Wat willen we bereiken?
Visie op het programma
De groei van onze stad en regio, en de mobiliteit, vraagt om een mobiliteitstransitie. De opgave voor Rijswijk op het gebied van mobiliteit is het vinden van een nieuw evenwicht tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in een stad die groeit. Dit kan door het mobiliteitssysteem én de mobiliteitskeuzes te veranderen. Dit noemen we de mobiliteitstransitie.
We hebben een samenhangend pakket van maatregelen nodig waarmee we de bereikbaarheid veiligstellen en waarmee we de leefbaarheid en veiligheid van Rijswijk verbeteren. Een gedeelte van dit pakket zal voortbouwen op reeds bekende investeringen en beheer & onderhoud en een gedeelte zal komende jaren nieuw opgenomen worden.
In het laatste kwartaal van 2021 is het Mobiliteitsprogramma Rijswijk door de raad vastgesteld, met een vooruitblik naar 2040. Dit wordt in 2023 gevolgd door een Mobiliteitsstrategie en een Uitvoeringsagenda 2030 met investeringsopgaven. Ze vormen de basis voor nieuw beleid en investeringen in de komende jaren en worden verwerkt in de reguliere meerjarenbegroting, in de investeringsbegroting met een scope van vijftien jaar en het jaarlijkse Programma Verkeer en Vervoer.
In het Mobiliteitsprogramma vormen 7 uitgangspunten de leidraad voor beleid en investeringen:
Uitgangspunt 1: we maken de stad samen met de bewoners en de ondernemers
Uitgangspunt 2: we stellen de mens centraal
Uitgangspunt 3: we verdelen de mobiliteitsbehoefte over de verschillende vervoerssoorten
Uitgangspunt 4: we kiezen een gebiedsgerichte aanpak
Uitgangspunt 5: we gebruiken gebiedsontwikkeling als vliegwiel
Uitgangspunt 6: we maken gebruik van innovaties en experimenten
Uitgangspunt 7 we doen het samen met de regio
Indicatoren1
Indicator | Realisatie 2021 | Streefwaarde 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Lengte aangelegd fietspad in asfalt/comfortklinkers in meters1 | 2.650 | 500 | 500 | ntb | ntb | ntb |
2. Aantal nieuwe schoolzones per jaar bij bestaande en nieuw te vestigen basisscholen | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 |
Aantal (semi) openbare e-laadpunten | 80 | 140 | 140 | 190 | 240 | ntb |
Aantal fietsklemmen in openbare (bewaakte) stallingen en bij OV haltes2 | 50 | 800 | 800 | 850 | 900 | 1000 |
- gemeentelijke meting bij uitvoering fietsprojecten. Ntb is opgenomen vanwege het nog op te stellen uitvoeringsprogramma Mobiliteit (investeringen in projecten)
- exclusief fietspilots Oud Rijswijk, is ntb