Beleidsproduct 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Wat willen we bereiken?

Twee pijlers uit de Economische visie zijn:

  • Sterke netwerken

  • Sterk profiel

Voor 2025 is, vanuit de kadernota, minder budget beschikbaar voor (pro)actief en (strategisch) accountmanagement. Met onze partners en de ondernemers blijft ons doel het verbeteren van de organisatiegraad van ondernemers en de positionering van Rijswijk als werkstad met een goed ondernemers- en vestigingsklimaat.

Wat gaan we daarvoor doen?

Het verbeteren van de organisatiegraad zien we terug in de voortzetting van bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor ondernemers in Oud Rijswijk. Samen organiseren de ondernemers evenementen om bezoekers naar het winkelgebied te trekken. Ook worden de belangen van de winkeliers beschermd en het winkelcentrum wordt veilig en schoongehouden. Verder wordt er gezorgd voor een mooie aankleding van het gebied. Zo blijft het centrum aantrekkelijk voor bezoekers en ondernemers.

Voor het middengebied van de Plaspoelpolder vindt een officiële draagvlakmeting plaats om vast te stellen of de eigenaren in het gebied een BIZ willen. Zodra de uitkomst positief is, zijn de eigenaren officieel georganiseerd en kunnen we doorgaan met gebiedspromotie en het schoon, heel en veilig houden van het terrein.

Andere zaken die we willen aanpakken vanuit accountmanagement in 2025 zijn:

  • Het (strategisch en (pro)actieve accountmanagement.

  • Het versterken en meer gerichte positioneren van de verschillende economische kerngebieden.

  • Het aantrekken van praktische werkgelegenheid/bedrijvigheid dat aansluit op het werknemersprofiel en opleidingsniveau van de Rijswijkse en regionale inwoners (dit in samenwerking met het werkgeverservicepunt (WSP)).

  • Het inzetten van ondernemers als ambassadeurs voor Rijswijk.

  • Het samen met ondernemers, onderwijs, overheid en kennisinstellingen opleiden van (vak)mensen binnen de sectoren energie, techniek en innovatie.

  • Het verder gaan met de goede en nauwe samenwerking met de Belangenvereniging Bedrijven Rijswijk (BBR) en winkeliersverenigingen. We blijven inzetten op het versterken van de kerngebieden en de onderlinge organisatiegraad van ondernemers.

  • Het voortzetten van de samenwerking met The Hague Bussiness Agency (THBA), Innovation Quarter (IQ) en VNO-NCW.

Vanuit Veiligheid, Inspectie & Handhaving wordt voor Oud Rijswijk en Bogaard stadcentrum ingezet op de inrichting en leefbaarheid van de weekmarkten.