Beleidsproduct 2.2 Parkeren
Wat willen we bereiken?
In Rijswijk bepaal je zelf hoe je reist. Naar je werk, de winkel, de sportclub of familie. Soms pak je de auto, soms is het makkelijker om de fiets te nemen of in de trein te stappen. De auto blijft belangrijk, maar fietsen, lopen en openbaar vervoer moeten ook aantrekkelijk zijn. Vrijheid om te kiezen hoe je reist staat voorop. Om die keuzevrijheid ook in de toekomst te behouden, moeten we slim omgaan met parkeren.
Parkeerregulering is bedoeld om de stad prettig en bereikbaar te houden. Parkeerregulering is géén doel op zich. Regulering helpt ons om problemen met parkeren en overlast te verminderen en zorgt ervoor dat iedereen fijner kan wonen en werken.
2.2.1. Beleid
Op 19 juni 2025 heeft de Rijswijkse gemeenteraad de Kadernota Parkeren Rijswijk 2025 vastgesteld. Hierin staat hoe de gemeente met parkeren in de stad wil omgaan. Met de nieuwe parkeerregels kan de gemeente proactief inspelen op ontwikkelingen binnen en buiten de gemeente. Daardoor blijft ruimte beschikbaar voor parkeren en voor een prettige leefomgeving.
2.2.2. Parkeerregulering
We zorgen met parkeerregels dat de juiste persoon op de juiste plek en op het juiste moment kan parkeren. Onze eigen bewoners en bedrijven die afhankelijk zijn van parkeerplaatsen op straat krijgen voorrang, zeker voor hun eerste auto. Zo kunnen zij redelijk dichtbij hun huis of werk parkeren. Als het te druk is, moedigen we andere parkeerders aan om naar andere vrije plekken te gaan. Onze openbare ruimte is niet bedoeld voor mensen die in onze gemeente parkeren maar in andere gemeenten moeten zijn. Ook bewoners of bezoekers van nieuwe woningen, die volgens de plannen op eigen terrein moeten parkeren, moedigen we aan om op eigen terrein te parkeren door de reguleringstijden op uit te breiden.
2.2.3. Fietsparkeren
We zorgen voor meer en betere plekken om je fiets te parkeren. Dit doen we door uitwerking van de belangrijkste punten uit het Fietsplan 2040:
We maken genoeg goede en veilige plekken om je fiets te parkeren. Deze plekken passen bij de plek waar je bent. We letten op hoeveel mensen er tegelijk fietsen parkeren en hoe lang ze blijven.
Schoon en juist gebruik: we zorgen dat de fietsparkeerplaatsen schoon blijven en worden gebruikt door de doelgroep. Schoon in de breedste zin van het woord. Dat betekent dat we weesfietsen en fietswrakken verwijderen. Ook zorgen we dat er geen afval ligt en dat de rekken niet kapot zijn.
2.2.4. Laadpalen
In 2026 zorgt de gemeente ervoor dat er meer plekken komen om elektrische voertuigen op te laden in Rijswijk. Dit doen we volgens het plan Strategie Laadinfrastructuur 2023-2030. We willen genoeg laadpunten maken die passen bij de groeiende vraag. Zo kunnen mensen die nu en in de toekomst elektrische voertuigen hebben, hun voertuig makkelijk en betrouwbaar opladen.
Wat gaan we daarvoor doen?
2.2.1. Beleid
In 2026 werken we verder aan:
Een wielklemregeling en vernieuwing van de wegsleepregeling.
Samen met het team Veiligheid, Inspectie en Handhaving maken we een nieuwe wegsleepregeling voor Rijswijk. Deze regeling gaat over voertuigen waarvan de eigenaar niet te vinden is en die parkeergeld niet heeft betaald. Ook sluiten we een overeenkomst met een bergingsbedrijf dat ons hierbij helpt.
Parkeerbeleid voor gehandicapten.
Voor mensen met een handicap maken we betere regels voor het aanvragen van speciale parkeerplaatsen (op kenteken). De aanvraagprocedures worden aangepast en makkelijker gemaakt. We blijven ook letten op de ontwikkeling van de digitale gehandicaptenparkeerkaart en de Parkeren-Plus app.
2.2.2. Parkeerregulering
Om de openbare parkeerruimte eerlijk te verdelen en dat de juiste parkeerder op de juiste plaats op het juiste tijdstip kan parkeren, gaan we in 2026:
De reguleringstijden in bestaande gebieden uitbreiden.
Binnen de vastgestelde kaders nieuwe reguleringsgebieden toevoegen in en rondom nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, bij ontwikkelingen in de buurgemeenten of bij te hoge parkeerdruk in bestaande buurten en wijken.
2.2.3. Fietsparkeren
In 2026 werken we verder aan:
Het opzetten van een circulair systeem voor fietsgebruik, waarin weesfietsen (achtergelaten fietsen) worden opgehaald en opnieuw worden uitgegeven. Op deze manier moedigen we actief fietsgebruik aan. Daarnaast besteden we ook aandacht aan fietseducatie en bewustwording.
Een onderzoek naar het vervangen van fietstrommels door fietscarrousels.
Daarnaast blijven we aandacht schenken aan:
Het opschonen van bestaande stallingsplekken van fietswrakken;
Het zorgen voor voldoende fietsparkeerplaatsen bij nieuwe bouwprojecten. We kijken dan ook naar mogelijkheden om stallingen in gebouwen te maken voor bezoekers en bewoners.
In de komende jaren maken we meer plekken om fietsen te parkeren. Het doel is om de bestaande stallingen beter te gebruiken en waar nodig meer fietsparkeerplekken te maken.
2.2.4. Laadpalen
In 2026 start de nieuwe concessie (overeenkomst) voor openbare laadpalen. Met behulp van data bekijken we waar laadpalen het meest nodig zijn. Zo plaatsen we de laadpalen op de juiste plekken. Met slim laden en netbewust laden voorkomen we dat het elektriciteitsnet te zwaar wordt belast.
In 2026 praat de gemeente ook met bewoners over de mogelijkheden om Verlengde Private Aansluitingen (VPA) in Rijswijk toe te staan, te onderzoeken. Met een VPA kunnen inwoners hun auto opladen met eigen stroom via een laadkabel over de stoep.