Wat gaat het kosten?

Exploitatie (meerjarig): (bedragen x 1.000)

Jr.rek.

Raming na wijziging

Verkeer, vervoer en waterstaat

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2.1 Verkeer en vervoer

Lasten

9.432

8.372

10.343

11.660

12.079

12.542

2.1 Verkeer en vervoer

Baten

1.265

706

961

911

1.061

1.061

Saldo

-8.168

-7.666

-9.383

-10.749

-11.018

-11.481

2.2 Parkeren

Lasten

647

891

2.370

2.410

2.397

2.348

2.2 Parkeren

Baten

44

63

93

93

93

93

Saldo

-603

-828

-2.276

-2.316

-2.303

-2.254

2.4 Economische havens en waterwegen

Lasten

339

227

164

164

163

162

2.4 Economische havens en waterwegen

Baten

Saldo

-339

-227

-164

-164

-163

-162

2.5 Openbaar vervoer

Lasten

158

182

414

426

435

499

2.5 Openbaar vervoer

Baten

Saldo

-158

-182

-414

-426

-435

-499

Totaal Lasten

10.576

9.673

13.291

14.659

15.074

15.550

Totaal Baten

1.309

770

1.054

1.004

1.154

1.154

Saldo Verkeer, Vervoer en waterstaat

-9.267

-8.903

-12.237

-13.655

-13.920

-14.396

Toelichting op de afwijkingen

Programma / beleidsproduct (bedrag x 1.000)

Baten

Lasten

Verkeer, vervoer en waterstaat

285

3.694

2.1 Verkeer en vervoer

Schade openbare verlichting: Door toename van schade aan openbare verlichting is deze post voor het eerst meegenomen in de begroting van 2025. Er is totaal 75.000 aan opbrengsten begroot, de opbrengsten zijn uitkeringen van de verzekeraar. Daarnaast is er 180.000 aan lasten begroot voor de herstelwerkzaamheden.

75

180

Straatwerk: Voor de degenaratiekosten is in de begroting van 2025 voor het eerst lasten meegenomen. De kosten werden hiervoor verwerkt bij onderhoud bestrating. Hierdoor was er geen inzicht op de werkelijke kosten die betrekking hadden op de degeneratiekosten.

180

600

Overig: Bij civiele techniek is voor de verzekeringen 40.000 begroot in 2025. Daarnaast is er een een bedrag van 60.000 meegenomen uit de kadernota voor het onderhoud van de tunnel Haagweg.

228

Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten.

975

2.2 Parkeren

Parkeerhandhaving : In de kadernota is besloten om bij het parkeerloket meer vast personeel te plaatsen en minder personeel in te huren. Hierdoor is 100.000 lager begroot bij uitbestede werkzaamheden.

-100

Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten.

1.532

Overige: Bij de vergunningen openbare electrische laadpalen is 30.000 extra opbrengsten meegenomen (kadernota).

30

47

2.5 Openbaar vervoer

Stationslocatie: In de begroting van 2025 is er 31.000 aan extra energiekosten meegenomen, door de stijgende prijzen. Daarnaast is er in de kadernota besloten om 50.000 extra te begroten voor de mobiliteitstransitie.

81

Dit verschil wordt veroorzaakt door de doorbelastingen. De toelichting daarover is beschreven bij beleidsproduct 0.4 Overhead onder de personele lasten.

151