HRM beleid

Wat willen we bereiken?

Wendbare en goed toegeruste organisatie die zich gemakkelijk aanpast

Een organisatie die past bij de groei van de stad en de toenemde complexiteit van onze opgaven, die voldoende personeel en kennis heeft en soepel kan inspelen op belangrijke en dringende onderwerpen en nieuwe opdrachten.

Versterken van de strategische beleidsuitvoering

Een organisatie die nu en in de toekomst over voldoende kennis en middelen beschikt om goed te kunnen omgaan met onze (grootstedelijke) opgaven die steeds ingewikkelder worden en met de steeds sneller wijzigende maatschappelijke en technologische onderwerpen.

Aanmoedigen van talent

Onze organisatie trekt talent aan, investeert en moedigt persoonlijke en professionele groei aan, biedt steeds nieuwe kansen en maakt gebruik van en ontwikkelt het talent van haar medewerkers zo goed mogelijk.

Goed werkgeverschap

In onze organisatie voelen mensen zich prettig en veilig. We hebben een divers samengesteld personeelsbestand en we sluiten niemand buiten. We sluiten aan op belangrijke nieuwe (maatschappelijke) ontwikkelingen die ons ook tot een aantrekkelijke werkgever maken.

Wat gaan we daarvoor doen?

Flexibiliteit in de organisatie
  • We bepalen wat de groei van de stad de komende jaren betekent voor de inrichting van de organisatie (grootte en opbouw van ons personeelsbestand, inclusief flexibele schil /externe inhuur) en onze sturingsmechanismen.

  • We  voeren in fases en organisatie breed het programma Groeien met de stad uit, gericht op het vergroten van de wendbaarheid aan de hand van de uitkomsten van de wendbaarheidsscan en versterken de strategische kracht met behulp van een aangepast functiehuis/salarisstructuur, een personeelsschouw en het ontwikkelen van een talentenpool.

  • We breiden de organisatiekundige capaciteit uit om de ontwikkeling van de organisatiestructuur en –cultuurgoed voorbereid en met behulp van een plan verder vorm te geven.

  • We werken op basis van plannen aan een optimale verhouding tussen vaste en flexibele capaciteit en het waar mogelijk beperken van externe inhuur op vacatureruimte

Versterken van de strategische beleidsuitvoering

  • We versterken en breiden de strategische functie(s) in de organisatie uit.

  • We ontwikkelen en verdiepen samenwerkingsrelaties met onder andere provincie/ MRDH en andere gemeenten om nieuwe kennis en vaardigheden binnen te halen of uit te wisselen.

  • We maken de uitwisseling van kennis en vaardigheden mogelijk voor de strategische functies.

  • We werken aan een ontwikkelingsprogramma voor medewerkers met doorgroeipotentieel naar strategische en/of managementfuncties.

Aanmoedigen van talent

  • We investeren in onze zichtbaarheid als werkgever op vacatureniveau en thema-/ campagneniveau. We doen dit door actief te zijn op de arbeidsmarkt en via onze arbeidsmarktcommunicatie mogelijke nieuwe medewerkers op de hoogte te houden.

  • We blijven zoeken naar andere en creatieve manieren om het talent in deze krappe arbeidsmarkt te vinden en aan onze organisatie te binden.

  • We maken de ontwikkeling van persoonlijke en professionele groei van onze medewerkers mogelijk en moedigen dit aan.

  • We gebruiken ons online leerplatform voor de algemene onboarding van nieuwe medewerkers en aanvullende ontwikkelvraagstukken in de organisatie.

  • We voeren het vernieuwde traineeprogramma uit.

Goed werkgeverschap

  • We zorgen voor een veilige werkomgeving binnen vastgestelde wet- en regelgeving, ons arbobeleid, heldere werkprocessen en instructies en hebben blijvend aandacht voor onderlinge verhoudingen, inclusie, integriteit, transparantie en leren van fouten.

  • We voeren het actieplan RI&E (risico-inventarisatie en evaluatie) Huis van de stad uit en voeren een RI&E uit voor onze buitenlocaties en werken ons arbobeleid bij.

  • We gaan door met de ingezette vitaliteitsaanpak, voeren het vitaliteitsbeleidsplan uit en maken gebruik van een PDCA-cyclus om resultaten te bestuderen en te verbeteren. 

  • We volgen de uitkomsten van het medewerkers onderzoek naar werkdruk en psychosociale arbeidsbelasting op.

  • We besteden blijvend aandacht aan het verminderen van het ziekteverzuim, het verder verbeteren van de samenwerking met de arbodienst en onderzoeken een mogelijke nieuwe aanbesteding.

  • Naleving wet DBA: de belastingdienst gaat per 1 januari 2025 handhaven op de naleving van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA). Dit betekent dat scherper wordt gecontroleerd op schijnzelfstandigheid. Bij de constatering van schijnzelfstandigheid door de belastingdienst krijgt de werkgever een naheffing opgelegd met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025. Wij inventariseren de huidige zzp’ers en gaan beoordelen of zij voldoen aan de wet DBA. Op basis van de beoordeling worden de noodzakelijke acties ondernomen. Daarnaast wordt bij nieuwe inhuur van een zzp’er getoetst of de inhuur voldoet aan de wet. In 2025 volgen wij de ontwikkeling van de wet DBA naar het wetsvoorstel Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (Wet VBAR)

  • Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit: Vanuit de afspraken in het klimaatakkoord 2019  en vervolgens het besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit is de gemeente Rijswijk verplicht om de CO2 uitstoot van het woon-werkverkeer en zakelijke reizen van medewerkers te rapporteren. In 2025 wordt hierover voor het eerst gerapporteerd. Wij stimuleren medewerkers om te kiezen voor een duurzaam vervoermiddel voor woon-werkverkeer en zakelijk reizen.