Beleidsproduct 0.1 Bestuur

Communicatie

Tijdens het werk heeft iedereen binnen de gemeente, zowel bestuurlijk als ambtelijk, contact met inwoners, organisaties of ondernemers uit de stad. We spreken mensen bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten, sturen brieven of e-mails, beantwoorden telefoontjes en ontmoeten mensen op straat of in het Huis van de stad. Telkens kiezen wij onze manier van communiceren zodat deze past bij de vraag en de betrokken doelgroepen. Daarin hebben wij allemaal een rol.

Onze visie op communicatie is simpel: we stellen maatschappelijke vraagstukken en inwoners centraal. Met communicatie dragen we eraan bij dat iedereen in Rijswijk mee kan doen. Deze visie betekent dat wij ervoor zorgen dat inwoners weten wat zij moeten weten en vinden wat zij zoeken. 

We communiceren daarbij vanuit onderstaande kernwaarden:  

Toewijding. We zijn gedreven om de mens te (blijven) zien, we communiceren proactief, we zorgen ervoor dat er niets blijft liggen.  We stellen inwoners, ondernemers en maatschappelijke vraagstukken centraal.

Betrokkenheid. We luisteren en willen begrijpen. We volgen op en koppelen terug. We werken van buiten naar binnen. 

Betrouwbaar. We zijn eerlijk en betrouwbaar. We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. We communiceren helder en eerlijk. We zijn duidelijk over waar we voor staan als gemeente. We laten – naast resultaten – onze inspanningen zien. Juist als het soms lang duurt of lastig is.

Deskundigheid. We zijn deskundig en gedreven om het telkens beter te doen. We zetten onze kennis en ervaring in om alle doelgroepen zo goed mogelijk te bereiken. We communiceren inclusief. Leren en evalueren zijn onderdeel van ons werk.

Samenvattend: onze communicatie is open, relevant, helder en inclusief. 

Participatie

In 2026 blijven we de participatieverordening en het participatiebeleid uitvoeren. Deze zijn in 2024 zijn vastgesteld door de raad. Deze geven het gemeentebestuur, de medewerkers van de gemeente en ook raadsleden een duidelijke richting over hoe wij participatie zien. Voor inwoners en initiatiefnemers maakt het duidelijk wat zij van de gemeente mogen verwachten. Zo helpt het beleid om participatie zorgvuldig te doen vanuit het perspectief van de Rijswijkers, zodat iedereen mee kan doen en we van elkaar blijven leren. 

Met participatie kunnen we inwoners aan elkaar verbinden, nieuwe inwoners kennis laten maken met de stad en hun eigenaar laten voelen van hun eigen nieuwe leefomgeving. Met participatie leren we standpunten en belangen van een ander kennen en kunnen we op zoek gaan naar onze overeenkomsten. Iedereen heeft wel een eigen, individueel belang. In participatie onderzoeken we samen hoe dat belang zich verhoudt tot het algemeen belang: een beter Rijswijk voor iedereen. In dialoog vormen we een sterke gemeenschap en een sterke stad. Samen maken we Rijswijk. Dat is het doel dat wij in Rijswijk nastreven met participatie.

Wat willen we bereiken?

Communicatie
  1. Makkelijk toegang tot de juiste informatie. Inwoners hebben recht op contact met de overheid. Zij kunnen bijvoorbeeld informatie vragen, hun mening geven of een klacht uiten.

  2. Relevante communicatie, waarbij de maatschappelijke opgave centraal staat. Inhoud en communicatie horen bij elkaar. Door te laten zien aan welke opgaven wij werken, sluiten we aan bij de leefwereld van de mensen in onze stad. Zo laten we zien welke waarde wij als gemeente toevoegen en ook welke mogelijkheden er voor Rijswijkers zijn om zelf bij te dragen.

  3. Uniform en proactief communiceren. Goede communicatie vraagt ook om een goede en proactieve samenwerking binnen de gemeentelijk organisatie. Door samen en planmatig te werken, vermijden we het reageren op alleen wat er op dat moment speelt.

Participatie
  1. De kwaliteit van lokale democratische processen vergroten. Participatie is niet nieuw voor Rijswijk. Voor veel teams is dit deel van het dagelijkse werk. Om de kwaliteit vast te houden en waar nodig te vergroten, bieden wij de organisatie de handvatten aan die het nodig heeft. Door binnen de organisatie en binnen de regio kennis te delen blijven we de organisatie inspireren. 

  2. Helderheid scheppen over proces en rolverdeling. Participatie is altijd anders en vraagt om maatwerk. Toch is er in ieder traject een vast patroon te vinden. Ook zijn er verschillende rollen die in ieder traject terugkomen. Dit patroon en deze rollen verduidelijken en versterken wij. Zo weet iedereen waar die aan toe is, zowel intern als extern.

  3. Relatie gemeente en inwoners versterken. Rijswijk wil een sterke sociale structuur en een rijk verenigingsleven. Die willen we behouden en versterken, en dat vraagt extra aandacht. Naast belanghebbenden om hun mening vragen, nodigen wij hen ook uit om met eigen ideeën naar ons toe te komen. Zo groeit niet alleen de relatie tussen gemeente en inwoners, maar ook de band tussen inwoners onderling.

Wat gaan we daarvoor doen?

Communicatie
  1. We communiceren toegankelijk, betrouwbaar en passend. We vertellen een duidelijk verhaal over hoe het echt zit en waar we als gemeente voor staan. Onze informatie is begrijpelijk, betrouwbaar en makkelijk te vinden voor alle Rijswijkers zowel online als offline. We letten extra op inwoners die kwetsbaar zijn, laaggeletterd, minder digitaal vaardig of een andere taal spreken.

  2. We communiceren inwonergericht. In onze communicatie staan de Rijswijkers centraal. We zetten de communicatiemiddelen in die passen bij onze doelgroepen. We creëren content die aansluit bij de interesses en behoeften van de inwoners, ondernemers of andere belanghebbenden. Door onderzoek uit te voeren naar die behoeften, interesses en voorkeuren kunnen we relevante en aansprekende content maken die zorgt voor interactie en betrokkenheid.

  3. We creëren een herkenbare (visuele) identiteit. We ontwikkelen en onderhouden een visuele identiteit en toon voor onze communicatie en verhogen hiermee de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van de gemeente.

  4. We blijven leren en evalueren. Het communicatielandschap is altijd in beweging. We bewegen mee met maatschappelijke ontwikkelingen, trends in het vak en nieuwe (digitale) middelen en technologische ontwikkelingen. Evalueren en optimaliseren wordt een vast onderdeel van de werkwijze. Er worden duidelijke en meetbare doelstellingen vastgesteld om het effect van de communicatie-inspanningen te monitoren en te evalueren. Waar nodig passen we onze communicatiestrategie aan.

    Na 2026 kijken we opnieuw naar ons communicatiebeleid en passen het aan als dat nodig is. We letten dan op nieuwe ontwikkelingen in communicatie, overheidscommunicatie, in de stad en in de samenleving.

Participatie

Afgelopen juli is een raadsinformatiebrief1 verstuurd aan de raad. Hierin gaan we dieper in op wat we gaan doen.

  1. Kennisdeling. Om ervoor te zorgen dat opgedane kennis voor de hele organisatie bereikbaar wordt, is een interne kenniskring in oprichting. Daarnaast werken we met andere gemeenten aan een regionale kenniskring. 

  2. Implementeren digitale werkwijze. We ontwikkelen een interne digitale verzamelplaats voor participatie. Hier kunnen we de werkwijze doorlopen van afwegingskader tot evaluatie. Zo maken we deze makkelijk te gebruiken. 

  3. Online participatiemiddelen optimaliseren. We gaan ons online platform Samen.Rijswijk verder verbeteren. Dit platform heeft veel mogelijkheden en deze gaan we nog meer gebruiken. We onderzoeken of we het platform, naast eenmalige participatietrajecten, ook voor terugkerende participatiemomenten kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld in de vorm van een burgerpanel.

  4. Uitwerken jongerenparticipatie. Volgend op het amendement “De jeugd een stem in Rijswijk” gaan we in gesprek met Rijswijkse jongeren. Dit doen we in samenwerking met een organisatie met veel kennis op dit gebied. Zo kunnen jongeren aangeven wat zij een goede manier vinden om mee te denken over beleid dat hen raakt. Daarna zoeken wij hier met hen een goede methode en gaan we met de jongeren aan de slag. Zo zorgen we ervoor dat hun stem gehoord wordt.

  5. Uitwerken van overheidsparticipatie. We vinden het belangrijk dat inwoners van Rijswijk ons goed weten te vinden als zij een idee hebben voor hun straat of buurt. Bijvoorbeeld via Loket Stadkracht waar inwoners een kleine subsidie kunnen krijgen voor hun idee. We kijken of dit nog steeds passend is. Ook kijken we hoe we andere of grotere ideeën van inwoners kunnen behandelen.

  6. Ontwikkelen nieuwe participatiemiddelen. We volgen de ontwikkelingen op het gebied van participatiemiddelen. We kijken wat goed werkt in andere gemeenten en passen dit waar mogelijk toe in Rijswijk. Een voorbeeld hiervan is het burgerberaad. We onderzoeken wat nodig is om een burgerberaad te organiseren in Rijswijk.

  7. Ontwikkelen van het uitdaagrecht. Inwoners en organisaties in Rijswijk krijgen de mogelijkheid om gebruik te maken van het uitdaagrecht. Er wordt onderzocht wat hiervoor nodig is van inwoners, organisaties en van de gemeente Rijswijk.