeenteraad om goede en samenhangende keuzes te maken over de ontwikkeling van de stad.

Groenbeleid en biodiversiteit 

We maken het groen beter en zorgen voor meer verschillende planten en dieren. We zorgen dat woon- en werkplekken goed passen bij de natuur. We doen dit volgens onze doelen, die we vastleggen in regels, plannen en projecten. We werken daarbij goed samen met groene maatschappelijke organisaties. Zo zorgen we voor een gezonde en fijne leefomgeving voor mensen en dieren, nu en later.

Regionale samenwerking 

We werken samen met andere gemeenten omdat sommige doelen verder gaan dan onze eigen gemeente. Bijvoorbeeld meer groen, genoeg woningen, betere bereikbaarheid, economische groei en duurzaamheid. Door samen te werken besparen we kosten, doen we het werk sneller en hebben we genoeg mensen om deze grote en moeilijke maatschappelijke opgaven uit te voeren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Borging Omgevingswet

Om te voldoen aan de regels van de Omgevingswet en aan de besluiten van de raad, hebben we extra geld nodig. De wet vraagt dat we blijven leren, ons beleid steeds aanpassen en bijhouden. Dit doen we volgens de beleidscyclus en de kerninstrumenten van de Omgevingswet.

  • We stellen een coördinator Omgevingswet aan. Deze persoon bewaakt de samenhang tussen de beleidsinstrumenten, signaleert knelpunten en zorgt dat de wet goed wordt uitgevoerd door bestuur en medewerkers.

  • Na de gemeenteraadsverkiezingen en de komst van het nieuwe bestuur in 2026, gaan we de omgevingsvisie opnieuw bekijken. Deze nieuwe visie wordt in 2027 vastgesteld, zoals beloofd in de huidige visie. 

  • We werken de omgevingsprogramma’s uit die in de huidige omgevingsvisie staan. Op basis van een motie voegen we daar het programma Riolering, Water en Klimaat aan toe. Voor het goed uitwerken van alle programma’s is extra personeel nodig bij team Milieu. Daarom breiden we dit team uit.

  • De basisregeling voor het Omgevingsplan wordt waarschijnlijk eind 2025 of begin 2026 vastgesteld. Daarna werken we tot 2032 aan het verplichte omgevingsplan voor het hele gebied. We doen dit stap voor stap per gebied. Net zoals vroeger bij het maken van bestemmingsplannen, gebruiken we voor het voorbereiden van veranderingen aan het omgevingsplan de kennis van stedenbouwkundige en juridische adviesbureaus.

  • We maken concrete ontwikkelingen mogelijk via de omgevingsvergunning. We zorgen dat overleg over de aanvragen zoveel mogelijk vooraf gebeurt, zodat de behandeling snel en goed verloopt. Belangrijke onderdelen hiervoor zijn het Rijswijks Initiatieven Overleg (RIO), de omgevingstafels en het gebiedspaspoort. Vergunningaanvragen gaan via het Omgevingsloket.

  • Voor een makkelijke en duidelijke aanvraag bij het Omgevingsloket zijn goede regels belangrijk. Daarom nemen we een regelanalist aan. Deze persoon stelt de regels op en zorgt dat ze steeds up-to-date zijn. Zo helpen we mensen beter. De regelanalist helpt ook bij het uitwerken van het omgevingsplan per gebied.

  • Om een omgevingsvergunning goed te kunnen toetsen aan de redelijke eisen van welstand, wordt in 2026 een nieuwe Nota Omgevingskwaliteit geschreven. We letten daarbij ook op de beeldkwaliteit van Oud Rijswijk.

  • De open normen uit het omgevingsplan vragen om extra kennis en duidelijk beleid over hoe we deze normen controleren. Daarom hebben we meer mensen nodig bij team Toezicht en Handhaving voor het maken van beleid.

  • Vanuit het programma Stadsontwikkeling maken we een hulpmiddel waarmee we de ontwikkelingen in Rijswijk goed kunnen volgen. Dit helpt ons om het beleid te beoordelen en aan te passen.

Programma Stadsontwikkeling 

Met het Programma Stadsontwikkeling hebben we onderzocht welke problemen er komen door de groei van de stad. Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat er een tekort aan voorzieningen zou kunnen ontstaan. Daarom zijn we begonnen met het project Voorzieningenniveau. Hiermee zorgen we dat er genoeg voorzieningen blijven. Het onderzoek naar de problemen door de groei was een eenmalige actie. De manier van werken met data en een gezamenlijke aanpak gebruiken we voortaan als vaste werkwijze. Zo houden we steeds goed zicht op hoe het met de stad gaat en hoe ze verandert. Dit helpt de raad om goede beslissingen te nemen en zorgt dat we voldoen aan de regels van de Omgevingswet.

Onder het Programma Stadsontwikkeling: 

  • Maken we een omgevingsmonitor. Daarmee: 

    • Voldoen we aan de wettelijke monitoringseisen van verplichte omgevingsprogramma’s; 

    • Krijgen we inzicht in hoeverre de doelen uit de omgevingsvisie worden behaald; 

    • Brengen we knelpunten die ontstaan bij de ontwikkeling van de stad tijdig in zicht. 

  • Ontwikkelen we een manier waarop we de raad integraal kunnen adviseren over benodigde acties en de effectiviteit daarvan ten aanzien van de beleidsdoelen; 

  • Verbeteren we het integraal werken; 

  • Zorgen we dat regionale en lokale beleidsdoelen beter bij elkaar passen. 

Groenbeleid en biodiversiteit 

Onze doelen voor groen en biodiversiteit zijn nu goed vastgelegd in het groenbeleid en de omgevingsvisie. De komende jaren gaan we met deze doelen aan de slag. 

  • We stellen de natuurwaardekaart vast. 

  • We maken een puntensysteem met regels voor natuurinclusief bouwen.

  • We passen het beleid voor groen en biodiversiteit toe in projecten in de openbare ruimte en bij de gebieds- en locatieontwikkelingen. 

  • Als groen hierbij moet verdwijnen zorgen we altijd voor een gelijkwaardige compensatie. Aantasting van de bestaande groenstructuur is alleen mogelijk bij zwaarwegende maatschappelijke belangen. 

  • We werken samen met de provincie van Zuid-Holland aan de Rijswijkse deelprojecten van het provinciale Vlietzone project.

  • We starten de verkenning naar middelen voor de uitvoering van de Landgoederenzone fase II. 

Regionale samenwerking 

We werken samen met de volgende regionale partners aan: 

  • NOVEX Zuidelijke Randstad 

    • Uitvoeringsagenda volgend op het ontwikkelperspectief uit 2024. 

  • Verstedelijkingsalliantie 

    • Oplossing van het woningtekort en versterking van de economie langs de Oude Lijn.

  • Tafel Samenwerking Ruimte Haagse Regio 

    • Groenblauwe ontwikkeling- en investeringsstrategie Haagse Regio. 

    • Ruimtelijk-economisch handelingsperspectief.

    • Afvalstromen in de Haagse Regio nu en in de toekomst.

  • Provincie Zuid-Holland  

    • Ontwikkeling van de Vlietzone tot ‘stadslandschapspark’. 

  • Nationaal Park Hollandse Duinen 

    • De uitvoering van gedeelde ambities voor groen en biodiversiteit.