Beleidsproduct 2.1 Verkeer en vervoer
Wat willen we bereiken?
2.1.1 Verkeersveiligheid
Het verbeteren van de verkeersveiligheid door wegen veiliger in te richten en weggebruikers goed voor te lichten en te informeren.
2.1.2 Lopen
Zoals staat in de STOMP-uitgangspunten uit de mobiliteitsstrategie wordt de kwaliteit en beleving van voetgangersvoorzieningen en looproutes verbeterd.
2.1.3 Fiets
Het verbeteren van de fietsinfrastructuur, het stimuleren van fietsen en fietsparkeren.
N.B. Fietsparkeren is benoemd bij paragraaf 2.2.3 “Fietsparkeren”.
2.1.5 Deelmobiliteit (MaaS)
Het stimuleren van het gebruik en de groei van deelmobiliteit (auto, scooter, fiets) en het voorkomen van overlast.
2.1.6. Personenauto
Het nemen van maatregelen om de doorstroming van het autoverkeer en de bereikbaarheid van Rijswijk te behouden.
2.1.7. Verkeersmanagement/-regie
Organiseren van werkzaamheden in de openbare ruimte op zo'n manier dat de doorstroming in Rijswijk zo minmogelijk wordt verstoord.
2.1.8. Regionale samenwerking
Rijswijk bereikbaar houden door overleg met de omgeving.
2.1.9 Wegen
Ons doel is dat onze wegen schoon, heel en veilig zijn.
2.1.10 Openbare Verlichting
We willen duurzame, betrouwbare en veilige openbare verlichting (OV) in de stad, waarbij we rekening houden met mens en dier. Licht waar het moet, donker waar het kan. Wanneer de materialen in aanmerking komen voor vervanging kiezen we voor een duurzame oplossing. Hierbij zetten we volledig in op ledverlichting.
2.1.11 Kunstwerken
We houden onze kunstwerken (bruggen, steigers, keerwanden, tunnels) duurzaam in stand, schoon, heel en veilig. We verlengen de technische levensduur zo veel als mogelijk.
Wat gaan we daarvoor doen?
2.1.1 Verkeersveiligheid
Impuls Verkeersveiligheid
Door de Rijkssubsidie Investeringsimpuls Verkeersveiligheid (2e tranche) is er budget voor snelheidsremmende maatregelen en het verbeteren van de oversteekplekken voor fietsers en voetgangers.
Gedragsmaatregelen
Het gedrag van weggebruikers heeft een grote invloed op de verkeersveiligheid in Rijswijk. We richten ons op snelheidsovertredingen en op aandacht voor overige weggebruikers in het bijzonder kwetsbare verkeersdeelnemers (kinderen, ouderen, (brom)fietsers). Met campagnes, educatie en voorlichting worden de mensen bewust gemaakt van het belang van verkeersveiligheid en de campagnes nodigen uit tot het juiste gedrag. Het programma is onderdeel van de uitvoeringsagenda van het Actieplan Verkeersveiligheid.
Handhaving
In samenwerking met het Openbaar Ministerie (OM) en de politie zetten we in op handhaving op snelheidsovertredingen door:
Het plaatsen van flitspalen door het OM
Handhavingsacties door politie
Het in beeld brengen van de verkeersonveilige plekken
Verkeersveilige schoolomgeving
Om schoolomgevingen veiliger te maken wordt bij iedere basisschool een Dick Bruna schoolzone aangelegd. Hiermee wordt aandacht gevraagd voor schoolgaande kinderen en leren de kinderen op een leuke en effectieve manier de regels in het verkeer. Met het budget worden vier schoolzones aangelegd bij KC Buitenrijck, Montessori Parkrijk, Freinetschool Parkrijk en Steenvoordeschool.
Kleine verkeersveiligheidsprojecten
Op verschillende plekken in Rijswijk brengen we aan de hand van verkeersveiligheids- en snelheidscijfers aanpassingen aan verkeerssituaties waar mogelijk. Dit zijn maatregelen als drempels, plateaus, versmallingen, veilige fiets- en voetgangersoversteken of attentieverhogende maatregelen bij oversteken.
Van 50 km/u naar 30 km/u
Vanwege verkeersveiligheid worden wegen omgebouwd van 50 km/u naar 30 km/u (zie de kaart in de Mobiliteitsstrategie). De volgende wegen worden in 2025 omgebouwd van 50 km/u naar 30 km/u:- Laan van Sion - Prinses Marijkesingel/Prinses Margrietsingel.
N.B. Voor de jaren daarna wordt op basis van de op te stellen (integrale) meerjarenplanning, bekeken wanneer welke wegen worden omgebouwd. Deze benoemde Meerjarenplanning Infrastructuur sluit aan bij de motie ‘Meerjarenoverzicht kosten herinrichtingen infrastructuur’ zoals vastgesteld in de raad van 9 juli (motie 5.b.14)
Van Rijnweg/Van der Kooijweg
Er wordt een project opgestart om de verkeersveiligheid van de Van Rijnweg en Van der Kooijweg te verbeteren en het sluipverkeer te beperken. Uitvoering is gepland eind 2025 of begin 2026.
Voetgangersbrug Prinses Beatrixlaan RijswijkBuiten
We gaan starten met de voorbereiding van de voetgangersbrug over de Prinses Beatrixlaan in RijswijkBuiten, om een veilige oversteek te creëren, zoals vastgelegd in het Masterplan Rijswijk Zuid.
2.1.2 Lopen
In 2025 stellen we een voetgangersplan op.
2.1.3 Fiets
Infrastructuur fiets
Het verbeteren van de volgende fietspaden in 2025:
- de fietspaden langs de Generaal Spoorlaan tussen de Huis te Landelaan en Steenvoordelaan- het fietspad ter hoogte van Vlietzigt
Voorbreiden van het fietspad Van Vredenburchweg/Prinses Beatrixlaan
N.B. In het kader van het opstellen van een meerjarenplanning voor infrastructuurprojecten worden meerdere projecten voor het verbeteren van de fietsinfrastructuur voorbereid. We gaan in 2025 verder met de campagne voor fiets stimuleren, waar we in 2024 mee zijn begonnen. Deze benoemde Meerjarenplanning Infrastructuur sluit aan bij de motie ‘Meerjarenoverzicht kosten herinrichtingen infrastructuur’ zoals vastgesteld in de raad van 9 juli (motie 5.b.14)
2.1.5 Deelmobiliteit (MaaS)
Samenwerking deelmobiliteit regio: Dit leidt in 2025 tot een concrete aanpak voor een toekomstbestendig deelmobiliteitssysteem.
Regulering overlast: door het invoeren van parkeerregulering van deelvoertuigen. Afspraken met aanbieders: om overlast te voorkomen en de groei van deelmobiliteit mogelijk te maken.
2.1.6. Personenauto
Ontwikkeling Geestbrugweg – herinrichting Geestbrugweg, als onderdeel van de MIRT- CID Binckhorst
Wij werken aan het opnieuw inrichten (herinrichting) van de Geestbrugweg – inclusief de kruising Haagweg-Geestbrugweg, afsluiting tunnel Haagweg, herinrichting openbare ruimte en aansluiting op de Geestbrug, zie ook de toeltichting bij 2.5.2. Ontwikkelingen openbaar vervoer.
Het vernieuwen van VerkeersRegelInstallaties (VRI’s) naar intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI), waar dit verkeerskundig gezien capaciteitswinst oplevert.
Door de toepassing van iVRI’s wordt de capaciteit van de kruispunten geoptimaliseerd waardoor de doorstroming en wachttijd verbetert voor alle verkeersdeelnemers. Het waarborgen van de verkeersveiligheid en doorstroming voor alle verkeersdeelnemers door de vervanging en plaatsing van (i)VRI
Voorbereiden en uitvoeren infrastructuurprojecten: op korte termijn gepland:
Verrijn Stuartlaan (Groene assen), Onderdoorgang Hoornbrug, Laan van Beens, Sammersweg,
Kruispunt Volmerlaan-Treubstraat-Kesslerpark (ten behoeve van de doorstroming en de gebiedsontwikkeling Kessler Park, hiervoor is in 2024 een motie aangenomen).
Herinrichting Lange Kleiweg.
2.1.7. Verkeersmanagement/-regie
Het opzetten van een doelmatig verkeersmanagement binnen Rijswijk en in samenhang met de regio.
2.1.8. Regionale samenwerking
Daarom werken we samen in regionaal verband en met de omliggende gemeenten.
In samenwerking met MRDH en Den Haag gaat Rijswijk verder met het uitwerken van een duurzame oplossing voor de problemen op de Prinses Beatrixlaan. Of dat kan binnen de huidige Bestuurlijke Overeenkomst (BOK) of dat deze BOK aangepast moet worden, moet blijken naar aanleiding van gesprekken die gepland staan.
Samenwerking omliggende gemeenten en andere overheden. De gemeente Rijswijk is betrokken bij het vormgeven en uitwerken van het maatregelenpakket dat volgt uit het pauzeren van de verbreding van de A4.
Regionale netwerkontwikkeling
Op dit moment is Rijswijk betrokken bij, levert input en bewaakt de Rijswijkse belangen voor de volgende studies en netwerkplannen:
Netwerkstrategie Den Haag 2050 (Gemeente Den Haag);
Regionale Mobiliteitsvisie MRDH 2050 (MRDH);
OV 50/30 (i.o.m. HTM, samen met gemeenten Den Haag, Delft, Leidschendam-Voorburg, EBS).
2.1.9 Wegen
We voeren ons wegenonderhoud uit zoals staat beschreven in het Beheerplan Wegen 2024-2028. We repareren kleine schades en voeren groot onderhoud uit. Waar mogelijk voeren we werkzaamheden integraal met andere opgaven uit. Dit leidt tot kostenbesparingen en vermindering van hinder voor inwoners. Daarnaast zorgen we voor herstel van straatwerk na werkzaamheden aan kabels en leidingen en innen deze kosten bij de desbetreffende bedrijven.
2.1.10 Openbare Verlichting
We voeren ons onderhoud uit zoals vastgesteld in het Beleidsplan Openbare Verlichting 20223-2027. Zodra lantaarnpalen de leeftijd van 40 jaar hebben bereikt, kan de veiligheid in het geding komen. Om dit te voorkomen meten we de stabiliteit van deze palen. Lantaarnpalen die niet meer veilig zijn, vervangen we. Lantaarnpalen die nog veilig zijn laten we staan. Daarnaast vervangen we jaarlijks ca. 7 km aan kabels voor de openbare verlichting.
De komende jaren passen we energiezuinige, dimbare ledlampen in de lantaarnpalen toe. De oude lampen die nog niet zijn afgeschreven vervangen we door een ledlamp. Hiermee besparen we 40% energie en verminderen we het aantal storingen. Het totale armatuur (lamp en ombouw) vervangen we pas wanneer deze afgeschreven is.
Er zijn drie investeringskredieten voor openbare verlichting armaturen (20 jaar afschrijving), lichtmasten (40 jaar afschrijving) en OV-kabel (40 jaar afschrijving) en een exploitatiebudget voor beheer/onderhoud en energiekosten.
2.1.11 Kunstwerken
We voeren het Beheerplan Civiele Kunstwerken (2023-2026) verder uit. We repareren schades aan onze kunstwerken, zoals het vervangen van dekplanken, slijtlagen en leuningen van bruggen. Daarnaast verwijderen we kunstwerken waar geen behoefte meer aan is.
Het beschikbare exploitatiebudget voor uitbestede werkzaamheden bedraagt 137.490 euro (exclusief kapitaallasten) en 860 euro voor betaalde belastingen, beiden op jaarbasis. Er is geen sprake van inkomsten.