Ambitie
Visie
Met ruim 10.000 geprogrammeerde nieuwbouwwoningen voor de komende 10 tot 15 jaar levert Rijswijk een belangrijk aandeel in de regionale woningbouwopgave. We stemmen hierover af met de Rijksoverheid, de Provincie en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Dit helpt het woningtekort verminderen en laat de gemeente groeien. De groei biedt nieuwe kansen, maar vraagt ook om investeringen in de leefomgeving en voorzieningen.
Een goede leefomgeving is belangrijk om een prettige woon- en werkgemeente te zijn. Rijswijk is een groene gemeente die goed bereikbaar is en waar bedrijven kunnen floreren. De gemeente wil de groei van de stad optimaal ondersteunen en de gestelde doelen voor volkshuisvesting, werkgelegenheid en leefbaarheid bereiken.
Met dit programma werkt de gemeente aan het maken en uitvoeren van plannen om (nieuwe) bewoners passende en betaalbare huisvesting te bieden, met aandacht voor een duurzame en plezierige leefomgeving.
Het doel is een groene, bereikbare stedelijke leefomgeving te behouden en te versterken. De gemeente streeft naar een breed en passend aanbod van woningen en voorzieningen, met aandacht voor multifunctionaliteit van gebieden en het optimaal benutten van beschikbare ruimte.
Programma 8 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing is onderverdeeld in drie taakvelden; 8.1 Ruimte en leefomgeving, 8.2 Grondexploitaties en 8.3 Wonen en bouwen.
8.1 Ruimte en leefomgeving
In dit taakveld staat de kwaliteit van de fysieke leefomgeving centraal. De gemeente wil dat Rijswijk een stad is waar het voor iedereen prettig wonen en werken is. Dit is geen makkelijke opgave gezien de grote druk op de beschikbare ruimte. De gemeente faciliteert de bevolkingsgroei maar behoudt en verbetert tegelijkertijd de kwaliteit van de leefomgeving. Daarbij speelt aandacht voor sociale cohesie ook een belangrijke rol, in de vorm van bijvoorbeeld het stimuleren van ontmoeten in openbare ruimte en realisatie van collectieve ruimtes, aandacht voor toegankelijkheid en nabijheid van bijvoorbeeld voorzieningen en werkgelegenheid. De ontwikkeling van Rijswijk tot een moderne, duurzame en groene stad vraagt om een integrale aanpak. Ons groenbeleid speelt hierin een belangrijke rol.
Deze integrale benadering is ook de insteek van de Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking is getreden. De implementatie van de Omgevingswet brengt uitdagingen met zich mee maar biedt ook kansen. In de omgevingsvisie werkt de gemeente haar integrale visie op de fysieke leefomgeving uit. Vanuit de doelstellingen in de omgevingsvisie worden vervolgens de opgaven in het fysieke domein opgepakt. De omgevingsvisie vormt daarmee ook de basis voor het omgevingsplan. Daarnaast werkt de gemeente aan het verbeteren van processen en de digitale toegankelijkheid voor bewoners.
8.2 Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)
Het merendeel van de gebieds- danwel woningbouwontwikkelingen in Rijswijk vindt plaats op gronden in eigendom van particulieren of ontwikkelaars. De gemeente speelt hierbij een faciliterende rol. De gemeente heeft drie lopende grondexploitaties: RijswijkBuiten, Eikelenburg en Molenhof. Deze grondexploitaties worden in dit taakveld verantwoord.
8.3 Wonen en bouwen
De vraag naar woonruimte is groot. Daarom blijft de gemeente inzetten op woningbouw, met aandacht voor zowel het aantal woningen, verschillende woningtypes en gemengde wijken, naast inzet op de energietransitie in de gebouwde omgeving. De gemeente richt zich op passende huisvesting voor verschillende doelgroepen, waarbij betaalbaarheid in zowel de koop- als huursector belangrijk is. Ook zorgt de gemeente voor passende huisvesting en voor diverse aandachtsgroepen.
Samenvatting
Dit programma geeft inzicht in beleidsproducten die bijdragen aan onze ambitie op het gebied van volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing en de financiële gevolgen hiervan. Om de bij dit programma behorende ambitie te realiseren, zijn kerndoelen gesteld binnen de verschillende gerelateerde taakvelden. Deze doelen worden ondersteund door concrete acties die de gemeente de komende jaren zal uitvoeren.
De kerndoelen per taakveld zijn:
8.1 Ruimte en leefomgeving
Groen
Het versterken van de groenstructuur en bijdragen aan het herstel van de biodiversiteit in Nederland
Regionale samenwerking
Het bouwen aan een toekomstbestendige, innovatieve en economisch krachtige metropool waar kwaliteit en brede welvaart centraal staan, zonder de kwantitatieve opgave in het gebied uit het oog te verliezen.
Programma Stadsontwikkeling
Het in balans houden van de kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van de stad.
8.2 Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)
Uitvoeringgeven en afronden van de lopende grondexploitaties
Aantrekkelijke en duurzame ontwikkelingen realiseren voor woningbouw, bedrijfs- en kantoorgebouwen, en maatschappelijke voorzieningen.
8.3 Wonen en bouwen
Actualiseren beleid en beleidsuitvoering inclusief nieuwe taken
Een passend woningaanbod voor alle huidige en nieuwe bewoners en voorbereid zijn op de nieuwe taken voor de gemeente vanuit de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalde huur.
Realisatie Stadsas (facilitaire gebiedsontwikkelingen)
De gemeente wil economische functies in de Stadsas behouden en een kwaliteitsimpuls geven. Daarnaast kan de gemeente belangrijke (regionale) ruimtelijke opgaven, zoals wonen, een plek geven in de Stadsas en zoveel mogelijk groene gebieden behouden.
Realisatie en verkoop losse gebieds- en locatieontwikkelingen
Naast de gebiedsontwikkelingen dragen ook kleinere zelfstandige ontwikkelingen bij aan een passend woonaanbod en een prettige leefomgeving.
Energietransitie
In 2050 wordt de gebouwde omgeving verwarmd met duurzame energie in plaats van aardgas.
Indicatoren
Indicatoren | Realisatie 2023 | Streefwaarde 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Oplevering nieuwe woningen per 1000, tussen haakjes totaal aantal opgeleverde woningen 1 VERPLICHT | 11,2 (344) | 31,3 (967) | 29,9 (952) | 24,9 (818) | 34,6 (1163) | 86,0 (2993) |
% (zelfstandige) sociale huurwoningen in bezit van een toegelaten instelling (corporatie) als aandeel van de totale woningvoorraad 1 | 28,3% | 27,5% | 27,8% | 28,0% | 28,4% | 28,4% |
% geprogrammeerde (zelfstandige) sociale huurwoningen in bezit van een toegelaten instelling als aandeel van het totale woningbouwprogramma1 | 50% | 4,5% | 35,2% | 39,7% | 37,6% | 28,8% |
Aantal toegevoegde tijdelijke wooneenheden (flexwoningen) | 67 | 344 | 440 | 0 | 0 | 0 |
Aantal gasloze/Nul op de meter (NoM) woningen (jaarlijks toegevoegde aantal) | 344 | 967 | 952 | 818 | 1.163 | 2.993 |
Hernieuwbare elektriciteit (%) VERPLICHT | 5% | 6% | 7% | 8% | 9% | |
Gemiddelde WOZ waarde (duizend euro) VERPLICHT | ||||||
Gebieds(deel)visies en bestemmingsplannen / wijzigingen omgevingsplan / BOPA's | 1/7 | 2/9 | 2/8 | 1/8 | 1/8 | 1/8 |
Demografische druk2 |
- Oplevering per duizend bestaande woningen maakt vergelijking met andere gemeenten mogelijk.
- Verhouding van het aantal jongeren en ouderen t.o.v. de categorie 20 tot 64