Beleidsproduct 0.1 Bestuur

Wat willen we bereiken?

Communicatie
  1. Laagdrempelige toegang tot de juiste informatie. Inwoners hebben recht op contact met de overheid. Zij kunnen bijvoorbeeld informatie vragen, hun mening geven of een klacht uiten.

  2. Relevante communicatie, waarbij de maatschappelijke opgave centraal staat. Inhoud en communicatie gaan hand in hand. Door te laten zien aan welke opgaven wij werken, sluiten we aan bij de leefwereld van de mensen in onze stad. En, kunnen we laten zien welke waarde wij als gemeente toevoegen en ook welke mogelijkheden er voor Rijswijkers zijn om zelf bij te dragen.

  3. Uniform en proactief communiceren. Goede communicatie vraagt ook om een goede en proactieve samenwerking binnen de gemeentelijk organisatie. We bewegen weg van de waan van de dag door een planmatige werkwijze.

Participatie
  1. Betere kwaliteit. We kunnen de kennis en ervaringen benutten van diegenen voor wie een initiatief of beleid bedoeld is. Inwoners zijn immers expert in hun eigen wijk. Zo worden onze diensten en projecten beter.

  2. Meer grip. Participatie geeft Rijswijkers grip op hun leefomgeving. Zij kunnen zelf invloed hebben op het beleid of het project dat voor hen belangrijk is. Zo draagt participatie bij aan een gevoel van eigenaarschap van Rijswijkers voor de eigen fysieke leefomgeving. Vanuit het motto ‘niet over ons, zonder ons’ zetten wij in Rijswijk participatie in.

  3. Bevorderen van het gemeenschapsgevoel. Rijswijk streeft naar een hechte sociale structuur en een rijk verenigingsleven. Die willen we behouden en versterken en dat vraagt extra aandacht, omdat onze stad de komende jaren sterk groeit en er steeds meer verschillende mensen komen wonen. Door de verbinding te blijven opzoeken, draagt participatie bij aan wederzijds begrip. Alleen met begrip voor het standpunt van een ander kunnen we op zoek gaan naar overeenkomsten tussen elkaar. Zo komt ook het algemeen belang duidelijker in beeld.

Wat gaan we daarvoor doen?

Communicatie
  1. We werken van buiten naar binnen: we weten wat er speelt in Rijswijk, de omgeving en de maatschappij en haken daarop in met onze communicatie. We luisteren naar onze inwoners en andere belanghebbenden en zijn nieuwsgierig naar hun perspectief en belang. Dat doen we door rechtstreeks contact, inhoudelijk relevante communicatie, themagericht werken en een open en nieuwsgierige benadering.

  2. We bouwen aan vertrouwen. We communiceren eerlijk en betrouwbaar. We vertellen een duidelijk verhaal over hoe het werkelijk zit en vertellen waar we als gemeente voor staan. We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. We laten – naast resultaten – onze inspanningen zien. Juist als het soms lang duurt of lastig is. Dit krijgt in onze werkpraktijk invulling doordat wij als afzender herkenbaar zijn, onze communicatie is gericht op ons werk voor het algemeen belang, we transparant communiceren over wat we doen, waarom we dat doen en hoe.

  3. We willen dat iedereen mee kan doen. We zetten ons in om verschillende doelgroepen zo goed mogelijk te bereiken met heldere taal, beeld en middelen. We zetten de communicatiemiddelen in die passen bij onze doelgroepen. We benutten de kansen van (moderne) technologieën zoals op digitaal gebied. Deze maken informatie toegankelijker en helpen om de drempel tussen inwoner en gemeente te verlagen. We houden daarbij oog voor mensen die minder digitaal-vaardig zijn en blijven scherp op de risico’s van digitalisering. Ons uitgangspunt is (gelijk aan de strategie voor Publieke Dienstverlening): “Digitaal waar het kan en persoonlijk waar het moet”.

  4. We communiceren doelgericht. Team Communicatie en Participatie helpt de organisatie communicatiever te maken en zorgt er ook voor dat onze communicatie voldoet aan kwaliteitsaspecten en doelen: toegankelijk, begrijpelijk, betrouwbaar, transparant en herkenbaar waarbij de Rijswijker centraal staat. Het team heeft hiertoe de benodigde expertise en specialismen in huis.  Deze expertise stelt in staat om te adviseren hoe een boodschap kan landen in de samenleving, in te schatten wat het effect is van de communicatie en of dit bijdraagt aan wat we beogen (doel).

Participatie
  1. We zijn deskundig en gedreven om het telkens beter te doen. Daarom blijven we leren van goede en slechte ervaringen. Dat doen we door elk participatietraject te evalueren. Daarbij is ook de ervaring van deelnemers uit onze stad van belang. Ook zullen we formats en instrumenten beschikbaar stellen en meer kennis en expertise uitwisselen.

  2. We zetten in op inclusieve participatie. Dat betekent dat we participatie zo organiseren, dat Rijswijkers mee kunnen doen op wie het plan of beleid impact heeft. Dat doen we door een slimme mix van online en offline participatiemiddelen in te zetten, zodat belanghebbenden betrokken kunnen zijn op een manier die hen past en aansluit bij de voorliggende vraag. Vooraf brengen we in kaart welke belanghebbenden we met welk doel willen betrekken. Het participatiedoel bepaalt ook mede de representativiteit. Willen we bepaalde kennis ophalen? Dan is de kwaliteit van de reacties belangrijker dan de hoeveelheid. Willen we draagvlak creëren of meten? Dan gaan we vooraf bepalen wat we aan bereik willen halen. Als gaandeweg blijkt dat we dit doel niet halen dan kunnen we tussentijds bijsturen zodat de uitkomst alsnog representatief voor het doel is.

  3. We zijn toegewijd en hebben oog voor elkaars belang. We willen de verschillende belangen op tafel krijgen en zetten ons in om een breed beeld te krijgen van de meningen, vragen en ideeën. Uiteindelijk weegt het gemeentebestuur alle belangen af in het algemeen belang. 

  4. We zijn eerlijk en duidelijk. Aan belanghebbenden geven we duidelijk aan wat het doel is van de participatie, hoe het proces eruitziet, wat de ruimte is voor inbreng van deelnemers, wat er met die inbreng gebeurt en ook met welke inbreng niets gebeurt en waarom. De communicatie over de participatie is laagdrempelig en vindt plaats op verschillende kanalen. Zo willen we ook ‘het stille midden’, de groep inwoners die zich niet vaak of snel uitspreekt, beter bereiken.

  5. We zijn betrouwbaar en doen wat we zeggen. Dat vraagt van ons dat we realistisch zijn in onze plannen en in de toezeggingen die we doen. Tegelijkertijd is participatie niet in beton gegoten. Als tijdens het participatieproces blijkt dat er iets anders nodig is, dan kunnen we bijsturen. Natuurlijk laten we dat dan ook duidelijk weten aan deelnemers.  

  6. We investeren in bereik en representativiteit. We gaan samen.rijswijk verder verfijnen onder andere door meer in te zetten op wijkgerichte participatie over zaken die voor specifieke wijk- of buurtbewoners van belang kunnen zijn. Uit de in 2023 gehouden peiling blijkt dat inwoners graag willen meedenken op momenten dat het hen uitkomt over onderwerpen die hen aangaan. Juist met online participatie bereik je dit ‘stille midden’.

  7. We gaan verder met het verder uitwerken en uitvoeren van vormen van jeugdparticipatie. Ook gaan we aan de slag met het ontwikkelen van andere participatievormen en het verder uitwerken van hoe we overheidsparticipatie kunnen stimuleren waarbij het initiatief vanuit inwonersgroepen komt.