Beleidsproduct 2.5 Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?

In de mobiliteitsstrategie is openbaar vervoer één van de middelen die ingezet wordt om het autogebruik te verminderen om zo de stad bereikbaar te houden. Met de mobiliteitsstrategie als uitgangspunt is ons doel om de openbaar vervoerslijnen die er op dit moment zijn te verbeteren. In de toekomst willen we ook nieuwe verbindingen creëren in de regio. Het betreft hierbij voor het grootste deel een regionale aanpak die voor een deel door de MRDH (bus- en tramvervoer via openbaar vervoersconcessies) en het Rijk (zoals de aanleg van een nieuw treinstation in RijswijkBuiten en verbeteren van het bestaande treinstation Rijswijk via de MIRT-verkenning Oude Lijn) wordt georganiseerd.

2.5.2. Ontwikkelingen openbaar vervoer

Met de groei van de stad, ook door de gebiedsontwikkelingen direct rond het stationsgebied, wil de gemeente bereiken dat er meer gebruik gemaakt gaat worden van het openbaar vervoer. De directe ligging van werken en wonen langs het spoor en ook de jonge doelgroep van bewoners in Kessler Park en studentenhuisvesting zorgen voor een toename van het aantal treinreizigers.

2.5.3. Infrastructuur OV

Het verbeteren van de huidige openbaar vervoer infrastructuur.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.5.1. Bestaande situatie OV

Binnen de huidige concessie gaat de tramhalte Treubstraat weer open per januari 2025.

2.5.2. Ontwikkelingen openbaar vervoer

Het versterken en bewaken van de kwaliteit en beschikbaarheid van openbaar vervoer in Rijswijk.

Dat doen we door:

  • Uitwerken van de ontwikkelvisie van het stationsgebied Rijswijk. Dit plan bevat een uitwerking zoals omgevingskwaliteit, ligging in de omgeving, de aansluitingen op het langzame verkeersnetwerk.

  • Ontwikkeling Geestbrugweg – herinrichting Geestbrugweg, als onderdeel van de MIRT- CID Binckhorst

    Wij werken aan het opnieuw inrichten (herinrichting) van de Geestbrugweg – inclusief de kruising Haagweg-Geestbrugweg, afsluiting tunnel Haagweg, herinrichting openbare ruimte en aansluiting op de Geestbrug. 

    (zie los overdrachtsdocument: CID Binckhorst)

    De raad wordt gevraagd in de loop van 2025 te besluiten over de intergemeentelijke gebiedsvisie, het PlanMER (milieueffectrapport) en het schetsontwerp. Naar verwachting wordt de raad medio 2026 gevraagd te besluiten over de projectbeslissing; de afronding van de planning- en studiefase.

  • Het bijdragen aan het uitwerken van de ontwikkeling van het nieuwe station RijswijkBuiten in het kader van de MIRT- verkenning Oude Lijn

  • Bijdrage aan het verbeteren van het openbaar vervoer RijswijkBuiten

  • Bijdragen aan de ontwikkeling van de HOV-tangentverbinding Zuidwestlandcorridor (van Zoetermeer Westland, mogelijk via Rijswijk).

2.5.3. Infrastructuur OV

Hiervoor worden de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Bushaltes lijn 61 langs de Prinses Beatrixlaan ter hoogte van Laan van Sion

  • Bus-strook buslijn 61 langs de Prinses Beatrixlaan tussen de A4 en de Admiraal Helfrichsingel (richting Rijswijk).

  • Aanpassing haltes in verband met het faciliteren van langere openbaar vervoerbussen.

  • Bereikbaarheid van OV-haltes voor mensen met een visuele beperking verbeteren

  • Studie naar de juiste locatie van ov-haltes in verband met toevoeging van woningen met name in de binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen.