Kostendekkendheid
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing | Lasten | Opbrengsten |
---|---|---|
Salarislasten | 768.330 | |
Directe lasten | 7.807.950 | |
Kwijtschelding | 909.000 | |
Doorberekening veegkosten | 667.940 | |
Afvalstoffenheffing | 10.535.155 | |
Subsidies (niet overheid) | 340.150 | |
Overige opbrengsten | 50.560 | |
Garantstelling HVC | 140.000 | |
Totaal | 10.153.220 | |
Toerekening Overhead | ||
Overhead | 232.994 | |
Totale overhead | 232.994 | |
Compensabele BTW | 1.588.652 | |
Totale kosten | 11.974.865 | |
Totale opbrengst | 11.065.865 | |
Dekking | 92% |
Voor de berekening van de lasten voor de afvalstoffenheffing is het taakveld afvalverwijdering en -verwerking het centrale taakveld. 100% van de kosten van het product afvalverwijdering- en verwerking wordt in de heffing betrokken.De overhead wordt berekend over de toerekenbare salarislasten. Van de veegkosten wordt 50% van de kosten toegerekend aan de afvalstoffenheffing. De taak straatvegen omvat werkzaamheden voor het inzamelen van het huishoudelijk afval, maar ook het schoonhouden van de riolering valt hieronder. De compensabele BTW wordt voor 100% toegerekend aan de afvalstoffenheffing.Van het taakveld armoedebestrijding worden de kosten voor kwijtschelding van afvalstoffenheffing langer toegerekend aan de afvalstoffenheffing. Dit heeft een lagere kostendekkendheid tot gevolg.
De totale opbrengst bestaat, naast de opbrengst afvalstoffenheffing uit een subsidie van Nedvang en inkomsten vanuit ongediertebestrijding. Ook is rekening gehouden met de opbrengst van bestuurlijke boetes en de vergoeding in het kader van de garantstelling voor HVC.
Rioolheffing
Rioolheffing | Lasten | Opbrengsten |
---|---|---|
Salarislasten | 283.670 | |
Directe lasten | 1.735.810 | |
Kwijtschelding | 215.760 | |
Doorberekening veegkosten | 667.940 | |
Versnelde afschrijving | 2.296.759 | |
Totaal | 5.199.939 | |
Toerekening Overhead | ||
Overhead | 133.900 | |
Totale overhead | 133.900 | |
Compensabele BTW | 595.962 | |
Compensabele BTW | 595.962 | |
Totale kosten | 5.929.800 | |
Totale opbrengst | 5.714.040 | |
Dekking | 96% |
Voor de berekening van de lasten voor de rioolheffing is een aantal producten van belang. Dit zijn riolering en waterzuivering, huishoudelijk/bedrijfsafvalwater, hemelwater en grondwater. Daarnaast zijn ook 50% van de kosten voor straatvegen aan de rioolheffing.
De taak straatvegen omvat werkzaamheden voor het inzamelen van het huishoudelijk afval, maar ook het schoonhouden van de riolering zijn werkzaamheden die hieronder vallen.
De overhead wordt berekend over de toerekenbare salarislasten.
De kosten voor kwijstchelding worden conform het coalitie akkoord niet langer toegeregend aan de rioolheffing. Dit betekent een lagere kostendekkendheid.
Leges
Recapitulatie kostendekkendheid Legesverordening 2023 gemeente Rijswijk | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten personeel | Overhead gemeente | Overige kosten | Totale kosten | Verwachte baten | Kostendekkendheid | ||
Totaal | 1.049.293 | 1.221.464 | 570.994 | 3.141.751 | 3.109.636 | 99,0% | |
Titel I | Algemene dienstverlening | 448.801 | 522.441 | 361.407 | 1.332.649 | 990.830 | 74% |
Hoofdstuk 1 | Burgelijke stand | 53.271 | 62.011 | 74.693 | 189.974 | 147.987 | 78% |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten | 61.924 | 72.085 | 65.897 | 199.906 | 139.193 | 70% |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen | 94.622 | 110.147 | 62.675 | 267.444 | 187.085 | 70% |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen | 17.067 | 19.867 | 14.439 | 51.373 | 35.603 | 69% |
Hoofdstuk 5 | Verstrekkingen uit het Kiezersregister | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 6 | Bestuursstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 7 | Vastgoedinformatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 8 | Overige publiekszaken | 60.538 | 70.472 | 120.104 | 251.114 | 183.500 | 73% |
Hoofdstuk 9 | Gemeentearchief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 10 | Huisvestigingswet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 12 | Gemeentegarantie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 13 | Kansspelen | 697 | 811 | 0 | 1.508 | 308 | 20% |
Hoofdstuk 15 | Kabels en Leidingen | 150.664 | 175.385 | 0 | 326.049 | 272.707 | 84% |
Hoofdstuk 16 | Verkeer en vervoer | 9.311 | 10.839 | 23.599 | 43.749 | 23.403 | 53% |
Hoofdstuk 17 | Diversen | 708 | 824 | 0 | 1.533 | 1.046 | 68% |
Hoofdstuk 2 | Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet | 600.492 | 699.023 | 209.587 | 1.809.102 | 2.118.806 | 117% |
Paragraaf 2.2 | Voorfase | 98.639 | 114.823 | 0 | 213.462 | 135.374 | 63% |
Paragraaf 2.3 | Activiteiten met betrekking tot bouwwerken | 459.698 | 535.126 | 209.587 | 1.204.411 | 2.067.844 | 137% |
Storting egalisatievoorziening leges | 300.000 | ||||||
Paragraaf 2.4 | Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed | 279 | 324 | 0 | 603 | 1.500 | 249% |
Paragraaf 2.5 | Milieubelastende activiteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Paragraaf 2.6 | Lozingsactiviteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Paragraaf 2.7 | Aanlegactiviteiten | 4.145 | 4.825 | 0 | 8.970 | 602 | 7% |
Paragraaf 2.8 | Overige activiteiten | 26.169 | 30.463 | 0 | 56.632 | 3.951 | 7% |
Paragraaf 2.9 | Maatwerkvoorschriften | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Paragraaf 2.10 | Gelijkwaardigheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Paragraaf 2.11 | Overige tarieven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Paragraaf 2.12 | Modaliteiten | 2.090 | 2.433 | 0 | 4.523 | 3.318 | 73% |
Paragraaf 2.13 | Vermindering | 9.474 | 11.028 | 0 | 20.502 | -93.782 | -457% |
Paragraaf 2.14 | Teruggaaf | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Titel III | Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 93.321 | 108.634 | 1.754 | 203.709 | 52.397 | 26% |
Hoofdstuk 1 | Horeca | 46.417 | 54.033 | 0 | 100.450 | 39.863 | 40% |
Hoofdstuk 2 | Organiseren evenementen of markten | 37.121 | 43.212 | 0 | 80.333 | 1.989 | 2% |
Hoofdstuk 3 | Prostitutiebedrijven | 627 | 730 | 1.754 | 3.111 | 2.982 | 96% |
Hoofdstuk 4 | Splitsingsvergunning woonruimte | 3.622 | 4.217 | 0 | 7.839 | 1.819 | 23% |
Hoofdstuk 6 | Winkeltijdenwet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Hoofdstuk 7 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 3.715 | 4.325 | 0 | 8.040 | 1.808 | 22% |
Hoofdstuk 8 | Automotive | 1.819 | 2.117 | 0 | 3.936 | 3.936 | 100% |
Voor de Leges is het uitgangspunt dat deze maximaal 100% kostendekkend mag zijn. Dat betekent dat de geraamde baten niet hoger mogen zijn dan de toerekenbare geraamde lasten. De eerste doorrekening van de kostendekkendheid leidde tot een kostendekkendheidspercentage van meer dan 100%. Deze overschrijding van de opbrengstlimiet werd geheel veroorzaakt doordat in 2023 aanzienlijke baten worden verwacht uit een aantal grote bouwprojecten. De baten van deze vergunningaanvragen worden volledig verantwoord in het jaar van aanvraag. De gemeentelijke lasten met betrekking tot deze projecten zullen echter over meerdere jaren doorlopen. Om deze lasten ook in de toekomst te kunnen opvangen, wordt voorgesteld om een dotatie te doen aan de voorziening ex artikel 44, lid 2 BBV van € 300.000. Rekening houdend met deze dotatie komt de kostendekkendheid in de voorliggende begroting uit op 99%.
Met de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging (Wkb) per 1 januari 2023 verandert ook Titel 2 van de Legesverordening. Als gevolg van deze wijzigingen zijn de tarieven voor de vergunningaanvragen die vallen onder de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging (Wkb) opnieuw berekend. In de Legesverordening zijn deze aanpassingen verwerkt. Als de Omgevingswet niet op 1 januari 2023 in werking treedt, blijft de huidige verordening voor Titel 2 geldig. In januari of februari 2023 wordt dan een voorstel aan de raad gedaan voor de hoogte van de betreffende tarieven, omdat de kostendekkendheid dan opnieuw moet worden berekend.
Marktgeld
Marktgeld | Lasten | Opbrengsten |
---|---|---|
Salarislasten | 38.122 | |
Directe lasten | 36.610 | |
Totaal | 74.732 | |
Toerekening Overhead | ||
Overhead | 34.076 | |
Totale overhead | 34.076 | |
Totale kosten | 108.808 | |
Totale opbrengst | 78.660 | |
Dekking | 72% |
Om de kostendekkendheid voor Marktgeld te berekenen, zijn alle directe lasten meegenomen. Daarnaast is personele inzet toegerekend.