Wat willen we bereiken?

Visie op het programma

Jeugdigen moeten zich vrij kunnen ontwikkelen om te kunnen opgroeien tot verantwoordelijke, zelfstandige, zelfredzame en maatschappelijk betrokken volwassenen. Primair zijn ouders/verzorgers verantwoordelijk voor het welbevinden van hun kinderen. Daar waar zij hier tijdelijk niet toe in staat zijn, krijgen zij een steuntje in de rug.

De gemeente Rijswijk zet actief in op het creëren en stimuleren van een zo goed mogelijk opgroei- en ontwikkelklimaat en het bevorderen van kansengelijkheid. Eventuele problemen worden zo vroeg mogelijk gesignaleerd en opgelost zodat zwaardere (jeugd)hulp voorkomen wordt.

Het onderwijs en de aanbieders van diverse jeugdactiviteiten op het gebied van sport, spel, kunst, cultuur en vrijetijdsbesteding spelen hierin, naast de ouders/verzorgers, een belangrijke rol. Ze zijn essentieel voor de wijze waarop jeugdigen zich kunnen ontwikkelen en ontplooien, zodat zij als jongvolwassenen klaar zijn voor hun zelfstandige deelname aan de maatschappij. Het beleid is erop gericht om alle jeugdigen dezelfde kansen te bieden vanuit een positieve benadering waarbij een preventieve aanpak voorop staat.

Het is onze ambitie om met de organisaties die met jeugdigen werken het beleid en de uitvoering af te stemmen en deze organisaties ook actief te laten samenwerken. Hierbij werken we vanuit de volgende uitgangspunten:

  • jeugdigen staan centraal;

  • versterken van eigen kracht;

  • werken vanuit een integrale aanpak;

  • aandacht voor jeugdparticipatie.

Het Rijswijkse jeugd- en onderwijsbeleid richt zich op jeugdigen in de leeftijd van 0-23 jaar en sluit het aan op de diverse levensfasen. We verdelen het jeugd- en onderwijsbeleid daarbij in drie thema’s: Opgroeien en Opvoeden, Educatie en Persoonlijke Ontwikkeling.

Doelstellingen

Opgroeien en Opvoeden:

Vanuit een gezamenlijke inzet realiseren we een breed, laagdrempelig en op elkaar afgestemd aanbod van opvoedings- en ontwikkelingsondersteuning aan ouders en hun kinderen. De vraag van ouders en hun kinderen staat hierbij centraal. Hierbij wordt goed aangesloten op de diverse levensfasen en de daarbij behorende vragen.

Educatie:

Goed onderwijs draagt bij aan gelijke kansen voor mensen. Daarbij heeft iedere in Rijswijk wonende jeugdige recht op onderwijs op een voor hem/haar passende plek en behaalt, indien mogelijk, een startkwalificatie (een diploma havo, vwo, mbo2 of hoger). Het optimaal ontwikkelen van het individueel talent is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Er is een goede aansluiting met het bedrijfsleven en er is voldoende aanbod van stageplekken. In het kader van volwasseneneducatie/bestrijden laaggeletterdheid stimuleren we inwoners zichzelf te ontwikkelen en zorgen voor een goede toeleiding van de taalvrager naar het aanbod.

Persoonlijke ontwikkeling:

Jeugdigen ontwikkelen zich breed en ontdekken hun talenten. Hierbij is het streven dat zij doorstromen naar het regulier aanbod op het gebied van sport, kunst en cultuur, techniek, natuur en milieu en taal. We waarborgen voldoende (veilige) voorzieningen om buiten te spelen, te ontmoeten, te sporten en in aanraking te komen met de natuur Jeugdigen hebben hierin hun eigen stem en worden betrokken bij het tot stand komen van het aanbod.

Indicatoren (verplicht)

Indicator

Realisatie 2021

Streefwaarde 2022

2023

2024

2025

2026

Absoluut verzuim

4,0

3,5

5,0

4,5

4,0

4,0

Relatief verzuim

31

40

36

34

34

32

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers)

2,1%

<2,2%

2,1%

2%

2%

2%

Toelichting verplichte indicatoren

Absoluut verzuim

De verplichte indicator ‘Absoluut verzuim’ is het aantal leerplichtige leerlingen per 1000 leerlingen dat op enig moment in het schooljaar niet staat ingeschreven op een school of onderwijsinstelling. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is aangewezen als gegevensbron.

De laatst gepubliceerde gegevens bij DUO zijn van het schooljaar 2020-2021. Het aantal Rijswijkse absoluut verzuimers was toen 3,5 leerlingen per 1.000 leerlingen. In absolute getallen ging het toen om 28 leerlingen.

Het cijfer bij de realisatie 2021 betreft de gegevens van het schooljaar 2018-2019 (4,0 leerlingen per 1.000 leerlingen; in absolute getallen ging het om 27 leerlingen). In het schooljaar 2019-2020 was, mede door het uitbreken van de coronapandemie, het aantal absoluut verzuimers fors hoger (6,6 leerlingen per 1.000 leerlingen; in absolute getallen ging het om 48 leerlingen).

Vanwege het langer openblijven van het AZC en de vluchtelingenstroom uit de Oekraïne zijn de streefcijfers absoluut verzuim naar boven bijgesteld. Voor beide groepen is het zeer lastig om snel een passende onderwijsplek te vinden. Dit wordt ook mede veroorzaakt door het lerarentekort.

De streefwaarde 2022 is de streefwaarde die al was opgenomen bij het opstellen van de begroting 2022 (juli 2021) en kan niet veranderd worden.

Relatief verzuim

De verplichte indicator ‘Relatief verzuim’ is het aantal leerplichtige leerlingen per 1000 leerlingen dat staat ingeschreven op een school of onderwijsinstelling maar deze niet of niet geregeld bezoekt. DUO is aangewezen als gegevensbron.

De laatst gepubliceerde gegevens zijn van het schooljaar 2020-2021. Het aantal Rijswijkse relatief verzuimers was toen 33 leerlingen per 1.000 leerlingen. In absolute getallen ging het toen om 260 leerlingen. In vergelijking met voorgaande jaren neemt het relatief verzuim heel licht toe terwijl de verwachting was dat dit cijfer sterker zou stijgen als gevolg van de coronapandemie. Deze verwachting lijkt niet zo sterk uit te komen waardoor de streefwaardes voor de begroting 2023 en verder iets naar beneden bijgesteld kunnen worden.

De streefwaarde 2022 is de streefwaarde die al was opgenomen bij het opstellen van de begroting 2022 (juli 2021) en kan niet veranderd worden.

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers)

De verplichte indicator ‘VSV-ers’ is het percentage van het totaal aantal 12- tot 23-jarigen dat zonder startkwalificatie (minimaal diploma mbo2, havo of vwo) het onderwijs verlaat. Ingrado/DUO is aangewezen als gegevensbron.

De laatst gepubliceerde gegevens zijn van het schooljaar 2020-2021. Het percentage VSV-ers van de Rijswijkse voortgezet onderwijs/mbo-scholen was 1,6%. De cijfers van DUO hebben betrekking op de postcode en gemeente waar de scholen voor VO en MBO gevestigd zijn. Dit betekent dat het genoemde percentage betrekking heeft op alle leerlingen op die bepaalde scholen, zowel Rijswijkse als niet-Rijswijkse leerlingen.

Het genoemde percentage van 1,6% is uitzonderlijk laag in vergelijking met de afgelopen 5 jaar waarbij dit percentage telkens rond de 2,3% lag. Dit heeft vermoedelijk te maken met de coronapandemie. Om deze reden is het streefcijfer voor de begroting 2023 en verder (nog) niet naar beneden bijgesteld.

Indicatoren (optioneel)

Indicator

Realisatie 2021

Streefwaarde 2022

2023

2024

2025

2026

Voldoende kindplaatsen voor voorschoolse educatie

150

150

150

150

150

150

Aantal projecten samen met het Team Brede Impuls

15

18

De Ontdekkers bieden door het jaar heen diverse activiteiten aan in verschillende wijken

11

9

10

10

11

11

Alle basisscholen zijn vertegenwoordigd in de Raad van Kinderrechten- ambassadeurs

11

12

12

12

13

14

Jeugdigen geven gevraagd en ongevraagd advies op minimaal 3 onderwerpen (Speaking Minds Methodiek)

4

4

5

5

6

6

Aantal Rijswijkse deelnemers aan het MDT Follow Your Dreams Project

10

5

Toelichting indicatoren

Voldoende kindplaatsen voor voorschoolse educatie

De gemeente streeft ernaar dat er voor alle peuters met een geconstateerde taalachterstand een plek beschikbaar is op een Rijswijkse peuterspeelschool voor het krijgen van voorschoolse educatie. Hiermee wordt de taalachterstand verminderd of ingehaald en worden zij goed voorbereid op de basisschool. Ouders zijn vrij om te kiezen om van deze voorziening in Rijswijk gebruik te maken. Met het aanbieden van in totaal 150 plaatsen is er in ieder geval voldoende plaats om alle Rijswijkse kinderen met een indicatie ook in Rijswijk naar een peuterspeelschool te laten gaan. Doelstelling is dat minimaal dit aantal plekken ook in de toekomst beschikbaar is. Hierbij speelt het personeelstekort in de kinderopvang wel een rol.

Aantal projecten samen met het Team Brede Impuls

In het kader van de Brede Regeling Combinatiefuncties wordt intensieve samenwerking gestimuleerd tussen diverse partners, waaronder scholen en het Team Brede Impuls. Binnen zo’n samenwerkingsverband wordt een school- en/of wijkprogramma gerealiseerd op het gebied van natuur, taal, techniek, cultuur en sport. Het rijk heeft de Brede regeling combinatiefuncties tot en met 2022 bevroren. Gedurende 2022 zal duidelijk worden of en hoe de regeling voortgezet wordt. Op het moment van het schrijven van deze begroting is daar helaas nog geen duidelijkheid over. Om deze reden is deze indicator vanaf 2023 op 0 gezet.

De Ontdekkers bieden door het jaar heen diverse activiteiten aan in verschillende wijken

De Ontdekkers bieden het hele jaar door, zowel tijdens als na schooltijd en in de vakanties, een divers en laagdrempelig programma van kinder- en jeugdactiviteiten. Het streven is dat gedurende het jaar in alle 11 de wijken van Rijswijk één of meerdere activiteiten plaatsvinden. Dit is in Via een gestage groei naar 11 wijken in 2025 willen we dit realiseren.

Alle basisscholen zijn vertegenwoordigd in de Raad van Kinderrechtenambassadeurs

De Raad van Kinderrechtenambassadeurs bestaat uit leerlingen van groep 7 van de Rijswijkse basisscholen. De ambitie is dat alle 20 Rijswijkse basisscholen zijn vertegenwoordigd in de Raad. Het streven is om hier de komende jaren gestaag naar toe te groeien.

Jeugdigen geven gevraagd en ongevraagd advies op minimaal 3 onderwerpen (Speaking Minds Methodiek)

Het streven is om vanuit jongerenpanels de jeugdigen advies te vragen. De panels kunnen variëren qua samenstelling afhankelijk van de adviesvraag. Bij de Speaking Minds methodiek worden praktisch opgeleide jongeren betrokken bij het gemeentelijk beleid. Zij gaan de gemeente adviseren over een specifieke beleidsvraag.

Rijswijkse deelnemers aan het MDT project Follow Your Dreams (FYD)

MDT is een mooie en vernieuwende aanvulling op de al bestaande ondersteuningsprojecten voor jongeren. De ervaring leert dat middels de MDT-reis de jongeren werken aan talentontwikkeling, elkaar ontmoeten en maatschappelijke impact.

Vanaf januari 2022 is de gemeente Den Haag gestart met een nieuw (intensief) project FYD 2.0 voor een periode van 1,5 jaar. Rijswijk is bij dit project aangehaakt.

FYD 2.0 bestaat uit 3 trajecten van 20 weken, de inzet per jeugdige is 16 uur per week. Vanuit Rijswijk kunnen er 5 jeugdigen per traject meedoen. Afhankelijk van de ontwikkelingen vanuit het Rijk inzake de MDT is het nog niet bekend of er hierna weer een nieuwe MDT ronde komt.