Ambitie
Visie
Sport en cultuur hebben al vanaf vroeger een sociaal maatschappelijke functie. Het brengt niet alleen plezier en gezondheid, het brengt ook mensen bij elkaar, helpt vaardigheden en talenten ontwikkelen, zorgt voor sociale verbinding, biedt de mogelijkheid voor vrijwilligerswerk en zorgt voor veiligheid in buurten.
Deze maatschappelijke functies maken dat sport en cultuur, naast hun eigen waarden, belangrijk zijn voor het succesvol uitvoeren van maatschappelijk verantwoord beleid. Ze dragen bij aan de Rijswijkse samenleving.
Ook evenementen spelen een belangrijke rol in het versterken van de leefbaarheid voor de inwoners en bezoekers van de stad. Ze zorgen voor een fijne sfeer en helpen om mensen met elkaar te verbinden. Het draagt bij aan de sociale cohesie en zorgt voor een levendige en prettige omgeving voor iedereen.
In Rijswijk zijn er volop mogelijkheden tot recreëren in het groen. We continueren het onderhoud en willen de kwaliteit verhogen en daarom investeren we in natuur, beleving en toegankelijkheid.
Binnen dit programma zijn er ook een aantal wetten voor de gemeente van belang. Die hebben verband met het behoud en beheer van cultureel erfgoed, het bibliotheekwerk en de lokale omroep.
De gemeente Rijswijk is van mening dat iedereen mee moet kunnen doen. Dit geldt voor sport, cultuur en recreatie. Dit betekent ook dat we willen dat iedereen het gevoel heeft veilig bezig te kunnen zijn met zijn/haar hobby's. Hierbij moet gedacht worden aan veilig op straat kunnen sporten of recreëren, maar ook bij een vereniging ten alle tijden een gevoel van veiligheid hebben terwijl je volledig jezelf kan uitten.
Daarnaast gaat het juist ook om de bijdrage van sport, cultuur en recreatie aan de Rijswijkse samenleving, die in de inleiding al werd genoemd. Omdat het bijdraagt aan het welbevinden, willen we graag dat meer inwoners gebruik (kunnen) maken van de activiteiten en voorzieningen. Wij hechten aan een laagdrempelig en breed aanbod, verspreid over de gemeente. Specifiek voor kunst en cultuur is de ambitie om ze als een verbindende kracht in te zetten voor de samenleving en economie van Rijswijk.
Waar het mogelijk is combineren functies met elkaar. Zo loopt de hardlooproute bijvoorbeeld deels door het groen.
Indirecte subsidies
Naar aanleiding van een discussie in het Forum Samenleving 16 maart 2021 over het raadsvoorstel invullen taakstelling op subsidies is er een toezegging gedaan over het inzichtelijk maken van de indirecte subsidies op het maatschappelijk vastgoed. Het nieuwe streven is om de maatschappelijk vastgoedexploitatie zoveel mogelijk kostendekkend weer te geven in de begroting. Hiermee wordt inzichtelijk gemaakt welke beleidsvelden profiteren van eventuele indirecte subsidies, omdat de huurinkomsten niet volledig kostprijs dekkend zijn.
Het kostendekkend weergeven van de vastgoedexploitatie in de begroting wordt gerealiseerd door het toepassen van een doorbelastingsmethode. Hierbij wordt er allereerst een onderscheid gemaakt tussen verschillende type accommodaties, bijv de sportparken, sporthallen, gymnastiekzalen en welzijn accommodaties. Per type accommodatie zijn de directe baten en lasten inzichtelijk gemaakt. Indien de lasten voor een type accommodatie de (huur)inkomsten overstijgen, dan wordt het verschil (de zogenaamde indirecte subsidie) doorbelast naar het inhoudelijke beleidsveld dat gebruik maakt van het desbetreffende vastgoed.
Deze administratieve handeling heeft vooralsnog alleen plaatsgevonden voor panden die op korte termijn geen grote investeringen te wachten staan. Om die reden zijn bijv de Schouwburg en het zwembad de Schilp buiten beschouwing gelaten.
Bij interne verhuur van het Huis van de stad wordt er ook een indirecte subsidie vastgesteld, maar dan met de oorspronkelijke business case Huis van de stad als uitgangspunt. Ook deze subsidie wordt doorbelast aan de beleidsvelden die gebruik maken van de betreffende ruimte. Deze methode zorgt ervoor dat de kosten zoveel mogelijk worden toegerekend aan de juiste beleidsvelden.
Het streven naar een kostendekkende maatschappelijk vastgoedexploitatie van de gemeente Rijswijk heeft als primair doel om indirecte subsidies inzichtelijk te maken, en niet per se om volledig kostendekkend te opereren. Door gebruik te maken van doorbelasting tussen beleidsvelden kan de gemeente een transparante vastgoedexploitatie realiseren zonder onnodige complexiteit of rondpompen van geld via subsidies van- en naar maatschappelijk partners. Dit betreft dus een administratieve handeling, waar de maatschappelijk partners geen hinder van ondervinden.
De grootste doorbelasting doet zich voor naar dit beleidsproduct; 5.1 Sportbeleid en activering. Maar er wordt ook doorbelast naar andere beleidsproducten. De samenvatting wordt gepresenteerd in onderstaande tabel.
Indirecte Subsidies per type accommodatie | bedrag |
---|---|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken - Gymnastieklokalen | 130.000 |
5.1 Sportbeleid en activering - Sportparken | 1.180.000 |
5.1 Sportbeleid en activering - Sportaccommodaties | 640.000 |
6.1 Indirecte subsidies welzijnspanden - Welzijnsaccommadaties | 300.000 |
Totaal | 2.250.000 |
Indirecte subsidies Huis van de Stad | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie, en cultuurparticipatie | 50.000 |
5.6 Media indirece subsidie HvdS | 49.000 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - indirecte subsidie HvdS | 6.000 |
Totaal | 105.000 |
Voorbeeld 1. Sportparken, beleidsproduct 5.2 sportaccommodaties
Lasten | bedrag |
---|---|
Onderhoudskosten | 90.000 |
Energie | 10.000 |
Betaalde belastingen | 7.000 |
Kapitaallasten | 100.000 |
Totaal | 207.000 |
Baten | |
Huurinkomsten | 100.000 |
Totaal | 100.000 |
Indirecte subsidie ( lasten - baten) | 107.000 |
Doorbelasting indirecte subsidie | |
beleidsproduct 5.2 Sportacommodaties | -107.000 |
beleidsproduct 5.1 Sportbeleid en activering | 107.000 |
In dit vereenvoudigde voorbeeld voor een sportpark bedragen de directe lasten €207.000 en de huurinkomsten €100.000. De indirecte subsidie komt daarmee neer op €107.000. Deze indirecte subsidie wordt doorbelast van het beleidsproduct 5.2 Sportaccommodaties, waar de vastgoedexploitatie van de sportaccommodaties staat begroot, naar het beleidsproduct 5.1 Sportbeleid en activering. Het beleidsproduct 5.1 Sportbeleid en activering betreft het inhoudelijke beleidsveld betreft dat gebruik maakt van dit vastgoed. Op deze wijze wordt de vastgoedexploitatie zoveel mogelijk kostendekkend weergegeven en wordt de indirecte subsidie toegerekend aan het beleidsveld waar deze betrekking op heeft.
Voorbeeld 2. Huis van de stad, beleidsproduct 0.4 Overhead
In rekening te brengen huurbijdrage | bedrag |
---|---|
Bibliotheek | 210.000 |
Totaal | 210.000 |
Berekende huurbijdrage | |
Bibliotheek | 259.000 |
Totaal | 259.000 |
Indirecte subsidie | 49.000 |
Doorbelasting indirecte subsidie | |
beleidsproduct 0.4 Overhead | -49.000 |
beleidsproduct 5.6 Media | 49.000 |
Directe subsidie bibliotheek | 1.400.000 |
Indirecte subsidie bibliotheek | 49.000 |
Totaal | 1.449.000 |
In dit vereenvoudigde voorbeeld bedraagt de in rekening te brengen huurbijdrage €210.000. Het doortrekken van de lijn van de oorspronkelijke business case resulteert in eigenlijk berekende huurbijdrage van €259.000. De indirecte subsidie komt daarmee neer op €49.000. Deze indirecte subsidie wordt doorbelast van het beleidsproduct 0.4 Overhead, waar de exploitatie van het Huis van de stad staat begroot, naar het beleidsproduct 5.6 Media. Het beleidsproduct 5.6 Media betreft het inhoudelijke beleidsveld dat gebruik maakt van een ruimte in het Huis van de stad. Op deze wijze worden de kosten toegerekend aan het beleidsveld waar deze betrekking op hebben.
De bibliotheek ontvangt jaarlijks een subsidie vanuit de gemeente Rijswijk. In dit vereenvoudigde voorbeeld €1.400.000. Daarbovenop wordt er dus een indirecte subsidie van €49.000 met dit beleidsveld verrekend. Deze indirecte subsidie betreft dus een administratieve handeling, waar de maatschappelijk partners geen hinder van ondervinden.