Wat gaat het kosten?
Exploitatie (meerjarig): (bedragen x € 1.000) | Jr.rek. | Raming na wijziging | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verkeer, vervoer en waterstaat | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
2.1 Verkeer en vervoer | Lasten | 9.432 | 8.372 | 10.343 | 11.660 | 12.079 | 12.542 |
2.1 Verkeer en vervoer | Baten | 1.265 | 706 | 961 | 911 | 1.061 | 1.061 |
Saldo | -8.168 | -7.666 | -9.383 | -10.749 | -11.018 | -11.481 | |
2.2 Parkeren | Lasten | 647 | 891 | 2.370 | 2.410 | 2.397 | 2.348 |
2.2 Parkeren | Baten | 44 | 63 | 93 | 93 | 93 | 93 |
Saldo | -603 | -828 | -2.276 | -2.316 | -2.303 | -2.254 | |
2.4 Economische havens en waterwegen | Lasten | 339 | 227 | 164 | 164 | 163 | 162 |
2.4 Economische havens en waterwegen | Baten | ||||||
Saldo | -339 | -227 | -164 | -164 | -163 | -162 | |
2.5 Openbaar vervoer | Lasten | 158 | 182 | 414 | 426 | 435 | 499 |
2.5 Openbaar vervoer | Baten | ||||||
Saldo | -158 | -182 | -414 | -426 | -435 | -499 | |
Totaal Lasten | 10.576 | 9.673 | 13.291 | 14.659 | 15.074 | 15.550 | |
Totaal Baten | 1.309 | 770 | 1.054 | 1.004 | 1.154 | 1.154 | |
Saldo Verkeer, Vervoer en waterstaat | -9.267 | -8.903 | -12.237 | -13.655 | -13.920 | -14.396 |
Toelichting op de afwijkingen
Programma / beleidsproduct (bedrag x € 1.000) | Baten | Lasten |
---|---|---|
Verkeer, vervoer en waterstaat | 285 | 3.694 |
2.1 Verkeer en vervoer | ||
Schade openbare verlichting: Door toename van schade aan openbare verlichting is deze post voor het eerst meegenomen in de begroting van 2025. Er is totaal € 75.000 aan opbrengsten begroot, de opbrengsten zijn uitkeringen van de verzekeraar. Daarnaast is er € 180.000 aan lasten begroot voor de herstelwerkzaamheden. | 75 | 180 |
Straatwerk: Voor de degenaratiekosten is in de begroting van 2025 voor het eerst lasten meegenomen. De kosten werden hiervoor verwerkt bij onderhoud bestrating. Hierdoor was er geen inzicht op de werkelijke kosten die betrekking hadden op de degeneratiekosten. | 180 | 600 |
Overig: Bij civiele techniek is voor de verzekeringen € 40.000 begroot in 2025. Daarnaast is er een een bedrag van € 60.000 meegenomen uit de kadernota voor het onderhoud van de tunnel Haagweg. | 228 | |
Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten. | 975 | |
2.2 Parkeren | ||
Parkeerhandhaving : In de kadernota is besloten om bij het parkeerloket meer vast personeel te plaatsen en minder personeel in te huren. Hierdoor is € 100.000 lager begroot bij uitbestede werkzaamheden. | -100 | |
Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten. | 1.532 | |
Overige: Bij de vergunningen openbare electrische laadpalen is € 30.000 extra opbrengsten meegenomen (kadernota). | 30 | 47 |
2.5 Openbaar vervoer | ||
Stationslocatie: In de begroting van 2025 is er € 31.000 aan extra energiekosten meegenomen, door de stijgende prijzen. Daarnaast is er in de kadernota besloten om € 50.000 extra te begroten voor de mobiliteitstransitie. | 81 | |
Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten. | 151 |