Wat gaat het kosten?

Exploitatie (meerjarig): (bedragen x 1.000)

Realisatie

Begroting na wijziging

Verkeer en Vervoer

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2.1 Verkeer en vervoer

Lasten

8.964

10.513

12.466

13.066

13.795

14.814

Baten

1.535

1.141

1.159

1.309

1.309

1.309

Saldo

-7.429

-9.372

-11.307

-11.757

-12.486

-13.505

2.2 Parkeren

Lasten

1.003

2.491

1.668

1.650

1.617

1.626

Baten

228

23

23

23

23

23

Saldo

-776

-2.467

-1.644

-1.627

-1.594

-1.603

2.4 Economische havens en waterwegen

Lasten

308

164

168

167

167

166

Baten

-

-

-

-

-

-

Saldo

-308

-164

-168

-167

-167

-166

2.5 Openbaar vervoer

Lasten

197

310

372

383

394

389

Baten

-

-

-

-

-

-

Saldo

-197

-310

-372

-383

-394

-389

Totaal Lasten

10.473

13.478

14.674

16.995

15.972

16.995

Totaal Baten

1.762

1.164

1.182

1.332

1.332

1.332

Saldo Verkeer en Vervoer

-8.710

-12.314

-13.491

-13.934

-14.640

-15.663

Toelichting op de afwijkingen

Programma / beleidsproduct (bedrag x 1.000)

Lasten

Baten

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

2.1 Verkeer en vervoer

In 2026 wordt het budget verhoogd voor het onderhoud aan de wegen.

-507

Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten.

-1.482

2.2 Parkeren

Budget voor initatief Fietsparkeren uit de kadernota.

-70

Wegens invoering van nieuwe reguleringsgebieden en het uitbreiden van reguleringstijden nemen de kosten van het NPR en belparkeren toe.

-63

In de Kadernota 2025 is beschreven dat de juridische haalbaarheid van het werken met minder parkeerautomaten, onderzocht moest worden. Hier is vooralsnog geen duidelijkheid over. Hierom wordt de toentertijd beoogde kostenvermindering met minimaal één jaar uitgesteld.

-26

Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten.

953