Beleidsproduct 2.2 Parkeren

Wat willen we bereiken?

De juiste parkeerder op de juiste plaats (op het juiste tijdstip), terwijl de vraag naar parkeerruimte, zonder streng parkeerbeleid, toeneemt. Doel is om de beperkte ruimte eerlijk te verdelen.

2.2.1. Beleid

Een eerlijk en voor iedereen duidelijk parkeerbeleid waarmee de stad bereikbaar een leefbaar blijft.

2.2.2. Parkeerregulering

Het toepassen van parkeerregulering zodat de juiste parkeerder op de juiste plaats op het juiste tijdstip kan parkeren.

2.2.3. Fietsparkeren

Voldoende en veilige fietsparkeervoorzieningen in Rijswijk.

2.2.4. Laadpalen

Voldoende laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2.1. Beleid

Hiervoor werken we aan:

  • Een nieuwe kadernota parkeren.

    De Kadernota Parkeren Rijswijk 2025 (2025 – 2035) bevat de strategische parkeervisie voor de komende jaren in Rijswijk.

  • Beleidsregels Parkeernormen.

    De Beleidsregels Parkeernormen 2025 bevat definities en regels om te komen tot een parkeereis voor auto, fiets, scooter, scootmobiel en bakfiets bij nieuwbouw- transformatie- en herstructureringsprojecten. Als bijlage zullen tevens nieuwe normen worden vastgelegd.

  • Wielklemregeling.
    In deze wielklemregeling wordt omschreven hoe om te gaan met voertuigen waarvan de NAW gegevens (Naam-Adres-Woonplaats) niet direct te achterhalen zijn.

  • Parkeerbeleid voor gehandicapten.

    Deze krijgt een plaats in de Kadernota Parkeren 2025 (ter vervanging van nota “Parkeervoorzieningen voor Gehandicapten”). Ook volgen we hierbinnen de ontwikkeling van de digitale gehandicaptenparkeerkaart.

2.2.2. Parkeerregulering

Om dit te bereiken worden in 2025:

  • De reguleringstijden in bestaande gebieden uitgebreid.

    Uitgangspunt is daarbij dat regulering gericht is op het tegenhouden en/of voorkomen van vreemd-parkeerders. Deze vreemd-parkeerders kunnen ook de bewoners of bezoekers zijn van nieuwe ontwikkelingen in bestaande gebieden die volgens de plannen op eigen terrein moeten parkeren.

  • Nieuwe reguleringsgebieden toegevoegd in en rondom gebiedsontwikkelingen.

2.2.3. Fietsparkeren

Dit doen we door:

  • Fietsnietjes en fietsvlonders te plaatsen (vraag gestuurd)

  • Bestaande stallingsplekken op te schonen van fietswrakken

  • Voldoende plaatsen ter beschikking te stellen bij gebiedsontwikkelingen, waarbij ook bekeken wordt waar en hoe stallingen in gebouwen kunnen worden gemaakt voor bezoekers en bewoners.

NB: In de op te stellen Kadernota Parkeren Rijswijk 2025 (2025 – 2035) wordt ook fietsparkeren opgenomen.

In de komende jaren wordt het aantal stallingsplaatsen voor fietsen uitgebreid. Het doel is om beter gebruik te maken van bestaande fietsenstallingen en het vergroten van het aantal fietsparkeerplekken waar nodig.

2.2.4. Laadpalen

Hiervoor gaan we doen:

  • De concessieovereenkomst die er nu is beoordelen en een nieuwe overeenkomst afsluiten.

  • Doorgaan met het standaard proces voor het plaatsen van elektrische laadpalen en het inrichten van de laadplaatsen.