Wat gaat het kosten?
Exploitatie (meerjarig): (bedragen x € 1.000) | Realisatie | Begroting na wijziging | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verkeer en Vervoer | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
2.1 Verkeer en vervoer | Lasten | 8.964 | 10.513 | 12.466 | 13.066 | 13.795 | 14.814 |
Baten | 1.535 | 1.141 | 1.159 | 1.309 | 1.309 | 1.309 | |
Saldo | -7.429 | -9.372 | -11.307 | -11.757 | -12.486 | -13.505 | |
2.2 Parkeren | Lasten | 1.003 | 2.491 | 1.668 | 1.650 | 1.617 | 1.626 |
Baten | 228 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 | |
Saldo | -776 | -2.467 | -1.644 | -1.627 | -1.594 | -1.603 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | Lasten | 308 | 164 | 168 | 167 | 167 | 166 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | -308 | -164 | -168 | -167 | -167 | -166 | |
2.5 Openbaar vervoer | Lasten | 197 | 310 | 372 | 383 | 394 | 389 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | -197 | -310 | -372 | -383 | -394 | -389 | |
Totaal Lasten | 10.473 | 13.478 | 14.674 | 16.995 | 15.972 | 16.995 | |
Totaal Baten | 1.762 | 1.164 | 1.182 | 1.332 | 1.332 | 1.332 | |
Saldo Verkeer en Vervoer | -8.710 | -12.314 | -13.491 | -13.934 | -14.640 | -15.663 |
Toelichting op de afwijkingen
Programma / beleidsproduct (bedrag x € 1.000) | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Verkeer, Vervoer en Waterstaat | ||
2.1 Verkeer en vervoer | ||
In 2026 wordt het budget verhoogd voor het onderhoud aan de wegen. | -507 | |
Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten. | -1.482 | |
2.2 Parkeren | ||
Budget voor initatief Fietsparkeren uit de kadernota. | -70 | |
Wegens invoering van nieuwe reguleringsgebieden en het uitbreiden van reguleringstijden nemen de kosten van het NPR en belparkeren toe. | -63 | |
In de Kadernota 2025 is beschreven dat de juridische haalbaarheid van het werken met minder parkeerautomaten, onderzocht moest worden. Hier is vooralsnog geen duidelijkheid over. Hierom wordt de toentertijd beoogde kostenvermindering met minimaal één jaar uitgesteld. | -26 | |
Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten. | 953 |