Beleidsproduct 2.1 Verkeer en vervoer

Wat willen we bereiken?

2.1.1 Verkeersveiligheid 

Verkeersveiligheid is belangrijk bij alle soorten vervoer. Daarom geven we er steeds aandacht aan. We willen het aantal verkeersongelukken verminderen, vooral de ongelukken met (brom)fietsers onder jongeren. Kinderen moeten al vroeg veilig kunnen oefenen in het verkeer. Ook moeten alle weggebruikers zich bewust zijn van hun gedrag en rekening houden met elkaar.

2.1.2 Lopen 

Elke reis begint en eindigt te voet, of het nu een lange of korte afstand is. Lopen, en ook bewegen met een rolstoel of rollator, is gezond, goed voor het milieu, neemt weinig ruimte in en is handig. We zorgen ervoor dat het netwerk voor voetgangers fijn, comfortabel en voor iedereen makkelijk te gebruiken is.

2.1.3 Fiets 

Het verbeteren van de fietspaden en het makkelijker maken van fietsen en fietsen parkeren blijft een belangrijke taak. Zo willen we het fietsen in Rijswijk blijven aanmoedigen en het voor iedereen veiliger en fijner maken. 

2.1.4 Deelmobiliteit (MaaS) 

We moedigen het gebruik en de groei van deelmobiliteit (deelauto’s, deelscooters en deelfietsen) aan als een aantrekkelijk en duurzaam alternatief voor de eigen auto. Dit helpt om de stad beter bereikbaar te maken en het verkeer minder druk. Tegelijkertijd nemen we maatregelen om overlast te voorkomen en het gebruik van deelmobiliteit goed te regelen.

2.1.5. Personenauto 

We willen het hoofdautonetwerk (belangrijkste wegennet) verbeteren en ook de andere wegen beter maken, zodat het autoverkeer beter kan doorrijden. Ook zorgen we ervoor dat de wijken goed en veilig bereikbaar blijven. We letten daarbij steeds op goede doorstroming en veiligheid. 

2.1.6. Verkeersmanagement/-regie 

We willen dat het verkeer in Rijswijk zo goed mogelijk blijft doorrijden, ook als er gewerkt wordt in de openbare ruimte. Daarom passen we verkeerslichten, wegafsluitingen en tijdelijke maatregelen aan op basis van verkeerstellingen, noodroutes en de situatie op dat moment. Zo blijft het verkeer veilig en soepel doorrijden.

2.1.7. Regionale samenwerking 

We willen dat de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de regio goed geregeld is. Zo ontstaat er een samenhangend beleid en een goed verkeersnetwerk. Daarmee zorgen we voor een vlotte doorstroming en veilige wegen voor iedereen.

2.1.8 Wegen 

Ons doel is dat onze wegen schoon, heel en veilig zijn.   

2.1.9 Openbare Verlichting 

We willen dat de openbare verlichting (OV) in de stad duurzaam, betrouwbaar en veilig is. We houden daarbij rekening met mensen en dieren. We zorgen dat het licht is waar het nodig is en donker is waar het kan. Als we materialen moeten vervangen, kiezen we voor een duurzame oplossing. We gebruiken vooral ledverlichting. 

2.1.10 Kunstwerken 

We zorgen ervoor dat onze kunstwerken (bruggen, steigers, keerwanden, tunnels) goed blijven. Ze moeten schoon, heel en veilig zijn. Het huidige plan voor onderhoud van deze kunstwerken (beheerplan civieltechnische kunstwerken) loopt eind 2026 af. We gaan nu werken aan een nieuw onderhoudsplan voor 2027-2031. 

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.1 Verkeersveiligheid 

Dankzij geld van de Rijkssubsidie Investeringsimpuls Verkeersveiligheid (2e en 3e deel) is er budget om in 2026 maatregelen te nemen die de snelheid verlagen en om oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers beter te maken.

Hoe mensen zich gedragen in het verkeer is heel belangrijk voor de verkeersveiligheid in Rijswijk. We letten vooral op te hard rijden en op het goed letten op andere weggebruikers, in het bijzonder op kwetsbare verkeersdeelnemers zoals kinderen, ouderen en (brom)fietsers. Met campagnes, educatie en voorlichting maken we mensen bewust van het belang van verkeersveiligheid. De campagnes moedigen mensen aan om zich goed te gedragen in het verkeer.

Samen met het Openbaar Ministerie (OM) en de politie zetten we in op handhaving op snelheidsovertredingen door: 

  • Het plaatsen van flitspalen door het OM;

  • Handhavingsacties door politie;

  • In beeld brengen van verkeersonveilige plekken.

Op verschillende plekken in Rijswijk passen we de verkeerssituaties aan als dat nodig is volgens verkeersveiligheids- en snelheidscijfers. Dit doen we met maatregelen zoals drempels, plateaus, versmallingen, veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers of waarschuwingen bij oversteekplaatsen.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, worden wegen waar je 50 km/u mag rijden, veranderd naar 30 km/u. Zo wordt het voor alle weggebruikers veiliger. Ook in 2026 gaan we hier mee door. Zo wordt bijvoorbeeld de Laan van Sion aangepast. We beginnen ook met de voorbereiding om de Admiraal Helfrichsingel en de Van Mooklaan aan te passen.

Op basis van het raadsbesluit over het niet afsluiten van de Van Rijnweg beginnen we in 2026 met de voorbereidingen om de Van der Kooijweg en Van Rijnweg opnieuw in te richten. We maken de Van Rijnweg veiliger voor het verkeer en zorgen dat er minder autoverkeer is.

Het kruispunt Schaapweg / Generaal Spoorlaan is een blackspot, een plek waar veel ongelukken gebeuren. In 2026 wordt onderzocht hoe we het kruispunt het beste veilig kunnen maken. Om de snelheid te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren, nemen we alvast een paar tijdelijke maatregelen.

De voorbereidingen voor het opnieuw inrichten van de Lange Kleiweg zijn al bezig. Dit is een groot proces en hangt onder andere af van verschillende bouwprojecten rond de Lange Kleiweg. Het kruispunt Lange Kleiweg / Laan van ’t Haantje is een plek waar vaak ongelukken gebeuren. Daarom zijn er tijdelijk maatregelen genomen om de snelheid te verlagen en de verkeersveiligheid te verbeteren. 

2.1.2 Lopen 

In 2024 heeft de gemeenteraad de ‘Mobiliteitsstrategie Rijswijk 2040’ vastgesteld. Hierbij gebruiken we het STOMP-principe: lopen, fietsen, openbaar vervoer, deelauto’s en privéauto’s. In 2026 maken we een plan voor voetgangers, gebaseerd op onderzoek en participatie die in 2025 zijn uitgevoerd. Met dit plan verbeteren we het huidige netwerk en zorgen we dat lopen een belangrijk thema blijft in de gemeente. 

We zijn bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een voetgangersbrug over de Prinses Beatrixlaan in RijswijkBuiten. Zo maken we een veilige oversteek, zoals staat in het Masterplan Rijswijk Zuid en de geldende bestemmingsplannen. De brug loopt van het dak van het Kindcentrum Buitenrijck in Sion naar De Buitenpoort in Parkrijk. In de eerste helft van 2026 is het definitief ontwerp klaar en wordt de brug aanbesteed.

2.1.3 Fiets 

Met het fietsstimuleringsprogramma moedigen we inwoners aan vaker de fiets te pakken, vooral voor korte ritten. Fietsen is namelijk snel, gezond, goedkoop en goed voor het milieu. We doen dit met campagnes en educatie, zoals de Rijswijkse versie van de campagne 'Kort Ritje Da’s Zo Gefietst'. Ook organiseren we het fietsproject ‘High Five’ op basisscholen, fietslessen, opfriscursussen voor ouderen en door fietsen mogelijk te maken voor iedere Rijswijker.

We maken het fietsnetwerk beter, zodat fietsen veiliger, comfortabeler en leuker wordt voor iedereen. We zorgen dat de routes goed op elkaar aansluiten, dat de wegen en fietspaden van goede kwaliteit zijn en dat er genoeg plekken zijn om fietsen te parkeren. Zo wordt fietsen in Rijswijk een makkelijke en veilige keuze. In 2026 verbeteren we onder andere de fietspaden en/of kruisingen op de Prinses Beatrixlaan, Van Vredenburchweg en de route van RijswijkBuiten naar de Muziekbuurt.

Is onderdeel van parkeren, zie paragraaf 2.2.3.

2.1.4 Deelmobiliteit (MaaS) 

Deelmobiliteit is een belangrijk onderdeel van onze mobiliteitsstrategie. Met deelfietsen zorgen we voor een goede aansluiting op het openbaar vervoer. Deelscooters en deelauto’s helpen aan het verminderen van de parkeerdruk en het verminderen van het autogebruik. Daarom gaan we in 2026: 

  • Starten met een proef met deelfietsen in de regio Haaglanden samen met de MRDH en omliggende gemeenten.

  • Een plankaart maken met deelmobiliteitshubs. Deze hubs worden de komende jaren stap voor stap gebouwd.

  • Een aantal pilots (proeven) doen met deelmobiliteit in het kader van gebiedsontwikkelingen. Dit om de deelmobiliteit hier toekomstbestendig te maken. 

  • Voeren we beleid in voor coöperatieve deelmobiliteit.  

2.1.5. Personenauto 

De personenauto blijft een belangrijk middel om Rijswijk en de regio goed bereikbaar te houden, zoals in de mobiliteitsstrategie staat. We zorgen voor een goede doorstroming en veilige wegen, zodat de auto ook in de toekomst kan helpen bij de bereikbaarheid.

Daarom doen we verschillende projecten om het hoofdwegennet en de verkeersveiligheid beter te maken, zoals de Onderdoorgang Hoornburg en de Laan van Beens. Ook bereiden we nieuwe projecten voor, bijvoorbeeld het kruispunt Burgemeester Elsenlaan / Generaal Spoorlaan. Zo zorgen we dat de doorstroming van het verkeer in de toekomst goed blijft en veilig is.

We werken samen met Den Haag en Leidschendam-Voorburg aan het opnieuw inrichten van de Geestbrugweg. Dit geldt ook voor de kruising Haagweg-Geestbrugweg, het afsluiten van de tunnel Haagweg, het aanpassen van de openbare ruimte en de aansluiting op de Geestbrug. Zie ook de uitleg bij 2.5.2. Ontwikkelingen openbaar vervoer.

Samen met MRDH en gemeente Den Haag wordt gekeken naar de toekomstige invulling van de Prinses Beatrixlaan en de lopende bestuursovereenkomst hiervoor. 

Samen met de omliggende gemeenten, de veiligheidsregio Haaglanden en openbaarvervoerbedrijven maken we een integraal regionaal verkeersnetwerk. Daarin leggen we het hoofdwegennet voor auto’s, routes voor hulpdiensten, openbaarvervoerlijnen en wegen met 50 of 30 km/u vast.

We werken een pilot uit en voeren deze uit om het verkeer rond de kruising Volmerlaan / Treubstraat beter te regelen. Zo willen we zorgen dat het verkeer beter door kan rijden en dat er zo min mogelijk overlast is.

2.1.6. Verkeersmanagement/-regie 

We willen blijven zorgen voor goed verkeersbeheer in Rijswijk samen met de regio. Daarom werken we verder aan betere afstemming van verkeersstromen, betere samenwerking bij werkzaamheden en problemen, en het verbeteren van verkeersregelingen. 

Met slimme verkeerslichten (iVRI) zorgen we dat kruispunten beter werken. Zo kan het verkeer beter doorrijden en hoeven mensen minder lang te wachten. Ook in 2026 blijven we slimme verkeerslichten plaatsen op plekken waar ze de doorstroming van het verkeer in Rijswijk duidelijk verbeteren.

Samen met Zuid-Holland Bereikbaar werken we aan een plan voor werkgevers. Hiermee helpen we bedrijven en hun medewerkers om minder met de auto te reizen. We moedigen ze om vaker thuis te werken en meer gebruik te maken van het openbaar vervoer en de fiets. 

2.1.7. Regionale samenwerking 

Om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid effectief te verbeteren, werken we goed samen met verschillende partijen uit de regio. Veel van deze partijen helpen mee met de projecten en activiteiten waar wij aan werken. Belangrijke partners zijn onder andere MRDH, Veiligheidsregio Haaglanden, politie, Zuid-Holland Bereikbaar, Provincie Zuid-Holland, de openbaarvervoerbedrijven en natuurlijk de omliggende gemeenten.

2.1.8 Wegen 

We voeren ons wegenonderhoud uit volgens het Beheerplan Wegen 2024-2028. We repareren kleine schades en voeren groot onderhoud uit. Waar het kan combineren we dit met andere werkzaamheden. Zo besparen we kosten en hebben inwoners er minder last van. Ook zorgen we ervoor dat het straatwerk weer netjes wordt gemaakt na werkzaamheden aan kabels en leidingen. De kosten hiervoor vragen we terug bij de bedrijven die het werk hebben gedaan.

2.1.9 Openbare Verlichting 

We voeren ons onderhoud uit volgens het Beleidsplan Openbare Verlichting 2023-2027. Als lantaarnpalen 40 jaar oud zijn, kunnen ze onveilig worden. Daarom controleren we hoe stevig ze zijn. Lantaarnpalen die niet meer veilig zijn, vervangen we. Lantaarnpalen die nog veilig zijn, laten we staan. Elk jaar vervangen we ook ongeveer 7 kilometer aan kabels voor de openbare verlichting.

De komende jaren gebruiken we energiezuinige, dimbare ledlampen in de lantaarnpalen. Oude lampen die nog niet afgeschreven zijn, vervangen we door ledlampen. Zo besparen we 40% energie en zijn er minder storingen. De hele lamp met de behuizing vervangen we pas als die echt aan vervanging toe is.

Er zijn drie investeringskredieten voor openbare verlichting armaturen (20 jaar afschrijving), lichtmasten (40 jaar afschrijving) en OV-kabel (40 jaar afschrijving) en een exploitatiebudget voor beheer/onderhoud en energiekosten.

2.1.10 Kunstwerken 

We voeren de acties uit die staan in het Beheerplan Civiele Kunstwerken (2023-2026). We repareren schade aan onze kunstwerken,  zoals het vervangen van dekplanken, slijtlagen en leuningen van bruggen. Zo zorgen we dat de kunstwerken zo lang mogelijk goed blijven. Als het nodig is, vervangen we ze. Ook verwijderen we kunstwerken die niet meer nodig zijn.