Ambitie
Visie
De gemeente Rijswijk is een toegankelijke en dienstverlenende organisatie die de wensen en behoeften van al haar inwoners, bedrijven en instellingen centraal stelt. We sluiten als gemeente tijdig aan op de snel veranderende omgeving. Daarnaast streven we naar mensgerichte dienstverlening: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet.
In onze communicatie is participatie met inwoners en ondernemers het vertrekpunt. We communiceren daarom niet alleen voorafgaand of na projecten, maar juist ook tijdens de uitvoeringsfase. We blijven daarbij gebruikmaken van traditionele media als de website en huis-aan-huisbladen. Maar ook leggen we meer nadruk op de inzet van social media als Facebook, WhatsApp, YouTube en Instagram.
Samenvatting
Communicatie
In 2024 is de Rijswijkse visie op communicatie vastgesteld door het college. Onze visie op communicatie is simpel: we stellen maatschappelijke vraagstukken en inwoners centraal. Met communicatie dragen we eraan bij dat iedereen in Rijswijk mee kan doen.
Met onze communicatie (o.a. via LinkedIn) willen wij aansluiten bij situaties en belanghebbenden in onze stad. We luisteren en zijn nieuwsgierig om te weten wat er speelt. Ons werk doen we daarom niet alleen vanuit het Huis van de stad. We zorgen voor verbinding tussen stadhuis en inwoner en vice versa. We staan in contact met onze inwoners en halen actief op waar mensen mee bezig zijn.
Zo zijn we op de hoogte van wat leeft in Rijswijk en kunnen we inspelen op de belangrijke (sociaal)maatschappelijke opgaven. Dit maakt onze communicatie herkenbaar en relevant voor onze doelgroep(en). We kiezen voor een rechtstreekse benadering als een situatie daarom vraagt, of wanneer dat het contact met inwoners ten goede komt.
Onze communicatie is inclusief. We maken gebruik van verschillende kanalen, middelen en talen om iedereen te bereiken en te betrekken. Samen bouwen we aan een inclusieve en transparante gemeenschap, waar communicatie tweerichtingsverkeer is, gebaseerd op begrip, luisteren en samenwerken aan het algemeen belang.
Tegelijkertijd communiceren we ook helder en zijn we duidelijk over waar we voor staan als gemeente. Deze visie betekent dat wij ervoor zorgen dat inwoners weten wat zij moeten weten en vinden wat zij zoeken. Wij spreken heldere taal; onze communicatie is Direct Duidelijk.
Samenvattend: onze communicatie is open, relevant, helder en inclusief.
Participatie
We voeren het participatiebeleid uit dat in 2024 is vastgesteld door de raad. Het participatiebeleid geeft handvatten bij participatieprocessen. Aan het gemeentebestuur, medewerkers van de gemeente, en ook raadsleden. Voor inwoners en initiatiefnemers maakt het duidelijk wat zij van de gemeente mogen verwachten. Zo helpt het beleid om participatie zorgvuldig te doen vanuit het perspectief van de Rijswijkers, zodat iedereen mee kan doen. En zodat we van elkaar blijven leren.
Met participatie kunnen we inwoners aan elkaar verbinden, nieuwe inwoners kennis laten maken met de stad en hen eigenaar laten voelen van hun eigen nieuwe leefomgeving. Met participatie leren we standpunten en belangen van een ander kennen en kunnen we op zoek gaan naar onze overeenkomsten. Iedereen heeft wel een eigen, individueel belang. In participatie onderzoeken we samen hoe dat belang zich verhoudt tot het algemeen belang: een beter Rijswijk voor iedereen. In dialoog vormen we een sterke gemeenschap en een sterke stad. Samen maken we Rijswijk. Dat is het doel dat wij in Rijswijk nastreven met participatie.
Indicatoren
Indicatoren | Realisatie 2023 | Streefwaarde 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde wachttijd in minuten | 1,38 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Tevredenheid algemene dienstverlening Gemeente Rijswijk | 6,9 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |
Toelichting indicator 1:
Betreft de gemiddelde tijd dat een inkomend gesprek in de wachtrij staat bij het Rijswijks Contactcentrum (RCC).
Toelichting indicator 2:
Betreft tevredenheidscijfer over de gehele dienstverlening van de gemeente Rijswijk uit de gemeentepeiling ‘waar staat je gemeente’ uit 2022. Peiling wordt tweejaarlijks uitgevoerd. Uitkomsten van de peiling over 2024 in najaar van 2024 bekend.
Cijfers online participatie
Wat | 2024 | Doelstelling 2025 |
---|---|---|
Totaal aantal deelnemers Samen.rijswijk | 2948 | 3.500 |
Waarvan totaal aantal geregistreerde gebruikers *2 | 2142 | 2.600 |
Aantal nieuwe registraties | 215*3 (tot 1 augustus) | Circa 500 |
Wijk met meeste deelnemers | Sion: 329 deelnemers | Gerichter per wijk laten participeren |
Top 3 deelnemers naar leeftijden | 30-39 jaar: 395 deelnemers 40-49 jaar: 381 deelnemers 50-59 jaar: 310 deelnemers | |
Totaal aantal projecten | 58 | 70 |
Waarvan gearchiveerd | 43 |
*2 je kunt als initiatiefnemer kiezen of mensen zich moeten registreren om op een project te kunnen reageren.
*3 in 2024 zijn er minder nieuwe registraties dan in 2023. Ter vergelijking: in 2023 waren er 522 nieuwe registraties.
Top 5 onderwerpen op samen.rijswijk met de meeste bijdragen:
Een bijdrage is een soort sub-project dat een deelnemer zelf kan toevoegen.
1. Veiligheid
2. Mobiliteit
3. Wonen
4. Natuur en biodiversiteit
5. Openbare ruimtes en gebouwen
Top 5 onderwerpen op samen.rijswijk met de meeste reacties:
Een reactie is een ‘idee’ op een project
1. Sport en spelen
2. Cultuur, sport en evenementen
3. Veiligheid
4. Mobiliteit
5. Ontwikkeling gemeenschap