Beleidsproduct 2.5 Openbaar vervoer
Wat willen we bereiken?
In de mobiliteitsstrategie gebruiken we openbaar vervoer om minder mensen met de auto te laten rijden en de stad goed bereikbaar te houden. Volgens deze strategie is ons doel om de bestaande openbaarvervoerslijnen te verbeteren en in de toekomst nieuwe verbindingen in de regio te maken. Het merendeel van deze maatregelen wordt regionaal opgepakt, samen met vervoersbedrijven en landelijke organisaties. Zo ontstaat een samenhangend en goed netwerk.
2.5.1. Het station als hart van de stad
Het station van Rijswijk is veel meer dan een plek waar de trein stopt. Het is de ingang van de stad en ligt midden in het stadscentrum. Door de bouw van ongeveer 9.000 nieuwe woningen in de Stadsas en nieuwe studentenhuizen, komen er de komende jaren veel meer reizigers.
Ook de komst van een campus met technologiebedrijven maakt het station belangrijker voor de stad. Daarom is er behoefte aan een modern stationsgebied dat past bij de plannen van Rijswijk.
Het huidige stationsgebied voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Er moeten grote investeringen worden gedaan in betere voorzieningen, fijne plekken om te verblijven en betere mogelijkheden om over te stappen op andere vervoermiddelen. Ook is het belangrijk om de ‘last mile’ bereikbaarheid beter te maken. Dat betekent dat er fijne, veilige en logische wandel- en fietsroutes moeten komen van en naar het station.
2.5.2 Ontwikkelingen openbaar vervoer
Samen met de openbaar vervoerbedrijven zorgen we ervoor dat het openbaar vervoer goed kan doorstromen en eventuele knelpunten of vertragingen worden opgelost.
Het verbeteren van de infrastructuur voor het openbaar vervoer om het openbaar vervoer sneller door de stad te laten stromen en de reizigers goed te bedienen.
Wat gaan we daarvoor doen?
2.5.1. Het station als hart van de stad
In 2026 werken we verder aan plannen om het station van Rijswijk. We willen het stationsgebied aantrekkelijk, veilig en klaar voor de toekomst te maken. Hierbij gebruiken we een plan dat eerder samen met alle betrokken partijen is gemaakt.
2.5.2. Ontwikkelingen openbaar vervoer
Het openbaar vervoer hoort bij de vervoersconcessies van de MRDH. Samen met de MRDH en de vervoersbedrijven bekijken we waar we het openbaar vervoer beter, sneller en uitgebreider kunnen maken. Dit doen we ook om ons voor te bereiden op nieuwe vervoersconcessies. Zo zorgen we ervoor dat het openbaar vervoer in Rijswijk goed blijft en voor iedereen beschikbaar is.
Voor het verder uitwerken van de Vlietlijn wordt, naast het inrichten van de Geestbrugweg (zie paragraaf 2.1.5), de gemeenteraad in 2026 gevraagd om te besluiten over het intergemeentelijk gebiedsprogramma (IGP), het PlanMER (milieueffectrapport) en het schetsontwerp van De Vlietlijn. Naar verwachting neemt de raad in 2027 een besluit over het project; het einde van de planning- en studiefase.
In 2026 werken we verder aan:
Het verder uitwerken van de plannen voor het nieuwe station RijswijkBuiten, binnen het onderzoek MIRT-verkenning Oude Lijn;
het stimuleren en mee organiseren van het verbeteren van het openbaar vervoer in RijswijkBuiten;
het, samen met omliggende gemeenten en de MRDH, mede initiëren en uitwerken van de mogelijkheden voor een snelle bus- of tramlijn (HOV-tangentverbinding) tussen Den Haag Zuidwest en Zoetermeer (Zuidwestlandcorridor Den Haag Zuidwest – Zoetermeer);
het onderzoek naar de mogelijkheden om het openbaar vervoer sneller te maken, deels als gevolg van de ombouw van wegen van 50 naar 30 km/u door het omleggen van busroutes en beter gebruik van bus-/trambanen. Zie ook paragraaf 2.1.1.