Wat gaat het kosten?

Exploitatie (meerjarig): (bedragen x 1.000)

Jr.rek.

Raming na wijziging

Sociaal domein

2023

2024

2025

2026

2027

2028

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Lasten

8.688

9.647

7.435

7.105

6.737

6.706

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Baten

2.308

2.257

1.661

1.611

1.395

1.395

Saldo

-6.379

-7.390

-5.774

-5.494

-5.342

-5.311

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Lasten

4.299

4.278

3.459

3.411

3.411

3.411

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Baten

500

203

Saldo

-3.799

-4.075

-3.459

-3.411

-3.411

-3.411

6.3 Inkomensregelingen

Lasten

36.281

34.654

37.310

37.085

36.990

36.990

6.3 Inkomensregelingen

Baten

23.881

29.258

29.136

28.646

28.646

28.646

Saldo

-12.400

-5.397

-8.175

-8.440

-8.345

-8.345

6.4 WSW en beschut werk

Lasten

2.650

2.715

2.574

2.568

2.546

2.540

6.4 WSW en beschut werk

Baten

Saldo

-2.650

-2.715

-2.574

-2.568

-2.546

-2.540

6.5 Arbeidsparticipatie

Lasten

3.963

4.534

3.215

3.175

3.180

3.186

6.5 Arbeidsparticipatie

Baten

100

171

47

Saldo

-3.864

-4.363

-3.169

-3.175

-3.180

-3.186

6.60-6.91 Wmo

Lasten

18.054

16.964

18.248

18.220

18.220

18.220

6.60-6.91 Wmo

Baten

519

418

418

418

418

418

Saldo

-1.795

-1.795

-17.830

-17.802

-17.802

-17.802

6.751-6.92 Jeugdhulp

Lasten

20.797

23.497

24.578

23.142

23.144

23.145

6.751-6.92 Jeugdhulp

Baten

Saldo

-20.797

-23.497

-24.578

-23.142

-23.144

-23.145

Totaal Lasten

94.731

96.290

96.820

94.706

94.229

94.198

Totaal Baten

27.308

32.306

31.261

30.674

30.458

30.458

Saldo Sociaal domein

-67.424

-63.984

-65.560

-64.032

-63.771

-63.740

Toelichting op de afwijkingen

Programma / beleidsproduct (bedrag x 1.000)

Baten

Lasten

Sociaal domein

-382

-889

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten.

1.156

I.v.m. de aanpassing van het taakveld is er een bedrag van 304.000 verschoven van taakveld 6.1 naar taakveld 6.3. Voor dit taakveld verlaagt dit de lastenbegroting met 304.000

304

Naast de kwalitatieve verbeterslag die we wensen te maken op preventief jeugdbeleid ligt er ook een financiële taakstelling voor meerdere jaren om te komen tot een bezuiniging, oplopend van 128.000 in 2025 tot 400.000 structureel vanaf 2027.

128

Voor 2025 heeft er een budgettair neutrale mutatie plaatsgevonden van taakveld 6.1 naar 6.3 i.v.m. de vervlechting van Welzijn met armoede. Voor dit taakveld verlaagt dit de lastenbegroting met 100.000

100

In 2024 was er een incidentele taakstelling op het budget van Inburgering en de uitvoeringsagenda

-168

Overige kleinere bijstellingen die optellen tot dit bedrag.

-145

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Jeugdteam en sociale wijkteams: loondienst ipv inhuur

1.168

Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten.

-370

Overige bijstellingen < 100.000

21

Voor 2024 zijn er incidentele middelen ontvangen vanuit de SPUK IZA, ter dekking van de kosten van oa. de POH en de integrale toegang. De evt. baten voor 2025 zijn nog niet bekend.

-199

6.3 Inkomensregelingen

Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten.

-2.835

Het programma vernieuwing financiele dienstvelening is beeeindigd per 1-1-2025. Dit verlaagt de lastenbegroting met 208.000

208

De lasten en baten voor de Kinderopvangtoeslagenaffaire worden per jaar incidenteel bepaald en zijn voor 2025 nog niet bekend.

-279

279

Vanaf 1-1-2025 wordt de meerkostenregeling afgeschaft. Dit verlaagt de lastenbegroting met 194.000

194

Bij de kadernota is besloten om een deel van het budget van het actieplan armoedebestrijding + door te schuiven naar 2026. Dit verlaagt de lastenbegroting met 160.000

160

Ivm de aanpassing van het taakveld is er een bedrag van 304.000 verschoven van taakveld 6.1 naar taakveld 6.3. Voor dit taakveld verhoogt dit de lastenbegroting met 304.000

-304

Voor 2025 heeft er een budgettair neutrale mutatie plaatsgevonden van taakveld 6.1 naar 6.3 ivm de vervlechting van Welzijn met armoede. Voor dit taakveld verhoogt dit de lastenbegroting met 100.000

-100

De specifieke uitkering energiearmoede wordt besteed aan de inzet van energiefixers die bij woningeigenaren langs de deuren gaan om advies en hulp te bieden bij het nemen van kleine energiebesparende maatregelen. Het heeft meer tijd gekost om de doelgroep in beeld te brengen. Daardoor is het niet haalbaar om het volledig bedrag dat in 2024 was begroot in te zetten voor de energiefixers. In 2025 wordt de inzet van de energiefixers geïntensiveerd, o.a. door middel van een budgetverschuiving tussen de jaren '24 en '25.

220

220

6.4 WSW en beschut werk

Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten.

141

6.5 Arbeidsparticipatie

Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten.

1.238

De resterende afwijking lasten bestaat uit diverse afwijkingen < 100.000

81

Het nadeel op de baten bestaat uit een tweetal afwijkingen < 100.000

-124

6.60-6.91 Wmo

Het nadelig saldo bestaat voor een bedrag van 580.000 uit overhead.

-580

Op basis van regionale contractafspraken worden de budgetten voor de Wmo jaarlijks bijgesteld met de OVA index. Voor 2024 verhoogt dit de lastenbegroting met 563.000

-563

Door toename van het aantal clienten, toename van de ritten en langere ritten is er een stijging in de kosten van Regiotaxi van 232.000

-232

De overige afwijking van 91.000 betreft diverse afwijkingen < 100.000

91

6.751-6.92 Jeugdhulp

Indexering 2025 voorzieningen jeugdhulp

-1.032

Overige bijstellingen

-49