Beleidsproduct 3.4 Economische promotie
Wat willen we bereiken?
Voor het hebben en houden van sterke en toekomstbestendige werk- en winkellocaties zetten we in 2025 in op het uitvoeren van de strategie toekomstbestendige werklocaties en het retail- en horecabeleid.
Wat gaan we daarvoor doen?
Dit doen we uiteraard samen met de ondernemersverenigingen en zittende bedrijven van de verschillende locaties. Daarnaast werken we samen met de regiogemeenten in MRDH-verband, BPH en IPP Haaglanden. Hiermee richten we onze aandacht op de voorraad van kantoren en voldoende passend aanbod van bedrijfsruimte. Het doel hierbij is het realiseren van vitale bedrijventerreinen die aansluiten bij de wensen en behoeften van ondernemers en een regionaal marktevenwicht in vraag en aanbod. Dit betekent dat er voldoende vestigings- en uitbreidingsruimte moet worden geboden om te kunnen ondernemen in een aantrekkelijke en levendige omgeving en waar nodig, zonder belemmering van andere functies.
Voor de leefbaarheid in Rijswijk is het belangrijk dat het toekomstige aanbod aan retail en horeca goed afgestemd blijft op het toenemende aantal inwoners. Wij doelen op multifunctionele centra die bijdragen aan een toekomstbestendige voorzieningenstructuur. Dit doen wij door meer ruimte te bieden aan:
Horeca
Leisure
Zorg
Maatschappelijke functies
Om tot dit resultaat te komen gebruiken wij het eerder opgestelde spoorboekje als leidraad.
Aandachtspunten voor zowel de werklocaties als de centrumlocaties zijn:
Bereikbaarheid
Toegankelijkheid
Arbeidsmarkt
Duurzaamheid
Circulariteit
Energietransitie
Deze aandachtspunten sluiten aan bij de ambities en prioriteiten vanuit het coalitieakkoord ‘Gezonde groei, Rijswijkse koers 2022 -2026’.
Om dit uit te voeren hebben we in 2025 als doel:
Continuering van de transformatie van Bogaard stadscentrum tot een compact multifunctioneel winkelcentrum en levendig verblijfsgebied met meer diversiteit aan functies. Onderdeel hiervan is de verdere positionering van het nieuwe stadscentrum met o.a. gebiedscommunicatie over deelprojecten en de daaraan gelieerde verbouwingswerkzaamheden. Hierdoor blijft het winkelcentrum aantrekkelijk als vestigingslocatie voor ondernemers en als verblijfsgebied voor bezoekers.
Versterking van positionering van Oud Rijswijk ten opzichte van andere centrumgebieden in de directe omgeving met daarbij aandacht voor het kenmerkende historische, charmante en ambachtelijke karakter.
Continuering van onze financiële bijdrage aan het centrummanagement. Deze fungeert als de verbinder tussen de ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente als het gaat om organisatie en uitvoering op het gebied van marketingcommunicatie, evenementen en activiteiten die een belangrijke bijdrage hebben voor de winkelcentra. In Rijswijk zijn twee centrummanagers actief; een in Bogaard stadscentrum en een in Oud Rijswijk.
Verdere ontwikkeling van de Plaspoelpolder:
Ontwikkeling van de deelgebieden Kessler Park en omgeving, inclusief Broodfabriek, en Havenkwartier naar gemengde werk- en woongebieden met aandacht voor behoud van ruimte voor die economische functies die passen binnen een woonomgeving.
Behoud van een hogere milieucategorie in het middengebied, gelegen tussen Kessler Park en omgeving en Havenkwartier, waarmee dit deelgebied exclusief behouden blijft voor werken.
Inzetten op de herontwikkeling van verouderd bedrijfsmatig vastgoed in het middengebied vanuit de investeringsagenda IPP. Het verwerven van eigendom door het IPP is hier onderdeel van om actief aan de slag te kunnen gaan.
Inzetten op meer vergroening om hittestress verder tegen te gaan en direct ruimte bieden aan klimaat adaptieve maatregelen.
Verkenning van de mogelijkheden voor verduurzaming van de verschillende werklocaties in samenwerking met zittende ondernemers en vastgoedeigenaren.
Het versterken van de onderlinge samenwerking tussen hoteleigenaren en cultuur, horeca en retail in samenwerking met de stichting Hoteloverleg Rijswijk. Via deze samenwerking promoten we verschillende arrangementen en profileren we Rijswijk met als doel meer bezoekers en bestedingen aan te trekken.