Verdere verbetering financiële functie

Wat willen we bereiken?

Rijswijk investeert in de stad waarbij gebiedsontwikkeling, wonen en mobiliteit een belangrijke plaats innemen. Samen met nationale opgaven van het Rijk zoals vluchtelingenopvang, klimaat en milieu vergt dit veel van de financiële slagkracht en beheersing. Deze druk is verder toegenomen doordat het kabinet begin juli 2023 demissionair is waardoor niet duidelijk is of gemeenten snel (voldoende) duidelijkheid krijgen over de lopende financiële vraagstukken met betrekking tot de ombuigingen op het gemeentefonds vanaf 2026. Hierdoor is voor directie, college en de gemeenteraad de urgentie en het belang van een tijdige en adequate bijsturing en verantwoording nog groter geworden.

Wat gaan we daarvoor doen?

Digitalisering
  • In 2024 wordt een nieuw financieel systeem geïmplementeerd;

  • Het reeds operationele dashboard zal door verdere ontwikkeling in 2024 meer informatie ontsluiten;

  • De software waarmee P&C stukken op de website worden ontsloten, zal ook gebruikt worden voor de werkprocessen in 2024;

  • Zakelijke laptops zullen worden ingezet op de werkplek met gebruik van Office365.

  • In het laatste kwartaal zal het nieuwe financiële informatiesysteem gereed zijn voor productie in 2025;

  • De organisatie zal worden voorgelicht en opgeleid om het nieuwe systeem te gebruiken;

  • Het uitgebreidere dashboard zal meer informatie tonen ten behoeve van de tweemaandelijkse monitor;

  • De informatiestromen waarmee de P&C stukken gemaakt worden zullen met behulp van software verlopen waardoor meer grip verkregen wordt op voortgang en verwerking;

  • Zowel thuis als op kantoor kan met een zakelijke laptop tijd en plaats onafhankelijk gewerkt worden;

  • Door de verdere uitrol van Office365 kunnen bestanden gedeeld worden.

Financiële functie
  • De tweemaandelijkse monitor op budgetten, productie- en projectdoelen, risico’s en kansen wordt structureel uitgevoerd;

  • De resultaten van de tweemaandelijkse monitor worden besproken en toegelicht in het GMT zodat het inzicht actueler zal worden en bijsturing sneller en efficiënter kan plaatsvinden;

  • Voorstellen  worden structureel vooraf voorzien van een advies;

  • Samenwerking tussen decentrale en centrale businesscontrollers wordt geïntensiveerd;

  • Het lange termijn investeringsplan wordt verder verbeterd;

  • De financiële nota’s worden vervangen op basis van de nieuwe financiële verordening;

  • Informatie uit de tweemaandelijkse monitor geeft sneller en actueler overzicht van stand van budgetten, productie en projecten: meer zicht en grip;

  • Kansen en risico’s worden eerder vooraf bekend door pro actieve advisering;

  • Voorstellen voorzien van een advies kunnen in de besluitvorming beter afgewogen worden;

  • Er kan sneller en actueler overzicht gemaakt worden van de totale financiële situatie;

  • Kwetsbaarheid van kennis en actualiteiten worden verbeterd door inzet van “tweetallen’ in de businesscontrol functie.

  • Er ontstaat beter zicht en grip op de invloed van investeringen op de exploitatie;

  • Door nieuwe financiële nota’s worden kaders en regels van financieel beleid en beheer van reserves, voorzieningen, treasury en verbonden partijen versterkt.