Ambitie

Visie

Het verbeteren van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid zoals staat in het mobiliteitsprogramma, de mobiliteitsstrategie en het fietsplan. Hierbij is de verdere invulling van het STOMP principe (Stappen-Trappen-Openbaar vervoer-Mobility as a Service-Privé auto) het uitgangspunt.

Samenvatting

Door de vastgoed- en gebiedsontwikkelingen groeit de stad en de regio. Hierdoor neemt ook het verkeer en de druk op het wegennet toe.  In de mobiliteitsstrategie die in 2024 door de Raad is vastgesteld, is aangegeven hoe de gemeente ervoor zorgt dat de stad bereikbaar blijft, hoe de wegen veiliger worden en de beschikbare openbare ruimte eerlijker wordt verdeeld tussen de mobiliteitsoplossingen. Om de verkeersveiligheid te verbeteren gaan we de volgende dingen doen: veiligheidscampagnes, het inrichten van schoolzones, de ombouw van 50 naar 30 km/u en handhaving. Om ervoor te zorgen dat de stad bereikbaar blijft stimuleren we alternatieven voor de auto (lopen, fiets, openbaar vervoer en deelmobiliteit) en zorgen we voor een goede doorstroming van het autoverkeer. Door bewuste keuzes te maken verdelen we de beschikbare openbare ruimte eerlijker. Hierbij ligt de nadruk op parkeerbeleid, regulering en handhaving.

Indicatoren

Indicator

Realisatie 2023

Streefwaarde 2024

2025

2026

2027

2028

Aantal nieuwe schoolzones per jaar bij bestaande en nieuw te vestigen basisscholen

1

2

4

1

Aantal (semi) openbare e-laadpunten

170

200

240

300

350

400

Toelichting indicator 2:

De openbare e-laadpunten worden hier weergegeven als laadpaal. In Rijswijk hebben in principe alle e-laadpalen 2 aansluitingen.De strategie laad-infrastructuur 2023-2030 heeft een dekkend netwerk van openbare laadpalen vastgesteld. Dit netwerk wordt tot 2030 opgebouwd. Hierbij is de bovenstaande indicator het meetinstrument voor de beoogde groei van dit netwerk.