Ambitie

Visie

Jeugdigen kunnen zich vrij en veilig ontwikkelen en groeien op tot verantwoordelijke, zelfstandige, zelfredzame en maatschappelijk betrokken volwassenen. Primair zijn ouders verantwoordelijk voor het welbevinden van hun kinderen. Daar waar zij hier (tijdelijk) niet toe in staat zijn, krijgen zij een steuntje in de rug.

We zien het als onze rol om actief in te zetten op het creëren en stimuleren van een positief opgroei- en ontwikkelklimaat in onze gemeente.

Samenvatting

We kijken naar de brede ontwikkeling van jeugdigen waarbij kansengelijkheid en talentenontwikkeling centraal staan. Iedere jeugdige verdient een goede start bij de eerste stappen in zijn of haar leven. Goed onderwijs draagt bij aan deze goede start. Iedere in Rijswijk wonende jeugdige heeft recht op onderwijs op een voor hem/haar passende plek die zo thuisnabij mogelijk is. 

Indien dit mogelijk is, behaalt de jeugdige een startkwalificatie (een diploma havo, vwo, mbo2 of hoger). Het optimaal ontwikkelen van het individuele talent is hierbij het uitgangspunt. Verzuim wordt zoveel mogelijk voorkomen. Thuiszitters worden zo snel mogelijk toegeleid naar een passend aanbod aan onderwijs en/of jeugdhulp.

Stichting Librijn openbaar onderwijs voert voor de gemeentes Rijswijk en Delft de wettelijke taak voor het verzorgen van voldoende openbaar onderwijs uit. 

We zijn wettelijk verplicht om te zorgen voor voldoende huisvesting voor het primair, speciaal en voortgezet onderwijs op het grondgebied van de gemeente. We streven, samen met de schoolbesturen, naar een toekomstbestendig onderwijslandschap.

We willen voorkomen dat (onderwijs)achterstanden ontstaan en willen al opgelopen achterstanden verminderen. Vanuit onze wettelijke taak willen we voldoende plekken bieden waar doelgroepkinderen voorschoolse educatie kunnen krijgen.

In Nederland zijn er 2,5 miljoen volwassenen laaggeletterd. Dat betekent dat ze moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen en vaak ook weinig digitaal vaardig zijn. Om dit aan te pakken zetten we in op het voorkomen van laaggeletterdheid en het ondersteunen van mensen die laaggeletterd zijn.

Indicatoren

Indicator

Realisatie 2023

Streefwaarde 2024

2025

2026

2027

2028

Absoluut verzuim

3,3

4,5

10,5

10

9,5

9

Relatief verzuim

38

34

33

32

31

30

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers)

2,2%

2%

4%

3,5%

3,5%

3,5%

Absoluut verzuim

De verplichte indicator “Absoluut verzuim” is het aantal leerplichtige leerlingen per 1.000 leerlingen dat op enig moment in het schooljaar niet staat ingeschreven op een school of een onderwijsinstelling. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is aangewezen als gegevensbron.

De laatst gepubliceerde gegevens bij DUO zijn van 2022-2023. Het aantal Rijswijkse absoluut verzuimers was toen 21,5 leerlingen per 1.000 leerlingen. In absolute getallen ging het toen om 174 leerlingen.

In de voorgaande schooljaren waren de cijfers als volgt:

  • Voor het schooljaar 2021-2022 3,3 leerlingen per 1.000 leerlingen, In absolute getallen ging het om 26 leerlingen;

  • Voor het schooljaar 2020-2021 3,8 leerlingen per 1.000 leerlingen. In absolute getallen ging het om 28 leerlingen.

Vanwege de aanblijvende vluchtelingenstroom uit de Oekraïne, de (verhoogde) instroom van statushouders, het grote tekort aan plekken in het nieuwkomersonderwijs en de groei van Rijswijk zijn de streefcijfers voor absoluut verzuim naar boven bijgesteld. Voor specifieke groepen is het zeer lastig om snel een (passende) onderwijsplek te vinden.De streefwaarde voor 2024 is de streefwaarde die al was opgenomen bij het opstellen van de begroting 2024 (juli 2023) en kan niet veranderd worden.

Relatief verzuim

De verplichte indicator “relatief verzuim” is het aantal leerplichtige leerlingen per 1.000 leerlingen dat wel staat ingeschreven op een school of onderwijsinstelling, maar deze niet of niet geregeld bezoekt. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is aangewezen als gegevensbron.

De laatst gepubliceerde gegevens bij DUO zijn 2022-2023. Het aantal Rijswijkse relatief verzuimers was toen 34 leerlingen per 1.000 leerlingen. In absolute getallen ging het toen om 277 leerlingen.

In de voorgaande schooljaren waren de cijfers als volgt:

  • Voor het schooljaar 2021-2022 38 leerlingen per 1.000 leerlingen, In absolute getallen ging het om 297 leerlingen;

  • Voor het schooljaar 2020-2021 35 leerlingen per 1.000 leerlingen. In absolute getallen ging het om 260 leerlingen.

In vergelijking met voorgaande schooljaren blijft het aantal leerlingen met relatief verzuim stabiel. We blijven streven naar een vermindering van het aantal relatief verzuimers, vandaar dat het streefcijfer iets naar beneden wordt bijgesteld.

De streefwaarde voor 2024 is de streefwaarde die al was opgenomen bij het opstellen van de begroting 2024 (juli 2023) en kan om die reden niet veranderd worden.

Voortijdige schoolverlaters (VSV-ers)

De verplichte indicator “VSV-ers” is het percentage van het totaal aantal 12- tot 23 jarigen dat zonder startkwalificatie (minimaal een diploma mbo2, havo of vwo) het onderwijs verlaat. DUO/Ingrado is de aangewezen gegevensbron.

Het percentage heeft betrekking op de postcode en gemeente waar de scholen voor VO en MBO gevestigd zijn. Dit betekent dat het hieronder genoemde percentage betrekking heeft op alle leerlingen die staan ingeschreven op deze Rijswijkse scholen voor VO en MBO, ongeacht de woonplaats van deze leerlingen.

De laatst gepubliceerde gegevens bij DUO zijn van 2022-2023. Het percentage VSV-ers van het Rijswijks Voortgezet en MBO onderwijs was toen 2,3%.

In de voorgaande schooljaren waren de cijfers als volgt:

  • Voor het schooljaar 2021-2022 2,2%;

  • Voor het schooljaar 2020-2021 1,6%.

In vergelijking met voorgaande schooljaren stijgt dit percentage licht. Vanwege de verwachte invoering van de Wet van School naar Duurzaam Werk in 2025 en daarmee de uitbreiding van de doelgroep naar 27 jaar wordt het percentage naar boven bijgesteld en in de jaren daarna vooralsnog gelijk gehouden.

De streefwaarde voor 2024 is de streefwaarde die al was opgenomen bij het opstellen van de begroting 2024 (juli 2023) en kan daarom niet veranderd worden.