Begroting 2023
Voor de programmabegroting 2023-2026 zijn de risico’s geactualiseerd. Op grond van het risicomanagementbeleid worden in het onderstaande overzicht alleen de 10 grootste risico's gepresenteerd met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit.
Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's
Risico | Kans | Financieel gevolg | Invloed |
---|---|---|---|
Juridisch | 50% | max.€ 3.000.000 | 13.69% |
Juridische risico's als gevolg van bezwaar, beroep en procedures | |||
CAO ontwikkelingen | 70% | max.€ 2.000.000 | 12.87% |
De CAO loopt op 1-1-2023 af. De onderhandelingen voor een nieuwe CAO moeten nog starten. de verwachting is dat de lonen zullen stijgen. Het is echter nog onzeker met hoeveel de lonen zullen stijgen. | |||
Participatiewet | 50% | max.€ 2.400.000 | 10.97% |
Bezuinigingen op de macrobudgetten BUIG en veranderingen in het rekenmodel waarmee de macrobudgetten BUIG worden berekend kunnen leiden tot tekorten op de lokale rijkssubsidie. Een dergelijke overheidsmaatregel kan niet worden voorkomen en kan leiden tot tekorten. Het participatiebudget wordt maximaal ingezet voor bevordering van uitstroom uit de uitkering zodat de uitgaven aan uitkeringen zo laag mogelijk blijven en het eventuele tekort zoveel als mogelijk beperkt blijft. | |||
Bouwgrondexploitaties | 50% | max.€ 2.000.000 | 9.16% |
Niet kunnen afdekken van risico's, die kunnen ontstaan door richtlijnen, voorwaarden, eisen van andere overheden, langere procedures en overige derden-partijen. Financiële tegenvallers, hogere kosten of lagere opbrengsten | |||
Inflatie en stijgende energieprijzen | 50% | max.€ 2.000.000 | 9.10% |
Oplopende inflatie en stijgende energieprijzen. Als gevolg van macro economische ontwikkelingen is er sprake van een hoge inflatie en fors stijgende energieprijzen. Het is onzeker hoe dit zicht in de toekomst gaat ontwikkelen. | |||
Gemeenschappelijke regelingen | 50% | max.€ 1.000.000 | 4.60% |
Verplichte bijdragen in exploitatieverliezen en beperkte invloed waardoor beleidsdoelstellingen niet volledig zouden kunnen worden gehaald | |||
Gebiedsontwikkelingen | 50% | max.€ 1.000.000 | 4.58% |
Uitgangspunt bij gebiedsontwikkelingen is 100% kostendekkendheid door middel van bijdragen van ontwikkelaars. Het risico bestaat dat dit niet realiseerbaar is voor alle gebiedsontwikkelingen. Momenteel loopt hiervoor een onderzoek van Twijnstra-Gudde | |||
Toekomstig renterisico | 50% | max.€ 700.000 | 3.21% |
De financieringsbehoefte zal vanaf 2023 t/m 2025 liggen tussen de € 40 tot € 60 miljoen inclusief de eventuele extra financieringsbehoefte van RijswijkBuiten. Een en ander is afhankelijk van de ontwikkeling van deze grondexploitatie. De eventuele extra rentekosten worden in rekening gebracht bij RijswijkBuiten. In de begroting is rekening gehouden met financieringskosten van 1,5% over € 60 miljoen, ofwel € 900.000 per jaar voor de algemene dienst. Dit bedrag is voorlopig genoeg om de eventuele rentestijgingen op te kunnen vangen. Door de energiecrisis zal de economie worden afgeremd. Dit zal tot gevolg hebben dat de druk op de renteontwikkeling zal afnemen. | |||
Betalingsproblemen | 50% | max.€ 600.000 | 2.74% |
Betalingsproblemen bij burgers en bedrijven. Als gevolg van de hoge inflatie met als gevolg stijgende kosten voor burgers en bedrijven stijgt het risico dat uitstaande vorderingen niet betaald kunnen worden. | |||
Investeringen | 30% | max.€ 600.000 | 1.65% |
Bij grote projecten worden de investeringen overschreden |
Uit de inventarisatie zijn in totaal 58 risico's in beeld gebracht met een totaal geraamd risico van circa € 46.056.000. Risico’s met een geschatte omvang kleiner dan € 60.000 zijn in deze berekening niet meegenomen. Indien een dergelijk risico zich daadwerkelijk voordoet, dienen de lasten hiervan binnen de exploitatiebudgetten opgevangen te worden.
Het aandeel van de top 10 risico's in het totaal is € 15.300.000. Dit betekent dat de overige risico's optellen tot een bedrag van € 30.756.000.