Ambitie

Visie

De gemeente Rijswijk is een toegankelijke en dienstverlenende organisatie en stelt de wensen en behoeften van al haar inwoners, bedrijven en instellingen centraal. We sluiten snel aan op de veranderende omgeving. Ook streven we naar dienstverlening die past bij de inwoner: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet.

In onze communicatie is participatie met inwoners en ondernemers het vertrekpunt. We delen onze communicatie grofweg in drie categorieën in: 

  • Alle basisinformatie die we verplicht zijn te verstrekken over bijvoorbeeld dienstverlening, veiligheid, crisissituaties en plannen en projecten; 

  • Terugkerende communicatie waarmee we inwoners meenemen in een verhaal op sociale media of in rubrieken; 

  • Unieke, groots opgezette content over bijvoorbeeld (nieuws)gebeurtenissen waarmee we Rijswijk op de kaart zetten.

We blijven hiervoor gebruikmaken van media, zoals onze website en het lokale huis-aan-huisblad. Ook zetten we sociale media in zoals Facebook, LinkedIn, WhatsApp, YouTube en Instagram. We blijven ontwikkelingen volgen waarbij we de kansen die nieuwe platforms en technologieën bieden zullen benutten om onze inwoners op andere manieren te bereiken.

Techbedrijven hebben een groeiende invloed op de samenleving en de politiek. Ze bezitten veel macht door hun controle over data en digitale platforms. Wij blijven goed opletten of ze zich houden aan de regels ter bescherming van informatie en de richtlijnen van rijksoverheid en VNG volgen.

Samenvatting

De gemeente Rijswijk zet in op toegankelijke en betrouwbare dienstverlening waarbij de behoeften van al haar inwoners, bedrijven en instellingen centraal staan.

Dat doen wij op de volgende manier:

  • Dienstverlening: digitaal waar mogelijk, persoonlijk waar nodig; we streven naar minimaal een 7,5 als tevredenheidscijfer en een wachttijd contactcentrum van maximaal 2 minuten.

  • Digitalisering & toegankelijkheid: we verbeteren onze websites, breiden onze online diensten uit en verhogen onze gebruiksvriendelijkheid.

  • Communicatie: helder, betrouwbaar en herkenbaar; we zetten de inwoners centraal, zorgen voor een makkelijke toegang tot informatie en maken gebruik van sociale media en participatieplatforms.

  • Participatie: we betrekken onze inwoners actief en versterken de lokale democratie en sociale samenhang. Dit doen we via burgerpanels en jongerenparticipatie.

  • Beheer overige gebouwen en gronden: we werken aan de herbestemming van de Trias-locatie (seniorenwoningen) en de Marimbahal (nieuwe sporthal, voorzieningen en sociale woningbouw).

  • Parkeerbeleid: we reguleren de schaarse ruimte, zorgen voor stabiele tarieven en breiden de gebieden voor betaald parkeren uit.

Indicatoren

Indicatoren

Realisatie 2024

Streefwaar- de 2025

2026

 2027

 2028

2029

Gemiddelde wachttijd in minuten

1:12

2:30 

2:00

2:00

2:00

2:00

Tevredenheid dienstverlening

6,7

7,5

7,5

7,5

7,5

7.5

Tevredenheid baliebezoek

 -

8

8

8

8

8

Toelichting indicator 1:

Betreft de gemiddelde tijd dat een inkomend gesprek in de wachtrij staat bij het Rijswijks Contactcentrum (RCC).

Toelichting indicator 2:

Betreft tevredenheidscijfer over de gehele dienstverlening van de gemeente Rijswijk uit de gemeentepeiling ‘waar staat je gemeente’ uit 2025. Peiling wordt tweejaarlijks uitgevoerd. 

Toelichting indicator 3:

Betreft tevredenheidscijfer over de dienstverlening aan de balie. Medio 2025 is gestart met het meten hiervan.

Aantal volgers

Dit omvat het aantal volgers per sociale mediakanaal. Vanwege de grote onvoorspelbare invloed van het (op dit moment negatieve) sentiment rondom X én de niet volledige inzichtelijkheid van de statistieken, is X niet meegenomen. 

Kanaal gemeente Rijswijk

Aantal volgers op 1 juli 2025 

Beoogde groei aantal volgers voor 1 juli 2026

Facebook

6.470 

10% (naar 7.117) 

Instagram

2.536 

30% (naar 3.297)

LinkedIn

9.879

20% (naar 11.855)

Interactieratio

Dit is het percentage van het aantal mensen dat interactie heeft met berichten (zoals likes, reacties en shares) ten opzichte van het totaal aantal volgers van het kanaal. Dit geeft dus aan hoe betrokken gebruikers zijn bij onze content. Een goede interactieratio varieert per platform, maar over het algemeen wordt een percentage tussen de 1% en 5% als goed beschouwd. Ook hier is X buiten beschouwing gelaten.

Kanaal gemeente Rijswijk

Interactieratio 1 juli 2024 t/m 30 juni 2025 

Beoogde groei interactieratio1 juli 2025 t/m 30 juni 2026

Facebook

1,60

10% (naar 1,75)

Instagram

2,99

5% (naar 3,14)

LinkedIn

7,62

5% (naar 8,00)

Effectiviteit betaalde advertenties

Dit is uitgedrukt in de kosten per klik en vertegenwoordigt het gemiddelde bedrag dat we betalen telkens wanneer iemand op een advertentie klikt.

Kanaal gemeente Rijswijk

Gemiddelde kosten per klik 1 januari – 30 juni 2025

Gemiddelde kosten per klik 1 juli 2025 t/m 30 juni 2026

Facebook

0,36

- 20% (naar 0,29)

Instagram

0,45

- 20% (naar 0,36)

LinkedIn

35,53

- 90% (naar 3,55)

Toegankelijkheid websites gemeente Rijswijk

Dit betreft het totaal aan websites waarvan het eigenaarschap bij de gemeente Rijswijk ligt. Voor toegankelijkheid gelden richtlijnen: status A is het hoogst en E het laagst. Een toegankelijkheidsscan voor het verkrijgen van een verklaring kost gemiddeld 4.000,- per website. Tijdens intern onderzoek bleek een aantal websites niet meer in gebruik, maar nog wel live. Dit onderzoek loopt nog. Websites die niet voldoen aan de richtlijnen worden geïntegreerd in rijswijk.nl en/of als externe website opgeheven. In een brief aan uw raad hebben wij u geïnformeerd over de status van toegankelijkheid van gemeentelijke websites.

Websites

In 2025

In 2026

Totaal aantal websites gemeente 

28

21

Aantal websites met toegankelijkheidsverklaring A of B

7

16

Aantal websites met toegankelijkheidsverklaring C

8

0

Aantal websites met toegankelijkheidsverklaring D, E of zonder verklaring

13

0

Intern vervolgonderzoek nodig

-

5

Aantal in rijswijk.nl geïntegreerde of opgeheven websites

-

7